Philips GA-202

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Noak

Philips GA-202

Inläggav Noak » 2008-09-08 13:31

Hej, börjar med att förklara att detta är mitt första inlägg på detta trevliga forum.

Jag har tänkt att renovera farsans gamla skivspelare (tror dessa tillverkades 70-71 om jag inte har fel?). Remmar har beställts från USA och jag tänkte även byta tonarmskablage då jag inte får någon signal i höger kanal troligtvis pga för hög resistans i kablarna. Är det någon här som har några erfarenheter att dela med sig med om dessa skivspelare? Det sitter även ett inbyggnads RIAA steg i den som var urkopplat, men det verkar faktiskt fungera (har antagligen inte varit ström i det sedan mitten av 70-talet :P) Tacksam för alla svar!

Här är en länk till en bild ur katalogen från -71 som jag tyckte var för stor för att lägga i tråden...

http://philips.pytalhost.com/philips71/philips71-12.jpg

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-08 14:17

Har aldrig sett den tidigare, men den ser trevlig ut. En fråga som uppstod direkt, är du säker på att det är kablaget det är fel på? Jag hade iaf testat med en annan pickup som jag visste med garanti fungerade. Jag har haft flera skivspelare med detta fel på. Fast du kanske har redan provat?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Frodrak

Re: Philips GA-202

Inläggav Frodrak » 2008-09-08 16:02

Noak skrev:Hej, börjar med att förklara att detta är mitt första inlägg på detta trevliga forum.

Jag har tänkt att renovera farsans gamla skivspelare (tror dessa tillverkades 70-71 om jag inte har fel?). Remmar har beställts från USA och jag tänkte även byta tonarmskablage då jag inte får någon signal i höger kanal troligtvis pga för hög resistans i kablarna. Är det någon här som har några erfarenheter att dela med sig med om dessa skivspelare? Det sitter även ett inbyggnads RIAA steg i den som var urkopplat, men det verkar faktiskt fungera (har antagligen inte varit ström i det sedan mitten av 70-talet :P) Tacksam för alla svar!

Här är en länk till en bild ur katalogen från -71 som jag tyckte var för stor för att lägga i tråden...

http://philips.pytalhost.com/philips71/philips71-12.jpg

Ja, jag har inte en aning..
Men varmt välkommen hit :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Philips GA-202

Inläggav PerStromgren » 2008-09-08 16:18

Noak skrev:Remmar har beställts från USA och jag tänkte även byta tonarmskablage då jag inte får någon signal i höger kanal troligtvis pga för hög resistans i kablarna.

Som sagt, är du säker på det? Jag skulle mäta resistansen, om jag vore du. En enkel multimeter duger bra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-09-08 18:00

Välkommen till forumet. På din vinylspelare är pickupen monterad på en släde, denna släde har ett antal (5 tror jag) kontakttungor som skall överföra signalen från pickupen till kablaget.

Om du drar försiktigt i framkanten på pickupfästet så kommer släden och du kan försiktigt tvätta kontakterna med "elektronikspray" (ej 5.56).

Lycka till.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2008-09-08 21:34

Faktum är att jag har gjort allt det ni har sagt, vilket känns bra.

Har provat två olika pickuper som båda fungerar fint på min Marantz 6025 (som gör ett helt OK jobb i brist på annat). Har även mätt upp resistansen i kablarna från den tidigare omnämnda pickupsläden till terminalen inuti spelaren men jag misstänker att min multimeter inte klarar av att mäta så låg resistans. Så här står det på Svalanders hemsida:

Resistansen skall givetvis vara så låg som möjligt, dvs. i princip noll men kan vara någon mOhm.

Vad är en mOhm? MiliOhm eller MegaOhm? Dum fråga kanske men jag är inte helt 100% på det där med elektronik...

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-09-08 23:48

M=mega, m=milli
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-09 06:34

Hej och välkommen Noak!
I en pickupkabel ska det inte vara någon resistans alls. Mät med en vanlig billig multimeter och den ska visa noll ohm. Det kan nog inte bli högre resistans i den, bara så där. Det är inte så att du har ett kabelbrott, eller att den ena ligger mot jorden i DIN-kontakten. Det är väl 5-polig DIN på denna spelare?
Ta bort pickupen, löd bort DIN-kontakten och mät på respektive kabel. Motståndet ska vara noll, d v s kontakt i kabeln.
Har du tittat inne i spelaren? Jag känner inte till denna spelare, men i en del andra (speciellt sådana med elektronik i) finns det mikrobrytare eller relä som bryter kontakten i pickupkabeln när spelaren så att säga inte spelar. Kan det vara något sådant fel? Kan det vara jordfel i/kring elektroniken i spelaren?
M v h

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2008-09-09 10:16

Kjell_Kranzberg skrev:Hej och välkommen Noak!
I en pickupkabel ska det inte vara någon resistans alls. Mät med en vanlig billig multimeter och den ska visa noll ohm. Det kan nog inte bli högre resistans i den, bara så där. Det är inte så att du har ett kabelbrott, eller att den ena ligger mot jorden i DIN-kontakten. Det är väl 5-polig DIN på denna spelare?
Ta bort pickupen, löd bort DIN-kontakten och mät på respektive kabel. Motståndet ska vara noll, d v s kontakt i kabeln.
Har du tittat inne i spelaren? Jag känner inte till denna spelare, men i en del andra (speciellt sådana med elektronik i) finns det mikrobrytare eller relä som bryter kontakten i pickupkabeln när spelaren så att säga inte spelar. Kan det vara något sådant fel? Kan det vara jordfel i/kring elektroniken i spelaren?
M v h

Nej, någon brytare för tonarmskablaget finns inte på denna, även om det är lite kul eannan elektronik i den, exempelvis en fotosensor som gör att motorn stannar när tonarmen nått mitten av skivan.

Precis som du säger är det DIN-kontakt på kabeln, men den har jag kopplat ur när jag mätt och den verkar vara OK.

Vad gäller mätningarna så visade det sig att jag verkar ha kortslutning mellan jord och hot på höger kanal, jag mäter upp cirka 30 Ohm mellan dessa. Det är en flätad tonarmskabel och jag antar att höljena i på dessa kablar har gått sönder så att kardelerna blottats och skapar kortslutning.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-09-09 10:24

En liten undring-har du RIAA-steget inkopplat eller inte?
Om det är bortkopplat,så måste det väl finnas en skarv där?

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2008-09-09 10:44

rolfzetterberg skrev:En liten undring-har du RIAA-steget inkopplat eller inte?
Om det är bortkopplat,så måste det väl finnas en skarv där?

RIAAt är helt bortkopplat från allt som är. Mätningarna har jag gjort på terminalen inuti spelaren där sladdarna från tonarskablaget är fastlödda. Från denna terminal sitter sedan DIN-kabeln kopplad, utan skarvar.

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-09-09 13:29

Jag hittade ett schema på tonarmskablaget (chassit till GA202 heter GC002), kanske det kan vara till nytta:

Bild

Det här är sida 2, där man ser hur RIAA-steget ska vara inkopplat om det används, det är det som kallas "förförstärkare 22GH905" på första sidan antar jag:
Bild

Ursäkta att jag postat så stora bilder, jag var rädd att de skulle vara otydliga annars.

Mvh / Stu

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2008-09-09 16:59

Hej allihop!

Nu funkar båda kanalerna! Jag gick in och gick över alla lödningar av tonarmskablaget internt, tänkte att jag måste prova innan jag ger mig på att byta det... Och det funkade! Satte genast på "The next time i fall" med Peter Cetera och ur högtalarna strömmade en stor och maffig ljudbild med en djupbas som jag inte tidigare upplevt när det gäller vinyl, superkul! Skivtallriken är ju tillsammans med tonarmen flytande som på Thorénsspelare och detta ger verkligen ljudet frihet. Jag kan spela hur starkt som helst utan att resonanserna fortplantar sig i skivspelaren. Nu återstår bara att serva spelaren grundligt och köpa en pickup, sen ska vi nog spela i många goda år :D

Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-09 20:51

Kul att det löste sig.
Lycka till med spelaren.
Kan tipsa dig om att www.ecotec-online.se har pickuper "Ortofon FF 15 EO Mk 2", helt fabriksnya fastän de är från 70-talet. De är alltså s k NOS (new old stock). Inte är de dyra heller. Jag köpte en för 150 kr. Och låt inte lura dig av det lilla utbudet på hemsidan. Man har MYCKET mer än vad som syns där.
M v h

Användarvisningsbild
Noak

Lyssningsintryck

Inläggav Noak » 2008-09-10 00:02

Kjell_Kranzberg skrev:Kan tipsa dig om att www.ecotec-online.se har pickuper "Ortofon FF 15 EO Mk 2", helt fabriksnya fastän de är från 70-talet. De är alltså s k NOS (new old stock).

Lustigt, jag har faktiskt jsut den pickupen liggandes i fint skick. Den satt på min Marantz 6025 när jag köpte den, ditsatt på början av 80-talet och sen dess knapps använd tydligen. Jag kör dock med den pickupen som satt på Philipsen, Shures klassiker M75 med nål G. Spårar perfekt och ger för tillfället ett helt tillräckligt bra ljud. Dessutom var det ju den pickupen som jag och brorsan satt och spisade vinyl med när vi var små, om än med utbytt nål, lite nostalgi i det ju :)

Nåväl, lite mer lyssningsintryck kanske kunde vara på sin plats för de som är intresserade av denna modell (eller vad jag har för mig en tisdagkväll). Lite info om kringutrustning först:

RIAA: Pro-Ject Phonobox SE II
    Förstärkare: Marantz PM7001
    Kablage RIAA -> förstärkare: Audioquest Sidewinder
    Kablage Förstärkare -> högtalare: Vanliga transparenta OFC med banankontakter från Biltema
    Högtalare: XTZ 80 golvmodellen (Carlsson OA-12 är på ingång).

Började som sagt med Peter Cetera och slogs direkt av rymden i ljudbilden som målades upp av denna spelare. Saker som tidigare kännts lite undanträngda på lo-fi-vinylmanér blomstrar ut och får direkt sin givna plats i ljudbilden. Basen är dessutom mycket högupplöst. Där finns både ett lugn och en egendomlig kraft som jag ej tidigare upplevt hos vinyl.

Jag var naturligtvis tvungen att fortsätta mata på med storslagna produktioner från Steely Dan och The Alan Parsons Project. Och jag upphör inte att förvånas, det finns en närhet och självklar plats för varje kanal i mixen, underbart.

Apropå spår, en välljudande skiva med inte alltför många sådana, nämligen Kind of blue med Miles Davis och John Coltrane m fl hamnade på den solida tallriken och sen var jag fast. Varenda vispslag på trummorna, varenda attack i Miles sordintrumpet eller Coltranes tenorsax och varje ackord på pianot sitter som en smäck och distorsion eller bakgrundsljud lyser båda med sin frånvaro. Här kan man verkligen lura folk att man lyssnar på CD, förutom att det hade låtit mycket sämre förstås :D

Jag får ta i lite hårdare för att utmana denna fina spelare, Fleetwood Mac's självbetitlade album läggs på. Monday morning trycks ut med mycket pondus och självförtroende och Lindsey Buckinghams röst låter silkeslen och självklar i mitten av den breda stereobild som utgörs av trummorna.

Nåja, vi skitar till det ännu lite mer. Ryan Adams and the Cardinals "Easy Tiger" blir nästa föremål för lyssning (eller ska jag säga njutning? :)). Här finns mycket information intryckt i form av tighta trummor, fet bas, akustiska och elektriska gitarrer, steelguitar och även en del stämsång. GA-202 levererar absolut med betyg godkännt. Detta är en skiva som inte är lätt att få att låta perfekt och även om CD-versionen (som jag f.ö. gett bort till min kära hifi-handlare i ren protest) har en mer utmärglad stereobild som ger en något klarare positionering av instrumenten så är jag helt klart nöjd med detta ljud. Jag kan även varmt passa på att rekommendera denna skiva för alla som intresserar sig för countryrock.

Det finns ju mer att säga men det kanske räcker så så länge? Jag kommer nog att kunna få ut ytterligare efter lite tweakande (nya signalkablar så jag slipper DIN-adapter) kan jag nog vara nöjd med denna pärla under en lång tid. När allt från Johnny Cash sista platta till Ritchie Blackmores Rainbow låter kalas kan jag bara konstatera att detta är en mycket kompetent konstruktion som levererar. Just nu är det precis så där roligt som det ska vara att lyssna på musik!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Lyssningsintryck

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-10 04:36

Noak skrev:Jag kör dock med den pickupen som satt på Philipsen, Shures klassiker M75 med nål G. Spårar perfekt och ger för tillfället ett helt tillräckligt bra ljud. Dessutom var det ju den pickupen som jag och brorsan satt och spisade vinyl med när vi var små, om än med utbytt nål, lite nostalgi i det ju :)

Det tycker jag du gör rätt i.
Men jag måsta säg att jag är bekymrad över det övriga sällskap du satt din fina spelare i. :D :roll: :wink: En sådan här fin maskin måste spela ihop med idel apparatur från sin egen era. :D :roll: :wink: Marsch i väg till närmaste loppis och handla. :D :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Noak

Re: Lyssningsintryck

Inläggav Noak » 2008-09-10 09:30

Kjell_Kranzberg skrev:[...] jag måsta säg att jag är bekymrad över det övriga sällskap du satt din fina spelare i. :D :roll: :wink: En sådan här fin maskin måste spela ihop med idel apparatur från sin egen era. :D :roll: :wink: Marsch i väg till närmaste loppis och handla. :D :roll: :wink:

Jag lovar, jag är ständigt ute efter nån gammal Marantzreceiver, företrädelsevis 2270, för att kunna sy ihop min vintagerigg. Då blir det vintagekablage och lampsladd till Carlssonhögtalarna som kommer nu i veckan. Då ska jag göra lite seriösa tester med det interna RIAAt i Philipsen också, det ser ut att vara en gedigen konstruktion med egen strömförsörjning och finfina komponenter så vitt jag kan se. Om jag tar lite bilder av spelaren nån gång ska jag lägga upp de i den här tråden....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-28 10:42

Det är ju nästan en likadan som svärmorsans! :)

Bild
Bild
Bild

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-09-30 13:51

Gratulerar! Philips gjorde riktigt bar skivspelare på den tiden (det fattade inte jag då, men man kan ju ändra sej).

Mycket av elektronik och högtalate var ju dessutom "Made in Sweden" i Norrköping, men knappast skivspelarna?

JohanR

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-30 14:13

phon skrev:Bild

Nästan lite steampunk över de där runda gluggarna med mätare t.v. Råhippt! :D

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2008-10-01 13:44

Phon: Javisst, den där ser ju superfin ut! Är det en extra tonarm för att kunna ha en pickupnål för stenkakor där eller? Förstärkaren är ju assnygg också... Kul att se att det finns de som håller ordning på sina gamla prylar!

RJohan: Skivspelaren jag har är iaf tillverkad i Holland. Men nu står den i min lägenhet i Norrköping :D

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-10-01 14:24

Skivspelaren jag har är iaf tillverkad i Holland. Men nu står den i min lägenhet i Norrköping

Hehe!

JohanR

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-01 19:03

Noak skrev:Phon: Javisst, den där ser ju superfin ut! Är det en extra tonarm för att kunna ha en pickupnål för stenkakor där eller? Förstärkaren är ju assnygg också... Kul att se att det finns de som håller ordning på sina gamla prylar!

De extra armen är en sån där dammborste som "alla" hade på den tiden. Jag har en på min Thorens också.

Förstärkaren är inkopplad på två OA5, eller snarare popboxar, du skymtar den ena till höger. Låter kalasbra, men linan för stationsinställning av radion har pajat. Som tur är så går det att ställa in snabbvalet.

Popboxarna är fanerade i valnöt (tror jag det var) och har ett nät av klarlackad mässingduk, köpt på Tidbecks i Farsta (det finns inte längre, men huset står visst kvar).
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Vintage-hifi