Vad lyssnar ni på?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
going

Re: Uri Caines Goldbergvariationer

Inläggav going » 2008-09-08 21:04

lennartj skrev:Med risk för att du går i taket,
Uri Caines Goldbergvariationer är något i hästväg.

Världen är för stor, tiden är för knapp, belut om begränsning till unga stråkdamer med antika instrument murknar som isar i vårsol.
Men det beroende som ett överföd av musik skapar är medicinskt ofarligt. /Sune
Korta vattenpass gör husbyggandet enklare

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-08 21:13

Måste bara tipsa:

Vivaldis fyra årstider är ju en gammal uttjatad dänga, men framförd av Joshua Bell blev det faktiskt gåshud. Riktigt njutbart både musikaliskt och tekniskt.

http://classicalmusic.about.com/od/cdre ... ll_viv.htm

Användarvisningsbild
lennartj

Mera Goldbergvariationer

Inläggav lennartj » 2008-09-08 22:03

Eftersom jag inte är någon större violinkännare säger jag nog pass när det gäller solopartitorna.
Goldbergvariationerna känner jag mer för att dyka ner i, jämföra och diskutera.
Jag har Goulds båda inspelningar, Leonhardts på cembalo och Caines, som jag tidigare nämnde. Nu har jag kollat in
http://www.slate.com/id/2172856/pagenum/all/
och Dinnerstein verkar ju klart hörvärd.
Kanske jag ska vara så nördig att jag satsar på en pianoversion till, som jämförelse? Vilken ska jag ta då, Perahias?

Var köper du dina skivor, förresten?
Dinnensteis verkar bara finnas hos Naxosdirect, som inte har så många fler att välja på mer än Goulds (som jag har) och Wanda Landowskas på cembalo, som man egentligen borde ha också, hon är ju verkligen legendarisk!

Användarvisningsbild
going

Re: Mera Goldbergvariationer

Inläggav going » 2008-09-08 22:30

lennartj skrev:Var köper du dina skivor, förresten?

På Amazon.com, från USA. Det blir billigast trots dyr frakt. Det finns nästan alltid nya skivor hos andrahandssäljare till mycket reducerat pris. Fast nu stiger ju dollarn.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2008-09-08 22:44

Har aldrig varit på Amazon och handlat musik. Tack för tips!
Kul att det pratas musik :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-08 23:04

Jag köper det mesta på Amazon.com, även böcker och DVD. Det fungerar bra. Men dollarn är ju 6.75 8O

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-09-08 23:09

Jag har mest handlat på Amazon.de, momsen avklarad, ingen tull och lägre frakt men då har det mest handlat om böcker (auf Deutsch).

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-09-08 23:54

going skrev:

På Amazon.com, från USA. Det blir billigast trots dyr frakt. Det finns nästan alltid nya skivor hos andrahandssäljare till mycket reducerat pris. Fast nu stiger ju dollarn.

För några år sen köpte jag en skiva (kommer just nu inte ihåg vilken, men det har ingen betydelse) som inte gick att uppbringa i Sverige. Köpte den på Amazon.com. Priset skulle bli ca 130 kr inkl. frakt, trodde jag. Men tull- och skattemyndigheter hade andra åsikter. Trots att jag betalat både skiva och frakt via kreditkort fick jag lösa ut den på posten. Där fick jag betala både skatt och accis. Plus moms! Häpp! Skivan gick plötsligt lös på ca 300 kr! Så kan det gå om man har otur.
Sedan dess köper jag inget från Amazon.com men har nyligen upptäckt att dom har en filial i England, Amazon.co.uk. Där gäller ju Eu-regler för beskattning, ingen risk för otrevliga överraskningar. Bara ett tips!
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-09 00:43

Ja med pundet och dollarn på dagens nivå så kan det vara fördel, men jag har köpt för kanske 40 000 kr på Amazon.com och av dessa så har det tillkommit moms på kanske 7 000 kr d v s på varor för 33 000 kr har jag inte behövt betala tull eller moms :)

Jag har även handlat från Amazon.co.uk, Amazon.de (böcker på tyska) och från Amazon.fr

Allt har gått smärtfritt :D Idag är jag inte förvånad över Amazons tillväxt.

/PS

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-09-12 10:27

bobo skrev:
going skrev:

För några år sen köpte jag en skiva (kommer just nu inte ihåg vilken, men det har ingen betydelse) som inte gick att uppbringa i Sverige. Köpte den på Amazon.com. Priset skulle bli ca 130 kr inkl. frakt, trodde jag. Men tull- och skattemyndigheter hade andra åsikter. Trots att jag betalat både skiva och frakt via kreditkort fick jag lösa ut den på posten. Där fick jag betala både skatt och accis. Plus moms! Häpp! Skivan gick plötsligt lös på ca 300 kr! Så kan det gå om man har otur.
Sedan dess köper jag inget från Amazon.com men har nyligen upptäckt att dom har en filial i England, Amazon.co.uk. Där gäller ju Eu-regler för beskattning, ingen risk för otrevliga överraskningar. Bara ett tips!

Glömde säga att jag köper dom flesta av mina skivor hos HMV ( http://hmv.com/hmvweb/home.do )
Stort urval till bra priser och snabba leveranser. När man väl skapat sin profil går det snabbt och enkelt att beställa. Välj skivor, gå till varukorgen, logga in och tryck på OK. Klart! Allt finns på profilinloggningen, adress och kreditkortsnummer.
Kommer ni någon gång till London så är det värt ett besök i HMV:s huvudaffär på Oxford Street. Två våningar med bara skivor! En dröm för en musikintresserad.
Senast redigerad av bobo 2008-09-12 12:19, redigerad totalt 1 gång.
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-12 10:33

Jag handlar ofta från Amazon, såväl UK, US som DE. Det som är lite förvånande är deras olika sortiment och att man inte alltid är bäst på sitt hemlands media. Emilie från Montmartre på DVD hittade jag i först i England tex...

Än så länge har jag bara mycket goda erfarenheter av Amazon och har även sluppit extra pålagor de (få) gånger jag köpt från US.

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Dinnerstein igen

Inläggav lennartj » 2008-09-18 12:33

Andy McGrath (reservation för stavningen) från Wilson Audio gjorde mycket reklam för Simone Dinnerstein och spelade outgvina inspelningar med henne på Audionords demo på Elite Paza i Göteborg i helgen.
Hon har uppenbarligen lyssnat rätt mycket på Gieseking.

I dag damp Goldbergvariationerna med Wandowska och Dinnerstein ner i posten. Hoppas jag får tid att lyssna ordentligt i helgen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-19 19:01

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Har Gubaidulina-programmet inspelat. Kan konverteras till DVD om du är sugen. SVT Play ger väl ingen vidare återgivningskvalitet?

Jaa :D

MvH
Peter

Peter!

Vill du ha programmet så bränner jag ner det på en DVD.
Har först nu tittat/lyssnat på programmet. Tycker det var alldeles för mycket snack, musiken blev hela tiden sönderstyckad.

Roger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-19 20:31

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Har Gubaidulina-programmet inspelat. Kan konverteras till DVD om du är sugen. SVT Play ger väl ingen vidare återgivningskvalitet?

Jaa :D

MvH
Peter

Peter!

Vill du ha programmet så bränner jag ner det på en DVD.
Har först nu tittat/lyssnat på programmet. Tycker det var alldeles för mycket snack, musiken blev hela tiden sönderstyckad.

Roger

Tack gärna :D Skicka PM med mer info.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-20 10:06

RogerGustavsson skrev:

Roger

Nästan alla "Veckans Konsert"-program ser ut så där. Långa, pratiga och med mycket lite musik. Kan vara spännande, men det är fel programrubrik. Gubaidulina-programmet tillhör de mest sevärda.

Dessutom vill jag upplysa om att inspelningen av violinkonserten inte (som jag trodde) är med Berliner Philharmoniker utan med London Symphony Orchestra med Valery Gergiev. Det är säkert inte alls en försämring.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-20 10:30

Jo, det är påfallande ofta programmet styckas. I en del fall är åtminstone musikstyckena i sin helhet t.ex. programmen med Rolando Villazon eller från Berliner Waldbühne. Flera av programmen går även via satellit på 3Sat, ARD eller ZDF.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati