Värsta tweaket hittills..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-04-20 22:26

seriöst är värdelöst!!!

oj, förlåt :oops:
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-21 00:54

Hej!

Sorry :oops: o åter till ämnet tweaks, som till viss/stor del handlar om o ha öppna sinnen(?)
Den, ibland dom som gillar/säljer dyraste hifiTweaksen ständigt återkommande favoriten
är just det egna (enligt dem själva)-överlägset öppna sinnet. Att säga samt skriva saker
är en sak, att göra något nytt o A*nnorlunda med dessa (påstått) öppna sinnen däremot
en helt annan o mer meningsfull sysselsättning o här verkar epkpeng vara den Mod som
(ibland Mod/f.d Mod ej enbart samt ständigt skryta över överlägset öppna sinnet ;)) men
- istället gör o prövar saker & ting med sitt (öppna) sinne!:

"Det lät bra. Det var då som experimentlustan dök upp. Vad händer om vi ersätter
ARC SP16 och VS55 med 1/20 del så dyr liten "slaskförstärkare"?...var min tanke.
... // ...
Lyssningsintryck från samma 4 låtar gjordes och ta mig i brasan. 2*35 watt för ca
3000kr är rätt OK i en anläggning som i övrigt nog får kallas för överdimensionerad.

"Citerat ifrån annat HiFiForum:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28438

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-29 20:57

Hej!

Vad tror ni om Wibe Eaters - A*ka: HifiRåttan (1295 kr/st) då?

http://www.sontec.se/newsite/images/wib/wibe.jpg
http://hififorum.knaak.dk/zalve/highend ... /black.jpg

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-29 21:06

jävla slöseri med pengar.. men en del betalar ju vad som helst bara för att det ser annorlunda ut..
vad det är är ju en påse med sand.. kostnad 3 kr?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-29 21:07

Harryup skrev:Många kan ju bidra med avsiktliga och oavsiktliga dumheter.
Om en privat person beskriver något han har upplevt med ett möjligen felaktigt ordval eller illa valt ord så tycker jag att det ofta visas för lite förståelse för detta. Man kan blanda ihop begreppen utan att det för den skull automatiskt betyder att resultat är felaktigt. Tror att man ofta testar eller ändrar på mer saker än vad man har kontroll på. Och därigenom kanske komma med en förklaring eller antagande som inte gäller generellt men väl vid det specifika testillfället.
Därför tycker jag att man bör hålla igen raljerande mot privatpersoner och hellre försöka förstå vad som skett än läsa bokstavligen allt. Det är trots allt en hobby.
Jämför hur viner beskrivs eller även ett musikaliskt liveframträdande eller en dirigents tolkning. Inte helt exakt, och vem har inte sagt att dom gillar den trummisen bättre utan exakt kunna förklara vad som är skillnaden emellan dom etc.

Däremot professionella människor eller sådana som tjänar pengar på banschen måste kunna prestera vederhäftiga bevis eller helt enkelt skriva att man inte vet varför men nu är det så här vi upplever det. Inte helt fel att erkänna att man inte förstår exakt hur allt sker eftersom även vetenskapens sanningar ibland ändras över tiden. Och det förekommer ju även här att alla ingenjörerna inte har samma kunskap eller smak då det gäller.

Ett alldeles lysande inlägg! Det borde ligga överst på varje tråd som en påminnelse.

Att det sedan heter "privatperson" och inte "privat person" tycker jag är extra småskuret att påpeka i detta sammanhang och låter därmed bli :D

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-29 21:14

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Många kan ju bidra med avsiktliga och oavsiktliga dumheter.
...

Ett alldeles lysande inlägg! Det borde ligga överst på varje tråd som en påminnelse.

Att det sedan heter "privatperson" och inte "privat person" tycker jag är extra småskuret att påpeka i detta sammanhang och låter därmed bli :D

- Det där sista om att man typ skulle kunna påpeka men härmed låta bli... "Känns" inspirerA*t
ty så brukA* ju hålla på! YiiipiieeEH :) :D!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-30 14:24

Audiomanikern skrev:(Angående esoteriska hifitweaks...
Flint skrev:Jag har ett nytt vinstbringande förslag. ÅRGÅNGSKABLAR.
Tänk dig att kunna plocka fram ett snöre från säg rekordåret 1996
som har legat i en källare med rätt fuktighet och temperatur. Att få
plocka bort spindelväven och bryta sigillet under högtidliga former
och koppla in den under andakt. Nu kanske man inte kan kalla den
inbränd men det får väl bli en liten merkostnad på kundens konto.

Citerat ifrån annat HiFiForum:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=8

Mvh A*

Jag hade nästan glömt bort den där men så här i efterhand var den ju nästan kul. Kanske vore idén helt genomförbar. Dessvärre börjar jag mer och mer att tro att vår upplevelse är beroende av sugestion. En film blir bra därför att alla säger att den är det. En trend blir rätt för att alla delar den. Kanske är det inbillningsfunktionen LTS vill undanröja med f/e-testet( jag syftar till funktionen färgning i allmänhet). Kanske är viljan att hitta något generellt objektivt det dom vill tillföra debatten. I så fall vill jag försavara deras argument. Frågan är om en subjektiv musikupplevelse låter sig objektiviseras. Risken finns att den istället generaliseras och blir en floskel.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-30 18:42

Om snabb bas.
Snabb bas tyder jag som tydlig och distinkt bas. Att man tydligt hör vilken ton och nivå som gäller för stunden. Att lyfta fram svänget. Kort sagt, dynamik. Detta ger förutsättning för rytm och sväng i musiken. Man skulle kunna tro att det i första hand gäller högtalare men enligt min mening är det nästan mer en fråga för förstärkare. Vissa förstärkare mäter bra men låter tamt och vissa förstärkare mäter sämre men låter dynamiskt.
Bland de sämre där anser jag (lyssningsmässigt grundat) vara NAD och Rotel.
Vi är som tekniker dåliga på att ta fram de egenskaper som både mäter och låter bra.

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-09-30 20:52

Det här är som ett samtal mellan en person. Som inte har någon att prata med, och därför refererar till andras samtal, och besvarar deras frågor utan att de ens hör.

Undrar varför inte fler hänger här?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-30 23:09

Hej igen!

Flint, hörde du? TyckA* hörde ngt/ngn? Ljöd som mummlande läte ifrån hallen,
eller kanske köket? Det spökar väl inte här ty spöken är faktiskt.se läskiga :??

Mvh A*

Användarvisningsbild
Olby

Inläggav Olby » 2004-10-01 20:33

Hittade ett nytt roligt tweak från asian :)

Sound Enhancement Device - CD Upgrading Card:
    - Applying Quantum theory
    - Re-align the position of signal according to master disc by correction of the positioning error occured during pressing

http://www.xaudio.com.sg/xaudio/product_files/acc_files/CDUC1.htm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 20:56

Olby skrev:Hittade ett nytt roligt tweak från asian :)

- Re-align the position of signal according to master disc by correction of the positioning error occured during pressing

Det är förjäkligt att folk tillåts ägna sig åt den här typen av bondfångeri. :x :x :x
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-01 21:01

Morello skrev:
Olby skrev:Hittade ett nytt roligt tweak från asian :)

Det är förjäkligt att folk tillåts ägna sig åt den här typen av bondfångeri. :x :x :x

Vadå? Du måste ju prova innan du sågar en produkt. Även om den helt uppenbart inte fungerar. Läser du inte på andar forum och HiFi-blaskor? Man ska prova allt med öppet sinne!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-01 22:11

Hej!

Jojomänsan, öppna plånboka annars är du trångsynt bakåtsträvare!

Mvh A*

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-01 22:36

Max_Headroom skrev:Vadå? Du måste ju prova innan du sågar en produkt. Även om den helt uppenbart inte fungerar. Läser du inte på andar forum och HiFi-blaskor? Man ska prova allt med öppet sinne!

Dessutom kan du inte såga den i alla fall eftersom det då beror på att din anläggning inte håller tillräckligt hög klass! :wink: :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-09 18:44

Hej!

Kokar den kaffe också?
- Jajamensa!

Bild #1 / Bild #2 / Bild #3 / Bild #4
- A*nser att en kaffekökare maximalt bör kosta 1/20-del utav dess nätkabel 8)!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-10 00:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-09 18:57

*garv* Kanonbilder!!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-09 19:26

Hej!

Japp, Rydberg är ej den som inte oxå om sig själv kan skoja - rolig dessutom han är, coool :D!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-22 16:31

Hej!

"Själv har jag kommit fram till att det som ger minst påverkan av ljudet, faktiskt(.se) är ett
väl organiserat kaos.

Missförstå mig rätt nu, för det må låta lite konstigt. De flesta som tror på sådana här tweaks
är ganska pedantiska av sig, och det är DET som är den största boven i dramat. Om man
lägger alla kablar snyggt och prydligt, längs med varandra, så får de mycket större area
att påverka varandra på, och störningen blir "likformig" över en längre sträcka.

Det jag gjort, är att jag kör med en konstant mängd med kablar (typ alla in/ut-gångar,
högtalarkablar och spänningsmatning) och ser till att det inte finns någon "ordning" i det hela.
Om jag tycker mig se för mycket ordning, går jag till stärkaren och rotar omkring lite kablar.

Se exempel:

Det kostar dessutom inte så mycket. Eventuellt kanske jag borde sälja halvdagarskurser i hur
man ordnar kaos.

Ha det gott,
//magnus
"

- Fn vad brA*nat detta lääänge har :D! (Citerat härifrån)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-22 22:21

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-22 23:51

Audiomanikern
6st BDR puckar & koner uti Carbon kompositmaterial

Kanske skulle satsa på någon homogen keram i stället så det blir riktigt hårt och styvt, sintrad Al2O3 :)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-23 00:25

Man ska prova allt med öppet sinne!

Bortsett från mitt tidigare (obildade) snack (då jag inte visste bättre :oops: ) i tråden borde det kanske stå:

testa öppet, bortse från placebo och var lättlurad! 8)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi