Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Vad har du för budget?
AudiPro har ju en del rätt snygga saker som är baspotenta. Annars brukar ju engelska högtalare ha ett rykte om sig att vara "snälla", min särbo har köpt ett par B&W 601 (lite osäker på modellbeteckningen) som låter väldigt bra även med rätt skramliga inspelningar. Nu är den modellen utgången och något motsvarande är troligen
http://www.hifi-klubben.se/produkter/ho ... re_weng.ht
/ B
mikgr2 skrev:Bill50x skrev:Vad har du för budget?
AudiPro har ju en del rätt snygga saker som är baspotenta. Annars brukar ju engelska högtalare ha ett rykte om sig att vara "snälla", min särbo har köpt ett par B&W 601 (lite osäker på modellbeteckningen) som låter väldigt bra även med rätt skramliga inspelningar. Nu är den modellen utgången och något motsvarande är troligen
http://www.hifi-klubben.se/produkter/ho ... re_weng.ht
/ B
Budgeten är upp till ca 15000 kr.
Lyssnade på Audio pro Black diamond för något år sedan, blev faktiskt förvåndad att den lät såpass bra för att bara kosta 4900 kr, kanske borde ge den en chans till.
Skall kolla upp B&W 684 nästa gång jag har vägen förbi hifiklubben.
mikgr2 skrev:Lyssnade på Audio pro Black diamond för något år sedan, blev faktiskt förvåndad att den lät såpass bra för att bara kosta 4900 kr, kanske borde ge den en chans till.
Max_Headroom skrev:Bra tänkt, men fel slutsats. Köp högatalare med neutral karraktär och EQa upp basen på dom skivor där det behövs.
Micke65 skrev:Ska man verkligen köpa högtalare som passar kasst inspelade skivor ?
Tonkontroller, finns det inte på ngn förstärkare nuförtiden ?
/Micke
CODY skrev:har dessutom en liten rumskorrigeringsbox, vilket ställer krav på att kunna dela försteg och slutsteg på stärkaren eller ha separata steg.
subjektivisten skrev:Max_Headroom skrev:Bra tänkt, men fel slutsats. Köp högatalare med neutral karraktär och EQa upp basen på dom skivor där det behövs.
Håller helt med.
mikgr2 skrev:Byggde en gång WAD högtalare som hade just de egenskaper du efterlyser... de var på 70liter och hade en 8tums high def areogel bas/mellanreg från Audax och en softdome från samma tillv. Detaljerade burkar, men med som konstruktören kallade det "some teensy uplift in the bass". Hette KLS3 om jag inte missminner mig. Lät asbra då polaren hade sina Manowar och Helloween plattor... priest mm med sig.
ujj... hittade just en bild... och länk till där byggsatsen kan skaffas ännu. Men den heter visst KLS9
http://www.cadaudio.dk/hifiloudspeakers.htm
Bill50x skrev:Högtalare kan vara mer eller mindre "förlåtande". Dessutom, ju bättre de är desto mindre bryr man sig om frekvensgångsskillnader.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Högtalare kan vara mer eller mindre "förlåtande". Dessutom, ju bättre de är desto mindre bryr man sig om frekvensgångsskillnader.
/ B
Hur många gånger ska jag förklara det ologiska i det du säger?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Högtalare kan vara mer eller mindre "förlåtande". Dessutom, ju bättre de är desto mindre bryr man sig om frekvensgångsskillnader.
/ B
Hur många gånger ska jag förklara det ologiska i det du säger?
Bill50x skrev:Om DU tycker det är ologiskt må vara hänt, men påstå inte att det är ett faktum.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Om DU tycker det är ologiskt må vara hänt, men påstå inte att det är ett faktum.
Jaså? Exakt hur kan du påverka ljudet så den funkar för massa olika inspelningar? Det du snacka om förlåtande ger ju problem både med skivor som redan är förlåtande och skivor som låter bra ftrån början. Du påverkar ljudet så det blir sämre.
Bill50x skrev:Tycker du ja. Sämre kanske ur betydelsen att man inte exakt återger det oljud som finns på skivan. Men kanske behagligare att lyssna på. Skapar jag tex en lite svacka i det övre mellanregistret så låter det hela lite mer laid-back men om jag föredrar detta framför en aggressiv återgivning på de flesta av mina skivor så är väl detta upp till mig, eller?
Hela diskussionen handlar ju om någon som huvudsakligen spelar en typ av musik med en karakteristisk typ av ljudbild. Jag ser inget fel i att man då anpassar återgivningen för att passa den musiken.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Tycker du ja. Sämre kanske ur betydelsen att man inte exakt återger det oljud som finns på skivan. Men kanske behagligare att lyssna på. Skapar jag tex en lite svacka i det övre mellanregistret så låter det hela lite mer laid-back men om jag föredrar detta framför en aggressiv återgivning på de flesta av mina skivor så är väl detta upp till mig, eller?
Hela diskussionen handlar ju om någon som huvudsakligen spelar en typ av musik med en karakteristisk typ av ljudbild. Jag ser inget fel i att man då anpassar återgivningen för att passa den musiken.
Jag lyssnar huvudsakligen på kvinnliga sångerskor.
Om jag väljer en behagligare, mer laidback högtalare som återger exempelvis Louise Hoffstens "Rhythm & Blonde" mindre skränigt... Hur tusan skulle det sen låta med Enya?![]()
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 3 gäster