Högtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

Högtalare

Inläggav mikgr2 » 2008-09-09 14:40

Hej!

Vore tacksam för tips på golvhögtalare. Har provat runt lite mellan olika märken (Klipsch, Ino, Carlsson, JBL) men inte hittat någt jag trivs till hundra procent med..
Jag lyssnar ganska mycket på 80-tals hårdrock (ofta rät basfattig och dåliga inspelningar) och upplever ofta att det låter "skränigt, skrikigt, vasst eller hur jag nu skall försöka utrycka det. Jag vore därför tacksam för tips på högtalare som har en varm och basrik karaktär, dock helst utan att låta som man ställt en madrass framför högtalaren.
Mitt rum är ca 35 kvm. Kan tänka mig begagnat. Sambon har en del att säga till om så det får inte vara alltför stora pjäser..

Tack på förhand
Mikael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-09 14:51

Vad har du för budget?
AudiPro har ju en del rätt snygga saker som är baspotenta. Annars brukar ju engelska högtalare ha ett rykte om sig att vara "snälla", min särbo har köpt ett par B&W 601 (lite osäker på modellbeteckningen) som låter väldigt bra även med rätt skramliga inspelningar. Nu är den modellen utgången och något motsvarande är troligen
http://www.hifi-klubben.se/produkter/ho ... e_weng.htm

/ B

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-09-09 15:00

Heco brukar ha ganska mumsig karaktär, har dålig koll på vilka modeller de har nuförtiden dock. Vad ska du driva med?

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2008-09-09 15:06

Bill50x skrev:Vad har du för budget?
AudiPro har ju en del rätt snygga saker som är baspotenta. Annars brukar ju engelska högtalare ha ett rykte om sig att vara "snälla", min särbo har köpt ett par B&W 601 (lite osäker på modellbeteckningen) som låter väldigt bra även med rätt skramliga inspelningar. Nu är den modellen utgången och något motsvarande är troligen
http://www.hifi-klubben.se/produkter/ho ... re_weng.ht

/ B

Budgeten är upp till ca 15000 kr.

Lyssnade på Audio pro Black diamond för något år sedan, blev faktiskt förvåndad att den lät såpass bra för att bara kosta 4900 kr, kanske borde ge den en chans till.

Skall kolla upp B&W 684 nästa gång jag har vägen förbi hifiklubben.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-09 16:53

Bra tänkt, men fel slutsats. Köp högatalare med neutral karraktär och EQa upp basen på dom skivor där det behövs.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-09 20:41

mikgr2 skrev:
Bill50x skrev:Vad har du för budget?
http://www.hifi-klubben.se/produkter/ho ... re_weng.ht

/ B

Budgeten är upp till ca 15000 kr.

Lyssnade på Audio pro Black diamond för något år sedan, blev faktiskt förvåndad att den lät såpass bra för att bara kosta 4900 kr, kanske borde ge den en chans till.

Skall kolla upp B&W 684 nästa gång jag har vägen förbi hifiklubben.

Byggde en gång WAD högtalare som hade just de egenskaper du efterlyser... de var på 70liter och hade en 8tums high def areogel bas/mellanreg från Audax och en softdome från samma tillv. Detaljerade burkar, men med som konstruktören kallade det "some teensy uplift in the bass". Hette KLS3 om jag inte missminner mig. Lät asbra då polaren hade sina Manowar och Helloween plattor... priest mm med sig.

ujj... hittade just en bild... och länk till där byggsatsen kan skaffas ännu. Men den heter visst KLS9
Bild

http://www.cadaudio.dk/hifiloudspeakers.htm
Senast redigerad av matereo 2008-09-09 21:02, redigerad totalt 2 gånger.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-09-09 20:45

mikgr2 skrev:Lyssnade på Audio pro Black diamond för något år sedan, blev faktiskt förvåndad att den lät såpass bra för att bara kosta 4900 kr, kanske borde ge den en chans till.

Lyssna ännu hellre på AP Avant A.90! Har dessa och har haft APBD v.2...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-09 21:09

Max_Headroom skrev:Bra tänkt, men fel slutsats. Köp högatalare med neutral karraktär och EQa upp basen på dom skivor där det behövs.

Håller helt med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2008-09-09 21:26

Ska man verkligen köpa högtalare som passar kasst inspelade skivor ?
Tonkontroller, finns det inte på ngn förstärkare nuförtiden ?
/Micke

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-09 21:29

Micke65 skrev:Ska man verkligen köpa högtalare som passar kasst inspelade skivor ?
Tonkontroller, finns det inte på ngn förstärkare nuförtiden ?
/Micke

Dom tonkontroller som man får med (bas och diskant) är i regel helt oanvändbara för att EQa upp bas. Brytfrekvensen ligger åt helvete för högt.
Man måste köa en lös EQ eller anävnda den inbyggda parametriska EQn i sin hemmabioförstärkare om man har en sådan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-09 21:49

Canton RC_L, kanske. Kan köpas från Tyskland ink frakt för litet mer än 7 tkr. Kostade vid lanseringen i Sverige 18 - 20 tkr.

Är mycket baskapabel (3,5 vägs) och har dessutom en liten rumskorrigeringsbox, vilket ställer krav på att kunna dela försteg och slutsteg på stärkaren eller ha separata steg.

En del säger att de är vassa i toppen och liknande, inte jag.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-09-09 22:01

CODY skrev:har dessutom en liten rumskorrigeringsbox, vilket ställer krav på att kunna dela försteg och slutsteg på stärkaren eller ha separata steg.

Rumskorrigering är att ta i, mycket. Funkar mer som tonkontroll men RC-boxen skall ABSOLUT användas, även om man har rattarna i nolläge, annars låter RC-L inget vidare alls...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-09 22:04

subjektivisten skrev:
Max_Headroom skrev:Bra tänkt, men fel slutsats. Köp högatalare med neutral karraktär och EQa upp basen på dom skivor där det behövs.

Håller helt med.

Högtalare kan vara mer eller mindre "förlåtande". Dessutom, ju bättre de är desto mindre bryr man sig om frekvensgångsskillnader.

/ B

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-09 22:09

Funkar mer som tonkontroll

Njaee, någon tonkontroll är det inte. Det är en liten förstärkare. Egentligen vet jag inte hur den fungerar, men som sagt det låter mycket bättre med den inkopplad.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2008-09-09 23:46

Byggde en gång WAD högtalare som hade just de egenskaper du efterlyser... de var på 70liter och hade en 8tums high def areogel bas/mellanreg från Audax och en softdome från samma tillv. Detaljerade burkar, men med som konstruktören kallade det "some teensy uplift in the bass". Hette KLS3 om jag inte missminner mig. Lät asbra då polaren hade sina Manowar och Helloween plattor... priest mm med sig.

ujj... hittade just en bild... och länk till där byggsatsen kan skaffas ännu. Men den heter visst KLS9
Bild

http://www.cadaudio.dk/hifiloudspeakers.htm[/quote]

Verkar lite intressant, finns det fler som har några åsikter om denna högtalare.

När det gäller Canton Ergo har jag hört från flera håll att det skall vara en högtalare med bra bas och varm karaktär, får ta och kika på den också.

Fler tips?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-09 23:51

NHT 2.9 eller 3.3 om du vill utmana storleksmässigt ;)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-10 03:56

subjektivisten skrev:

Håller helt med.

Det är jag inte säker på att jag gör... beror helt på hur skivsamlingen ser ut...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-10 04:02

mikgr2 skrev:Byggde en gång WAD högtalare som hade just de egenskaper du efterlyser... de var på 70liter och hade en 8tums high def areogel bas/mellanreg från Audax och en softdome från samma tillv. Detaljerade burkar, men med som konstruktören kallade det "some teensy uplift in the bass". Hette KLS3 om jag inte missminner mig. Lät asbra då polaren hade sina Manowar och Helloween plattor... priest mm med sig.

Bild

http://www.cadaudio.dk/hifiloudspeakers.htm

Verkar lite intressant, finns det fler som har några åsikter om denna högtalare.

När det gäller Canton Ergo har jag hört från flera håll att det skall vara en högtalare med bra bas och varm karaktär, får ta och kika på den också.

Fler tips?[/quote]

Det är Noel Keywood... mätnings och tech-profeten i Hifi-world som konstruerat dem.... jag vet inte vilka... men minns att tex. Dimitri har/hade ett par KLS? gold nån ting med bla den asdyra audax-piezo guld domen. som hade samma konstruktör (Noel) och var uberbra då. Jag har ett par nya 70 liters lådor på g, nu... började idag hehe... inspirerad av din tråd

mer info snart.... detta är saknade burkar... iaf hos mig. :D
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-10 04:14

Kls 3 är en trevägare jag faktiskt byggt... Gold är med dyring diskanten som ska vara fantastisk. Fråga Dimitri. Diskussen om trevägare kontra tvåvägare som rasat här innan lämnar jag dock åt Öhman och tex sådana som Klipsch, KEF och Cabasses ingenjörer.

Har bara uppfattat att någon motsagt sig själv lite i den diskussen... de som söker lär finna andra äldre stycken av text :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-10 04:24

Bill50x skrev:Högtalare kan vara mer eller mindre "förlåtande". Dessutom, ju bättre de är desto mindre bryr man sig om frekvensgångsskillnader.

/ B

Hur många gånger ska jag förklara det ologiska i det du säger?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-10 04:30

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Högtalare kan vara mer eller mindre "förlåtande". Dessutom, ju bättre de är desto mindre bryr man sig om frekvensgångsskillnader.

/ B

Tala för dig själv du ditt lilla eko! :lol: :lol:

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2008-09-10 08:51

Kaffekoppen skrev:NHT 2.9 eller 3.3 om du vill utmana storleksmässigt ;)

Ett par NHT 3,3 hade jag inte tackat nej till, tyvärr gör sambon det med besked.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-09-10 09:10

"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-10 09:48

proac?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 10:42

subjektivisten skrev:

/ B

Om DU tycker det är ologiskt må vara hänt, men påstå inte att det är ett faktum.

För MIG är det så att en bättre högtalare alltid låter bättre oavsett rum (vad som är "bra" är en annan fråga). Om ett rum klingar ljust eller mörkt, är livligt eller dämpat är inte så viktigt för hur högtalaren låter. Jag kan njuta av bra musik och ett bra ljud i olika typer av akustiska miljöer.

/ B

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-09-10 13:24

Om du inte har lyssnat på denna , så tycker jag att du skall göra det.

Patos Basic 510 mkIII
Med sitt 20-års jubilerande företag Patos har norske Roar Moen skickligt tagit fram en helt ny och fräsch produktlinje i tre nivåer; Basic, Lyric och Symphonic. Filosofin bakom designen är tydligt släktskap i både ljud och utseende. Instegsmodellerna kännetecknas av tydligt ljudideal i form av en varm klangbalans som ger långa stunder av lyssning, en given komponent i hembion och klara allroundegenskaper. I de högre modellserierna kommer egenskaper som detaljeringsgrad och perspektiv fram ytterligare, dock utan att ge upp den varma, lättlyssnade tonen och generösa basåtergivning.
Mått: 24,5 x 40,5 x 115 cm
Vikt: Ej angiven
Trevägs golvhögtalare klädd i vinyl i två färger. Soft dome-diskant, 4-tums mellan och dubbla 8-tumselement i basen. Dubbla basreflexportar bakåt. Detta är en stor högtalare specad till 23 Hz i basen!
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-10 14:03

Bill50x skrev:Om DU tycker det är ologiskt må vara hänt, men påstå inte att det är ett faktum.

Jaså? Exakt hur kan du påverka ljudet så den funkar för massa olika inspelningar? Det du snacka om förlåtande ger ju problem både med skivor som redan är förlåtande och skivor som låter bra ftrån början. Du påverkar ljudet så det blir sämre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 15:18

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Om DU tycker det är ologiskt må vara hänt, men påstå inte att det är ett faktum.

Jaså? Exakt hur kan du påverka ljudet så den funkar för massa olika inspelningar? Det du snacka om förlåtande ger ju problem både med skivor som redan är förlåtande och skivor som låter bra ftrån början. Du påverkar ljudet så det blir sämre.

Tycker du ja. Sämre kanske ur betydelsen att man inte exakt återger det oljud som finns på skivan. Men kanske behagligare att lyssna på. Skapar jag tex en lite svacka i det övre mellanregistret så låter det hela lite mer laid-back men om jag föredrar detta framför en aggressiv återgivning på de flesta av mina skivor så är väl detta upp till mig, eller?

Hela diskussionen handlar ju om någon som huvudsakligen spelar en typ av musik med en karakteristisk typ av ljudbild. Jag ser inget fel i att man då anpassar återgivningen för att passa den musiken. Får man med åren en bredare/annorlunda smak så är det väl bara att rigga om anläggningen om man är missnöjd med hur det låter.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-10 15:23

Bill50x skrev:Tycker du ja. Sämre kanske ur betydelsen att man inte exakt återger det oljud som finns på skivan. Men kanske behagligare att lyssna på. Skapar jag tex en lite svacka i det övre mellanregistret så låter det hela lite mer laid-back men om jag föredrar detta framför en aggressiv återgivning på de flesta av mina skivor så är väl detta upp till mig, eller?

Hela diskussionen handlar ju om någon som huvudsakligen spelar en typ av musik med en karakteristisk typ av ljudbild. Jag ser inget fel i att man då anpassar återgivningen för att passa den musiken.

Jag lyssnar huvudsakligen på kvinnliga sångerskor.

Om jag väljer en behagligare, mer laidback högtalare som återger exempelvis Louise Hoffstens "Rhythm & Blonde" mindre skränigt... Hur tusan skulle det sen låta med Enya? 8O 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 15:32

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Tycker du ja. Sämre kanske ur betydelsen att man inte exakt återger det oljud som finns på skivan. Men kanske behagligare att lyssna på. Skapar jag tex en lite svacka i det övre mellanregistret så låter det hela lite mer laid-back men om jag föredrar detta framför en aggressiv återgivning på de flesta av mina skivor så är väl detta upp till mig, eller?

Hela diskussionen handlar ju om någon som huvudsakligen spelar en typ av musik med en karakteristisk typ av ljudbild. Jag ser inget fel i att man då anpassar återgivningen för att passa den musiken.

Jag lyssnar huvudsakligen på kvinnliga sångerskor.

Om jag väljer en behagligare, mer laidback högtalare som återger exempelvis Louise Hoffstens "Rhythm & Blonde" mindre skränigt... Hur tusan skulle det sen låta med Enya? 8O 8O

Du får helt enkelt välja. Vill du lyssna på en skräning LH eller en såsig Enya? För du måste ju välja även med värdens bästa högtalare. Vissa skivor låter bra, andra mindre bra.

Men jag måste få motsäga mig själv lite. När ens anläggning börjar bli tillräckligt bra behövs inte sådana här "kompensationer". Men jag ser inget fel i att man anpassar sin anläggning efter sin musiksmak. Det måste få vara upp till var och en utan snusförnuftiga pekpinnar.

/ B

PS Har du lyssnat på The Tiny?

Nästa

Återgå till Köpråd