Firar 1 år av hifisamlande idag!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Firar 1 år av hifisamlande idag!

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-08 00:15

Egentligen igår, ser jag nu på klockan. För ett år sedan köpte jag ett par OA4-II och det var så jag hittade faktiskt.se (hade sett sidan innan men inte haft några ärenden hit). Det var också genom dessa högtalare och faktiskt.se som hifi-intresset stegrade och nu har jag lekt med dessa grejor i 1 år, man har ju blivit helt tagen av det :-) Innan dess hade jag inga som helst vintagehifi grejor över huvudtaget. Bara modernt skit som ingen vill ha.

Under vinterhalvåret kommer jag förhoppningsvis rensa upp lite och få ordning på lägenheten, göra iordning de enheter jag ämnar för att behålla och fotografera allt och lägga upp i en medlemstråd(är det någon som kollar i dom?), eller varför inte på en egen vintagesida. Vad tror ni om det senare alternativet? Nätbibeln är ju the Vintageknob men det skulle vara kul att göra en hemsida med egna bilder och med enheter man själv har.

Skall bli spännande att se vad framtida år har att ge och hoppas att dom varit lika goda som detta året!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Firar 1 år av hifisamlande idag!

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-08 06:19

Fjonkalicious skrev:eller varför inte på en egen vintagesida. Vad tror ni om det senare alternativet?
Mvh

Filip

Sätt igång. Jag väntar redan på den.

Med ett år bakom dig hör du fortfarande till de unga här. Det är tur att vi har sådana som dig, som kan föra intresset vidare. Vi gamla trillar ju snart av pinnen.

M v h

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-09-08 10:20

Grattis! En egen sida, vilken bra ide :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-08 13:15

Stort grattis och tack för en insats som bevarar ett kulturarv! Dessutom mot strömmen när det gäller hetsen att köpa nya grejer.

En hemsida vore helt suveränt; skulle stötta det så mycket jag nu kan! Vad finns det i den vägen idag - inget svenskt, eller? Känns iaf som om du är rätt person att genomföra en sån sak med bra innehåll osv.

Finns ju massor av bildmaterial på t.ex. min hembio och hififorum som borde tas tillvara... om det nu är det du siktar på?

Vad har du för vision :)

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-09-08 18:05

Bra idé ang egen sida, det finns för få! Jag kommer kolla in den i a f.

Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en ny stereo, nä tacka vet jag vintage!

:D

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-08 18:30

twangbang skrev:Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en ny stereo, nä tacka vet jag vintage!

Ja, det håller jag med om. Det nyaste jag har är min cd-spelare. Den är från 1983.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-09-08 23:56

Har alltid tyckt 80-tal grejorna var häftigast. Trodde innan faktiskt.se att man var ganska så ensam om detta nuförtiden, fast det är man tydligen inte. :wink:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-09-10 10:31

Kjell_Kranzberg skrev:
twangbang skrev:Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en ny stereo, nä tacka vet jag vintage!

Ja, det håller jag med om. Det nyaste jag har är min cd-spelare. Den är från 1983.

Äldsta grabben fyllde 18 för ett par månader sedan, gissa vad han fick.
En vintage förstärkare så klart, vad annars. 1971 års model, och vips in med iPoden till den.

Det ska krökas i tid, det som krokigt ska bli.

Återgå till Vintage-hifi