Ino pI60 eller pI60s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-10 01:06

Njae, jag har nog relaterat vad som är en rimlig kostnad till brukstid*
alltid.

Min gamla favoritjämförelse är segelbåten som kanske bara används
några få veckor på sommaren, man som kan kosta miljonen eller mer,
utan att någon tycker att det är märkvärdigt.

Men på den musikanläggning som man kanske använder 5 timmar om
dagen, året runt, tycker vissa att redan 100 000:- är mycket pengar. :o

Vh, iö

- - - - -

*Vilket kan vara fonogrammen man har, gånger hur många gånger man
spelar dem - eller filmtittning, eller radiolyssning för den delen! Det kan
ju inte rimligen vara nollgräns för vad en anläggning kan få kosta, bara
för att man inte äger några fonogram.

All glädje med har av anläggningen är ju en del av det värde som man
får tillbaka av att använda den.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-09-10 02:57

IngOehman skrev:All glädje med har av anläggningen är ju en del av det värde som man får tillbaka av att använda den.

Jajamensan! Där sa du ett par helsanna ord. Det är ju bara det som spelar någon roll. Och så mycket glädje som jag har haft av min anläggning sedan mina piP tills idag - som du "bjudit på" till största del - har jag inte haft i många andra saker jag gjort under samma tid. Över huvud taget! :)

Om jag ska återknyta litet till topic så skulle jag gått på ett par pi60 med bs60 före pi60s. Jag skulle tagit pi60 i byggsats med någon finish ditsatt redan och bs60 skulle jag tagit i MDF-byggsats. Jag tycker inte att uppningen till -s modellen är värt det, hellre skulle jag gå till något delat system isåfall. Men det skulle jag inte, som sagt. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-09-10 08:41

IngOehman skrev:
johanu: Njae... Jag relaterade ju till antalet fonogram GÅNGER antalet spelningar av vart och ett av dem. Missade du det?

Vh, iö

Nej då, det fattar jag att du gjorde, men själv lyssnar jag på mina pi60 nästan all min vakna tid då jag är hemma. Många timmars lyssningsglädje blir det.
Kan inte spela mer på dem oavsett hur många fongram jag har. Nu har jag runt trehundra, men skulle jag ha tretusen skulle jag inte kunna lyssna mer för det, eftersom inte mer tid finns.
Alltså fler fonogram gör att det blir färre lyssningstid per fonogram i snitt.

Summa summarum, kan alltså motivera mig att betala så mycket jag har råd med enligt min inkomst på musikanlägningen. Tyvärr räcker inkomsten till för i56 o pZx4 men min lyssningstid gör det. :)

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-09-10 09:40

Känner att orginalfrågan inte besvaras riktigt.....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-10 11:28

Laminerade lådväggar (betydligt mer kostsamt), hårdare selekterade element i diskanten och komponenter i filter samt olika konstruktion i baselementet.

Tycker personligen att prisskillnaden bara är motiverad för de riktiga entusiasterna som har sett över akustiken.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-09-10 11:40

andershelin skrev:Känner att orginalfrågan inte besvaras riktigt.....

Anders

Hmm.. Inget illa menat men, är du ute efter subjektivt tyckande?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-10 11:47

Kaffekoppen skrev:Tycker personligen att prisskillnaden bara är motiverad för de riktiga entusiasterna som har sett över akustiken.

Glöm inte den tillkommande placeboeffekten av att man vet den är bättre. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-10 11:56

Anders

Håller med! :) nyttoratiodiskussion kanske är intressant men nu tänkte jag mer på att det vore kul att höra mer om pi60/s och subjektiva åsikter om hur bra de är i förhållande till andra högtalare. Och kanske framförallt vad som gör dem bra.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-09-10 12:04

m_persson79 skrev:

Anders

Nej, men svaret på: "Pi60 eller Pi60s" kan ju inte var hur mycket olika mäniskor lyssnar på musik och hur många fonogram de har...., eller??

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2008-09-10 12:42

Jag köpte delvis pi60s för att jag ville vara säker på att jag inte skulle ångra mig ett år senare pga hifi-sjukan och ändå bli tvungen att uppgradera. Sen måste jag säga att känns bra att högtalaren fått den där sista handpåläggningen och att inget är lämnat åt slumpen(kompromisslösare iaf).
ett bra rum!

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-10 12:56

Till ägare av pi60/s: vilka andra högtalare har ni jämfört med innan/efter ni bestämde er, eller vad fick er att bestämma er för just pi60/s? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-10 14:26

andershelin skrev:
m_persson79 skrev:

Anders

Nej, men svaret på: "Pi60 eller Pi60s" kan ju inte var hur mycket olika mäniskor lyssnar på musik och hur många fonogram de har...., eller??

Anders
Anser du frågan besvarad nu?

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-10 14:32

Ingen som har lyssningsintryck av pi60/s att förmedla, gärna i jämförelse med andra högtalare? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-10 14:48

Subjektivt tyckande i okända miljöer efterfrågas alltså.

Jag anser mig inte ha hört dem var och en i en miljö som gör att skillnaderna mellan dem framträder. Jag har inte hört en fullrangehögtalare prestera bättre i någon miljö.

Du svarade inte på frågan om du var nöjd med svaret avseende de tekniska skillnaderna, fast det kanske inte var intressant alls. Det framstår som om det undras över det i ursprungsinlägget.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-10 14:52

Kaffekoppen skrev:Subjektivt tyckande i okända miljöer efterfrågas alltså.

Jag anser mig inte ha hört dem var och en i en miljö som gör att skillnaderna mellan dem framträder. Jag har inte hört en fullrangehögtalare prestera bättre i någon miljö.

Du svarade inte på frågan om du var nöjd med svaret avseende de tekniska skillnaderna, fast det kanske inte var intressant alls. Det framstår som om det undras över det i ursprungsinlägget.

Visste inte att frågan var ställd till mig :) Ursprungsfrågan kan vi säga är besvarad iom IngOehmans förklaring om tekniska skillnader. Om någon vill bidra med lyssningsintryck vore det dock också intressant. Samt gärna då vad som avgjorde att man valde den ena framför den andra eller jämfört med högtalare av annat fabrikat.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-10 15:12

Jag är inte riktigt med på vad du är ute efter (mer än att bli övertalad att köpa pi60 ;)). Det är väl bara att boka tid i källaren för lyssning? Ingen annan än du själv kan bestämma... :)

Jag har lyssnat på B&W 801D, Wilson Watt Puppy, Mårten Coltrane Supreme, Audiovector värsting, Respons Grand Artist, TAD storhetsvansinne, och inget (förutom möjligen B&W) har varit i närheten i pi60 vad gäller naturlighet, dynamik, upplösning och... sa jag naturlighet?

När jag väl varit i källaren och lyssnar var det bara att börja spara. Men det är bara mina erfarenheter. Det finns (hör och häpna!) de som varit i källaren utan att senare köpa. :)

Angående pi60 kontra pi60s - om du tvekar så köp pi60.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-10 15:19

Håller med vad Almen säger och skulle lägga till, har du råd med pi60s, köp den. Är det lite mer tajt, köp pi60. Sen kan man ju fundera på om man ser mycket film så man hellre köper i14 + X-2 istället för pi60/s.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-10 15:49

Varför skall man köpa pi60s om man har råd?

Jag tycker man skall fundera rätt hårt innan man tar steget över pi60, särskillt eftersom det för den mellanskillnaden finns rätt mycket musik, konserter och akustikbehandling man kan göra.

Kort sagt: att veta att man har det som är bäst är kanske inte alltid värt pengarna om prestandaskillnaden är liten. Och det är den.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-09-10 15:53

Jag var i källaren och köpte inte första gången :?

I min enfald så satsade jag ändå på Revel Ultima GEM, vilket var jäkligt dumt och dyrt såhär i efterhand. Kändes allt lite snopet när mina tänkta datorhögtalare Pip visade sig vara lika bra, om inte bättre på vissa punkter.
Well, där lärde man sig att prislappen inte alltid styr prestandan..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-10 16:54

Kaffekoppen skrev:Varför skall man köpa pi60s om man har råd?

Därför 95% kommer sitta att fundera "hur hade det varit med pi60s". Visst kostar det extra pengar men det kan man säga mellan piP och pi60 med, men slår man ut det på 10-15 år så blir det 166-111 kr extra i månaden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-10 19:04

Almen skrev:Jag är inte riktigt med på vad du är ute efter (mer än att bli övertalad att köpa pi60 ;)). Det är väl bara att boka tid i källaren för lyssning? Ingen annan än du själv kan bestämma... :)

Jag har lyssnat på B&W 801D, Wilson Watt Puppy, Mårten Coltrane Supreme, Audiovector värsting, Respons Grand Artist, TAD storhetsvansinne, och inget (förutom möjligen B&W) har varit i närheten i pi60 vad gäller naturlighet, dynamik, upplösning och... sa jag naturlighet?

När jag väl varit i källaren och lyssnar var det bara att börja spara. Men det är bara mina erfarenheter. Det finns (hör och häpna!) de som varit i källaren utan att senare köpa. :)

Aha, ok, verkar vara en bra högtalare med andra ord :) Du har rätt, vill nog bli lite övertygad. Eftersom det verkar vara några stycken här som har en pi60/s så tänkte jag det vore intressant att höra varför de valt just den. Men det har alltså sin förklaring i att man går och lyssnar på den, baxnar och sen vet man att det är den man vill ha? :D Bland de andra högtalare du räknar upp är den ju dessutom väsentligt billigare så dessa andra är egentligen inga alternativ för mig även om så vore att de skulle vara bättre vid en jämförelse under samma förutsättningar och miljö.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-09-10 19:06

Almen skrev:Jag har lyssnat på B&W 801D, Wilson Watt Puppy, Mårten Coltrane Supreme, Audiovector värsting, Respons Grand Artist, TAD storhetsvansinne, och inget (förutom möjligen B&W) har varit i närheten i pi60 vad gäller naturlighet, dynamik, upplösning och... sa jag naturlighet?
.

men hade inte du och en kompis svårt attt skilja pi60 och b&w803 vid en direkt jämförelse?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-10 20:20

kris10an skrev:
Almen skrev:Jag är inte riktigt med på vad du är ute efter (mer än att bli övertalad att köpa pi60 ;)). Det är väl bara att boka tid i källaren för lyssning? Ingen annan än du själv kan bestämma... :)

Aha, ok, verkar vara en bra högtalare med andra ord :) Du har rätt, vill nog bli lite övertygad. Eftersom det verkar vara några stycken här som har en pi60/s så tänkte jag det vore intressant att höra varför de valt just den. Men det har alltså sin förklaring i att man går och lyssnar på den, baxnar och sen vet man att det är den man vill ha? :D

Bland de andra högtalare du räknar upp är den ju dessutom väsentligt billigare så dessa andra är egentligen inga alternativ för mig även om så vore att de skulle vara bättre vid en jämförelse under samma förutsättningar och miljö.

Men om de är super-duper-mycket bättre då?

Vad jag försöker säga är bara att jag råder dig att lyssna på så många högtalare som möjligt innan du bestämmer dig för något. Lyssna på den du tror på mest, sist. Då kan du ju ta beslutet med ordentligt med lyssningserfarenhet i bagaget.

(Eller märka att du blir positivt överraskad och kan köpa något innan du hört den du trodde mest på mest - eller att du måste söka vidare efter att du hört den du trodde på mest. Men oavsett hur det går med det, så är det en strategi som gör att du slipper du bli missnöjd med det du till sist väljer, eftersom den leder till att du köper något du blir nöjd med. ;))

Men oavsett hur det går, så lägg upp en stretegi att lyssna på många alternativ INNAN du bestämmer dig, så slipper du bli missnöjd med att du finner att du behöver göra det. ;)

Den som vill komma och lyssna på Ino-högtalare behöver ju dessvärre i regel vänta en tid innan det finns plats att komma och lyssna, men den tiden kan man ju använda till att lyssna på så mycket annat som möjlgt, så att man vet vad det finns för alternativ.

Vh, iö

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-09-10 20:33

johanu skrev:
...

Nej då, det fattar jag att du gjorde, men själv lyssnar jag på mina pi60 nästan all min vakna tid då jag är hemma. Många timmars lyssningsglädje blir det.

...

//Johan

Hahaha, började fundera på om jag var galen men det finns visst fler som lyssnar s**tmycket på sina pi60 :D Grannarna börja iof ge mig lite konstiga blickar, hmmm...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-10 21:06

subjektivisten skrev:

Därför 95% kommer sitta att fundera "hur hade det varit med pi60s". Visst kostar det extra pengar men det kan man säga mellan piP och pi60 med, men slår man ut det på 10-15 år så blir det 166-111 kr extra i månaden.

Ok, jag känner ingen som har pi60 som funderat så, utan de har vägt många aspekter mot varandra, men du kanske har rätt.

Jag känner personligen ingen som varit missnöjd med pi60 eller bytt mot något annat (förutom succesivt övergått till delat system).

Efter senaste uppdateringen är pi60 helt enkelt en så bra högtalare att jag har svårt att tro att mer än nio av tio skulle ens fundera på att byta överhuvudtaget när den väl är i drift hemma - snarare en av tio - då kanske framförallt hoppa över pi60s och välja ett delat system.

Undrar hur försäljningssiffrorna är mellan modellerna...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-09-10 21:25

Jag har ett par piP, när jag skulle köpa ett par till tänkte jag precis som Subjektivisten skriver.

Tanken på att man skulle sitta och tänka: "hmmm, undrar om piPs hade gjort det här bättre" var värre än prisskillnaden.

Nu har jag ett par piP och ett par piPs, och trots att jag inte hör någon skillnad är jag nöjd med båda. :)

Edit: OM jag skulle köpa ett tredje par (inte aktuellt) skulle det bli ett par vanliga piP.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-10 23:54

Ja, så tänker jag själv (därför alla trådar om i64s). Rydberg hade väl pi60 innan han skaffa pi60s väl? Stefan gick väl också från pi60 till pi60s.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-11 00:02

Sedär... jag missade två vänner.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-11 00:36

Kaffekoppen skrev:
subjektivisten skrev:

Ok, jag känner ingen som har pi60 som funderat så, utan de har vägt många aspekter mot varandra, men du kanske har rätt.

Jag känner personligen ingen som varit missnöjd med pi60 eller bytt mot något annat (förutom succesivt övergått till delat system).

Efter senaste uppdateringen är pi60 helt enkelt en så bra högtalare att jag har svårt att tro att mer än nio av tio skulle ens fundera på att byta överhuvudtaget när den väl är i drift hemma - snarare en av tio - då kanske framförallt hoppa över pi60s och välja ett delat system.

Undrar hur försäljningssiffrorna är mellan modellerna...

Ungefär 50/50.

Ingen har (mig veterligt) gått från pi60s till pi60, med några (fler än några
få, men ändå en minoritet) har gått från pi60 till pi60s, men de flesta som
valt pi60 blir mer än nöjda med dem (och byter alltså inte upp sig varken
till pi60s eller till några större delade Ino-system). Däremot är det rätt så
vanligt med hemmabiokompletteringar i form av surroundhögtalare och bas-
moduler.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-11 09:56

subjektivisten skrev:Ja, så tänker jag själv (därför alla trådar om i64s). Rydberg hade väl pi60 innan han skaffa pi60s väl? Stefan gick väl också från pi60 till pi60s.

Hade dom senaste versionen av pi60 innan dom bytte?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino