Högtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-10 15:41

Bill50x skrev:Du får helt enkelt välja. Vill du lyssna på en skräning LH eller en såsig Enya? För du måste ju välja även med värdens bästa högtalare. Vissa skivor låter bra, andra mindre bra.

Men jag måste få motsäga mig själv lite. När ens anläggning börjar bli tillräckligt bra behövs inte sådana här "kompensationer". Men jag ser inget fel i att man anpassar sin anläggning efter sin musiksmak. Det måste få vara upp till var och en utan snusförnuftiga pekpinnar.

/ B

PS Har du lyssnat på The Tiny?

Problemet för många är väl kanske att veta ifall LH är skränig eller Enya såsig. (Det är LH som är skränig på den plattan. På alla spår utom ett!!! Minns en Cabasse-försäljare som blev sjukligt grön i ansiktet när jag tog fram plattan... 8) )

Nej, det vet jag inte vad/vem det är.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2008-09-10 16:01

Ino popårock, om den nu görs fortfarande.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-09-10 16:37

CODY skrev:
Funkar mer som tonkontroll

Njaee, någon tonkontroll är det inte. Det är en liten förstärkare. Egentligen vet jag inte hur den fungerar, men som sagt det låter mycket bättre med den inkopplad.

Det är inte alls nån förstärkare, var har du fått det ifrån? Det är ett externt filter.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 16:44

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:PS Har du lyssnat på The Tiny?

En mycket skönsjungande tjej och småmysig musik. Lite samma stuk som Lykke Li. Miss Li, Johanna Newsom, typ

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-10 16:49

Bill50x skrev:Tycker du ja. Sämre kanske ur betydelsen att man inte exakt återger det oljud som finns på skivan. Men kanske behagligare att lyssna på. Skapar jag tex en lite svacka i det övre mellanregistret så låter det hela lite mer laid-back men om jag föredrar detta framför en aggressiv återgivning på de flesta av mina skivor så är väl detta upp till mig, eller?

Igen, vad skulel bli mer behagligt att försämra en bra inspelning, eller förvärra en dålig för att man försöker tuna in högtalaren för en inspelning? Det är ologiskt och funkar ju inte.

Bill50x skrev:Hela diskussionen handlar ju om någon som huvudsakligen spelar en typ av musik med en karakteristisk typ av ljudbild. Jag ser inget fel i att man då anpassar återgivningen för att passa den musiken. Får man med åren en bredare/annorlunda smak så är det väl bara att rigga om anläggningen om man är missnöjd med hur det låter.

/ B

Kan du berätta vilken "typ av musik" som låter lika på skiva? För om dina argument ska funka så bör all musik inom det området låta lika, annars blir det ju fel.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-10 21:17

Hej Fridefors

CODY skrev:
Citat:
Funkar mer som tonkontroll

Njaee, någon tonkontroll är det inte. Det är en liten förstärkare. Egentligen vet jag inte hur den fungerar, men som sagt det låter mycket bättre med den inkopplad.

fridefors skrev

Det är inte alls nån förstärkare, var har du fått det ifrån? Det är ett externt filter.

Det är en förstärkare och ett filter, se tråd här på forumet

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=#477471

Så ser en op-amp ut:

http://www.tfe.umu.se/courses/elektro/e ... skaper.htm

Kort beskrivning om hur filtret fungerar

http://user.tninet.se/~xfz720w/hogtalare.htm

Varifrån hämtas

"Den inbyggda basförstärkningen i boxen sker bara under 100 hz med max förstärkning på ca 11db vid 30 när basratten står i mittläge. Basratten reglerar bara från ca 100 hz och neråt. Vid 30 hz reglerar den som max plus-minus 3.5db med ratten i respektive ytterläge. Diskantratten börjar påverka vid ca 5 khz och vid 15 khz påverkar den plus-minus 3.5 db när ratten står i repektive ytterläge. Sedan har du ett subsonicfilter som börjar att skära väldigt brant vid ca 26 hz."

Det är inte heller något externt filter eftersom det kopplas mellan för- och slutsteg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 21:24

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Tycker du ja. Sämre kanske ur betydelsen att man inte exakt återger det oljud som finns på skivan. Men kanske behagligare att lyssna på. Skapar jag tex en lite svacka i det övre mellanregistret så låter det hela lite mer laid-back men om jag föredrar detta framför en aggressiv återgivning på de flesta av mina skivor så är väl detta upp till mig, eller?

Igen, vad skulle bli mer behagligt att försämra en bra inspelning, eller förvärra en dålig för att man försöker tuna in högtalaren för en inspelning? Det är ologiskt och funkar ju inte.

Bill50x skrev:Hela diskussionen handlar ju om någon som huvudsakligen spelar en typ av musik med en karakteristisk typ av ljudbild. Jag ser inget fel i att man då anpassar återgivningen för att passa den musiken. Får man med åren en bredare/annorlunda smak så är det väl bara att rigga om anläggningen om man är missnöjd med hur det låter.

/ B

Kan du berätta vilken "typ av musik" som låter lika på skiva? För om dina argument ska funka så bör all musik inom det området låta lika, annars blir det ju fel.

Jag är inte riktigt med här. Vad menar du med "förvärra en dålig inspelning"? Min mening är att det är precis tvärtom. Dvs jag "förskönar" den dåliga inspelningen och samtidigt offrar jag lite av den ultimata kvaliteten på den riktigt bra inspelningen.

Om man ser i stort på det hela så anser i alla fall jag att viss musik också har en viss karakteristik på inspelningarna. Dels beroende på att olika musik har olika krav på återgivningskedjan, dels "kutym" i branschen (tex beroende på kundkrav). Jag har ganska mycket musik och bland de jazz-skivor jag har finns det ingen som kommer ens i närheten av den sunkiga kvalitet som präglar den mesta pop/rock-musiken som släpps idag. Bara för att ta ett exempel. Jag har inte så hemskt många skivor med klassisk musik (kanske ett par hundra) men ingen av dom lider av den överdrivna kompressionen och (ofta) hissade diskanten som dagens moderna musik.

Så ja, jag menar att det finns vissa likheter när det gäller inspelningar i olika genrer. Men givetvis finns det alltid fonogram som på ett förtjänstfullt sätt sticker ut från mängden. Jag har flera nyutgivningar, bland annat efter tips från dig, som låter alldeles utmärkt!

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-10 21:46

Jag tycker att Subjektivisten och Bill50x pratar lite förbi varandra.
Som jag ser det så är en detaljerad högtalare bättre på bra inspelningar och dåliga inspelningar låter just dåligt, precis så som de är inspelade. Problemet ligger i att de dåliga inspelningarna blir olidliga att lyssna på i en detaljerad anläggning.
Möjligen kan man fixa det mha equalizer?

En mer laid-back högtalare som alltid saknar lite av detaljerna och som gärna rullar av mjukt i topregistret gör att i princip all musik blir njutbar, dock på bekostnad av att bra inspelningar med massor av detaljer inte riktigt kommer till sin rätt.

Att välja ena eller andra sortens högtalare är inte fel, bara lite olika synsätt. Personligen så har jag gärna båda typerna av anläggning, i olika rum förståss. Dåliga inspelningar spelas helt enkelt inte i finanläggningen.
Det är förståss bara ett sätt att lösa problemet på, och jag tycker att det är ett trevligare sätt än att hålla på och skruva på en equaliser och då helt tappa fokus på musiken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 21:51

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:PS Har du lyssnat på The Tiny?

En mycket skönsjungande tjej och småmysig musik. Lite samma stuk som Lykke Li. Miss Li, Johanna Newsom, typ

Hittade en trevlig beskrivning på Pirate Bay...

"The Tiny must be Sweden?s best-kept secret, Mix Cat Power, Joanna Newsom, Björk and Kate Bush and you?re as close as you can be to describe the sound of the tiny. But they outshine them all by miles.

The Tiny is a Swedish trio; starring piano playing vocalist Ellekari Larsson, cellist Leo Svensson, and upright bassist Johan Berthling. The group plays stark, minimalistic music, which is clearly influenced by classical, jazz, goth and pop music, and casts a very mournful, hypnothic spell with songs of desperate love and loneliness. Ellekaris voice is childlike, yet intense, and is reminiscent of Björk and Kate Bush."

Lyssna och njut!

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-10 22:39

tjaffset om den neutrala högtalaren har tydligen spridit sig hit, jag vill fråga herrarna vad en neutral högtalare är för något? hur definieras en neutral högtalare? vilka avvikelser från neutraliteten kan tänkas göra en högtalare mer lättsam att leva med?
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-10 23:43

En lätt svacka mellan 3-5Khz kan jag leva med, men discobas (lite högt q) eller excentuerad diskant är svårare. Knepig energikurva är trist det med. Hellre då lite avrullad diskant on-axis.

Helst av allt vill jag ju att den är konstruerad för att stå i ett rum och inte i en ekofri kammare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-10 23:45

silvervarg skrev:Jag tycker att Subjektivisten och Bill50x pratar lite förbi varandra.
Som jag ser det så är en detaljerad högtalare bättre på bra inspelningar och dåliga inspelningar låter just dåligt, precis så som de är inspelade. Problemet ligger i att de dåliga inspelningarna blir olidliga att lyssna på i en detaljerad anläggning.

Nej. Det är icke vad jag säger. Jag hävdar att det låter bättre på den neutrala anläggningen 99% av gångerna. Av den enkla anledningen att det finns inte ett anti-fel till alla problem med olika skivor.

silvervarg skrev:En mer laid-back högtalare som alltid saknar lite av detaljerna och som gärna rullar av mjukt i topregistret gör att i princip all musik blir njutbar, dock på bekostnad av att bra inspelningar med massor av detaljer inte riktigt kommer till sin rätt.

Håller inte med igen. Den kommer få all musik att låta trist, enligt mig. Speciellt musik som redan är "laid-back" på skivan, vilken kommer ge en enorm sörja.

silvervarg skrev:Dåliga inspelningar spelas helt enkelt inte i finanläggningen.

Varför inte då?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-10 23:51

Bill50x skrev:Jag är inte riktigt med här. Vad menar du med "förvärra en dålig inspelning"? Min mening är att det är precis tvärtom. Dvs jag "förskönar" den dåliga inspelningen och samtidigt offrar jag lite av den ultimata kvaliteten på den riktigt bra inspelningen.

Problemet är ju att jag tror inte du kan försköna den, eftersom felen är rätt så unika på varje skiva. Så jag ser inte hur du kan få till ljudet på ens ett fåtal skivor med det.

Bill50x skrev:Om man ser i stort på det hela så anser i alla fall jag att viss musik också har en viss karakteristik på inspelningarna.

Det skulle vara Jazz och klassiska skivor då menar du?

Bill50x skrev:Så ja, jag menar att det finns vissa likheter när det gäller inspelningar i olika genrer. Men givetvis finns det alltid fonogram som på ett förtjänstfullt sätt sticker ut från mängden. Jag har flera nyutgivningar, bland annat efter tips från dig, som låter alldeles utmärkt!

/ B

Jo, det är ju det som är problemet, ingen musikgenre låter samma. Det kommer alltid finnas skivor som låter olika, så hur man än gör så kommer man inte ifrån det. Därför jag säger det bästa sättet är att inte påverka alls, att försöka återge dom så bra det går och i värsta fall, om man orkar, fixa med EQ för varje skiva. Då kan man alltid få till just det ljudet man behöver för den skivan. Rätt stor skillnad mot välja en medvetet färgad högtalare som man inte kan ändra på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-11 00:17

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Jag är inte riktigt med här. Vad menar du med "förvärra en dålig inspelning"? Min mening är att det är precis tvärtom. Dvs jag "förskönar" den dåliga inspelningen och samtidigt offrar jag lite av den ultimata kvaliteten på den riktigt bra inspelningen.

Problemet är ju att jag tror inte du kan försköna den, eftersom felen är rätt så unika på varje skiva. Så jag ser inte hur du kan få till ljudet på ens ett fåtal skivor med det.
Bill50x skrev:Om man ser i stort på det hela så anser i alla fall jag att viss musik också har en viss karakteristik på inspelningarna.

Det skulle vara Jazz och klassiska skivor då menar du?
Bill50x skrev:Så ja, jag menar att det finns vissa likheter när det gäller inspelningar i olika genrer. Men givetvis finns det alltid fonogram som på ett förtjänstfullt sätt sticker ut från mängden. Jag har flera nyutgivningar, bland annat efter tips från dig, som låter alldeles utmärkt!

Jo, det är ju det som är problemet, ingen musikgenre låter samma. Det kommer alltid finnas skivor som låter olika, så hur man än gör så kommer man inte ifrån det. Därför jag säger det bästa sättet är att inte påverka alls, att försöka återge dom så bra det går och i värsta fall, om man orkar, fixa med EQ för varje skiva. Då kan man alltid få till just det ljudet man behöver för den skivan. Rätt stor skillnad mot välja en medvetet färgad högtalare som man inte kan ändra på.

Håller inte med. Felen är inte unika på varje skiva. Därutöver så är inte felen alltid frekvensgångsmässiga (även om jag utgått från det i denna diskussion för att göra saken enklare) och är därför inte hanterbara i en equalizer. Återigen, en "försköning" är helt i betraktarens (lyssnarens) synvinkel. Tycker jag att en mjukare återgivning är mer behaglig på de skivor jag (brukar) lyssna(r) på så är det så för mig. Om du eller någon annan tycker att det är ett avsteg från den rätta vägen så är det ditt/ert problem, inte mitt.

Och jag menar inte alls att just jazz och klassiskt skulle ha en särställning, det var två (tydliga) exempel. Men som jag ser det, musik som är avsedd att spisas hemma hos krävande konsumenter är bättre inspelad och mastrad (ur ett välljudsperspektiv) än musik som är tänkt att "njutas" i en mp3-pinne, mobiltelefon eller liknande.

Om jag har ett "livligt" rum och hänger upp ett antal diffusorer, påverkar inte också detta ljudet lika negativt som om jag väljer högtalare som förändrar ljudet på samma sätt?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-11 03:39

Bill50x skrev:Håller inte med. Felen är inte unika på varje skiva.

Jaså? Ska jag slumpmässigt ta ut 10 skivor ur hyllan och jämföra?

Bill50x skrev:Därutöver så är inte felen alltid frekvensgångsmässiga (även om jag utgått från det i denna diskussion för att göra saken enklare) och är därför inte hanterbara i en equalizer.

Nej, vem har sagt det?

Bill50x skrev:Återigen, en "försköning" är helt i betraktarens (lyssnarens) synvinkel. Tycker jag att en mjukare återgivning är mer behaglig på de skivor jag (brukar) lyssna(r) på så är det så för mig. Om du eller någon annan tycker att det är ett avsteg från den rätta vägen så är det ditt/ert problem, inte mitt.

Du får göra som du vill, påpekar det ologiska i det bara.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-11 08:26

Kaffekoppen skrev:En lätt svacka mellan 3-5Khz kan jag leva med, men discobas (lite högt q) eller excentuerad diskant är svårare. Knepig energikurva är trist det med. Hellre då lite avrullad diskant on-axis.

Helst av allt vill jag ju att den är konstruerad för att stå i ett rum och inte i en ekofri kammare.

några följdfrågor:

hur stora avvikelser från snörrät tonkurva kan en högtalare ha och fortfarande klassas som neutral?

hur ser en knepig energikurva ut?

vilka anpassningar till rummet bör finnas i högtalarkonstruktionen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-11 09:06

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:

Du får göra som du vill, påpekar det ologiska i det bara.

Det är klart jag får :-)

Men vari ligger det ologiska i att tex välja en högtalare som rundar av ljudet lite jämfört med att dämpa rummet så jag får samma resultat?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-11 09:12

Bill50x skrev:Men vari ligger det ologiska i att tex välja en högtalare som rundar av ljudet lite jämfört med att dämpa rummet så jag får samma resultat?

Det där är äpplen och päron! Jag betvivlar starkt att du kan få samma resultat av de två operationerna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-11 09:59

Jag äger inte definitionsrätten, så svaret blir mitt eget ;)

Jag kan nog köpa 2-3db i det området.

En knepig energikurva får man om delningsfrekvensen är lagd så att spridningsmönstret från de två element som möts i delningen är avvikande, tex en 3/4" diskant mot en 10" bas delad vid för hög frekvens. Delad för låg blir diskanten pressad - det är helt enkelt en dålig kombo. Men det här är en ytterlighet, vet ingen som gör så. däremot finns det många som inte löser detta på ett för mina öron snyggt sätt.

En högtalare placerad nära vägg bör ju anpassas för den effekten det får, eller medföra instruktioner om hur det skall hanteras. Jag har en kompis som har en vägghängd högtalare som han fick arbeta väldigt mycket med för att få till det hela, så mycket att många inte skulle göra det. Men resultatet är ju trevligt.

celef skrev:
Kaffekoppen skrev:En lätt svacka mellan 3-5Khz kan jag leva med, men discobas (lite högt q) eller excentuerad diskant är svårare. Knepig energikurva är trist det med. Hellre då lite avrullad diskant on-axis.

några följdfrågor:

hur stora avvikelser från snörrät tonkurva kan en högtalare ha och fortfarande klassas som neutral?

hur ser en knepig energikurva ut?

vilka anpassningar till rummet bör finnas i högtalarkonstruktionen?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-09-11 10:05

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Men vari ligger det ologiska i att tex välja en högtalare som rundar av ljudet lite jämfört med att dämpa rummet så jag får samma resultat?

Det där är äpplen och päron! Jag betvivlar starkt att du kan få samma resultat av de två operationerna.

Detta är två olika sätt att komma åt samma fel. Att dämpa rummet är klart överlägset i och med att felen (tillfört ljud i form av ekon) minimeras, medan att välja en avrundande högtalare endast kan kompensera tonkurvan för de klangliga felen.

Man skulle alltså i princip kunna erhålla en likartad - riktig - klangkurva med dessa bägge metoder, men dämpmetoden ger ett mer odistorderat (om vi kallar tillfört eko för distorsion - jag vet inte om det är korrekt, men jag ser det så) ljud.

Jag menar dock att om man av olika skäl inte vill/kan genomföra nödvändiga dämpåtgärder i ett rum, så är andra sätt att erhålla en jämn tonkurva (som exempelvis avrullade högtalare, kablage som mjukar upp det hela, tonkontroller, etc) ett bättre alternativ än att inte göra någonting.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-11 11:50

Bill50x skrev:En mycket skönsjungande tjej och småmysig musik. Lite samma stuk som Lykke Li. Miss Li, Johanna Newsom, typ

/ B

Lyssnar nu... Själv skulle jag jämfört med Sarah McLachlan och Tori Amos... Kommer säkert att köpas hem.

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2008-09-11 13:36

Vad är det för JBL du har lyssnat på? Nyare modeller eller äldre diton? Har en polare som kör L150 som ju är en äldre modell men som har en otrolig värme i basen men även fin närvaro i övriga register utan att bli skrikig. Det verkar förekomma att basarna är dåliga och behöver omkonas vilket är kostsamt om man ska lämna bort de, men man borde utan tvekan kunna få loss ett par renoverade för under 15 000:-.

http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/1979-l150.htm

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-11 13:53

Noak skrev:Vad är det för JBL du har lyssnat på? Nyare modeller eller äldre diton? Har en polare som kör L150 som ju är en äldre modell men som har en otrolig värme i basen men även fin närvaro i övriga register utan att bli skrikig. Det verkar förekomma att basarna är dåliga och behöver omkonas vilket är kostsamt om man ska lämna bort de, men man borde utan tvekan kunna få loss ett par renoverade för under 15 000:-.

http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/1979-l150.htm

5800 kr

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=5884
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Föregående

Återgå till Köpråd