Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 13:55

Hej H!
Harryup skrev:Så jag saknar IÖ, men inte svansen.

- KunnA* säga (skriva) det bättre själv? Nej :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Affald

Fridefors "kompis-kompis" här som Affald :)

Inläggav Affald » 2004-09-28 17:41

Hej alla,
för det verkar vara många med i tråden här ;)
Kul när så många har synpunkter i ämnet, poss. som negativa.

Kort om mig.
Född -66, har haft en del 5:1 anläggningar sedan -96, försökt släppa den biten för att lägga mera krut på 2 kanals. Tyvärr är det så kul med film så jag lär köra vidare i det träsket. En dröm är ju att ha 2 anläggningar, en för TV/film & en musik. OBS. jag hatar flerkanals musik... kanske man fick en dålig start på arken -98 när Eagels släppte sitt multi skräp! Har några SACD också men hör ingen sklillnad. Hör inte häller skillnad på en coax.dig supra VS optisk supra heller... det om det.

Bor i GBG såsom Fridefors & hört mycket om denne man genom åren, fattade aldrig att min lumpar kompis var kompis till just den Stefan... liten värld jag lever i ;)

Tog kontakt per mail sedan tel. & önskade ett förutsättningslöst hembesök hos mig i Landvetter. Hade Onkyos helt nya dig. 2-kanalare som lån & som liten muta till Stefan.

Då satt vi där i soffan & lärde känna varandra & lyssna in sig lite på min sony 777.es såsom Onkyon. Onkyon tycker jag spelar bättre i nästan alla avseenden men eftersom jag "fajtas" mellan 2-kanals begär & 5:1 övertygade inte Onkyon tillräckligt. Stefan tyckte det lät OK men ett visst tapp i det övre registret saknades.
Av en ren slumpa hade han sin DA9 med sig & som kopplades in & man kan säga "där satt den" det mesta av ljudbilden kändes för mig mera harmoniskt. Kan inte sätta ord på ljudet som Stefan men det lät bättre helt enkelt. Något blindtest kan det tyvärr inte bli tal om då jag sålt mina Karat S8 & blivit stolt ägare till ett par RC-L sedan igår kväll :) Har ett kombinerat v-rum & kök så volym/yta finns det. Men jag är nyfiken på hur det skulle låta med en DAC nu när jag har dessa frontar.
Kommer troligtvis att behålla 668.an & köpa en DAC men det ligger en bit fram itiden (pengabrist, som alltid när det gäller HiFi).

Om någon trevlig hifi antiuast vill kommaförbi på en kopp kaffe & njuta lite musik är det bara att maila så klämmer vi in en sådan stund.

//Johnny
ps. kul att tråden inte stängdes, alltid intressant att läsa vad andra tycker eller konstaterat.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-09-28 18:53

Hej och välkommen Affald!

Består disten/ljusheten i ljudet med dina RC-L? Disten i ProAc:ens diskant och JMLabs diskantringningar skulle jag själv nog beskylla för att 668:an skulle uppfattas som ljus i systemet. Vad tror du? :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-28 21:48

Välkommen Affald

Att kalla Eagles skivan för skräp var nog att ta i lite. Ok för att vissa ljud inte skulle varit i bakkanalen och att man kanske inte gillar musiken (jag gillar den). Men annars tyckte jag att ljudet var/är fantastiskt.

Vad menar du med tyvärr att du fortfarande gillar att se på film? Det är inte tyvärr det är helt underbart :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-09-28 22:03

Nu har man inte varit inne på det här forumet på över ett halvt år och när man kommer tillbaka är det fortfarande pajkastningar :lol: .

Kan bara säga "fantastiskt"..... :wink:

Förresten, hej igen på er alle sammans :) .

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-28 22:06

Fy på dig Callisto, nu blev jag sugen på paj
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2004-09-29 06:45

mats skrev:Välkommen Affald

Att kalla Eagles skivan för skräp var nog att ta i lite. Ok för att vissa ljud inte skulle varit i bakkanalen och att man kanske inte gillar musiken (jag gillar den). Men annars tyckte jag att ljudet var/är fantastiskt.

Vad menar du med tyvärr att du fortfarande gillar att se på film? Det är inte tyvärr det är helt underbart :D

Jag menade att det var en misslyckad 5:1 mixning. Gillar en del från Eagels men långt ifrån allt.

Högst upp på min önskelista står det: En välavstämd 2-kanlas anläggning :)
Men jag har svårt för att avstå från 5:1 ljudet vid film. Därför hänger 777.es en kvar & plats för både ock finns inte :(

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2004-09-29 06:52

Tank skrev:Hej och välkommen Affald!

Består disten/ljusheten i ljudet med dina RC-L? Disten i ProAc:ens diskant och JMLabs diskantringningar skulle jag själv nog beskylla för att 668:an skulle uppfattas som ljus i systemet. Vad tror du? :)

Man tackar :)

När det gäller RC-L så har jag knappt justerat in dom. Håller fortfarande på att jocksa runt dom till rätt plats.
Men det jag upplevde när jag väl fick boxen att funka var ett bra mycket "maffigare" ljud. Lyssnar en del på akustiskt, tex. Allan Taylor, Nick Drake mm. & jisses vad fin det lät runt strängarna.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-29 09:18

Hejsan Affad! Tänk att mitt dissande av din 668 ledde till ett högtalarbyte... :wink: :oops: 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-09-30 02:23

Det jag tycker är lite roligt är att ingen har sagt något om BILDEN med denna spelaren! För den spelar inte bara CD's utan även DVD's. När det gäller bilden så har den en hel del kvar att önska, speciellt om man inte använder HDMI utgången.

Så jag uttalar mig inte om ljudet på spelaren, jag tappade all intresse för den när bildkvaliten inte var den jag hade hoppats.

Mvh

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-30 02:30

subjektivisten skrev:Det jag tycker är lite roligt är att ingen har sagt något om BILDEN med denna spelaren! För den spelar inte bara CD's utan även DVD's. När det gäller bilden så har den en hel del kvar att önska, speciellt om man inte använder HDMI utgången.

Så jag uttalar mig inte om ljudet på spelaren, jag tappade all intresse för den när bildkvaliten inte var den jag hade hoppats.

Mvh

/Mattias

Mjae. Nu orkar jag inte läsa igenom 20 sidor igen, men om jag minns rätt så har flera personer i sina mess sagt att dom finner bilden alldeles utmärkt eller till och med helt outstanding. Därför har man, som jag uppfattar det, koncentrerat sig på ljudet.

Om bilden sedan är 100%ig eller om dom som tycker så helt enkelt inte fäster samma vikt vid bild som ljud - det har jag ingen aning om. Själv har jag aldrig vare sig sett eller hört någon användning avv 668:an....

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-09-30 02:43

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:Det jag tycker är lite roligt är att ingen har sagt något om BILDEN med denna spelaren! För den spelar inte bara CD's utan även DVD's. När det gäller bilden så har den en hel del kvar att önska, speciellt om man inte använder HDMI utgången.

Mvh

/Mattias

Mjae. Nu orkar jag inte läsa igenom 20 sidor igen, men om jag minns rätt så har flera personer i sina mess sagt att dom finner bilden alldeles utmärkt eller till och med helt outstanding. Därför har man, som jag uppfattar det, koncentrerat sig på ljudet.

Om bilden sedan är 100%ig eller om dom som tycker så helt enkelt inte fäster samma vikt vid bild som ljud - det har jag ingen aning om. Själv har jag aldrig vare sig sett eller hört någon användning avv 668:an....

/ B

Ja, detta är ju lite lustigt att LTS, som försöker vara "objektiva" inte kan vara "objektiva" när det gäller bilden utan där är det mer att "oj vad bra den är när jag koppla in den till min tv".
Eftersom Secret har gjort grundlig test på ett mycket objektivt sett och kommit fram till att via vanlig analog överföring så är den inte speciellt bra och får 81% i testet. Med HDMI så blev det bättre men fortfarande så har den problem.

Så jag valde min RP82 (229$ DVD-spelare med DVD-A också!) som ger mer korrekt bild av vad som finns på DVD'n.

Sedan om massa LTS'are har sina subjektiva åsikter om bilden bryr jag mig inte så mycket om. Dom flesta har nog inte ens kalibrerat sin tv/projektor. :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-30 06:49

Subjektivisten,

i senaste MoLT är kritiken från Secret bemött. Har du läst?

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-30 07:30

Subjektivisten, även H&M berömde bilden jämför med de andra spelarna de testade.

Vilken nivå på spelare måste man upp till för att passera de där 81%:en då, kanske man bör undra över?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2004-09-30 08:33

/Mattias

Hej Mattias,
kan inte säga så mycket om bilden mer än att den funkar perfekt hemma hos mig :) åandrasidan är jag en "Plasmawannabe", kör endast 52" med min LCD projje.... men det beror mera på att jag fysiskt inte kan gör mycket mera i bildyta där jag just nu har bilden. Svårmöblerat v-rum... mmm tyvärr.
(Har kopplat komponent från 668 vidare till vga in i projjen. pga Nokias snåla ickestödjande S-video :evil: )
Bygget kan skådas här: [url]http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=användarnamn[/url]

//Johnny

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-30 08:50

Affald - du får väl ha motor på gardinerna vid fönsterna också. Kul bygge!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-09-30 10:35

Hörrni.. H/K dvd25 var inget vidare ljudmässigt. Platt och livlöst ljud och mycket sämre upplösning än tex Pioneer dvd 668. Hade för mig att H/K var ett kvalitetsmärke för 20år sen men nu vete f.n

Bildmässigt var den rätt ok. Gött att man har en grym cdspelare men annars kanske jag hade köpt en 668:a som allspelare och varit ganska nöjd :wink: . Jag har bara en vanlig 32" så för mig är bilden bra på 668:an.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-30 10:44

Kanske det slutar med att även jag satsar på en 668 som drive! 8O :oops:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-30 10:44

Nattlorden: H&M har väl inte testat 668 eller? var det inte 868 de testade?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-09-30 10:48

Jo Pioneer brukar fungera grymt bra som drive. Jag hade i flera år en Pioneer PD 75 som drive. Den var inget vidare som ensam spelare men som drive var den hur bra som helst :D

Mycket OT: Bättre ni tar guldet än dom dära "halvdanskarna" "Real" Malmö :wink: . Fast ni kommer att torska i cupen 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-30 10:51

marbrink - tror inte jag läst så fel så många ggr som jag läst det numret, så jag får nog påstå att du har fel. Det var en multitest med en billigare Pioneer, en Nad, en Denon, en Marantz och nån till.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-30 10:58

Birger: Jo, jag hade ju DV-737 som drive ett tag och den funkade kanon (= lät riktigt bra) som drive, sedan har jag ju faktiskt en DV-360 hemma men tycker nog att trista Philips DVDR70 låter bättre med DA9....

OT: Synd vi inte sågs på Söderstadion! :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-09-30 11:05

Nattlorden: Jag har ett nummer hemma där dom testar Primare, Marantz, Denon och Pioneer 868 bla. Tror inte att dom testat 668:an faktiskt.se

Hotspur: Jag hade hellre sett dig på ullevi i våras :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-30 11:06

Birger: Skall kolla när jag kommer hem, vore om inget intressant att man kan vara så sifferblind om jag skulle ha fel. :lol:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-30 11:19

Det är nog stor risk att du har fel... 8)

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-09-30 11:26

H&M testade definitivt en 668. Detta i en test av billiga 'multimaskiner'.
Egentligen var 668 med lite "utom tävlan" då den var rätt så mycket dyrare än de andra maskinerna.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-30 11:34

Kaha: I vilket nummer?

Om jag har fel så ska jag be Nattlorden om ursäkt! :)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-30 11:37

Börjar det inte bli läge att lägga ner den här tråden nu? Resonemangen går i cirklar nämligen, om ni inte lagt märke till det.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-30 12:18

Mvh

/Mattias

Kan ju bero på att det är ett hififorum. :D Men det är många som säger att bilden är suverän också. Så meningarna är delade där också.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-09-30 12:58

Thomas_A, Läser inte Molt men betvivlar att man skulle ha något att klaga på Secrets test. För såklart kan man inte efteråt komma och säga att deras Rek. inte var så bra som man trodde :wink:
Var det inte Molt som rek Samsungs skitspelare 636 eller vad den hette? :P

Nattlorden, H&M har inte erfarenheten eller kunskapen att bedömma bilden på mer än ett ytterst subjektivt sett, som jag inte har något emot. Men fler på detta forum slänger alltid fram om testet var "objektivt" och Secrets tester är klart överlägsna på denna punkten. Att CUE problemt nästa aldrig tas upp är ju dåligt.
Hela deras tester finns här: http://www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi?function=search&articles=all

Affald, Bra att du är nöjd. Ville bara påpeka att den har brister i bilden som sällan tas upp på flera forum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi