Världens bästa live-skiva?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-09-09 19:47

Maiden - Live after death
`Tallica - Live shit, binge and purge
Rory - Irish tour (tror det va 75)
Humble Pie - Rockin the fillmore
Zappa & Mother - Fillmore East (72 tror jag)
Ramones - Its alive
m.m

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-09-12 15:03

Världens bästa liveskiva?

The Who, Live at Leeds.

Köp deluxe utgåvan. Det är den bästa liveplattan nånsin.

Missa dock inte deluxe utgåvan av "Who´s next" heller.
Extramaterialet på ett av rockhistoriens bästa album "Who´s next" innehåller "The young vic -live". Svinbra.

Fast det finns så många bra. Några här tex:

-David Bowie live at Santa Monica -72.
Den fanns bara på boot-leg ( eller piratskiva som man sa då) i många år, men jag tror att den numera finns som officiell utgåva. Bättre än Ziggy Stardust the motion picture som ungefär är från samma tidsperiod (-73).
David Live och Stage är stolpskott, finns mkt bättre saker på piratutgåvor.

Jo förresten! Hittar du "Bowie at the BeeB", 2 cd utgåvan. Begränsad utgåva och tyvärr utgången, köp den. Finns en Live upptagning från 2000 som är grym! Han är perfekt där. Behöver jag säga att jag är ett stort fan?

-Kraftwerk, minimum-maximum.
Den är ju redan nämnd. Superb.
Gul ledartröja.
Spitzenklasse.Det räcker med att säga så.

-Little feat, Waiting for columbus.
Den är också nämnd. Väldigt, väldigt bra. Little feat sorgligt bortglömda.
Behöver väl inget mer omnämnande. Har du inte hört dem? köp.

-Bob Marley, Babylon by bus.
Den oxå nämnd, fast "Live" är lika bra tycker jag.
Lively up yourself ´cause I say so.

-Stones: get yer ya ya´s out.
Måste vara med. Det här är ett band som snart kommer att göra ett av rockhistoriens bästa album "Exile on main st" Men sen tog det slut.
nämnd.

Fast sen tänkte jag bidra med mer:

-Joni Mitchell, Miles of aisles.
Den är från -74. Får beställas, finns inte i butik, finns bara som import från USA. En ung Robben Ford är med i bandet. Fanatstisk live, audiofilerna får sitt dessutom.

-Steely Dan, Alive in America.
Eftersom det är dom och det finns bara en live med dom, måste den vara med. Så är det bara, sen är den bra oxå.

-The Smiths, "Rank".
Hoppsan 80-tal! Gjordes det verkligen någon bra musik det årtiondet? ;) Javisst! Mycket. Men Smiths är tidlösa.

-Iggy Pop, TV eye Live -77.
Pissigt ljud, närmast bootleg. Men vilket bett!
(Bowie som kompmusiker) Stooges låtar samt från då nya "the Idiot" och "Lust for life".

-Pink Floyd: The Wall live 80-81.
Lyssnade väldigt mycket på "Dark side" och "Wish you were here" när de var nya. Kom tillbaka till PF i slutet av 80-talet. Men då var det de tidiga PF med Syd Barret samt plattorna fram till Final Cut.
Lägger hellre på liven är studioplattan om jag ska lyssna på the Wall.
The Wall 80-81 är svanesången. Wright är med på nåder nästan, trots att Waters har kickat honom, sorgligt. Waters har tagit över helt, de är inte ett band längre. Men det hörs inte, eller är det därför den har en speciell nerv?
Det återförenade PF utan Waters funkar inte för mig.

-Neil Young: Massey hall -71.
Neil Young archives. Lyssna på tex. Old man , Don´let it bring you down etc. Young solo. Underbart framförande. Nåt för audiofilen. (Skulle kunna vara med i tråden för skivor att testa anläggningen med?)

-Jimmy Page Robert Plant: No Quarter.
Ska det inte vara Led Zep här istället? The song remains eller how the west was won? Säkert för nån annan, men jag har ett komplicerat förhållande till Led Zep. Så det får bli No Quarter, den är jäkllgt bra rakt igenom. Kashmir som avslutar är magnifik. Robert Plant är dessutom en av mina favoriter live de sista åren. Sista (10?) årens konserter här i Stockholm har varit i mästarklass. Hans omtolkningar av gamla låtar är dessutom kanon.

-Lou Reed: Rock´n roll animal/Live.
De hör ihop fast de kom som två separata album. Så fel egentligen, men ändå ofta rätt på nåt konstigt sätt.
Velvet underground spelas av virtuosa musiker (!?). Melodiska låtar från ffa Berlin blandas med klassiska Velvet låtar.
Han har slutfört Berlin och har en del av musikerna med sig på turne´
Risk att det här är ett nostalgiskt val.

-Rickie Lee Jones: live at red rocks.
Den kvinnan är alltid bra live, det är hon givetvis här oxå.
Köps lättast (tror jag) på hennes hemsida. Om du inte får lusta att dansa när dom drar igång Satelites eller Weasel and the white boys cool så beror det nog på att du inte är särskilt förtjust i att just dansa. We belong together, Coolsville, Young blood etc. Klass! Audiofilen gnäller nog lite i början innan han eller hon förlorar sig musiken.

/Gunnar

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-12 16:26

Wideglide skrev:För att klargöra gällande live-plattor:

Först kommer:

Deep Purple: Made in Japan

Sen kommer ingenting
sen kommer ingenting
och sen kommer utan inbördes ordning:

Motörhead: No Sleep ´til Hammersmith
Saxon: The Eagle has Landed
Rush: All the World´s a Stage
Pink Floyd: Pulse
Kiss: Alive (1)
AC/DC: If You Want Blood...
Led Zeppelin: The Song Remains The Same
Thin Lizzy: Live and Dangerous
ZZ Top: Fandango

Utmärkt sammanfattning, nu kan vi lägga ned denna tråd :wink:

Deep Purple är HELT överlägsna

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-12 17:12

sportbilsentusiasten skrev:Utmärkt sammanfattning, nu kan vi lägga ned denna tråd :wink:

Deep Purple är HELT överlägsna

Håller nästan med. Vill bara komplettera med Lou Reed "Live in New York" från 1978 som är helt grym. Låter lite burkigt i högtalare (inspelningen är gjord för hörlurslyssning) men är en enorm upplevelse musikaliskt och närvaromässigt.

Steve Harleys live-skiva går inte av för hackor den heller.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-12 18:20

Jansson skrev:Världens bästa liveskiva?

[en massa tips]

/Gunnar

Har bara hört Neil Young i Massey Hall (grym!), men tar till mig dina rekommendationer eftersom jag gillar både Bowie, Joni Mitchell och Steely Dan. Tack!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-09-12 20:27

Wideglide skrev:Man tackar! :)
Kände inte till det där om Motörhead och Lizzy-liven... :(
Synd.. Men de är (liksom Live Evil) bra plattor ändå... :D

Fast i lizzy´s fall kan man faktiskt svälja det, och retrospektivt så skulle det handla om körsång "monitorlyssningen funkade inte" som man polerade lite, men det är en grym platta med en av historiens mest bortslösade talanger (Brian Robertsson).

Vh Christer

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2008-09-12 21:19

Fast i lizzy´s fall kan man faktiskt svälja det, och retrospektivt så skulle det handla om körsång "monitorlyssningen funkade inte" som man polerade lite, men det är en grym platta med en av historiens mest bortslösade talanger (Brian Robertsson)

Jag instämmer! Jo Brian R är/var en fantastisk gitarrist. Han var alldeles för udda och noggrann för Motörhead. Uppträdde i trikåer och vägrade spela vissa tidiga låtar. Ibland var han förmodligen för full också, kunde börja på samma låt flera gånger. Jag har hört något rykte att han spelar in något nytt med Ian Haugland. Kan vara kul att kolla in!

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2008-09-12 23:25

Neil Young - Live at Massey Hall
Johnny Cash - Live at San Quentin
Jackson Browne - Solo Aqustic
Eric Clapton - Unplugged
Nirvana - Unplugged in NYC

Stämningen och publikkontakten.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-09-13 00:23

Almen skrev:

[en massa tips]

/Gunnar

Har bara hört Neil Young i Massey Hall (grym!), men tar till mig dina rekommendationer eftersom jag gillar både Bowie, Joni Mitchell och Steely Dan. Tack!

Njut! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-13 00:56

Coil - "...And The Ambulance Died In His Arms"

5 låtar. En chans att höra den tragiskt bortgångne sångaren John Balance live. Textimprovisationer och mycket suggestiv musik (som alltid). Publikjublet och den första minuten av "triple sun introduction" = absolut rys.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-09-13 12:37

Jansson skrev:
Almen skrev:

[en massa tips]

/Gunnar

Njut! :)

Ett tillägg till mitt inlägg. Eftersom jag tror att Live at the BeeB 2 cd kommer att bli knepig att få tag i, bifogar jag det här :

http://www.youtube.com/watch?v=6Q3r6fkZTpk

Det gör det liksom lite lönt för mödan.

/Gunnar

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-14 01:48

Bild

Portion Control, kassett, Live Hilversum, Holland -82 och spår från plattan "I Staggered Mentally". Inget vidare ljud, eller så mycket från publiken - men råsynth har aldrig varit råare eller mer begåvat än detta.

För helvete, säja era svindyra anläggningar och åk o se favoritmusiken live medan ni kan, imorgon kan det vara för sent. Over and out. Sing while you may. (LPD)

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-09-23 23:33

mina två ören...

1. Michael Ruff, "Speaking in Melodies". Live i studio. Gåshud är bara förnamnet!
2. Jazz at the pawnshop. Vinyl. Det luktar fan rök,öl och svett i hela lyssningsrummet efter man lyssnat på den.
3. Tom Waits, "Closing time". Vet inte om den platsar under"live" men det känns som live i studio. Bra är det i alla fall.
4. Diana Krall, "Live in Paris".
5. Buena Vista Social Club.
6. Fjellis, "See you in hell, blind boy". Ett måste för Malmöbon.

etc. etc. Det finns många fler.

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-09-26 15:40

En jag missat tidiagare:

Harry Bellafonte - Returns to Carnegie Hall. Inspelad 1960, man undrar var "utvecklingen" på inspelningssidan varit sedan dess.

JohanR

-Martin-

Re: Världens bästa live-skiva?

Inläggav -Martin- » 2008-09-26 15:55

TCM skrev:Jag skulle vilja nominera Thin Lizzy med Live And Dangerous. Trots att det har kommit fram på senare år att det gjordes pålägg efteråt, så är detta fortfarande ett album som måste finnas i varje skivsamling.

De som spelade på Live And Dangerous var Thin Lizzy ver. 3, med ursprungsmedlemmarna Phil Lynott och Brian Downey, samt gitarristerna Scott Gorham och Brian Robertson. Den i mitt tycke bästa uppställningen av Thin Lizzy med de klassiska dubbelgitarrerna.

Som en liten extra info kan berättas att Huey Lewis spelar munspel på "Baby Drives Me Crazy".

Från Allmusic

Along with Kiss' Alive, the Who's Live at Leeds, and the Rolling Stones' Get Yer Ya-Ya's Out, Thin Lizzy's 1978 double album, Live and Dangerous, is one of the greatest live rock albums of all time. The band wisely hooked up with producer Tony Visconti, again, and although it's become known in later years that the tracks included extensive overdubbing, many of the performances outshine the original studio versions. Except for a few tracks, the majority of the material spans from 1974's Nightlife to 1977's Bad Reputation, while the concerts were recorded during Lizzy's last two major tours (1976 and 1977). Few bands have ever matched the explosive energy that Lizzy creates on such tracks as "Jailbreak," "Emerald," "Rosalie/Cowgirl's Song," "Don't Believe a Word," "Are You Ready," and "Sha-La-La," while their sing-along anthem "The Boys Are Back in Town" proves even more vivacious in a live setting. The more serene material -- "Southbound" and "Dancing in the Moonlight" -- is just as gripping, while the slow blues of "Still in Love with You" contains two of the most heartfelt and lyrical guitar solos ever (a trade-off between both Robertson and Gorham). Add to it such strong album cuts as "Massacre," "Johnny the Fox Meets Jimmy the Weed," "Warrior," "Suicide," and "The Rocker," and you have the ultimate Lizzy album. Live and Dangerous is a must-have for fans of powerful hard rock.

Bild

På DVD då?

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2008-09-27 21:49

Jag köpte Live and dangerous även på DVD. Ljudet är ok. Betydligt bättre än tex "Plug it in" med AC/DC. Vet inte om det är samma konsert som på skivan. Men det är samma turne. Det följde med intressanta intervjuer med Brian Robertson och Scott Gorham samt Brian Downey. Väl värd att köpa!

sandman

Världens bästa liveskiva

Inläggav sandman » 2008-09-29 11:05

Kansas Two for the show,skitbra live från 1978 med grabbarna från Topeka,Den 1 juli släpptes den som 30års utgåva med en extra cd med 11 låtar till ifrån samma turne,de är magiska.Nu väntar man på en live dvd från 76-77-78 turnen,det lär finnas något filmat ifrån den tiden.
Senast redigerad av sandman 2008-10-03 09:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-29 19:10

För den som gillar Velvet Underground är dubbeln Live 1969 en mycket bra liveskiva. Avspäntr spel, trevligt snack mellan låtarna och bra ljud (för att vara från 1960-talet) med bas och allt.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-09-29 21:16

TCM skrev:En som inte har dykt upp än är:

Tom Waits - Nighthawks at the Diner

Jag fick precis reda på (från wikipedia) att den inte är live-live utan live i studio inför en mindre publik (men jag tycker att den platsar ändå). Introt till "Better off without a wife" är oslagbart :D

Blav glad av att se andra som gillar den. Även Big time är mycket bra.

Cornelis Live Montmartre Köpenhamn är bra lite på samma sätt.

Zappas "just another ban from LA" är en riktig höjdare (enl mig iaf)

Användarvisningsbild
delta99

Inläggav delta99 » 2008-10-02 20:03

Hej!

De bästa live-vinylerna jag har är: Mothers Finest-Live

MC5-Kick Out The Jams (It takes five seconds of decision, wether you're gonna be the problem or wether you're gonna be the solution), en platta med en guide och en spiritual advisor kan inte vara fel...

Grateful Dead-Reckoning (spelas nu, fantastisk akustisk platta)

Ha det!
Give me analog or deaf!

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-10-10 14:53

Cheap Trick - Live at Budokan

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2010-08-02 19:08

Grym tråd! Den som söker finner...

Jag vill bidra med tre absoluta favoriter:

- Neil Young & Crazy Horse - Year of the Horse

- Lou Reed - Perfect Night in London

- Neil Young & Friends - Road Rock Vol 1

zirro77

Inläggav zirro77 » 2010-11-02 05:48

Många bra tips! Tack! En som inte dykt upp är Fleetwood macs: Live at BBC.....en dubbel där inte ett enda spår är sämre än studioversionerna. Grym nerv och känsla!
CD-fix, Amplifix, Ino piPs

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer