Surroundhögtalare - vad är önskad spridningsförmåga?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-13 00:38

petersteindl skrev:
-Martin- skrev:Sedan tycker inte jag att du kan efterlikna direktljudet med en vektor. Det blir väl "nästan" oändligt många. T o m med sfäriska koordinater i någon rymd, tex halvrymd :)

Martin, jag vet inte hur du ser på definitionen av direktljud. Jag vet inte heller om jag förstått ditt inlägg. Men så här ser jag på definitionen av direktljud.

Ljudet är relaterat till mottagaren. Direktljudet är det ljud som går direkt från ljudkälla till mottagare utan att ta med den del av ljudkällans ljud som når mottagaren via reflexer mot någon yta d v s ett ljud som når mottagaren direkt och utan reflexer d v s utan att ha reflekterats. Då har ljudet bara en riktning d v s den raka och direkta vägen mellan ljudkälla och mottagare.

Rita en punktformad ljudkälla och rita en mottagare. Rita en linje från ljudkällan till mottagaren. Denna linje representerar en vektor d v s den har en riktning men även en magnitud. Sedan kan du använda vilket koordinatsystem du vill och du kan välja origo var som helst.
Dock kan det i detta fall vara lämpligt att antingen välja origo i ljudkällans mitt (vilket innebär att origo är fast förankrad i högtalaren) eller att välja origo i mottagarens mitt (men observera att detta innebär en fast förankring i mottagarens huvud d v s vrider mottagaren på huvudet så ändras vinkeln och därmed även vektorn).

Låt oss välja koordinatsystemets origo i mottagarens mittpunkt d v s mitt i en människas huvud och vi använder oss av det Kartesiska koordinatsystemet d v s ett vanligt xyz-diagram, där en axel pekar rakt fram, den andra axeln pekar rakt upp och den tredje axeln pekar rakt åt höger :) Det är så vi brukar orientera oss.

Om varken ljudkälla eller mottagare ändrar sin position eller vinkel i förhållande till varandra så är Koordinaterna på mottagaren och på ljudkällan fast förankrade och därmed existerar endast en enda vinkel på det raka strecket dem emellan d v s på direktljudet :) Om mottagaren ändrar sin position eller roterar sitt huvud så blir vinkeln en annan d v s en annan vektor. Detsamma gäller om man ändrar högtalarens position eller vinkel.

Väl mött :)
Peter Steindl

Peter!
Jag tror varken du eller jag kommer göra några vetenskapliga "breakthroughs" ikväll (natt) vad gäller vektorer och teoretisk fysik så låt oss lämna det, men jag vill ändå säga att det väl är bättre att de det analkande ljudet som en vågfront(?) Speciellt om man sitter en bit från källan.

Och en grej till: Om det inte finns några ytor för reflexion eller mina väggar är väl dämpade (likt det optimala för ett frontsystem) blir väl det diffusa ljudfältet tämligen svagt. Enda lösningen på det problemet är väl att öka på antalet (direktstrålande) surround-högtalare?
Väl mött och god natt!
//Martin

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-13 00:48

Martin, du är välkommen att lyssna när jag får mina a2. Det bästa är ju att lyssna själv.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-13 01:20

-Martin- skrev:
petersteindl skrev:
-Martin- skrev:Sedan tycker inte jag att du kan efterlikna direktljudet med en vektor. Det blir väl "nästan" oändligt många. T o m med sfäriska koordinater i någon rymd, tex halvrymd :)

Martin, jag vet inte hur du ser på definitionen av direktljud. Jag vet inte heller om jag förstått ditt inlägg. Men så här ser jag på definitionen av direktljud.

Ljudet är relaterat till mottagaren. Direktljudet är det ljud som går direkt från ljudkälla till mottagare utan att ta med den del av ljudkällans ljud som når mottagaren via reflexer mot någon yta d v s ett ljud som når mottagaren direkt och utan reflexer d v s utan att ha reflekterats. Då har ljudet bara en riktning d v s den raka och direkta vägen mellan ljudkälla och mottagare.

Rita en punktformad ljudkälla och rita en mottagare. Rita en linje från ljudkällan till mottagaren. Denna linje representerar en vektor d v s den har en riktning men även en magnitud. Sedan kan du använda vilket koordinatsystem du vill och du kan välja origo var som helst.
Dock kan det i detta fall vara lämpligt att antingen välja origo i ljudkällans mitt (vilket innebär att origo är fast förankrad i högtalaren) eller att välja origo i mottagarens mitt (men observera att detta innebär en fast förankring i mottagarens huvud d v s vrider mottagaren på huvudet så ändras vinkeln och därmed även vektorn).

Låt oss välja koordinatsystemets origo i mottagarens mittpunkt d v s mitt i en människas huvud och vi använder oss av det Kartesiska koordinatsystemet d v s ett vanligt xyz-diagram, där en axel pekar rakt fram, den andra axeln pekar rakt upp och den tredje axeln pekar rakt åt höger :) Det är så vi brukar orientera oss.

Om varken ljudkälla eller mottagare ändrar sin position eller vinkel i förhållande till varandra så är Koordinaterna på mottagaren och på ljudkällan fast förankrade och därmed existerar endast en enda vinkel på det raka strecket dem emellan d v s på direktljudet :) Om mottagaren ändrar sin position eller roterar sitt huvud så blir vinkeln en annan d v s en annan vektor. Detsamma gäller om man ändrar högtalarens position eller vinkel.

Väl mött :)
Peter Steindl

Peter!
Jag tror varken du eller jag kommer göra några vetenskapliga "breakthroughs" ikväll (natt) vad gäller vektorer och teoretisk fysik så låt oss lämna det, men jag vill ändå säga att det väl är bättre att de det analkande ljudet som en vågfront(?) Speciellt om man sitter en bit från källan.

Och en grej till: Om det inte finns några ytor för reflexion eller mina väggar är väl dämpade (likt det optimala för ett frontsystem) blir väl det diffusa ljudfältet tämligen svagt. Enda lösningen på det problemet är väl att öka på antalet (direktstrålande) surround-högtalare?
Väl mött och god natt!
//Martin

Någon breakthrough är det knappast. Jag ser det som gammal skåpmat. Om du vill se ljudet som en annalkande vågfront så är det helt rätt, men denna annalkande vågfront (Jag förutsätter att du fortfarande menar direktljudet) är ett vektorfält d v s om det till varje punkt (x,y,z) på denna vågfront korresponderar en vektor V(x,y,z) så har ett vektorfält definierats på vågfronten. Bara för att det finns en vågfront som är en yta så ska man inte tro att denna vågfront inte är vektoriell. Det kallas för ett vektorfält till skillnad från ett skalärfält. Ett direktljudsfält är ett vektorfält – ett efterklangsfält är ett skalärfält.

Om du har dämpat ut reflexioner i ditt rum så innebär det inte att den enda lösningen på problemet är att öka på antalet (direktstrålande) surround-högtalare :mrgreen:

Du skriver "det problemet" och "väl". Att skriva "väl" och "?" betyder att man inte är säker. Och det gör du rätt i :) Att skriva ”det problemet” innebär att du anser att problemet är definierat. Tala om för mig hur du har definierat problemet så skall jag fundera ut ett svar.

Om sanningen skall fram så har du egentligen haft rätt i att jag borde ha svarat på frågan, och jag har själva svaret men jag vill dröja tills jag har sjösatt äggen och tills jag skall sjösätta Bremens fulländade surroundhögtalare :roll: :wink: :D 8) för återgivning av efterklang. Det bygger på Bremens ljudkoncept och den har jag inte offentliggjort ännu. men jag vill med dessa mina skriverier frambringa tankar hos läsaren :) Hur löser man ett problem? Först måste man definiera problemet. Innan man kan definiera problemet behöver man tillräckligt med kunskap i ämnet.

Natti, natti :)
Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-13 01:47

Bakhögtalarna har funfamentalt andra uppgifter än fronthögtalarna.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2008-09-13 04:20

Halloj,

lite "difust" sett, alltså som jag ser det så är det rätt stor skillnad mellan att ha en vanlig stereo anläggning som bioljud anläggning mot ett flerkanals system.

Åtminstonne teoretiskt ser jag det som så att direkt ljudet som kommer från front högtalarna når både vänster o höger öra rellativt samtidigt och ljud styrkan till båda öronen är rellativt likvärdigt...

...i jämförelse med...

...sidohögtalarens ljud våg som når ena örat med betydligt större tids- och ljudstyrke skillnad, därför bör vi kunna uppfatta ett "surround" ljud betydligt klarare med flerkanals system.

Enbart ett stereo system borde inte kunna ersätta ett flerkanals system om man ska ha någotlunda bra "bio känsla" hemma, skulle jag vilja påstå åtminstonne teoretiskt. :D

Dessutom är viss ljud informationen till surround högtalarna också rellativt mycket fördröjd mot front kanalerna.

mvh Michael

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-13 11:17

Peter, Peter!

Fastna inte i reflexträsket! Det tänker inte jag göra i alla fall... :)
Och snacket om att bakhögtalarna skulle ha fundamentalt andra uppgifter än fronthögtalarna i HT-sammanhang är bara trams (fast det kanske inte var du som skrev det. :oops: ). Det är ju faktiskt ljudkällor och inget annat.

Martin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-13 11:40

-Martin- skrev:Och snacket om att bakhögtalarna skulle ha fundamentalt andra uppgifter än fronthögtalarna i HT-sammanhang är bara trams (fast det kanske inte var du som skrev det. :oops: ). Det är ju faktiskt ljudkällor och inget annat.

Och det är ingen skillnad på till exempel centerhögtalare och bashögtalare heller? Det är ju faktiskt ljudkällor och inget annat... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-13 11:57

Mattias, du vet väl att en bashögtalare enbart hanterar basljud. Det hörs ju på definitionen ju... Så jag förstår inte logiken i ditt inlägg. :(

Ni är alla välkomna att lyssna på mitt system när det blir klart. Har precis fått offert från Hifi-kit på elementen.

/Martin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-13 12:09

Jag tyckte att det var din logik som fallerade när du kom med argumentet "det är ju ljudkällor och inget annat". Var inte ledsen. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-13 12:11

Nu är jag glad igen :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-09-13 12:15

En av många viktiga saker är nog att man ofta sitter närmare surround-
högtalarna än fronthögtalarna, samt att man riskerar att hamna mycket
nära en enstaka surroundhögtalare.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-13 12:33

-Martin- skrev:Nu är jag glad igen :)

Vad bra! :D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-13 15:29

E skrev:En av många viktiga saker är nog att man ofta sitter närmare surround-

Mvh E*

Jo det kan ju vara det som är problemet i många fall. Det går ju att likna vid problemet att sitta närmare en av fronthögtalarna och det är ju oftast rätt så menligt vid stereolyssning (om man kör tvåkanalsstereo).

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-09-13 16:52

-Martin- skrev:
E skrev:En av många viktiga saker är nog att man ofta sitter närmare surround-

Mvh E*

Jo det kan ju vara det som är problemet i många fall. Det går ju att likna vid problemet att sitta närmare en av fronthögtalarna och det är ju oftast rätt så menligt vid stereolyssning (om man kör tvåkanalsstereo).

Har man inte auto setup i bioreceivern så får man ställa in avstånden
till lyssningspositionen och parkerara sig där vid filmtittande för maximal (ljudlig) upplevelse.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-09-14 16:45

-Martin- skrev:Mattias, du vet väl att en bashögtalare enbart hanterar basljud. Det hörs ju på definitionen ju... Så jag förstår inte logiken i ditt inlägg. :(

/Martin

Ja, och man kan ju tänka sig att en surround högtalare skall hantera surroundljud! ;)

Det ideala är såklart en anläggning med många högtalare, säg åtta för direkt ljud placerat runt lyssnaren... samt sexton högtalare för diffust ambience/surroundljud, naturligtvis ett par takmonterade kanaler för "höjd-ambience".

Vad man bör eller ska använda beror såklart på vad man vill uppnå samt vilket ekonomi man har. En bra kompromiss för ljudåtergivning kan tänkas vara två-tre framhögtalare med fyra-sex surround/ambiencehögtalare.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-14 22:19

-Martin- skrev:Ni är alla välkomna att lyssna på mitt system när det blir klart. Har precis fått offert från Hifi-kit på elementen.

/Martin

Gärna, och så kan du lyssna på ett system som inte är så.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-25 00:05

subjektivisten skrev:
-Martin- skrev:Ni är alla välkomna att lyssna på mitt system när det blir klart. Har precis fått offert från Hifi-kit på elementen.

/Martin

Gärna, och så kan du lyssna på ett system som inte är så.

BUMP. Detta var en intressant tråd, det känns inte som ämnet är uttömt. Jag sitter och funderar på hur man skulle kunna bygga ett par surroundhögtalare i mitt rum där soffan är placerad mot väggen och man inte kan få sidokanal om man inte placerar ena högtalare på ett stativ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-25 00:49

kodapa skrev:Jag sitter och funderar på hur man skulle kunna bygga ett par surroundhögtalare i mitt rum där soffan är placerad mot väggen och man inte kan få sidokanal om man inte placerar ena högtalare på ett stativ.

Det skulle väl gå bra, om du ansluter klingsågen och överhandsfräsen till dammsugaren, så det inte dammar ner soffan så hemskt!
Eller hur var frågan nu igen, gällde det ett par, eller två par surroundhögtalare?
Men stativ kanske inte är enda alternativet?
Hänga från taket kanske är möjligt?
Eller ställa på golvet, många rapporterar goda resultat med 60- och 70-tals Carlssonlådor på golvet bredvid soffan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-25 00:56

paa skrev:
kodapa skrev:Jag sitter och funderar på hur man skulle kunna bygga ett par surroundhögtalare i mitt rum där soffan är placerad mot väggen och man inte kan få sidokanal om man inte placerar ena högtalare på ett stativ.

Det skulle väl gå bra, om du ansluter klingsågen och överhandsfräsen till dammsugaren, så det inte dammar ner soffan så hemskt!

:lol:

paa skrev:Eller hur var frågan nu igen, gällde det ett par, eller två par surroundhögtalare?
Men stativ kanske inte är enda alternativet?
Hänga från taket kanske är möjligt?
Eller ställa på golvet, många rapporterar goda resultat med 60- och 70-tals Carlssonlådor på golvet bredvid soffan.

Ett par två par? Whatever. Jag är i spånarfasen. Kanske en hel array bakom huvudet eller i taket?
Hänga från taket skulle inte vara så kul. Misstänker att man skulle slå huvudet i den ganska ofta.
På golvet skulle funka. Jag tänker mig mer OD11 stuket där de sitter högt istället. Kanske en sån där INO variant med två diskanter?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-25 01:01

Vilken takhöjd har du?
Skulle i alla lägen rekommendera minst fyra surroundburkar, de blir mycket mindre lättlokaliserade som punktljudkällor då, när man vrider lite på huvudet. Man brukar ju vilja ha de bakre lite högre än de på sidorna men det går väl att vända på det, hellre än att bara köra på två st i alla fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-25 01:07

paa skrev:Vilken takhöjd har du?
Skulle i alla lägen rekommendera minst fyra surroundburkar, de blir mycket mindre lättlokaliserade som punktljudkällor då, när man vrider lite på huvudet. Man brukar ju vilja ha de bakre lite högre än de på sidorna men det går väl att vända på det, hellre än att bara köra på två st i alla fall.

hmm, skulle man kunna ha något som sitter i taket och pekar snett nedåt kanske? Man skulle kunna ha olika vinkel istället för olika höjd???

Användarvisningsbild
lennartj

OD11-exempel

Inläggav lennartj » 2010-01-25 02:32

Så här tycker jag OD11 fungerar bra.
Bild
De är vända så att de reflekterar upp mot taket och inåt mitten.
Soffan på bilden är ingen bra lyssningsplats om jag inte drar ut den minst 30 cm. Är jag ensam har jag fåtöljen mot soffan.
PC-bordet bör rullas bort så att höger front strålar obehindrat.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-01-26 21:16

ahh, en surr surr tråd :)

Jag är själv i planerings fasen utav surrar.

Om man nu inte har möjlighet att ha 4st eller fler utspridda på väggen.
Hur skulle det funka att ha 2st surrar på varann vinklade åt varsit håll (samanlagt 4st). Eller är det bättre att bygga bi/dipolära surrar?
Finns det någon som har lite info?

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-01-31 22:19

Jag gör en BUMP! :)

Ingen som har lite matnyttig info... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-10 19:16

Den här tråden har jag missat helt.

Och den är smått fascinerande.

- - -

Dessa är mina uppfattningar:

Surroundfältet och frontalfältet är olika saker, och det finns många skäl till
att så är fallet. Här kommer några av dem:

1. Människans hörsel är inte symmetrisk och då vi med dagens fonogram-
produktionstekniker INTE kodar de verkliga vågutbredningarna så uppstår
ett stort antal artefakter (om de sprungar från de frontala riktningarnas två
eller tre kanaler så brukar jag kalla dem för stereosystemfelen) som beror på
hur systemet samverkar med vår hörsel.
Exempel på "oförmågor" hörseln har som vi kan utnyttja, är t ex att vi inte
hör två högtalare när de står bredvid varandra och spelar samma ljud, vi hör
en fantomprojektion. Det finns hundratals olika tilkortakommanden vår hör-
sel har som man behöver känna till i grunden för att så bra som möjligt bygga
upp ett system som återger upplevelserna så ursprungstroget som det
är möjligt.
Man behöver inte göra många experiment för att se att olika Huygens-bas-
erade funderingar (texWFS) inte är vägen om målet är att återge ljud på ett
så subjektivt ursprungstroget sätt som möjligt. Snarare bereder sådana
tankar påtagligt dåliga vägar. Hörseln måste helt enkelt inkluderas i ekva-
tionen när informationsmängden är så låg som den är här!
Hade vi haft 1000 kanaler till förfogande så hade situationen varit en annan
för då fungerar det faktiskt även subjektivt skapligt bra att rekonstruera våg-
fronter på riktigt (det går att göra både genom att arbeta med diskreta kan-
aler och genom att koda vektoriellt) men så ser det inte ut idag. Det är helt
andra standarder som gäller.
Sätter man sig in lite i hur hörselapparaten fungerar så är detta ingen märk-
lighet utan det är snarare rätt så självklart. Liknande fantomprojektion som
går att skapa frontalt uppstår inte om man har två bredvid varandra stående
rakt åt sidan.
Detta och hundratals andra exempel på riktningsolikheter och andra höregen-
skaper vi har, är orsaken till att det är först när man lärt sig en massa om hur
hörseln fungerar som man kan avgöra hur dekodningen bäst bör gå till/se ut
för olika riktningar.
Och skälet att man gör olika är alltså inte för att det skall bli olika, utan
för att det skall ha goda chansen att bli rätt så lika!

Målet är en ursprungstrogen återgivning - medlet behöver då anpassas till för-
utsättningarna. Och sådana handlar inte bara om hörseln... Till punkt 2!

2. De system som vi normalt har att förhålla oss till för återgivning av olika
kodade surroundljud är alla asymmetriska.
De tre frontkanalerna representerar tre riktningar som i filmsammanhang är
väl valda 22,5 grader isär. Utöver den 45-gradiga stereobildsöppingsvinkeln
(från L via C till R) så återstår 360-45 = 315 grader.
Inom detta intervall har vi två kanaler (och tre kanalmellanrum) om det är ett
5.1-fonogram som skall dekodas. Det betyder 105 grader mellan varje kanal
för bakre ljudfältet, om de placeras symmetriskt.
Det är dock välkänt att det inte är en optimal placering (då det försummar att
lägga vikten där kodad information blir dekodad med maximal informationstät-
het) utan sidokanalerna bör placeras mer eller mindre rakt ut åt sidorna eller
något bakom detta (100-120 grader bakom "rakt framåt" enl. ITU, en stan-
dard som man i och för sig inte skall ta alltför mycket på allvar).
Det ger en bakåtriktad "stereoöppingsvinkel" om jättelika 120 - 160 grader!
Jämför med de 45-46 grader som gäller framåt för en god återgivning... Gör
man det så är det svårt att INTE förstå att förutsättningarna inte alls är de
samma för de högtalare som har uppdraget att återge frontalinformationen
och de som har i uppdrag att spela surroundnformationen.

3. De flesta lyssningsrum är i sig asymmetriska. Det finns många goda skäl
till att så är fallet. Kvadratiska rum är dåligt med avseende på vilka resonans-
moder som uppstår. Placeringen i mitten av rum fungerar dåligt i små rum där
schrörder-frekvensen infaller långt upp i audioområdet.

3b. Av samma skäl som man inte bör sitta i mitten av små rum (jätterum är
utmärkta i mitten), i kombination med att många olika lyssnare bör kunna
lyssna och njuta av en god återgivning samtidigt, så behöver surround-hög-
talarna vara anpassade på flera olika sätt, väsensskilda från vad man behöver
göra med fronthögtalare, för att tillgodose behovet god funktion trots rimligt
fria val av lyssningsplatser inom lyssningssfären.

4. Filmljud mixas i EN högtalare för var och en av de främre kanalerna, men
för avspelning i MÅNGA högtalare när det gäller surround-kanalerna (ITU-
standarden används för övrigt inte överhuvudtaget i seriösa filmsamman-
hang).
Även detta kan ses som ett starkt argument för att spela upp filmljud med
multipla högtalare (och högtalare som är gjorda för detta*) trots färre antal
kanaler. Min uppfattning är att det börjar likna något när man når ungefär 6
högtalare för surrundfältet, oavsett om det är kodat till två eller flera kanaler.
Åtta är bättre men inte så mycket.
Om konventionella högtalare används för surroundfältet så behöver man ha
många flera. Skälet är att de har sina loobers maxima riktad rakt framåt, och
därför samverkar de dåligt med varandra. I stora biograflokaler kan samma
framåtriktadeegenskap vara en tillgång dock. Högtalaren måste optimeras för
de rumsliga förutsättningarna helt enkelt. Detta gäller även för surroundhög-
talare.

5. Kanaldistributionen är inte bara ojämn när man går cirkeln runt - det är
dessutom så att INGA medel alls är tilltagna för att kunna koda uppifrån
kommande ljud!
Inga andra än att surroundhögtalarna i sig skall placeras över öronhöjd så-
ledes att fantomprojektioner i surroundfältet skall kunna ges ett lyft när man
blandar alla kanaler på bra sätt, utan C. Detta kan och bör, ja rent av måste,
adresseras, om man vill kunna dekoda filmljud på ett vettigt sätt även i rum
av hemmabiostorlek.

- - -

Med detta sagt om i varje fall vissa av förutsättningarna, så tänkte jag gå
vidare genom att komma fram till vilka egenskaper surroundhögtalare be-
höver ha, men jag får be att återkomma med detta.

Hoppas så långt, att så många som möjligt förstått att man gör olika för att
det skall bli lika. Och att skälet till behovet av att det skall göras olika är alla
de asymmetrier som finns, både med avseende på vår hörsel, med avseende
på systemuppbyggnaderna/hur man kodar, och på hur rum av andra skäl be-
höver utformas för att dess totalverkan skall bli god.

Vh, iö

- - - - -

PS. För att inte i onödan komplicera frågan och för att "verklighetsanpassa"
den så bortser jag ifrån att det även finns 7.1, 10,2... Att bortse ifrån det är
rimligt när typ 99% av alla bluray-släpp har 5.1-kodat ljud.

Metoder att från 5.1-ljudfiler skapa nya kanaler, som t ex frontala höjd- och
bakkanaler bortser jag helt ifrån eftersom de inte representerar återgivning
av fonogrammet utan bara skapar effekter. Vad man sedan tycker om dessa
är upp till var och en.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-12-10 19:45

Kul att någon såg min bump av tråden gjord mån feb 01, 2010 :D

Jag tillverkade iaf 2st surrar, bestyckade med 2st bredbandselement i samma låda, elementen mot faskopplades och sitter vinklade 45grader från varann, sett från bakväggen.

Jag upplever detta, jämfört med mina tidigare köpta "vanliga" surrar att detta gav mycket mer surr-känsla (ambience ljud).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi