Cornelis Vreesvijk

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Cornelis Vreesvijk

Inläggav Nefilim » 2008-09-13 13:19

http://www.cornelis.nu/

Såg på TV häromdagen ett inslag om denne fantastiska artist. jag har haft förmånen att se honom live vid 2 tillfällen..

På detta program sades det att: "Om Cornelis sjungit på engelska hade han varit lika stor som Bob Dylan"

Stämmer det?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Cornelis Vreesvijk

Inläggav Magnuz » 2008-09-13 13:39

Nefilim skrev:
Stämmer det?

Tveksamt. Bob Dylan har ju varit helt otroligt produktiv och mångsidig, men visst hade även Cornelis kunnat bli väldigt stor, helt klart. Imponerande också att han behärskade svenska språket bättre än kanske någon annan jämförbar artist, trots att det inte var hans modersmål.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-13 14:12

jag har haft förmånen att se honom live vid 2 tillfällen..

Mycket avundsjuk :)

Det sägs ofta det om svenska artister att de hade kunnat bli stora internationellt om de sjungit på engelska.

Jag tror att det kan vara rätt när det gäller CW. Men inte på Dylans nivå.

CW var väl inte så försiktig med sig själv utan "unnade" sig ganska mycket. kanske det hade lagt hinder i vägen - jag menar för att orka hålla på som Dylan i snart femtio år krävs ju en enorm vitalitet.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-09-13 23:08

Jag förstår inte storheten med Dylan. Han är nasalare än en kråka som fått munnen bortopererad, han kan inte spela gitarr, han kan inte spela munspel. Texterna är orytmiska och haschiga. :wink:

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-17 14:18

Falkis skrev:Jag förstår inte storheten med Dylan. Han är nasalare än en kråka som fått munnen bortopererad, han kan inte spela gitarr, han kan inte spela munspel. Texterna är orytmiska och haschiga. :wink:

Och så var/är han ful också, tacka vet jag Robert Wells. :wink:

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-17 14:27

För övrigt så tror jag inte att han hade blivit större en Dylan. Det gick 13 duktiga folksångare och instrumentalister på dussinet i staterna på den tiden. Se bara på Phil Ochs http://www.youtube.com/watch?v=dlbMFRK9I9s

skeptikern73

Inläggav skeptikern73 » 2008-09-17 19:59

peetwa skrev:För övrigt så tror jag inte att han hade blivit större en Dylan. Det gick 13 duktiga folksångare och instrumentalister på dussinet i staterna på den tiden. Se bara på Phil Ochs http://www.youtube.com/watch?v=dlbMFRK9I9s

Men knappast av Cees klass, inte ens i närheten i de flesta fall.

Ngn som har några bra tips gällande ljudmässigt högkvalitativa fonogram? Har det mesta på vinyl men vill också ha på CD, men det är en djungel. Gillar mest det tidiga...

Återgå till Musikstugan