Laila skrev:O jag som trodde att CD-spelare, liksom skivspelare, fungerade
som avkodare ?
:oops:
Ja, IÖ nämnde D/A-omvandling som exempel på avkodning, vill jag minnas. Samtidigt är avkodningen av CD-formatet numer något som kan göras mycket väl.
Moderator: Redaktörer
Laila skrev:O jag som trodde att CD-spelare, liksom skivspelare, fungerade
som avkodare ?
:oops:
MP skrev:IngOehman skrev:Tumrgler avsedda för idioter, men förleder idioter. De enda som kan undgå att bli förledda av dem, är de med kunskap nog att inte he något behov av de förenklade sanningar de gör anspråk på att förmedla.
Nej det är inte common sense. Det är lika korkade påståeden (och inga argument fick du in heller, bara ytterligare påstenden om commen sense) som påståendet om att source first skulle vara förbuftsbaserat. Det är korkade dogmer och inget annat.
Och jag som brukar få tillsägelser av moderatorerna för betydligt snällare kommentarer...
tvett skrev:MP skrev:IngOehman skrev:Tumrgler avsedda för idioter, men förleder idioter. De enda som kan undgå att bli förledda av dem, är de med kunskap nog att inte he något behov av de förenklade sanningar de gör anspråk på att förmedla.
Nej det är inte common sense. Det är lika korkade påståeden (och inga argument fick du in heller, bara ytterligare påstenden om commen sense) som påståendet om att source first skulle vara förbuftsbaserat. Det är korkade dogmer och inget annat.
Och jag som brukar få tillsägelser av moderatorerna för betydligt snällare kommentarer...
Kände att att du blev träffad av ett personangrepp?
vetgirignyborjare skrev:IngOehman skrev:Tumrgler avsedda för idioter, men förleder idioter. De enda som kan undgå att bli förledda av dem, är de med kunskap nog att inte he något behov av de förenklade sanningar de gör anspråk på att förmedla.
Nej det (source first) är inte common sense. Det är lika korkade påståeden (och inga argument fick du in heller, bara ytterligare påstenden om commen sense) som påståendet om att source first skulle vara förbuftsbaserat. Det är korkade dogmer och inget annat.
Eh, tack för det påhoppet. Du är en trevlig prick ser jag
vetgirignyborjare skrev:Vad gäller själva sakfrågan så sade jag just att det bara var i en mening denna princip kunde sägas vara sann och att det inte gäller i alla fall. I ditt inlägg verkar du - förutom ett antal slängar och påhopp - inte säga något annat. Så vitt jag kan se är vi överens!
vetgirignyborjare skrev:Utom i avseende på vilken "procentsats" man bör ge källorna, och då särskilt cd-spelare. Där menar du att man bör undersöka saken och implicerar att jag inte gjort det.
vetgirignyborjare skrev:Nu är ju procentsatsen ett medel att uttrycka hur långt man tycker spelare är ifrån det bästa man hört.
vetgirignyborjare skrev:Jag tycker verkligen att spelare för 2-3000 är uppe på cirka 50%. Dvs för mig är det inte ett objektivt mått utan ett mått på hur långt gängse spelare befinner sig från det bästa jag hört.
vetgirignyborjare skrev:Om du menar att denna erfarenhet är omöjlig på grund av cd-spelares tekniska prestanda så verkar det vara en sann tumregel, eller kanske t o m en dogm.
vetgirignyborjare skrev:Och denna diskussion visar väl också att jag har rätt, det är cd-spelares förmåga vi är oense om, snarare än om tumregler och idiotier, eller om man bör lyssna på Ivor eller inte.
vetgirignyborjare skrev:Så, då kom jag ut ur garderoben, forumet har en subjektivist till i sina led! Huga!
vetgirignyborjare skrev:Jag bör tillägga, tror jag, att jag inte talar om cd-spelare enskilt utan alltid om dem tillsammans med sin mjukvara, dvs skivorna. Jag tror när jag läser er att det kanske inte är hur det görs här...
vetgirignyborjare skrev:Ha en riktigt trevlig helg, vare sig ni tillbringar den här på faktiskt eller nån annanstans!
phon skrev:subjektivisten skrev:Poängen, som inte verkar gå fram, är att skillnaderna mella olika CD spelare är så otroligt mycket lägre än mellan olika högtalare, att det blir rätt meningslöst att komma med "source first" argumentet, eftersom det oftast är så små skillnader att man knappt hör någon skillnad, medans högtalaren så hör man med lätthet skillnaderna.
Ja, speciellt som CD-spelaren inte är en source utan det första fönstret i anläggningen. Dessutom är den en transmissionslänk, till skillnad från högtalaren.
Här jämförs äpplen, päron och bananer friskt, dvs source, transmissionslänkar och avkodare. Var och en av dem har sina egna problem och möjligheter.
Bill50x skrev:Melancholyman skrev:Ja, så tänker jag, alltså säg att en signal har 5 hinder att ta sig förbi där olika grad av förvränging kan ske.
Ja, alltså, snubblar man på första hindret i 100 m häck spelar det ingen roll hur duktig man är på de övriga.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Wetterstad och 21 gäster