Arne Jacobsen

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

Arne Jacobsen

Inläggav manger » 2007-11-30 12:41

Bild
Arne Jacobsens högtalare
Ser ut som nån form av pelarhögtalare i dipolkonfiguration...
Nån som vet nåt mer?
Kan man hitta dom idag?
Var ska man börja leta?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-30 14:24

De hade en AJ utställning på Lousiana för några år sedan. Där borde de haft en sådan men det såg jag inte (och jag är inte den som missar skumma högtalare ;) ).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-11-30 14:45

Det finns inte mycket på nätet...
Danish Furniture
Arne Jacobsen: Loudspeaker, 1955
Made by Paul Lehmbeck. Plexiglass and metal

1957 Grand Prix der XI. Triennale in Mailand für den Stuhl EH 4130 (später "Grand Prix" genannt) und Silbermedaille für den Acryl-Lautsprecher für die Firma Paul Lehmbeck

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-01 01:22

Jag är hyfsat insatt i gamla möbler och design. Ett av mina största intressen och jag kikar jämt på gamla möbler och diverse sajter. Men detta har jag aldrig sett, inte i designsammanhang iaf. Som naqref säger så fanns dom inte med på Louisiana, skulle misstänka att det är en väldigt sällsynt högtalare. Det sägs att Arne Jacobsen var en sällsynt petig man och ville gärna formge allt själv, precis som när han gjorde SAS-hotellet i Köpenhamn. Mycket som gjordes till hotellet gjordes endast för det specifika hotellet och därmed finns det inte så mycket av vissa produkter, vilket man kan se på priser bland annat.

Skulle jag se den på något annat ställe så hojtar jag till. :)

Ps. Tror inte att någon kan hitta dom där för rimliga pengar, det är lätt över den nivån som du skulle vilja spendera för ett par högtalare, folk som pysslar med sånt här är minst sagt galna. Ds.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-12-01 02:31

Det är väl så... Om man hittar ett par så är de a) ur funktion b) går inte att laga c) betingar ett fantasipris.
Men det skulle vara kul att höra hur/om de låter. 4 bredbandare dipol i en plexiglasskiva upphängd i luften. Med dåtidens förstärkare och element kan det inte låtit mycket - men kanske väl så luftigt?... ...å inte en ton under 250Hz. :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Dieter Rahms

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-01 09:47

En annan designer som gjorde snygga saker, dels inom stereo var Dieter Rahms, se den här jämförelsen med Dieter Rahms och Apple:

http://www.flankenlauf.com/journal/?bid=17

Se priset på hans Quad-högtalare:

http://www.phonophono.de/YD75003_108.ph ... 6f0ba61319

Clean skivspelare:

http://cgi.ebay.de/Braun-PCS-5-Plattens ... dZViewItem

Fotade av lite ur en tidning jag hade, Wallpaper, i fall någon var intresserad:

Bild

Bild

Bild

Jag kan scanna med, om det är någon som är jätteintresserad, scannern är i källaren nämligen, vet inte om jag har drivrutiner till mac:en heller.

Han har gjort ngn annan skivspelare med. Tycker han gör snygga saker faktiskt och de verkar inte helt ovettiga i sin konstruktion, iaf om man jämför med AJ. AJ var nog verkligen ögats man.

Mvh

Filip

Edit: Kunde inte ändra bildstorlek som det var på den servern, så jag lägger endast länk för de som är intresserade.

Edit2: Kunde jag visst. :)
Senast redigerad av Fjonkalicious 2007-12-02 17:16, redigerad totalt 3 gånger.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-01 10:38

Mycket uppskattat! Jag äger själv Brauns berömda kompaktanläggning SK61, också känd som "Snövits kista", och den är väldigt trevlig att titta på. Tyskarna kunde det här med design.

Bild

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-01 11:20

Brauns variant av Quads ESL 57 är otroligt snygga! Kan köpas "nya" (renoverade till nyskick) av en firma i Tyskland.

Nästan allt Braun gör är snyggt. Till och med kaffebryggaren vi har hemma.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-01 11:31

Det fanns mer bilder på andra saker i tidningen, men bilderna blev dåliga och kameran jag använde är inte världens bästa. En som jag tycker har någorlunda samma stil när det gäller hushållsprodukter är Jasper Morrison och hans grejor för Rowenta(nu är vi ute och slirar ordentligt från ämnet dock):

http://www.jaspermorrison.com/html/4925928.html

http://www.jaspermorrison.com/html/1925508.html

http://www.jaspermorrison.com/html/1925771.html

Finns faktiskt i svenska välsorterade butiker. Jag har varit sugen, men det passar för närvarande inte hemma hos mig kombinerat med budgetproblem.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Thel

Inläggav Thel » 2007-12-01 11:48

En sån där radio som finns på andra bilden har jag också! Väldigt snygg och ren design - kul att veta vem som gjort den!

/Thel

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-12-01 12:37

Naqref™ skrev:De hade en AJ utställning på Lousiana för några år sedan. Där borde de haft en sådan men det såg jag inte (och jag är inte den som missar skumma högtalare ;) ).

Jag såg dem på Lousiana för ca 5 år sen. Eller var de bara på bild? De var där iallafall.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Arne Jacobsen

Inläggav paa » 2007-12-01 13:35

manger skrev:Bild
Arne Jacobsens högtalare
Ser ut som nån form av pelarhögtalare i dipolkonfiguration...

Jag tycker det verkar som plexiglaset omsluter elementen helt och skapar en (sluten) volym. Vad är det för några runda mörka lock på baksidan? Är det för att kunna montera kablaget?
Väldigt små magneter är det, kan det vara Alnico-magneter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-01 13:38

paa skrev:
manger skrev:

Jag tycker det verkar som plexiglaset omsluter elementen helt och skapar en (sluten) volym. Vad är det för några runda mörka lock på baksidan? Är det för att kunna montera kablaget?

Det mörka locket som sitter på baksidan tycker jag ser rastrerat ut, som ett galler.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-12-01 18:20

Jag tycker att det verkar som om plastpottorna som omsluter elementen skulle vara öppna i bak,så att det bildas en luftspalt på några cm mot bakväggen.Sedan ser det ut som de bakre runda öppningarna består av ett nät.Om det är så,så har man en slags "baffle box",en konstruktion som var vanlig på Philips stora hifi-högtalare på 50-talet.En liten låda bakom elementet med en flödesresistans i form av små hål eller slitsar,som dämpar högtalarkonen.Man får alltså ett mindre "bumligt" ljud,trots stor odämpad låda bakom.
Man får komma ihåg att det här är ingen vanlig hifikonstruktion,utan var nog tänkt att ge ett "modernt",lätt,öppet ljud som var lätt att ta till sig på utställningar eller liknande.Vi är ju på 50-talet,då allt gick framåt!(Hur det sen blev,är ju en annan historia...)
Själv har jag aldrig hört talas om den här högtalaren,trots att det passerat mängder av udda konstruktioner framför mina ögon genom åren.Tror knappast att det blev någon serieproduktion.
Elementen ser ut som Philips AD3800M.Hur ser man det?Jo,dels på magnetens utseende(exakt Philips 50-tal),dels hålens form,fästskruvarnas placering mittför "benen",åsarna på benen,lödöronens placering,osv.Ett element med ca 70Hz res.frekvens kan också vara tänkbar i en sån här konstruktion.En lätt stigande frekvenskurva gör det inte sämre!

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-12-02 15:30

paa skrev:Jag tycker det verkar som plexiglaset omsluter elementen helt och skapar en (sluten) volym. Vad är det för några runda mörka lock på baksidan? Är det för att kunna montera kablaget?

Njaaa... Jag tycker det är svårt att se/avgöra om plexibaffeln är ihålig eller bara en baffel med 4 plastburkar på - "locken" bakom magneterna ser likadanan ut som gallerna framför konen så nåt skumt arrangement är det. Nån halvöppen konstruktion. Kablaget går vad jag förstår i de tunna rören på ena sidan och sen vidare via en wirerna upp i taket?..

Edit: Fjonkalicious Skulle du vilja krympa dina bilder lite, skärmen räcker inte till... :wink:

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-12-02 19:20

Får nog korrigera mig själv litegrann när jag tittar närmare.En stor plastbaffel med vikta kanter och försänkta högtalare är det nog.4 st plastpottor med galler bakåt.Vad som fortfarande förbryllar mig är de korta,svarta "rören" som går från magneten och mot det bakre gallret.En spegling eller en dold kabel(borde inte behövas här)eller en dold skruv som håller fast det bakre gallret(det finns ett litet hål här på AD3800 och jag har sett gänga på en del äldre Philips här)?Ett annat litet mysterium är varför det nedersta elementet är vridet 1/4 varv?Och varför är den vänstra wiren lite "skrynklig" innanför baffelkanten?Undrar om det kanske är så att båda wirarna används som ledare?I så fall skulle förklaringen vara att ena ledaren går där.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-12-02 20:09

Ytterst lite mer info efter idogt sökande på nätet;

www.BoBedre.dk
Arne Jacobsen - Højtaler
Højtaleren er udført af Paul Lembeck i 1955 til Munkegårdsskolen. Produktionen er ophørt.

www.arnejacobsen.gentofte.dk
Bild

- Ser ut som om de först bilden i tråden är prototypen för utställningen medan ovanstående bild visar hur högtalarna sedan blev i produktion. Munkegardsskolen i Gentofte verkara vara ett av de stora verken i Arne Jacobsens danska arktektur. Troligen ett mindre projekt som bara visades på utställningen i Milano, fick pris, och sattes in i ett av hans då pågående projekt - aulan i Munkgardsskolan. Hade det varit en bättre musikreproducent så hade man kunnat hitta mer om den... :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-02 20:40

Undrar om inte de bakre mörka pluggarna är någon sorts akustisk resistans? Det borde bl.a kunna påverka spridningegenskaperna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
CopenhagnLab

Arne Jacobsen Speaker - Launch 2009

Inläggav CopenhagnLab » 2008-09-07 14:46

Hi there - I'm English so haven't understood everything on this topic - but I see that you are interested in Arne Jacobsen's "Grand Prix" speaker.

I am the director of a company called Copenhagen Lab - we have the rights to the speaker and will be launching around Christmas or the start of 2009. For more details have a look at our website.

www.copenhagenlab.com

Also see FaceBook for the latest news and to sign up for one of the limited edition first order speakers.

If you have an questions you would like to ask then let me know - or any other old designs you would like to see back in the market.

Thanks

Andy

andy@copenhagenlab.com

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-09-07 15:05

Welcome.
The offer you make, may be a "dangerous" one :wink:
Theres plenty of stuff people in here would like to see back in production.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
manger

Re: Arne Jacobsen Speaker - Launch 2009

Inläggav manger » 2008-09-08 11:02

CopenhagnLab skrev:Hi there - I'm English so haven't understood everything on this topic - but I see that you are interested in Arne Jacobsen's "Grand Prix" speaker.

I am the director of a company called Copenhagen Lab - we have the rights to the speaker and will be launching around Christmas or the start of 2009. For more details have a look at our website.

www.copenhagenlab.com

Also see FaceBook for the latest news and to sign up for one of the limited edition first order speakers.

If you have an questions you would like to ask then let me know - or any other old designs you would like to see back in the market.

Thanks

Andy

andy@copenhagenlab.com

Andy,

We were mainly discussing the principle. If it is some semi-open-baffle-arrangement or what is it? The speaker magnets looks very small... And is it the same mesh on the backside openings as there is in front of the speaker and why?

It looks like it is four fullrange speakers, how full range will it be? - guess there will be some sort of subwoofer to accompany it?

How are the plexiglass coping with the vibrations? I guess the rather large flat surfaces will tend to flex and blurr the sound.

Any indication on what price range they'll end up in?

/Robin

Användarvisningsbild
manger

Re: Arne Jacobsen Speaker - Launch 2009

Inläggav manger » 2008-09-08 12:33

CopenhagnLab skrev:If you have an questions you would like to ask then let me know - or any other old designs you would like to see back in the market.

Well, you were asking...
Bild
B&W Emphasis by Morten Warren
(unfortunately never in production...)

Användarvisningsbild
CopenhagnLab

Inläggav CopenhagnLab » 2008-09-14 19:44

Thanks for the input ... the prototype should be ready to test in about 6 weeks. As we've had to revamp the design with modern technology.

Rega here in the UK are doing the development work - so I'll keep you updated on progress.

Thanks

Andy

Användarvisningsbild
CopenhagnLab

Inläggav CopenhagnLab » 2008-09-14 19:45

And price should be around £1,500 to £1,800 for the pair.

A

Användarvisningsbild
CopenhagnLab

Inläggav CopenhagnLab » 2008-09-14 19:46

Last post .... has anyone ever heard of a radio by Arne Jacobsen
and Weber & Asmussen?

Återgå till Vintage-hifi