Balanserat, semibalanserat eller obalanserat förstärkeri?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
backdoorman73

Balanserat, semibalanserat eller obalanserat förstärkeri?

Inläggav backdoorman73 » 2008-09-16 14:59

Hur fungerar det och vilket fungerar bäst/bättre och varför? Jag är lite nyfiken på det hela, Sansui nerd som man är, mkt pga deras utveckling av s.k X-balanserade konstruktioner från slutet av 70-talet och framåt.

Är den här typen av konstruktioner vettiga eller intressanta? Nackdelar? Jag personligen upplever deras 70-tals konstruktioner som väldigt kraftfulla och neutrala. Förutom den givna byggkvaliteten då. Kan jag förvänta mig stora skillnader ljudmässigt på deras x-balanserade konstruktioner och i så fall varför?

Här finns deras teori presenterad:

http://audioinfo.net/sansui/xbal.htm

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-09-19 18:44

Det är ett bryggat slutsteg med diff ingång. Inget unikt, men de har lagt återkoppling runt hela detta. Undra va det innebär. ...tänkte lite till: Det är ju normalt för att ställa förstärkningen.

Att denna X koppling skulle ge bättre drivförmåga i låga impedanser har jag svårt att se varför. Det är väl lite tvärt om då det är bryggat, varje slutsteg ser ju halva impedansen av lasten.

//Michael

skeptikern73

Inläggav skeptikern73 » 2008-09-19 18:52

Mich skrev:Det är ett bryggat slutsteg med diff ingång. Inget unikt, men de har lagt återkoppling runt hela detta. Undra va det innebär. ...tänkte lite till: Det är ju normalt för att ställa förstärkningen.

Att denna X koppling skulle ge bättre drivförmåga i låga impedanser har jag svårt att se varför. Det är väl lite tvärt om då det är bryggat, varje slutsteg ser ju halva impedansen av lasten.

//Michael

Nej, jag förstår inte vinsten själv riktigt jämfört med deras tidigare DC kopplade förstärkare. Lägre distorsion skall väl vara främsta argumentet om jag förstått det rätt.
Var inget kort experiment heller utan de arbetade på detta från 1978/79 tom att företaget gick i graven(nåväl) på 2000-talet. Och väldigt bra rykte även på de senare dyrare prylarna.
Finns det andra som arbetar efter liknande principer med framgång?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-09-20 20:10

Bryggade slutsteg med diff-ingång finns flera som har.

//Michael

Återgå till Teknikforum