L6 fram, L4 bak eller invänta L8?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
AVR4000

L6 fram, L4 bak eller invänta L8?

Inläggav AVR4000 » 2008-09-17 18:59

Lite Larsen-funderingar inför framtiden.

Jag funderar svagt på ev ytterligare Larsenljud i anläggningen, d.v.s att låta även bakkanalerna i hemmabion få bättre ljudspridning m.m.

Det skulle då innebära att mina L4 flyttar från främre delen av rummet till bakre delen.;)

Frågan är då, om man tänker sig nästa steg i landet Larsen, är det rekommendabelt att tänka i banan L6 eller är L8 något man kanske ska inrikta sig på?

Jag är inte ute efter mer ljudtryck eller så utan är mer intresserad av att prova L6 och ta mig en funderare på att ev fira 2009 med ny front och samtidigt få rejält uppgraderad surrounddel med L4.

Är det någon som kör kombinationen L6 fram och L4 bak. Hur fungerar det?

Det sannolika är att jag i vilket fall som helst inväntar Låtta (när den kommer) och sedan provar den mot L6 för att på ett bättre sätt komma fram till nästa steg.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-17 19:06

Jag har inte hört ngn av dem, men vore det inte trevligt med mer kapacitet i
basområdet som L8 antagligen har? Om du ska köra hemmabio alltså...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-17 19:19

Jag skulle nog planerat för minst fyra bakkanalshögtalare (om jag inte redan hade haft det).
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-17 19:30

paa skrev:Jag skulle nog planerat för minst fyra bakkanalshögtalare (om jag inte redan hade haft det).

Så köp L6 och låt dem bli surround när du köper L8 :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-09-17 20:10

shifts skrev:Jag har inte hört ngn av dem, men vore det inte trevligt med mer kapacitet i
basområdet som L8 antagligen har? Om du ska köra hemmabio alltså...

Det är den detaljen som jag tycker lockar med L8. Dock måste jag säga att redan L4 har utmärkt basförmåga för min smak, alltså rapp och torr bas som ger ett naturligt basfundament. Men det är aldrig fel med bättre bas i form av djupare sådan m.m.

Finns det någon form av preliminär tidsplan för Låtta? Åtminstone något man på ett ungefär kan gissa för "spelning inför publik" vid någon Carlssonträff eller liknande?

Jag tolkar i.a.f läget som att L8 är en beslutad modell (för produktion) och att den för närvarande befinner sig i ett mycket tidigt prototypstadium.

I vilket fall som helst lutar jag åt att skippa en SC-lösning till förmån för L6/8 fram och L4 bak.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-22 13:21

AVR4000 skrev:Finns det någon form av preliminär tidsplan för Låtta? Åtminstone något man på ett ungefär kan gissa för "spelning inför publik" vid någon Carlssonträff eller liknande?

Jag tolkar i.a.f läget som att L8 är en beslutad modell (för produktion) och att den för närvarande befinner sig i ett mycket tidigt prototypstadium.

Den preliminära tidsplanen för Låtta spräcktes i o m en ambulansfärd för snart tre veckor sedan. Någon ny vågar vi oss inte på i dagsläget men visst vore det väl trevligt med en ny världspremiär i Thn någon gång i slutet av oktober eller början av november? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-09-22 14:30

paa skrev:Jag skulle nog planerat för minst fyra bakkanalshögtalare (om jag inte redan hade haft det).

Kan ju bli lite trångt baktill med dubbla par L4!
Är det så viktigt med många högtalare för bakkanalerna igentligen om dom sprider bra redan från början?

Shifts,
jag har ju haft L4 som front själv & det lät bra såg bra ut men frugan godkännde inte konceptet trotts *överaskningsmomentet :(
Fick jag skulle jag vilja höra L6 runtom men klart smidigt att nyttja dina redan inköpta L4 bak naturligtvis.

Har du plats för L8? dom är väl sisådär 30 cm högre eller så?

//Johnny

*När jag köpte L4
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-09-22 18:12

Naqref™ skrev:
AVR4000 skrev:Finns det någon form av preliminär tidsplan för Låtta? Åtminstone något man på ett ungefär kan gissa för "spelning inför publik" vid någon Carlssonträff eller liknande?

Den preliminära tidsplanen för Låtta spräcktes i o m en ambulansfärd för snart tre veckor sedan. Någon ny vågar vi oss inte på i dagsläget men visst vore det väl trevligt med en ny världspremiär i Thn någon gång i slutet av oktober eller början av november? :)

Om vi säger såhär, ungefär hur långt kommet är projektet? Lådorna hade ju elementen på plats, är det delningsfiltret som inte är klart än?

Jag antar att inte prototyperna provspelats än.

Har projektet kommit så långt att lansering ligger "några månader bort" (november/december/januari) - då väntar jag definitivt på Låtta.

Låter tråkigt med ambulansen så jag hälsar: krya på dig.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-09-22 21:01

Naqref™ skrev:Den preliminära tidsplanen för Låtta spräcktes i o m en ambulansfärd för snart tre veckor sedan. Någon ny vågar vi oss inte på i dagsläget men visst vore det väl trevligt med en ny världspremiär i Thn någon gång i slutet av oktober eller början av november? :)

Jatack, det hade vart trevligt :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-09-22 21:13

Det jobbas på det :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Återgå till Carlsson Illuminati