Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Som jag har förstått det hela är örat rätt dåligt på att tillgodogöra sig ljud under 200 Hz.
Vid vilken frekvens blir det omöjligt för en människa att avgöra vart ett ljud kommer ifrån?
Om det finns en sådan frekvens kan i så fall fas- eller tidsfel vara ett problem under denna frekvens?
peetwa skrev:Som jag har förstått det hela är örat rätt dåligt på att tillgodogöra sig ljud under 200 Hz.
Vid vilken frekvens blir det omöjligt för en människa att avgöra vart ett ljud kommer ifrån?
Om det finns en sådan frekvens kan i så fall fas- eller tidsfel vara ett problem under denna frekvens?
peetwa skrev:Edit: Detta är ett svar till kaffekoppen som råkade hamna lite sent i tråden.
Det första trodde jag var allänt vedertaget det är frågor som är naturliga att ställa sig om påståendet är sant. Här kommer ett axplock från nätet med exempel på det första påståendet.
Subwoofern brukar återge ljud i frekvenser mellan 20 och 150 Hz. De kan vara svåra för örat att uppfatta, istället kan man "känna" ljudet i kroppen och andra föremål i närheten i form av vibrationer.
Svenska vikipedia
This is possible since low bass frequencies have a long wavelength; hence there is little difference between the information reaching a listener's left and right ears, and so they cannot be readily localized.
Engelska Wikipedia
Also, in general, although low bass frequencies are non-directional, it is a good idea to place your subwoofer within the front half of the room..
http://www.bigpicturebigsound.com/article_560.shtml
Svante skrev:Det här är knepigare än man tror. Bara för att man inte kan höra riktning till frekvensen 100 Hz, så betyder det inte att man inte kan höra var en sub som delas vid 100 Hz står.
Det beror på att det i en sådan uppställning kan komma frekvenser över 100 Hz, trots filtret. Dels är inte filtret oändligt brant, men dessutom bildas det distorsion i subben. Jag var en gång på en konferens där någon hade undersökt riktningskänslighet med subbar. De hade använt bandpasslådor med 15" JBL-element. Där lyckades folk höra riktning när de matades med 70 Hz tror jag det var. Jag frågade om de hade mätt distorsionen och svaret blev nej...![]()
Så kan det gå.
paa skrev:Det finns en tråd, "Varför 80Hz" eller nåt sånt heter den...
"Ligger i best of" . Kan egentligen rekommendera alla trådar där!
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=4002
peetwa skrev:Annlednigen till att jag ställer mig denna fråga är att jag i nuläget inte kan ställa fasen på min subförstärkare.
Bill50x skrev:peetwa skrev:Annlednigen till att jag ställer mig denna fråga är att jag i nuläget inte kan ställa fasen på min subförstärkare.
Men du kan väl fixa en specialkabel till subben där du skiftar plus och minus? Kanske inte optimalt men ger en indikation om det är rätt väg att gå.
/ B
peetwa skrev:paa skrev:Det finns en tråd, "Varför 80Hz" eller nåt sånt heter den...
Det där var en guldgruva. Här fick jag svar på frågan den tredje frågan i första inlägget i tråden.
Fråga 3
Citat IÖ från tråden ovan.
1. Örat har ett exta faskänsligt området i registret sisådär 100 - 250 Hz (eller 120 - 200 Hz). Med musiksignaler med signifikant energi inom detta område så kan man detektera flera vågformsberoende fenomen, inklusive absolut fas! Fasdistorison ger då hörbara signifikanta transientförluster. Man vill därför undvika delningsfrekvenser som ger stor grupplöptid inom detta frekvensområde. I praktiken betyder det att man inte vill ha några delningsfrekvenser mellan 90 och 250 Hz.
Slut citat
Dvs att förmågan att avgöra var en sub är placerad delvis sammanfaller med förmågan att höra fas fel. Dessa förmågor försämras någonstans mellan 50 och 100 Hz. Där det finns enligt IÖ flera goda teoretiska skäl att välja 80 Hz som en tumregel.
Kaffekoppen skrev:Det här är tumregler
IÖ delar tex LTS högtalaren vid 170hz och den berömda NHT3.3 delar vid 100....
Men i princip är det rätt.peetwa skrev:paa skrev:Det finns en tråd, "Varför 80Hz" eller nåt sånt heter den...
Det där var en guldgruva. Här fick jag svar på frågan den tredje frågan i första inlägget i tråden.
Fråga 3
Citat IÖ från tråden ovan.
1. Örat har ett exta faskänsligt området i registret sisådär 100 - 250 Hz (eller 120 - 200 Hz). Med musiksignaler med signifikant energi inom detta område så kan man detektera flera vågformsberoende fenomen, inklusive absolut fas! Fasdistorison ger då hörbara signifikanta transientförluster. Man vill därför undvika delningsfrekvenser som ger stor grupplöptid inom detta frekvensområde. I praktiken betyder det att man inte vill ha några delningsfrekvenser mellan 90 och 250 Hz.
Slut citat
Dvs att förmågan att avgöra var en sub är placerad delvis sammanfaller med förmågan att höra fas fel. Dessa förmågor försämras någonstans mellan 50 och 100 Hz. Där det finns enligt IÖ flera goda teoretiska skäl att välja 80 Hz som en tumregel.
Jag tycker det mesta annat man kan läsa om dessa frågor är förenklingar gränsande till fördumning, och när någon då redovisar hur människans hörsel fungerar lite mer ingående så är det väl nästan nyspråk att kalla detta för förenkling?-Martin- skrev:Jag tror att det där är en förenkling av verkligheten. Det är möjligt att någon person i någon miljö (med betoning på miljö, läs: rum) upplever "fenomen" i frekvensområdet som nämns. Jag finner det dock för otroligt att denna "tumregel" går att applicera på alla människor och alla miljöer.
/M
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 233 gäster