Nu har bägaren runnit över. Bojkott

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Ska jag sluta köpa dom skivor som har så dåligt ljud att det är svårt att lyssna på dom?

Ja, vägra betala för skiten.
23
37%
Ja, betala inte och skicka ett mejl till skivbolaget och artisten där jag förklarar varför
32
52%
Nej, ska du lyssna får du allt betala, oavsett kvaliten
6
10%
Vet inte alt eget förslag i tråden
1
2%

Antal röster : 62

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-09-17 17:14

brimstone skrev:
Bill50x skrev:OM det är så att vinylen låter lika illa tror jag (som jag skrev ovan) att oljudet fixades i slutmixen och inte i mastringen. Men det är ju inte alla som bryr sig om att använda bättre master för vinylen än för CD så jag kan givetvis ha fel i mina spekulationer.

/ B

Det finns en kille på ett Metallicaforum som påstår sig ha skrivit till masteringteknikern Ted Jensen och fått svar. Jensen säger i det svaret att dynamiken var kraftigt komprimerad på banden som skickades till honom och att det inte fanns mycket han kunde göra.

http://www.metallicabb.com/index.php?s= ... 85317&st=0

Jag har i hittills undvikit att lyssna på skivan pga allt prat om hur dåligt ljudet är, men jag ska prova Guitar Hero-versionen se om det är något som går att lyssna på.

Den går att lyssna på, det är en hiskelig skillnad.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-09-17 18:34

8O 8O 8O Skillnad är bara förnamnet. Stör mig något enormt på trummorna bara.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-17 18:45

Bill50x skrev:Mjae, det kan lika gärna vara ett "fel" i slutmixen. Subben menar ju att spelet innehåller separata spår för varje instrument, slutmixen är ju de ihoplagda spåren som bildar ett stereo-par. Och troligen är det då vid denna mix som man har krämat på så hiskeligt. Kanske rentav så mycket att det inte behövts någon efterföljande mastring före CD-press :-)
Synd bara då att även vinylskivan kommer låta piss eftersom redan slut-mixen är kass.

/ B

Exakt! Det är det enda som låter som en möjlig förklaring.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2008-09-17 20:39

Jag kan instämma att GH3 versionen har avsevärt mycket bättre ljud.

Vanliga CDn har så katastrofalt dåligt ljud att jag undrar om det inte är ett misstag endå. Kan inte tänka mig att James är nöjd med ljudet på sin gura eller Lars nöjd med ljudet på sin cymbal. Nya bassisten Robert Trujillo borde vara skitsur då hans bas fullständigt drunknar i allt oljud.

Känns nästan som 1988 års "...And Justice For All" igen (albumet som är känt för att basen är bortmixad nästan fullständigt). Var första albumet med då nya bassisten Jason Newsted.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-09-18 09:09

Hmmm, lite lustigt att det är så här med Guitar Hero. Nu har ju jag det på wii, så tyvärr kommer jag inte åt Metallicalåtarna tror jag.

Det lustiga är i alla fall att när St. Anger släpptes så var ljudet bättre på den medföljande bonusDVDn. Varför inte göra det rätt på direkten?

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-09-18 12:11

Jag tycker det är roligt med en GH3-rip som låter bättre. Internet är en obändig kraft som jättebebisarna i Metallica inte kan domdera. Någon annan som minns Napster-debaklet i fildelningens barndom? :)

Skivan som sådan känns som en kompetent fortsättning på And Justice For All..., men jag är äldre, de är äldre och det hela känns väl inte riktigt lika tilltalande som det gjorde då (gick i högstadiet -88 ). Ljudet på GH3-rippen är hur som helst fullt godkänt.

Det finns en intressant blog som tar upp ämnet: GH3 har bättre ljud. Precis som bloggaren blir jag nyfiken på producenten Rick Rubins kommentar, om han har någon. Tekniker och mastrare svär sig tydligen fria.

Rick Rubin kanske f ö förtjänar en tråd för sig själv? Om man kollar hans artikel på Wikipedia ser man i hans produktionshistorik att han har en hel del ljudkross i bagaget (Californication, Cash: American I-V, mm, mm...).

/N

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-18 13:08

Jag är #5147 som skrivit på petitionen om remastring av Death Magnetic!

/ B

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-09-18 14:58

Aftonbladet: "Ljudnördar dissar Metallicas nya"
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/musi ... 3340593.ab

Användarvisningsbild
Mad-Gerald

Inläggav Mad-Gerald » 2008-09-18 15:47

Visst blir man bitter när det gång efter gång är rena skräpet man köper.
Just nu lyssnar jag mest (i ren protest) på gamla 60,70-tals inspelningar, där finns det på vissa riktigt bra stereobild fast det är mer svart och vitt dvs bra eller riktigt usel.
Ta tex. Cat stevens "oh very young", där man lätt kan urskilja alla musikers placering, inga 14meter breda pianon eller trumset. Visst det saknas dynamiken från dagens digitala och det låter lite tamt emellanåt men det låter och det står musiker där.
Ibland känns det nästan som Egypten; från supercivilisation till grushög där all kunskap försvunnit istället för tvärsom.

Roger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-18 16:34

Bill50x skrev:Jag är #5147 som skrivit på petitionen om remastring av Death Magnetic!

Å så har jag skrivit till Sydsvenskan för deras renhåriga hållning i frågan.

/ B

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-09-18 18:03

Hoppas VERKLIGEN att han behandlar ZZ Top's nya med mer respekt...

http://www.billboard.com/bbcom/news/art ... 4&inp=true
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2008-09-18 20:22

Konstigt att ingen skapar ett bolag som köper rättigheterna till originalspåren och mastrar om musiken och släpper musiken?

Nästa fråga blir om att är det någon mening att köpa en bra cd-spelare idag?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-18 20:29

mineralull skrev:Nästa fråga blir om att är det någon mening att köpa en bra cd-spelare idag?

Nej. Det låter bättre att rippa till hårddisk och spela via en Squeezebox.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-18 20:39

Hur var det nu med jitterproblemet i SB? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-18 20:55

shifts skrev:Hur var det nu med jitterproblemet i SB? :)

Det kan nog finnas jitterproblem men med som allt annat så är det en balans av tillkortakommanden. Det är sällan man hittar rätt genom att bara koncentrera sig på en enda parameter.

Kanske har jag bara jämfört med kassa cd-spelare? Kanske mitt ljudkort är så mycket sämre att en jämförelse med SB bara är idioti? Inte vet jag. Men jag har inte haft någon bättre spelare hemma.

/ B

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-09-18 20:59

Bill50x skrev: Men jag har inte haft någon bättre spelare hemma.

/ B

Inte jag heller

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-18 21:03

Bill50x skrev:
shifts skrev:Hur var det nu med jitterproblemet i SB? :)

Det kan nog finnas jitterproblem men med som allt annat så är det en balans av tillkortakommanden. Det är sällan man hittar rätt genom att bara koncentrera sig på en enda parameter.

Kanske har jag bara jämfört med kassa cd-spelare? Kanske mitt ljudkort är så mycket sämre att en jämförelse med SB bara är idioti? Inte vet jag. Men jag har inte haft någon bättre spelare hemma.

/ B

Jag ska skaffa mig en själv också. Finns ju fler fördelar om inte annat.
Duktigt OT nu, men vi är ju på faktiskt.se. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-09-18 21:08

Kan tänka mig att ev jitter problem med SB, inte ens är hörbara jämfört med clipping problemen på Death Magnetic (jag har inte hört något jitter iallafall, vet dock inte hur det låter).

Citat från Stereophile:
Considering its low price and the fact that it uses a minuscule wall-wart power supply, the Squeezebox measures very well. Its noise floor is higher than that of good CD players, but the excellent jitter rejection came as a welcome surprise.—John Atkinson

Användarvisningsbild
Razter
inaktiv

Inläggav Razter » 2008-09-18 21:22

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-09-18 21:39

Tror inte att den taskiga mastringen av Metallicas nya kommer att leda till någonting annat än att musikbranschen tar försäljningsframgången som ett kvitto på att det lät alldeles fantastiskt bra. Plattan säljer ju som satan, tydligen.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-20 22:12

Ja, jag har iaf bestämt mig. Nu slutar jag att betala för junkkvalite. Har suttit och lyssnat på flera nyare skivor idag där ljudet är så fruktansvärt dåligt att jag blir mörkrädd. Skivor med stora grupper som har pengar att lägga på inspelningarna, men det hörs inte. Så jag slutade lyssna och tog fram två äldre skivor, Hole's mycket bra skiva Live through this och Alphaville's forever young, vilket låter otroligt mycket bättre än dom nya skivorna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-20 22:42

subjektivisten skrev:Ja, jag har iaf bestämt mig. Nu slutar jag att betala för junkkvalite. Har suttit och lyssnat på flera nyare skivor idag där ljudet är så fruktansvärt dåligt att jag blir mörkrädd. Skivor med stora grupper som har pengar att lägga på inspelningarna, men det hörs inte. Så jag slutade lyssna och tog fram två äldre skivor, Hole's mycket bra skiva Live through this och Alphaville's forever young, vilket låter otroligt mycket bättre än dom nya skivorna.

Även idag fanns det en kort notis i DN om den skräpiga kvaliteten på Metallicas senaste album och man nämner att ljudet är avsevärt bättre på spelet Guitar Hero....

/ B

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-09-21 06:44

subjektivisten skrev:Ja, jag har iaf bestämt mig. Nu slutar jag att betala för junkkvalite. Har suttit och lyssnat på flera nyare skivor idag där ljudet är så fruktansvärt dåligt att jag blir mörkrädd. Skivor med stora grupper som har pengar att lägga på inspelningarna, men det hörs inte. Så jag slutade lyssna och tog fram två äldre skivor, Hole's mycket bra skiva Live through this och Alphaville's forever young, vilket låter otroligt mycket bättre än dom nya skivorna.

Men nu tror jag att du får ta det lite lungt, Alphaville?
Alltså, det spelar nog ingen roll hur den är mastrad, det är ju så kasst :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-21 08:08

lazpete skrev:
subjektivisten skrev:...Alphaville's forever young, vilket låter otroligt mycket bättre än dom nya skivorna.

Ahh, syntsolot på Forever Young är nog det sämsta som någonsin spelats in. 8O :lol:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-21 12:54

Kinaluften verkar vara farlig :wink: :P

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-21 13:07

Hörde Judas Kiss i bilradion för ca en timme sedan. Den lät ljudmässigt OK på folkhemsbilstereon.

Det finns fler skäl att inte köpa Metallicas nya skiva. Musiken är ointressant och stelnad i en 15 år gammal form. Det känns fånigt att höra Hetfield sjunga om en Judas Kiss och död och förräderi.

Lägg till detta "smart" marknadsföring, en singel i veckan före release av album, låda med t-shirt, samtidig lansering i GH, hårtransplantationer, dokusåpa med terapi, OCH kass mixning uppstår en stark aversion mot köp. Oavsett mastering.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2008-09-23 19:42

Det finns fler skäl att inte köpa Metallicas nya skiva. Musiken är ointressant och stelnad i en 15 år gammal form. Det känns fånigt att höra Hetfield sjunga om en Judas Kiss och död och förräderi

Det är ju inget allvarligt utan bara Rock n roll!

Jag tycker att "Death magnetic" är klart godkänd! Avsevärt bättre än förra!

Jag tror dessutom att den växer med tiden!

/R

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-23 22:04

Rocker skrev: Det är ju inget allvarligt utan bara Rock n roll!

I know, it is only rock 'n roll, but I like it, like it. Yes I do![/quote]

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-09-25 11:41

lazpete skrev:

Har väl ingen betydelse? Kasst för dig men många älskar den, vem är du och bestämmer vilken musik man skall gilla och därmed bestämma vilka som skall ha bra inspelning på skivorna gillar. Anser alla skivor är värda en ordentlig inspelning på skivorna.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-09-25 17:42

matså skrev:
lazpete skrev:

Har väl ingen betydelse? Kasst för dig men många älskar den, vem är du och bestämmer vilken musik man skall gilla och därmed bestämma vilka som skall ha bra inspelning på skivorna gillar. Anser alla skivor är värda en ordentlig inspelning på skivorna.

Lägg ner, jag bestämmer inget, jag skriver vad jag tycker.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan