ingen som vet hur dämpningne i oa50 skall sitta?!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

ingen som vet hur dämpningne i oa50 skall sitta?!

Inläggav Ivil » 2008-09-17 12:59

Hej!
Är det någon som vet hur dämpningen i oa50 skall sitta? Vore tacksam för bilder (i lådan).

/Andreas

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-17 18:12

Jag skruvade bort basen på en av mina OA50, och fann följande.

I utrymmet under basen satt mot kortsidan/sidoväggen en skiva lika stor som det inre utrymmet mot väggen.
Utrymmet i sig mellan sidovägg och mittstag mätte jag till ca 165mm. Tjockleken på isoleringen mot kortsidan var vad jag kunde mäta den till ca 100mm.
Det låg också 2st mindre isoleringsbitar i det kvarvarande utrymmet.
Måtten på dessa var ca 40 x 50 x 120mm, där 40mm måttet var vänt uppåt. Alltså lite spel mellan den större skivan och mittstag.
Jag använde en spegel för att kika genom hålen på mittstaget till motstående utrymme, där fanns en skiva, som jag skulle tro är lika stor som den mot kortväggen under basen, alltså också denna ca 100mm tjock.

Bild

Hoppas att detta var till någon hjälp.
Någon annan kan kanske fylla på med ex.vis densiteten på dämpmaterialet. Kunde endast notera att detta var fluffigt = låg densitet.
Redigerat: Lagt in en bild direkt i inlägg, samt tog bort en liknande bild.
Senast redigerad av Densen 2008-09-28 17:14, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-09-18 08:09

Tusen tack!
Jag tycker mig se en skillnad om hur dämpningen är monterad.
Jag har endast en mindre bit (har inte mått på den, men den är kanske halva bredden av högtalaren) Denna biten var placerad högt upp...lika högt upp som ovankant av gaveldämningen (den bit närmast terminalerna till högtalarkablarna), alltså precis bakom basen.
Vem av oss har rätt monterat?! Jag upplever mina högtalare som dämpade i mellanregistret/bas och detta kanske har nått med saken att göra?

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-09-18 15:17

Jag förtydligar min fråga. De två små bitarna som Densen visar i denna bild (http://web.comhem.se/~u19799262/PIC2small.JPG ) sitter nedtryckt mot golvet, medans jag har endast en bit som sitter i ö.k gaveldämpning, alltså alldeles under basen och därmed ovanför det hål man ser i lådans förstärkning (mittstaget).

Det jag undrar är om jag skall trycka ner denna bit mot "golvet" av högtalaren? Någon av oss verkar ju ha denna bit felmonterad...

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-18 18:28

Det bästa att göra måtte väl vara att kontakta Larsen. Glöm inte att meddela svaret bara.
Men jag är inte förvånad över resultatet. Det skiljer också i andra modeller. Sedan finns det ju många ljudentusiaster till SCs skapelser som också DIYar, så...
Jag var mycket förvånad när jag såg dessa små bitar ligga löst och skramla omkring i utrymmet utan att fästas på något sätt, det känns spontant inte riktigt. Sedan brukar man väl få lite basigare, mörkare? ljud med mer packning bakom bashögtalaren. Annars kan du väl testa med olika placering av biten, men det blir säkert svårt att lyssna sig till någon identifierbar förändring. Nagref kommer kanske ihåg hur de lådor han uppgraderade till LE-utförandet såg ut. Det utförandet mina skall få framöver, så jag har också intresse av att få detta klargjort.

RING Larsen, så får du en trevlig pratstund, och kanske lyckas han att övertala dig att uppgradera via nyköp av L4/6? :wink:

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-09-18 18:31

Ivil skrev:Tusen tack!
Jag tycker mig se en skillnad om hur dämpningen är monterad.
Jag har endast en mindre bit (har inte mått på den, men den är kanske halva bredden av högtalaren) Denna biten var placerad högt upp...lika högt upp som ovankant av gaveldämningen (den bit närmast terminalerna till högtalarkablarna), alltså precis bakom basen.
Vem av oss har rätt monterat?! Jag upplever mina högtalare som dämpade i mellanregistret/bas och detta kanske har nått med saken att göra?

Exakt så satt det i mina OA50 från åttiotalet (dvs inte 50.2).

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-09-18 19:47

Erik_Johansson menar du att du har sett båda alternativen? Jag upplever mina högtalare som för ljusa/vass i sin karaktär. Jag vet inte om dämpningen har något att göra med saken eller om min förstärkare (sherwood rd-7500) gör att jag upplever högtalarna som för ljusa...
Ser jag tex på tv så känns det som om ljudet inte är helt rätt... (oa50.4)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-09-18 20:20

Ivil skrev:Erik_Johansson menar du att du har sett båda alternativen? Jag upplever mina högtalare som för ljusa/vass i sin karaktär. Jag vet inte om dämpningen har något att göra med saken eller om min förstärkare (sherwood rd-7500) gör att jag upplever högtalarna som för ljusa...
Ser jag tex på tv så känns det som om ljudet inte är helt rätt... (oa50.4)

Mina har den stora biten (som alla har) och en enda mindre bit som beskrevs i inlägget jag citerade. Jag har inte sett några med 2 mindre bitar istället för den enda lilla, men min reflektion var om det kan varit något som ändrats i 50.2.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-09-19 08:48

Nu har jag kontaktat John och det visar sig att mina högtalare har korrekt placering av den lilla dämpbiten... Den skall alltså vara i samma nivå som ö.k av gaveldämpningen. Jag påpekade då även att min bit är kortare bredden på högtalaren och så skulle det också vara. Spelet skall justeras lika på båda sidor...

Så Densen du bör alltså flytta upp dina småbitar (som ev. skall vara kortare än de är nu?!) till nivå med ök. gaveldämpning

/Andreas

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2008-10-26 13:08

Nu har jag också haft nytta av denna information. Tack tack

/Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-26 13:21

OCH den nyttan kommer sig av att du köpt ett par OA50 och renoverat dessa, eller?
Berätta gärna lite.
Välkommen nykomling förresten.

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2008-10-30 21:53

Tack, tack. Jag känner mig absolut välkommen här.

Det började med att jag var hemma hos en kollega och fick lyssna på ett par uppgraderade OA-14 och klappa lite på en gammal Quad 33, 303, fm3. Han tyckte jag borde leta reda på ett par OA-12 och när jag gick hem fick jag låna med mig ett par OD-11.

Ja, mina vidare öden liknar nog många andras här på forumet. Jag gick glatt ned mig i Carlssonträsket. Jag köpte några 70-talsmodeller men när det var svårt med diskanterna slog jag till på ett par OA-50.2 som såldes nära mig. Jag betalade 2 500 kr och jag tycker jag fick ett par väldigt trevliga högtalare för en rimlig peng.

Sedan pratade jag med John Larsen som för ett drygt år sedan föreslog en uppgradering till 50.4. Sagt och gjort fram med Dremmeln för att få i B65OA-II och även om investeringen kanske inte var helt vettig så var jag helt plötsligt ännu nöjdare.

Då slog det mig att 50.2-prylarna kanske skulle kunna användas på något sätt och efter en tid dök ett par riktigt sunkiga OA-50 upp. Efter en kvälls damsugande, tvättande och en omgång med båtpolish såg de nästan nya ut. Häromdagen återställde jag mina OA-50.2 samtidigt som OA-50 uppgraderades till 50.4.

Förra veckan köpte jag också ett par OA-51.3 så nu sitter jag mest i soffan och lyssnar på dem. Tyvärr är de inte så snygga. Den vita lacken har spruckit men detta ämne borde jag nog ta upp i en annan tråd.

Så var det med det
/Stefan

Återgå till Carlsson Illuminati