Utvecklingen inom HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Utvecklingen inom HiFi?

Inläggav Maarten » 2004-10-01 07:58

Hur tror ni att utvecklingen inom HiFi kommer att se ut i framtiden, vilket inriktning kommer den att ta? Hur kommer man att 'konsumera' musik? Ännu större integrering med bild? Bättre/sämre återgivning? Ökad diversifiering eller motsatsen; ökad likriktning? Kommer det att ske en 'linjär utveckling' eller kommer 'trendbrott' att dominera?

Gör gärna en parallell genom att betrakta hur utvecklingen har sett ut ur ett HiFi-historiskt perspektiv.

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-10-01 09:27

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-01 09:41

Jag tror att vi kommer att se en förstärkning av dagens situation, så musiken kommer närmare andra konstformer. Redan nu är det så att dom som är intresserade av musik i regel lyssnar på sådant som "vanligt folk" aldrig har hört talats om och sällan tycker är bra. Jämför med andra konstformer som måleri och litteratur.

Större diversiefiering än idag går väl knappast att få... Däremot så kan nog likriktiningen i den "komersiella" musiken utvckals till det sämmre ytterligare lite. Jakten på vinster kommer att driva fram ännu simplare produktioner som kommer att säljas med ännu mer reklam. Försäljningsiffrorna kommer att sjunka. Musiken har idag konkurrens av film, datorspel mm på ett annat sätt nu jfr förr. Fast det det tar nog 50 år eller så innan Dom Stora Bolagen fattar det.

Tekniskt så har vi enligt mig haft en kraftig tillbakagång dom senaste 10-15 åren. Om dom riktigt bra inspelade skivor jaghar är den nyaste från 1992 eller något sådant... Sannolikt kommer det att försämras eftersom bolagen vill göra snabba, billiga produktioner. Vissa entusiastbolag kommer nog att försöka hålla kvaliteten uppe, men tyvärr brukar ju själva musiken som dessa bolag ger ut vara desto uslare istället.

För egen del ska jag försöka skrapa ihop pengar till en riktig skivspelare och börja ragga vinyler. Mycket av det som kommer ut nytt idag och som är bra kommer bara på vinyl och släpps inte i sverige. Men det går att beställa hem.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 12:23

Svår fråga :lol: Jag skulle gissa att det blir mer flerkanalssystem till genomsnittliga konsumenter. Subjektivismen, som tog fart någon gång i slutet av 1970-talet (Jean Hiraga var en av de som tände brasan) tror jag kommer att fortsätta.

Ljudkvaliten i populärmusik-branschen har dalat och kommer kanske att fortsätta att göra det. Nu börjar snittkonsumenten bli van vid reklamradiosoundet, vilket i kombination med att riktig akustisk musik blir allt ovanligare att man lyssnar på, renderar att naturliga referensramar suddas ut. När akustisk musik inte längre är en naturlig referens, blir det svårt att bilda sig någon uppfattning återgivning. Jag har fått uppfattningen att den yngre lyssnarskaran (<25 ungefär) har ganska dålig uppfattning om vad som är korrekt återgivning respektive gravt färgad. Har en kompis som uteslutande lyssnar på pop/rock och om man sitter hemma hos honom och spisar, kan jag konstatera att ett helt sjukligt "ljudideal" har vuxit fram i studio-världen. Allt skall tydligen låta grisigt, komprimerat och smalbandigt. Trummor ska låta som sönderkomprimerade kakburkar osv. En Marschall 4/12 ska låta som en liten leksaksgitarrstärkare. 8O

Glädjande är att jazzmusiken på sina håll och kanter har fått ett litet sving uppåt i ljudkvalitetshänseende. :lol:

Avslutningsvis måste jag trots allt säga att utrustningen som finns att skaffa idag medger ljudkvalitet som inte var möjlig på rullbandens tid. Att det låter som det gör om pop-fonogrammen beror ingalunda på dålig utrustning, utan på omdömmeslösa producenter och ljudtekniker.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-01 12:34

Jag tror faktiskt gemeneman hör skillnad fast omedvetet. Tex sålde José Gonzales väldigt bra med sin akustiska skiva som är bra inspelad!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 12:43

Jo, men problemet är att den som uteslutande lyssnar på populärmusik vänjer sig vid oljudet och konfronteras ytterst sällan med fina inspelningar. Till och med bland audiofiler ser man titt som tätt att en del använder tex. Sofie Zelmani samt diverse sunkiga jazz-fonogram från Atlantis (tex. Lisa Ekdahl "back on earth") vid utvärdering av hifi-apparater. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-01 14:27

Ja, jag håller med om att utvecklingen har gått 'snett' inom populärmusiken, reklamradio etc map på återgivning. Kvaliteten och kunnandet verkar ha försvunnit på många områden. Samtidigt växer det upp alternativa företag och välljudsidkare både inom musikproduktion och tillverkare. Frågan är om diversifiering kommer att fortgå, eller om det till slut blir för dåligt i mainstream, eller kommer en jämnvikt mellan dessa ytterligheter att uppstå?
Är denna utveckling snudd på färdig och cementerad, eller kommer en ny våg av intresse för musik, upplevelser och naturlighet att komma, och inte då bara som en retro eller nostalgitripp?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-01 14:34

Tyvärr så hittar jag aldrig en musiker enligt min smak inspelad på "bättre" små bolag. T.ex. Opus3 och likvärdiga bolag har sällan av mig kända artister. Och jag köper ALDRIG en skiva för att den är bra inspelad om artisten är ointressant.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-01 16:18

Inte jag heller HarryUp! Därför vore det trevligt om ambitionerna från småbolagen smittade av sig lite...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 16:23

Jag har nog tur. Gillar ju inte populärmusik(hit räknar jag sådant som kallas för pop, hårdrock, dödsmetall, hip/hop, grunge osv) och därmed slipper jag den värsta smörjan. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-01 16:44

Varför ska man behöva stå ut med en (ibland avsiktligt) undermålig produktion bara för att man gillar "fel" musik?
Om produkterna forsätter att hålla dagens låga standard köper jag inte. Efter Chromeo-skive-fiaskot (med lysande musik och usel produktion) så har jag inte köpt en enda skiva. Jag kommer framöver vara mycket mer nogrann vid inköp. Uselt ljud = inget köp.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-01 16:57

Max_Headroom skrev: Uselt ljud = inget köp.

Hmm...Så vad är viktigaste, musiken och känslorna eller bra ljud? Seriöst, för min del kan det låta som inspelad i ett kakhus med stenkaka och en spik om musiken är bra. Se en skiva som Franke - Optimismens hån som är helt briljant svensk musik i lite Joy Division stil, med medvetet "dåligt" ljud för att få till rätta känslan.
Så ska man skita i denna bara för att ljudet inte är perfekt?
Ska man låta bli svart vita filmer bara för det är så trist?

Ja, det är väl här mycket av skillnaden mellan musik älskare och teknik älskare lyser fram IMHO.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-01 17:02

subjektivisten skrev:

Hmm...Så vad är viktigaste, musiken och känslorna eller bra ljud?

Har du hört chromeo-skivan? Om inte så kan du ju koppla in en dist-pedal mellan CD och förstärkare, det låter ungefär likadant. Musiken är förstörd.

Vice/Warner har här visat sin ambitionsnivå när det gäller kvaliten. Och en så låg nivå betalar jag inte för. Då laddar jag hem via Nätet istället. Gratis.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 17:05

Som jag skrev förut, sunkiga inspelningar avnjuter jag på en lägre lyssningsnivå än normalt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-01 17:17

Max_Headroom skrev:
subjektivisten skrev:

Hmm...Så vad är viktigaste, musiken och känslorna eller bra ljud?

Har du hört chromeo-skivan? Om inte så kan du ju koppla in en dist-pedal mellan CD och förstärkare, det låter ungefär likadant. Musiken är förstörd.

Vice/Warner har här visat sin ambitionsnivå när det gäller kvaliten. Och en så låg nivå betalar jag inte för. Då laddar jag hem via Nätet istället. Gratis.

Nej, har inte hört den. Men eftersom jag lyssnar en hel del på Black metal så kan jag med säkerhet säga att jag har skivor hemma som låter sämre än den, som jag också har köpt. Varför? För att dom är så bra musik. Testa Franke, en otroligt bra skiva om inte annat. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-01 18:18

Många av dagens ungdomar verkar inte bry sig om musiken och lära sig uppskatta den. Det är bara något som måste finnas där för att man ska kunna stuffa runt (disco) och samtidigt umgås med sina vänner. Mycket sorgligt! Tyvärr så är producenterna väl medvetna om detta och bryr sig inte om att lägga ner pengar på bättre inspelningar.
Det gäller företrädesvis den komersiella smörjan som florerar ute på marknaden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 18:30

Callisto skrev:Många av dagens ungdomar verkar inte bry sig om musiken och lära sig uppskatta den. Det är bara något som måste finnas där för att man ska kunna stuffa runt (disco) och samtidigt umgås med sina vänner. Mycket sorgligt! Tyvärr så är producenterna väl medvetna om detta och bryr sig inte om att lägga ner pengar på bättre inspelningar.
Det gäller företrädesvis den komersiella smörjan som florerar ute på marknaden.

Jo, tyvärr är det ju så att musik i allt större utsträckning används som muzak. Aktiv lyssning är nog ganska sällsynt idag. Muzak i baren, muzak i simhallen, muzak på jobbet och muzak exakt överallt. Gärna med en strbildsteve som står och flimmrar! 8O Vidare har jag noterat att en del uteställen (bla. Sture Hof) använder en kompressor för att komprimera den redan sönderkomprimerade muzaken till en sådan dignitet att man helt sonika blir tvungen att vända på klacken. :x
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-01 18:44

Tragiskt!
Det är inte bara samhället som är på väg utför, musiken följer i dess fotspår :(

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-10-01 18:47

Morello:

Jag tror att du hittat kärnan i ett problem där. Man hör idag musik nästan överallt; många tillbringar nog hela sin arbetsdag med skvalande radiomusik i bakgrunden. Till slut orkar man inte med mer ljud, och den "aktiva" lyssningen blir därmed lidande (om det ens fanns någon innan).

Själv försöker jag spara mig lite, och lyssnar sällan på musik på jobbet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 18:49

Callisto skrev:Tragiskt!
Det är inte bara samhället som är på väg utför, musiken följer i dess fotspår :(

Låt oss ta fasta på det goda i livet också :lol: Nu ska jag göra en mumsig espresso och avnjuta den i soffan i sällskap med ett fint jazzfonogram(Barber kanske) 8) Är man sedan sugen på att svinga en öl kan man gå till Caracol i vasastan, där muzaken är smakfull och på en svag nivå :P
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-01 18:59

En annan får trösta sig med att dela en flaska rött hemma UTAN musik. Sitter för tillfället utan förstärkare :cry: .
Det blir tyst ca en vecka framöver :oops: men jag gjorde en trevlig investering idag Keb Mo "slow down" :D , ett riktigt trevligt vax.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-01 19:01

Nu låter vi lite som medelålders kufar gjorde på 50-talet.
Vem var det som bar fram jazzmusiken på 50-talet?
Ja, ungdomar.
Dimitri

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-01 19:04

vild gissning, Benny Goodman & Co :? .

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-01 19:22

dimitri skrev:Nu låter vi lite som medelålders kufar gjorde på 50-talet.
Vem var det som bar fram jazzmusiken på 50-talet?
Ja, ungdomar.
Dimitri

Hehe, skarp observation, dimitri! "Dagens ungdom!", "Annat var det på min tid." och allt det där! :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-01 19:51

Callisto skrev: Det är bara något som måste finnas där för att man ska kunna stuffa runt (disco) och samtidigt umgås med sina vänner.

Disco är fin lyssningsmusik. Den allra bästa gjorde i mitten på 80-talet, främst i Italien. Men även senare har bra disco produceats såväl som i Italien, Spanien, Holland, England och inte minst Norge (!).

Discon har dessutom förgrenat sig och vissa avgrenarna har växit i hop med house och t.o. m. jazz (Those Norwegans m.fl.)

Jag förstår inte varför personer som uppskattar även denna ädla musikform skall ha sämre kvalitet? Självklart bör bolagen försöka leverera en så bra produkt, såväl musikaliskt som tekniskt, som möjligt, oavsett genere.

Edit: Glömde Spanien ju.

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-10-01 20:29

Alexi, vilken skiva har han (José Gonzales) gett ut som låter bra? Mina låter bedrövligt! (Talar inte om musiken naturligtvis.)

Jag skulle välja honom som exempel på precis motsatsen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-02 00:52

Morello skrev:Jag har nog tur. Gillar ju inte populärmusik(hit räknar jag sådant som kallas för pop, hårdrock, dödsmetall, hip/hop, grunge osv) och därmed slipper jag den värsta smörjan. :D

Men... finns det någon annan sorts musik?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-02 01:04

Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag har nog tur. Gillar ju inte populärmusik(hit räknar jag sådant som kallas för pop, hårdrock, dödsmetall, hip/hop, grunge osv) och därmed slipper jag den värsta smörjan. :D

Men... finns det någon annan sorts musik?

/ B

Jupp :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-02 01:06

Hatoil skrev:Alexi, vilken skiva har han (José Gonzales) gett ut som låter bra? Mina låter bedrövligt! (Talar inte om musiken naturligtvis.)

Jag skulle välja honom som exempel på precis motsatsen.

Vad jag vet har han än så länge bara givit ut skivan Crosses, skivan är extremt dynamisk och får dom flesta slutsteg att klippa, vilket jag förmodar är orsaken till att man kan upfatta den som dålig ljudmässigt...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-02 02:02

Jag köper musik och inte inspelningstekniska fulträffar.
Om en intressant artist nya skiva låter illa så beställer jag ett Usa-ex. Låter det illa så spelar jag skivan ändå. Att teknik skulle styra min smak är helt främmande för mig. Om skivan låter bra är det ju perfekt men tyvärr är det ju ganska ofta som motsatsen gäller.

Vilken konstnär använder bästa sortens färger idag?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi