helgens fynd: Luxor 6004 power

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

helgens fynd: Luxor 6004 power

Inläggav vin-Tage » 2008-09-21 14:15

Och power var det ju faktiskt i den. Riktigt trevligt ljud i denna faktiskt ganska tunga reciever enligt mig! Googlade lite utan hitta alltför mycket info om den, vår vän och luxorfantast Kjell K kanske vet mer? :) 110 riksdaler på erikshjälpen ,sedan var den min. Lite rengjöring/sprayning av pottar sen började det låta bra om den. Synd bara att trycken på fronten har lossnat. Lite imponerad/fashinerad av lösningen på omkopplaren till källan som går i en blå böjlig "mask" som går vidare till den igentliga omkopplaren, ballt... Slänger upp några bilder på den, ni får skälla på mig om ni tycker jag bara postar trådar om gamla crap-apparater och bilder på dem :)

ball display i 80-talsanda
Bild
Bild

häftig kylanordning, och den skumma lösningen av förlängd omkopplare på undersida nedan
Bild

mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-21 15:39

Snyggt!
Kostade 2300 kr år 1981.
2 x 60 W i 4 ohm.
2 x 45 W i 8 ohm.
Helkomplementärt dc-kopplat slutsteg.
Tillverkad här i Motala om jag inte minns fel.
Det finns en mindre modell på ca 2 x 30 W med analog radioskala.

Synd bara att texen är bortskavd. Skruva bort panelen, tvätta bort texten helt och gnugga på gnuggbokstäver. Sedan klarlackar du panelen. Så gjorde jag förra året med en gammal sliten tandberg-förstärkare. Det blev riktigt bra.

Schema till den finns nog hos www.ecotec-online.se (Faktum är att det står en så´n här där...Eller om det är den mindre modellen...) Möjligt att det på Ecotec också finns någon Luxor-logga som du kan använda. Ecotec har MYCKET mer än vad som finns på hemsidan...
Lycka till!
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2008-09-21 17:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-09-21 16:06

Tackar för info. och tips! Gnuggbokstäver låter intressant och smart, vart köper man det? Kommer inte vidare på ecotech-länken, men de kanske inte säljer sådant iof. :?

edit: apropå den mindre modellen så stod det sjukt nog antagligen en sådan på hyllan över denna, den kändes för lätt tyckte jag, och lät den stå...jag går gärna på kilopris :wink:

mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-21 17:39

vin-Tage skrev:Tackar för info. och tips! Gnuggbokstäver låter intressant och smart, vart köper man det? Kommer inte vidare på ecotech-länken, men de kanske inte säljer sådant iof. :?

edit: apropå den mindre modellen så stod det sjukt nog antagligen en sådan på hyllan över denna, den kändes för lätt tyckte jag, och lät den stå...jag går gärna på kilopris :wink:

mvh

Ja, gnuggbokstäver är sällsynta numera. Jag köpte förra året på bokhandeln (Bokia, 019-22 34 10) på Mariebergs Köpcentrum utanför Örebro. De hade en stor kartong stående, men en massa ark i. Det bästa sättet att hitta några är nog att ringa runt till bokhandlare eller tryckerier eller kanske reklambyråer. Jag har i och för sig några ark kvar, men det är tveksamt om de räcker till en hel förstärkare. Om du talar om vilka ord du behöver, så kan jag titta om jag har bokstäver så att det räcker.
Ett annat alternativ kan vara genomskinliga dymoband, från en så´n där modern elektronisk dymoapparat.

Det kan i alla fall vara värt att fråga efter gnuggisar på Ecotec. Stig som äger företaget har byggt en hel del elektronik själv och har nog i alla fall förr använt gnuggisar. Du kan ju maila och fråga.

Länk till Ecotec: www.ecotec-online.se
Denna fungerar garanterat.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-09-21 20:26

Jag har alltid undrat om det verkligen är bara vatten i en sådan där kylare?Hur går det då med rost?Eller är det helt rostfritt?Eller finns det rostskydd iblandat som på en bil?Hur som helst är det en smart lösning på problemet att få bort värme i ett litet utrymme.Termosifonprincipen(tänk vilka fina ord man kan få lära sig om man sysslat med gamla bilar...)gör ju att det självcirkulerar.

De där blå "banden" är ju också en smart lösning.Helst ska man ju använda stela axlar,men vad gör man om det ligger något i vägen?De här kan ju nästan dras lite hur som helst.Troligen är det billigt också.

Står det inget på baksidan om var den är tillverkad?Ser ju ut att vara Japanbyggd,i alla fall i mina ögon.Jag har inte tittat så noga på bilderna,men visst ser den ut att vara handlödd?

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-09-21 21:11

Kjell: Nu fungerar länken(?) Får ringa bokhandlaren..vill inte vara till besvär,så viktigt var det ju inte att ha text ..fast det vore ju snyggt med bokstäver förvisso :D jag tackar för ditt engagemang! Och att det säkert dyker upp fler apparater med samma åkomma.

Rolf: Trodde det inte var någon vätska i röret, nu blev man nyfiken. Handlödd är den mest troligt, ganska slarvigt också för den delen med lodrester farligt nära andra ledningsbanor. Eller hela bygget känns som en sista minuten-grej/kompromiss/vi tar vad vi har, eftersom skumma förborrade skruvhål precis intill andra inte andvänds, tveksam inpassning, synliga ristningar i plåten under för borrhål och småsaker ...mjaa Motala Sweden står det bak :) men bra låter den hur som helst, överraskad faktiskt.

mvh

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-21 22:17

Ja, jag hade ett starkt minne av att det står Motala på baksidan, men den kan ju vara utländsk ändå. Konstigt med kretskort utan vare sig markering för komponenter eller nummer på komponenter. Finns det något serienummer på baksidan? Kan det vara någon sorts prototyp eller för-serie-apparat du fått tag i? Jag ska titta på den som står på Ecotec, om den ser likadan ut inuti. Effekttrissorna är väl Sanken? Jag är så gott som helt säker på att den som finns på Ecotec har sankentrissor.
M v h

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2008-09-21 22:22

Gnuggisar.
Kolla med Systemtext som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Bebop spoken here!

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-09-21 23:15

Det är lite kul att studera de där kylsystemen-tittar man från sidan,så ser man t.ex att rören sitter på olika höjd.Allt för att sas få igång cirkulationen.Skulle inte förvåna mig om det bubblar lite när det blir varmt!

Alla som haft en gammal bil från 50-60 talet med termosifonkylning(t.ex Saab 92 eller DKW 3=6)-alltså utan vattenpump,men med grova slangar-vet att det här inte ger alldeles jämn temperatur,men det fungerar någorlunda i alla fall.En gammal ide som har funnits i många,många år.

Om vi återvänder till elektroniken så kan man av schemat se att det helt klart är är grejor konstruerade i Japan.Ingen europe' skulle konstruera med japanska transistorer och IC rakt igenom.Men det verkar vara en bra konstruktion,helt klart.
Det blir alldeles för många sidor att lägga upp här,så den som vill ha manualen får höra av sig via PM.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-22 06:48

rolfzetterberg skrev:Om vi återvänder till elektroniken så kan man av schemat se att det helt klart är är grejor konstruerade i Japan.Ingen europe' skulle konstruera med japanska transistorer och IC rakt igenom.Men det verkar vara en bra konstruktion,helt klart.

Kan det vara så att kretskorten etc kom färdigmonterade från Asien och att allt sedan monterades i chassiet här i Motala.
Designen är dessutom samma som hos Scandinavia 55 och den är ju helt klart gjord här i sta´n, det har jag folk på jobbbet som kan intyga. Jag ska fråga Stig när jag är inne på Ecotec nu i veckan.
M v h

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-22 22:35

Ang. text. Hittar du en bra bild på hur det skall se ut så kan jag rita upp det som det sett ut en gång i tiden. Sedan kan du ta den filen till en skyltmakare och han skär ut det i vinyl/folie som du sedan klistrar på. Blir exakt som original. Gnuggisar finns bara i fasta och begränsade typsnitt.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
highfive

Luxor Power 6004 = Luxman R-5001 ?

Inläggav highfive » 2008-09-23 00:23

Hej entusiaster!

I mina försök att hitta information om olika Luxman-enheter, så "ramlade" jag på dessa bilder på en Luxman R-5001, till förväxling lik en Luxor Power 6004, i alla fall till det yttre.....

Se denna länk: http://www.vintageaudio.com.au/tuner-reciever/Luxman/Luxman%20R-5001.htm

Bilder:

Bild
Bild
Bild

Kjell: Kan du förklara detta? Luxor hade ju Luxman-agenturen i Sverige ett tag under tidigt 80-tal. Kan Luxor och Luxman haft några samarbetsprojekt ?

Med vänlig hälsning highfive 8)

PS Har en defekt Power 6004, ståendes, skall lägga upp bilder på dess innanmäte lite senare, dess mönsterkort ser annorlunda ut jämfört, med bilderna på vin-Tage´s DS

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-23 00:52

Ett fall för lookalike-tråden minsann :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-23 17:49

På tal om modernare luxor, på blocket idag:

http://www.blocket.se/vi/18253372.htm?ca=23_3_s

Bandaren ser ju ut som pionjär?

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Luxor Power 6004 = Luxman R-5001 ?

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-23 20:02

highfive skrev:Hej entusiaster!

I mina försök att hitta information om olika Luxman-enheter, så "ramlade" jag på dessa bilder på en Luxman R-5001, till förväxling lik en Luxor Power 6004, i alla fall till det yttre.....

Nej, det kan jag inte. men det är riktigt att Luxor sålde Luxman i början av 80-talet. Från en bekant här i Motala, som jobbade på Luxors audioavdelning under den här tiden, har jag fått veta att Luxman INTE konstruerade något åt Luxor. Han menar att förhållandet var sådant att Luxors asientillverkning var förlagd till samma fabriker som tillverkade åt Luxman. Men att konstruerandet skedde vid dessa fabriker. Därav likheterna i t ex utseende. Han säger att Luxors sena 70-talare, som t ex förstärkaren 7082A INTE kommer från Luxmans konstruktionsavdelning.
Hur det är med 80-talarna vet jag inte. Det kan ju kanske vara så att Luxmans billigare prylar inte konstruerades på Luxmans konstruktionsavdelning, utan att konstruktionerna är "inköpta", d v s man köpte en helt färdig konstruktion från en fabrik. OEM-tillverkare kallas visst sådana fabriker. Men det kan ju lika gärna vara så att Luxor tog en färdig Luxmankonstruktion och sålde den i Sverige med Luxor-logan på. Jag vet inte, faktiskt. När jag får tillfälle ska jag fråga min bekant. Jag tror inte att Stig på Ecotec känner till något om detta. Han jobbade på tv-avdelningen med internationell support.
Rolf Z kanske vet något...
M v h

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-09-26 15:56

Nu har man vaknat igen! Väldigt lik Luxmanmaskinen var den. Måste ju fasen vara samma innehåll(?)

Fjonken: Sådana högtalare i annonsen har min farbror, han vägrar fortfarande sälja dom till mig efter 10 år av tjat :)

Kjell: Slänger in en bild på baksidan också, kan den vita lappen med röd text vara serie.nr?

Tack allihopa för tips och erbjudanden i denna tråd förresten! :)

edit: apropå inget förresten, på min Luxman 1500 har jag ett svagt minne av att det sitter någon vit lapp på baksidan i stil med Lux corperation(ehh..stavning
:lol: ) luxor+luxman? dum gissning kanske
Bild

Användarvisningsbild
Earlybird

Inläggav Earlybird » 2008-09-27 22:59

Hejsan på er!

Jag har spanat länge på det här trevliga forumet och då speciellt
på vintage-avdelningen. Har sett utvecklingen av intresset för Luxors
äldre hi-fi ett tag och nu vart jag tvungen att registrera mig. Äger några
trevliga luxormaskiner som det spelas på en hel del bla en power 6004
med tillhörande kassetdäck som hämtades på en kompis vind i sommras.
Lite kul är att han bor ca 100m från den gamla luxorfabriken och så vid
en rensning så kom han med bland annat dom här från power-serien.
Har lite bilder men har inte riktigt kläm på hur man lägger in dom.

Bild

Bild

Det löste sig! Tack för hjälpen!
Senast redigerad av Earlybird 2008-09-28 09:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-28 06:17

vin-Tage skrev:Kjell: Slänger in en bild på baksidan också, kan den vita lappen med röd text vara serie.nr?

Borde vara det ja.

M v h

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-28 06:23

Earlybird skrev:Hejsan på er!

Hej du och välkommen!

För att kunna lägga in bilder måste du först lägga upp dem på t ex www.photobucket.com. När du sedan är här, länkar du till dina bilder på Photobucket med hjälp av "Img"-knappen.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-09-28 14:29

Välkommen!
Stod igår och dreglade i en secondhandaffär på en sådan där Luxorreciever som du visar på bilden (den längst ner till höger... R5082 ?) 350:- skulle dom ha... i princip nyskick var den, vet inte varför jag inte slog till :?

edit: Är det blanka "kromrattar" på de 5 snabbvalsstationer på din 6004:a ?

mvh

Användarvisningsbild
Earlybird

Inläggav Earlybird » 2008-09-28 18:45

vin-Tage skrev:

Välkommen!
Stod igår och dreglade i en secondhandaffär på en sådan där Luxorreciever som du visar på bilden (den längst ner till höger... R5082 ?) 350:- skulle dom ha... i princip nyskick var den, vet inte varför jag inte slog till :?

edit: Är det blanka "kromrattar" på de 5 snabbvalsstationer på din 6004:a ?

mvh

Tack! Jodå det år blanka knappar till snabbvalet. Den andra är mycket
riktigt en 5082:a. Den över är en skantic 5082-R. Det enda som skiljer
dom imellan är loggon. Båda köptes på auktion för 80:- tillsammans.
Luxorn fungerar perfekt men skanticen behöver lite omvård. Har även
en skivspelare i samma proffesionel-serie.
Vet även om ett kassetdäck ståendes som jag e lite sugen på.
Sen kanske man skulle ha ett par 8071:or så blir njutningen total.... :D
Vore kul att få ihop en komplett anläggning.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-28 21:48

Earlybird skrev:Sen kanske man skulle ha ett par 8071:or så blir njutningen total....

:wink: :roll: 8) :D

Återgå till Vintage-hifi