Moderator: Redaktörer
jahfor skrev:Jag är lite sugen på följande två spelare:
Thorens TD 160 mk II
Technics SL-MA1
Har ni några synpunkter?
//J
Max_Headroom skrev:Technics SL-MA1. Både av utseendemässiga och tekniska skäl.
avr7000 skrev:Jag gillar ju Thorens och har haft kanske 5 st men jag skulle oxå ta denna snygga Technics alla dar i veckan![]()
(Chansen att senare nypa en Thorens är ju stor om du skulle vilja det...)
Stefan
adi6606 skrev:Jag tror att det var min Thorens 160B MK II med SME 3009 tonarm och Ortofon PU som jahfor undrar omJag har flera puppor men tycker att Ortofon OM20 är en bra allaround puppa som är lätt att uppgradera om man nu så vill. Ljudmässigt är Thorens TD 160B MK II överlägsen en Technics SL-MA1, tycker jag. Häromvecka sålde jag min Technics SL-M1 vilket är i princip samma spelare som SL-MA1 för 1500 kronor. Detta för att finansiera inköp av en SME 3012
till min Thorens 124 mk II. Mycket mer fick jag sälja för att köpa tonarmen och nu har en plinth beställts oxå.
Tillbaka till ämnet: Thorens 160B är verkligen en av de mer lyckade konstruktioner som jag har lyssnat på. Kan konkurera med mycket dyrare och nyare spelare med lätthet. Egentligen ska man installera en RB-250 eller ännu bättre en RB-300 tonarm tycker jag. Men är man vintage-freak och vill ha gamla prylar då är det en SME 3009 bra val.
Estetiskt är Technics klart mycket häftigare, men det är oxå smaksak. En Thorens 160 kan faktiskt göra sig bättre i rätt miljö än en Technics SL-MA1.
Hemma hos mig står en Transcriptor Hydraulic Reference med Vestigal tonarm. Med sin futuristiska design är det en prydnadsak. Men Thorens 124 med SME 3009 låter bättre, är mindre komplicerat och man kan använda många olika puppor. Vestigal tål bara MM puppor med mycket hög compliance. Även en TD 160B MK II låter bättre än Transcriptor. Men utseendet...
jahfor skrev:adi6606 skrev:Jag tror att det var min Thorens 160B MK II med SME 3009 tonarm och Ortofon PU som jahfor undrar omJag har flera puppor men tycker att Ortofon OM20 är en bra allaround puppa som är lätt att uppgradera om man nu så vill. Ljudmässigt är Thorens TD 160B MK II överlägsen en Technics SL-MA1, tycker jag. Häromvecka sålde jag min Technics SL-M1 vilket är i princip samma spelare som SL-MA1 för 1500 kronor. Detta för att finansiera inköp av en SME 3012
till min Thorens 124 mk II. Mycket mer fick jag sälja för att köpa tonarmen och nu har en plinth beställts oxå.
Tillbaka till ämnet: Thorens 160B är verkligen en av de mer lyckade konstruktioner som jag har lyssnat på. Kan konkurera med mycket dyrare och nyare spelare med lätthet. Egentligen ska man installera en RB-250 eller ännu bättre en RB-300 tonarm tycker jag. Men är man vintage-freak och vill ha gamla prylar då är det en SME 3009 bra val.
Estetiskt är Technics klart mycket häftigare, men det är oxå smaksak. En Thorens 160 kan faktiskt göra sig bättre i rätt miljö än en Technics SL-MA1.
Hemma hos mig står en Transcriptor Hydraulic Reference med Vestigal tonarm. Med sin futuristiska design är det en prydnadsak. Men Thorens 124 med SME 3009 låter bättre, är mindre komplicerat och man kan använda många olika puppor. Vestigal tål bara MM puppor med mycket hög compliance. Även en TD 160B MK II låter bättre än Transcriptor. Men utseendet...
Flummigt, jag var säker på att jag svara på det här förut?!
Anyways, det verkar som det är en liten värld för oss musikälskare
Jag håller för fullt på att sälja allt jag äger och har för att kunna köpa en ny stereo. Finns spelaren kvar när alla min auktioner och affärer slut så slår jag till! Vad kostar en begagnad RB 250-300 arm?
//J
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster