Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bohembengt

Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 14:57

Bild

Bilden verkar inte vilja uppdateras men det gula är iaf mina 2 högtalare

Så här ser det ut hemma hos mig. Jag bor i en bostadsrätt (Radhus 1plan) Nu har jag dock fått påtryckningar från bostadsrättsföreningen om att sänka volymen. Själv tycker jag inte att jag spelar särskilt högt, och vill inte sänka .... då letar jag hellre ny lägenhet.
Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.Taket är duktak. Grannen har klagat främst på Basljud men även volymen.
Nu till frågan... Tror ni det kommer hjälpa med att bara regla upp en till innervägg utanpå den gamla, isolera med glasull och sen 2 till gips plattor?.
Eller kan det vara bättre att sätta upp nytt tak? Kanske både och? Vill inte lägga mer än 10-30KKr vill helst komma så billigt undan som möjligt.
Kanske vanliga Basabsorbenter?
Vill gärna att det ska bli så tyst som möjligt för grannen. och att jag ska kunna lyssna på musik med mkt/lite bas utan att det ska spela någon roll.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-22 15:44

Jag har inga insikter om ljudisolering, däremot har jag ett annat tips. Knacka på hos grannen och be att få lyssna när du spelar som vanligt! Då kan du själv få en känsla av hur det låter och driva projektet baserat på samarbete med grannen. Berätta för grannen om att du tänker isolera. Bara det kommer du förmodligen att få (berättigat) cred för.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 16:14

perstromgren skrev:Jag har inga insikter om ljudisolering, däremot har jag ett annat tips. Knacka på hos grannen och be att få lyssna när du spelar som vanligt! Då kan du själv få en känsla av hur det låter och driva projektet baserat på samarbete med grannen. Berätta för grannen om att du tänker isolera. Bara det kommer du förmodligen att få (berättigat) cred för.

Jag har varit över och lyssnat och jag kan knappt höra det. Låter som en köksfläkt ungefär. Men hon har haft något emot mig ända sedan jag flyttade in...Tog ca 3månader innan hon svarade på min hälsning HEJ!...
Hon är en gammal pensionär som bara sitter där hela dagarna och läser :S

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-22 16:51

Bohembengt skrev:
perstromgren skrev:Jag har inga insikter om ljudisolering, däremot har jag ett annat tips. Knacka på hos grannen och be att få lyssna när du spelar som vanligt! Då kan du själv få en känsla av hur det låter och driva projektet baserat på samarbete med grannen. Berätta för grannen om att du tänker isolera. Bara det kommer du förmodligen att få (berättigat) cred för.

Jag har varit över och lyssnat och jag kan knappt höra det. Låter som en köksfläkt ungefär. Men hon har haft något emot mig ända sedan jag flyttade in...Tog ca 3månader innan hon svarade på min hälsning HEJ!...

Aj, då! Kommer du verkligen att lyckas med att sluta fred, då? I sådana fall låter det som om du inte kan "vinna" denna batalj genom att isolera, tyvärr. Har du prövat blommor och choklad-knepet? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-22 16:53

Bohembengt skrev:

äsch, strunta i henne då, det finns faktiskt en mängd exempel de senaste åren när den klagande blivit vräkt efter för många klagomål utan substans.
Låna / köp en decibelmätare och mät hos damen, ligger du under gränsvärdena (vilket du gör om det låter som en fläkt) så har du inget att oroa dig över.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-09-22 16:54

Det där låter inget vidare. Bygg en "ny" vägg mot grannen som inte är förbunden med den gamla, gärna med regelavstånd c-c 30 och sedan trippel gips på det. Om inte detta hjälper mät ljudtrycksnivån hos grannen och påvisa att du inte stör mer än vad är rimligt enligt gällande norm(som jag inte känner till :oops: )
Om inte detta hjälper så är det väl tyvärr bara att se sig om efter ett bättre hi-fi boende.

/Jonas

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-22 16:54

jag och Per har verkligen olika lösningar på problemet :lol:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 16:58

Just basljuden är nog väldigt svåra att lyckas isolera bort. Jag tycker du ska begära mätningar erftersom det inte finns några egentliga lagar för vad som räknas som störande buller, så går det alltid att tvista om.
Finns däremot riktvärden som att buller måste vara högre än >45dBA, för att räknas som sanitär olägenhet. Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå. Riktvärdena är avsedda att
tillämpas i bostadsrum (sovrum och vardagsrum) i bostäder. Krävs en extemt tyst lägenhet för att inte bakgrundsbuller ska förstöra den mätningen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-22 17:16

Alexi skrev:Just basljuden är nog väldigt svåra att lyckas isolera bort. Jag tycker du ska begära mätningar erftersom det inte finns några egentliga lagar för vad som räknas som störande buller, så går det alltid att tvista om.
Finns däremot riktvärden som att buller måste vara högre än >45dBA, för att räknas som sanitär olägenhet. Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå. Riktvärdena är avsedda att
tillämpas i bostadsrum (sovrum och vardagsrum) i bostäder. Krävs en extemt tyst lägenhet för att inte bakgrundsbuller ska förstöra den mätningen.

25db! 8O där har ni ännu ett groteskt övertramp från socialstyrelsen. Jag tar tillbaka mitt tidigare råd och sållar mig till Pers råd, choklad.

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 17:24

Jonas skrev:Det där låter inget vidare. Bygg en "ny" vägg mot grannen som inte är förbunden med den gamla, gärna med regelavstånd c-c 30 och sedan trippel gips på det. Om inte detta hjälper mät ljudtrycksnivån hos grannen och påvisa att du inte stör mer än vad är rimligt enligt gällande norm(som jag inte känner till :oops: )
Om inte detta hjälper så är det väl tyvärr bara att se sig om efter ett bättre hi-fi boende.

/Jonas

Det lät som en bra idé faktiskt att mäta ljudnivån hos grannen. Kanske får ta och inhandla en db mätare. Alltid velat ha en att pilla lite med iaf.
Sen gick jag till styrelsen idag och bad om lov att ev bygga en vägg utanpå den gamla, väntar på svar nu.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 17:37

det krävs en mycket dyr dB mätare för den ska klara av att mäta ner under 25dB.

Användarvisningsbild
MrLeng

Inläggav MrLeng » 2008-09-22 17:43

Har ingen från styrelsen varit och lyssnat på den påstådda störandet ?
Det finns en del människor som nästan klagar på ingenting ! Alla har faktiskt rätt att störa en del i det dagliga boendet. Tanten får väl skaffa sig en annan hobby och vara borta lite från lägenheten.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 17:47

Här kan man läsa mer om buller riktlinjer:
http://www.sos.se/sosfs/2005_6/2005_6.pdf

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-22 17:49

MrLeng skrev:Har ingen från styrelsen varit och lyssnat på den påstådda störandet ?
Det finns en del människor som nästan klagar på ingenting ! Alla har faktiskt rätt att störa en del i det dagliga boendet. Tanten får väl skaffa sig en annan hobby och vara borta lite från lägenheten.

Kan hon inte bara skruva ner hörapparaten?

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-22 17:50

Hur är det ens möjligt att ha gränsen så lågt satt? Den är inte tidsbunden till
efter klockan 22:00 eller något liknande? Tittade på en exempelskala och där
ligger en viskning på 30dB, tangentbordsskrivande 40dB. En tyst stads-
lägenhet på 20dB.

Det känns som om det skulle vara svårt att få rätt i en bullertwist.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 18:02

Ja socialstyrelsen rekomendation är sjuk! :evil:

Lagen säger:
9 kap. 3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

Och socialstyrelsen föreslår att detta ska läggas till lagen:

Maximalt ljud LAFmax 45 dBA
Ekvivalent ljud LAeqT 30 dBA
Ljud med hörbara tonkomponenter LAeqT 25 dB
Ljud från musikanläggningar LAeqT 25 dB

Att påstå att 25dB är att räkna som en icke ringa störande olägenhet, är en kraftig överdrift!
Senast redigerad av Alexi 2008-09-22 18:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-22 18:03

En undran, hur är högtalare/sub uppställda? Spikes?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MrLeng

Inläggav MrLeng » 2008-09-22 18:04

Frågan är väl om det går att tillfredställa tanten även efter en ombyggnad ? Hon kommer förmodligen att sitta och lyssna efter ljud hela tiden och att klaga, trots en ombyggnad.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-09-22 18:04

Bygg inte en ny reglad vägg utanpå den befintliga, du riskerar en resonans i den som kommer ligga ungefär i samma frekvensområde som i en vanlig lägenhetsskiljande konstruktion som du beskriver, vilket leder till att du riskerar 5 dB SÄMRE ljudisolering i basen. DET ÄR BORTKASTADE PENGAR.

Nej, beställ en ljudmätning så får ni se sedan. Har ni väldigt låg bakgrundsnivå i lägenheterna kan sådana här problem med störande grannar lätt uppstå utan att befintliga gränsvärden överstigs. Ta reda på hur illa det är och var diplomatisk.

Kanske kan du skaffa en parametrisk EQ, som föreningen får betala, som skär lite i basen för att ta det värsta.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-09-22 18:18

25dbA är ju helt sjukt 8O Jag har mätt upp i mitt lyssninsrum i absolut bästa fall (ensam som håller andan, vindstilla, sent på kvällen, kyl/ frys avstängd) ca 20 dbA. normalt ligger det på ca 30dbA. Jag har mätt med en B&K mätare med 1" mikrofonkapsel. Jag tror du skall mäta och ge grannen choklad!
/Jonas

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 18:25

tvett skrev:En undran, hur är högtalare/sub uppställda? Spikes?

Jag har haft Soundcare Spikes Men nu har jag Sonic Design dämpfötter.
Gud så jobbigt detta känns :/ precis köpt en Naim Nait och kan knappt lyssna på den, känns inte roligt lyssna på musik just nu :(

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 18:31

Sånna här Svanå Varitune V-4 tex kommer dom hjälpa mot grannen tror ni? eller kommer det höras lika mkt ändå.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 18:39

Tyvärr kostar det 1000kr att läsa byggnormen för hur bullerdämpande en innervägg ska vara :(

Om det är någon som har tillgång till: SS 25267:2004 Byggakustik - Ljudklassning av utrymmen i byggnader - Bostäder.

Som kan klistra in vilka världen som gäller för att man ska få klassa enligt A, B och C?

Eftersom det skulle säga, hur starkt man egentligen kan spela innan man överträder 25dB hos grannen.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-09-22 18:58

max LpA 25dB med hörbara tonkomponenter under pågående musikspelande
maxnivå LpAFmax skall understiga 45 dB.

Sedan skall LpZ inte överstiga en viss ljudnivå lågfrekvent tersband 31.5-200 Hz, kan den ej i huvudet. Det är en kurva som begränsar förekomsten av buller som sanitär olägenhet.

Jag har kurvor från SP på Gyprocs DD 70/70 202 på jobbet, det är den vägg du beskriver.

MP

Inläggav MP » 2008-09-22 19:43

Fråga vad hon tycker om för musik och bjud in henne på en demo med cherry provning
Senast redigerad av MP 2008-09-22 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Inläggav phon » 2008-09-22 19:53

Bohembengt skrev: Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.

Två gipsskivor har samma resonansfrekvens som två gipsskivor ! 8O

Ingen bra idé att bygga ljuddämpande väggar med lika många skivor på båda sidor, väggen blir då nästan helt transparent ljudmässigt vid vissa frekvenser.

Slå på _en_ gipsskiva till på din sida så det blir 3 + 2 skivor istället.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-09-22 20:01

spela så det ryker...det tar ändå en timme för störningsjouren att dyka upp....så sänker du bara lite...om det inte ens hörs ut i trappen så kommer störningsjouren inte göra nånting heller....efter ett par gånger anmäler du kärringen för trakasserier...sånt här kan dom inte vinna

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 20:01

phon skrev:
Bohembengt skrev: Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.

Två gipsskivor har samma resonansfrekvens som två gipsskivor ! 8O

Ingen bra idé att bygga ljuddämpande väggar med lika många skivor på båda sidor, väggen blir då nästan helt transparent ljudmässigt vid vissa frekvenser.

Slå på _en_ gipsskiva till på din sida så det blir 3 + 2 skivor istället.

Det där sista låter som en mycket enkel billig lösning, som faktiskt borde hjälpa iaf. en bit :)
Senast redigerad av Alexi 2008-09-22 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-22 20:02

Alexi skrev:Om det är någon som har tillgång till: SS 25267:2004 Byggakustik - Ljudklassning av utrymmen i byggnader - Bostäder.

Känner några tjejer som läser en kurs i det nu, ska kolla om de vet.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-22 20:35

Haakan_W skrev:spela så det ryker...det tar ändå en timme för störningsjouren att dyka upp....så sänker du bara lite...om det inte ens hörs ut i trappen så kommer störningsjouren inte göra nånting heller....efter ett par gånger anmäler du kärringen för trakasserier...sånt här kan dom inte vinna

Som Philip skrev nyss, vi har olika metoder!

Någon som vet hur grannbråk uppstår, förresten?
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi