Moderator: Redaktörer
men att mäta ljudavstrålningen från lådan är väl viktigare än att mäta dess "panelresonanser", jag inbillar mig att man med en accelerometer mäter och åtgärdar resonanser som kanske ligger långt under hörbar nivå relativt "elementoutputen"?
då måste man väl ha ett rör som är långt mkt "dödare" än den uppmätta lådan? men om man mäter som vanligt och analyserar mätningen i vattenfallsdiagram, ett tränat öga borde ju där kunna se lådans oljud? ett i friluft hängande element borde mäta mer eller mindre utan några som helst ringningar, så allar ringningar borde då i systemmätningen då kunna tillskrivas lådan (och dess interna absorbtion)? kombinerat med accelerometertest så kan man kanske få de relativa nivåerna
oj det där lät svårt, då måste man oxå ta hänsyn till hur stora områden/ytor som vibrerar?
jag vill just undvika omfattande snickeriarbeten, och allra helst vill jag oxå undvika mdf och spånskiva som måste fanéras för träfinish
men då måste man nog ha god erfarenhet
okej, det är alltså material med hög styvhet som är målet, jag tänker hela tiden bakvänt, men du menar materialstyvhet typ böjda (icke plana) lådväggar? det finns innedörrar typ gabon med en pappkärna i "honeycomb-form", det borde bli styvt - men den har väldigt låg massa
menar du stag som förbinder alla fyra lådväggarna eller räcker det med förbindelse med tre eller kanske två väggar? oj, max frilängd på 20 cm med en dämplimssandwich så kan man ju nästan räkna ut att väldigt många högtalarlådor är underdimensionerade, jag trodde/hoppades att det var tvärtom
AndersJ skrev:SvanteVill ni veta hur han mäter strängens vibration?
Ja det vill vi!
en liten neodymmagnet väger inte många gram...
Eller är ett piezoelement med inbyggd laddningsförstärkare lika med ett slaktat motorola skrika?
Du råkar inte ha siffror på E-modulen för den nyfikne?
För furu brukar man kunna sätta en E-modul på ca 6-8 GPa i fiberriktningen, medan de flesta varianterna av MDF ligger omkring 2 GPa. Vanlig hederlig spånskiva har jag någon gång för länge sedan m.h.a. en mycket enkel mätrigg egenhändigt uppskattat till ca 0.7 GPa.
hm, nu hänger jag inte me igen, varför inte välja trä som är bättre än mdf som är bättre än spån?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster