Försök till gitarrförstärkare *Låda klar*

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-12 16:58

hpl skrev:En edit på senaste schemat kanske? Jag tycker det ser ut att vara samma bild som i första posten?

opps, fixar det när jag kommer hem :oops:

Jag var på LH Musik idag för att köpa element, de var jätte trevliga och hjälpsamma. Fick varma rekomendationer om Celestion G10 Vintage men tyvärr hade de den inte på lager så det blev till att beställa från ljudia.

I helgen ska jag ta mig till skolan för att mäta hur mycket spänning jag får ut från försteget...

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-14 17:13

Nu har jag varit iväg och mätt hur mycket spänning gitarrmickarna lämnar ifrån sig vid vanligt spelande ca +/- 0,5V peak (0.36 V RMS) det som också var intresant är att peaken när jag slår an hårt med plektrumet så får jag ca 1,5V. Det gör att jag kommer sänka försärkningen från 21ggr till 16ggr.

Ett problem som jag stötte på när jag skulle mäta försteget var att jag inte fick ut något när jag mätte med osiloscopet om jag inte hade en extra last (hörlurarna) inkopplade samtidigt på utgången, finns det någon som kan förklara varför :?: :?: :?:

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-17 21:45

Nu börjar det ta sig...
Fick elementet igår och har nästan kopplat ihop en Gain Clone.
En liten fråga har jag dock, om jag har tänkt att ha kylflänsen inne i lådan (och ventilationshål i lådan) behöver jag då isolera chipet eller är det bara kladda på kylpasta och se glad ut???

krillew

OPA134

Inläggav krillew » 2008-09-18 10:40

Det kan vara så att det måste gå ström genom utgångssteget för att det skall fungera.. Och belastar du med ett OSC så blir det för låg belastning.

T.ex har du ett utsteg med OC så behövs ett pullup-motstånd..

Jag kollade databladet lite "snabbt" på Elfa och det ser ut som om man bör ha en belastning mellan 600-2kohm

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-09-21 14:59

Ett försteg som inte lämnar signal på utgången bara för att lasten råkar vara på 1MEG må vara märkligt konstruerad. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-09-21 15:02

Måste säga att jag är förvånad att mickarna lämnar 0.5-1.5V ut. 8O

Är du säker på att dom är passiva?

Har aldrig mätt på gitarrmickar men antog att nivån var mycket lägre. För bövelen, vi snackar ju linjenivå utan behov av någon som helst förstärkning. Okey.. efter lämplig komprimering kanske det behövs gain men ändå.. mycket märkligt! :)

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2008-09-21 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-21 18:55

Piotr skrev:Måste säga att jag är förvånad att mickarna lämnar 0.5-1.5V ut. 8O

Är du säker på att dom är passiva?

Har aldrig mätt på gitarrmickar men antog att nivån var mycket lägre. För bövelen, vi snackar ju linjenivå utan behov av någon som helst förstärkning. Okey.. efter lämplig komprimering kanske det behövs gain men ändå.. mycket märkligt! .)

/Peter

Även vid 0,5V så spelade jag ganska hårt på strängaran. Om jag skulle spela mera vanligt så är det nog betydligt svagare...
Sen är det inte omöjligt att jag har gjort fel på något sätt när jag mätte.
Däremot är jag 100% säker på att mickarna är pasiva, skruvade upp täckkåpan där ett eventuelt batteri skulle kunna sitta och där var det bara baksidan av volym- och ton kontroll :wink:

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-09-22 10:26

Här följer lite intressant läsning om gitarrmikrofoner bl.a.

http://web.telia.com/~u13704017/LatStaP ... /index.htm

Edit, lagt till: Finns även en hel del trevliga länkar.

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-24 21:45

tackar för länken har bara hunnit titta lite fort på den på jobbet men det var mycket info.

Här kommer en liten tjuvtitt på vad jag förhoppningsvis ska ängna mig åt i helgen
Bild
Önska mig lycka till det blir första gången jag fräser...

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-09-29 11:11

Nu är lådan byggd!!!
Har testat med öppen, halvöppen, sluten låda och best blev det med sluten låda.
Jag testade med både dämpad och odämpad (la en en kudde) låda.

Den odämpade lådan gav en fin metalldist som lät tajt men vid akustiskt lät det lite bastungt och bastonerna slog ut diskanten lite.

Med kudden i lådan så blev disten mer odefinierad och inte lika hård däremot lät den välbalanserad akustiskt.

Därför vill jag nu dämpa lådan lite men är lite osäker vad som är bäst.

*Ska jag dämpa med ett tunt lager med tyg, har tänkt mig filt?

*Ska jag dämpa med något tjockare som mineralull men bara delar av lådan som tex bara sidorna eller bara bakstycket?

lådan är på ca 24L

Användarvisningsbild
Joav

Inläggav Joav » 2008-10-07 20:05

Nu är lådan klar!!!

Bild

Insidan är lätt dämpad med filt.
Ljudet är kannon hårt i disten och snält akustiskt.
Jag rekomenderar alla detta element med en 30x40x20cm låda!!!
Förstärkar steget är inte klart ännu men det går att lösa ändå...

Bild
lite mycket med 630 WATT :!: :!: :!: tur att det sitter en pott på baksidan

Effter alla diskutioner om spänningen från micarna så testade jag att koppla gitarren direkt till slutsteget med en 5m! kabel och det är inga problem att spela.

Nu blir det några helgers vila innan jag börjar med dist-kortet till förstärkaren

Föregående

Återgå till DIY-forum