Kaffekoppen skrev:Bra steg.
Ah! Självfallet, men livslängd?! Jag menar, slår man inte till direkt så lär det ha gått imorrn. Nätbrunn eller ej spelar egentligen ingen roll men..
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Bra steg.
Mitt egna 1080 ligger i sin kartong och väntar på att kopplas in efter flytten. L6 låter fint utan supersteg, min Denon 2106:a fungerar väldigt bra till den.Supernollan skrev:Ett beg Rotel RB-991 kanske? Det är bara några få komponenter som
skiljer mellan den och efterföljaren RB-1080.
silvervarg skrev:Ja, det är nog inte så lätt att svara på din fråga om livslängd.
Det är lite som att fråga hur lång livslängd en bil har?
Om man sköter ett slutsteg väl (dvs inte missköter det och inte låter det fyllas med för mycket damm) så kan det hålla väldigt länge.
Om man misssköter ett steg så kan man sabba något på 1 sekund, så åldern på steget säger ganska lite.
Ofta säger ryktet om steget kvalitet betydligt mer, men det tar förståss några år innan man vet hur kvaliteten på ett nytt steg är.
MichaelG skrev:Melancholyman; Om du inte fått tag i något ännu, kan jag tipsa om det slutsteg jag köpte för ett par år sedan Advance Acoustic MAA 405 (som i sin nya version heter 406). Det är på 150W/8 ohm, har en neutral klang och är bra på att driva litet besvärligare högtalare. Priset är c:a 6.500 kr.
Jag har haft litet problem med drivningen av mina QLN Reference och testat både Rotelförstärkare på 80W och QUAD på 100W. Skillnaden till mina nuvarande 150W är ju inte jättestor, men den subjektiva upplevelsen är just jättestor.
Hälsn. Michael
Supernollan skrev:Jag köpte mitt RB-1080 begagnat för 3 år sen, för 8000kr.
Det är 7 år gammalt nu. Om man inte kopplar fel eller har de i ett
stängt utrymme (de blir ganska varma) så håller de säkert 20-30 år
utan problem.
Den amerikanska modellen har haft en del problem med säkringar som
går osv, men det gäller inte 230V versionen.
Melancholyman skrev:Visst jag kan gärna köpa ditt
Supernollan skrev:Melancholyman skrev:Visst jag kan gärna köpa ditt
Det kan du säkert, men det är inte till salu![]()
Men 8 som jag betalade är ungefär vad de brukar kosta begagnade,
om skicket är bra då, dvs inga repor eller andra skavanker.
endallas skrev:det finns väl ett RB-991 i Gööööteborrrg () ute nu för fem fiskar
endallas skrev:jag gissar att största anledningen till att man vill ha nätbrunn är att man skyddar sig mot att nätkabeln åldras (genom att man kan byta den)?
Sen är det väl RB-991 MK2 som har nätbrunn, om det nu skiljer sig något i övrigt?
Melancholyman skrev:Tack för alla tips!, blev ett Lyngdorf SDA2175, är helt nöjd, kan dock inte jämföra med rotel (kör dock med rotel försteg).
Melancholyman skrev:Har en beställning på Lyngdorf SDA2175, dock kan den avbeställas vid bättre fynd...hittade faktiskt ett nytt 1080 för 13k men det är tyvärr över min budget...
subjektivisten skrev:Melancholyman skrev:Har en beställning på Lyngdorf SDA2175, dock kan den avbeställas vid bättre fynd...hittade faktiskt ett nytt 1080 för 13k men det är tyvärr över min budget...
Har du kollat tyska ebay?
Sen fanns det väl en Rotel 1090 ute nyss? Fan, lika bra att skaffa rejält med kraft direkt
Användare som besöker denna kategori: NADifierad och 8 gäster