Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Denon AVR 1507 var överlägsen på samtliga parameterar- t.om. undertecknad blev förvånad. Klangligt var det ingen hörbar skillnad. Däremot var det frapperande hur komprimerat och med avsaknad av djupbas Linn-kombon lät. Min vän har alltid tyckt att Majik 140 saknat den djupaste basen. Vid inkoppling av Denon AVR 1507 tillkom nästan en oktav med artikulerad djupbas i den subjektiva upplevelsen.
Det var som att ett fönster tvättats rent.
subjektivisten skrev:Richard skrev:Denon AVR 1507 var överlägsen på samtliga parameterar- t.om. undertecknad blev förvånad. Klangligt var det ingen hörbar skillnad. Däremot var det frapperande hur komprimerat och med avsaknad av djupbas Linn-kombon lät. Min vän har alltid tyckt att Majik 140 saknat den djupaste basen. Vid inkoppling av Denon AVR 1507 tillkom nästan en oktav med artikulerad djupbas i den subjektiva upplevelsen.
Det var som att ett fönster tvättats rent.
Detta var alltså blint då?
Intressant läsning
Richard skrev:m_persson79 skrev:Trevligt med blindtest!
Hur signifikant var utfallet (hur många test gjordes..) ?
Nån som vet vad som gör 1507:an så bra?
Har själv en 2106:a
Du har svar via Pm.
Richard skrev:Vi får se om vi får någon linnist på tråden.
MP skrev:Richard skrev:Vi får se om vi får någon linnist på tråden.
Tror jag definitivt inte att vi får. Det var ju några väldigt aktiva Linnioter i tidigare trådar som predikade hur överlägsna Linns produkter var. Men dom tröttnade väl...
Richard skrev:Min vän lånade därefter en äldre Denon AVR 2308. Denna lät mycket bättre än linnkombon, samt hårfint bättre än Denon AVR 1507.
paa skrev:Richard skrev:Min vän lånade därefter en äldre Denon AVR 2308. Denna lät mycket bättre än linnkombon, samt hårfint bättre än Denon AVR 1507.
Konstigt, detta motsäger ju fullständigt dina teorier i en annan tråd; att dom omkonstruerade apparaterna från XX08-serien i och med denna förändring fick sämre ljudåtergivning!
Kaffekoppen skrev:paa skrev:Richard skrev:Min vän lånade därefter en äldre Denon AVR 2308. Denna lät mycket bättre än linnkombon, samt hårfint bättre än Denon AVR 1507.
Konstigt, detta motsäger ju fullständigt dina teorier i en annan tråd; att dom omkonstruerade apparaterna från XX08-serien i och med denna förändring fick sämre ljudåtergivning!
Vore intressant att få en förklaring till.
shifts skrev:Det finns fler frågor som är obesvarade här, till exempel min om det var
nivåmatchat? Vore ju intressant att få veta mer kring det gick till eftersom
omdömet är hårt.
Vid lyssningen anpassades nivåerna medelst voltmeter vid högtalarterminalerna.
niklas skrev:Kaffekoppen skrev:paa skrev:Richard skrev:Min vän lånade därefter en äldre Denon AVR 2308. Denna lät mycket bättre än linnkombon, samt hårfint bättre än Denon AVR 1507.
Vore intressant att få en förklaring till.
Var det inte XX09-serien som Richard trodde var omkonstruerade?
paa skrev:Nej.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=592855
dimitri skrev:shifts skrev:Det finns fler frågor som är obesvarade här, till exempel min om det var
omdömet är hårt.
Richard skrev i första inläggetVid lyssningen anpassades nivåerna medelst voltmeter vid högtalarterminalerna.
shifts skrev:dimitri skrev:shifts skrev:Det finns fler frågor som är obesvarade här, till exempel min om det var
omdömet är hårt.
Richard skrev i första inläggetVid lyssningen anpassades nivåerna medelst voltmeter vid högtalarterminalerna.
Men va fan! Tack! Ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt tjat. Missade det
helt när jag läste i går.
Edit: Visserligen är hans inlägg editerat efter mitt inlägg med frågan, lägger
jag till mitt försvar. Hoppas verkligen att jag inte läser så slarvigt.
paa skrev:Richard skrev:Min vän lånade därefter en äldre Denon AVR 2308. Denna lät mycket bättre än linnkombon, samt hårfint bättre än Denon AVR 1507.
Kalejdokom skrev:Spännande... Jag har en AVR-1707 som står ouppackad, men som skall användas som slutsteg till pågående 3-vägsbygge med aktiv delning (2x3 kanaler).
Frågan är vad som skiljer 1507 mot 1707? Någon som vet? Förväntningarna på väl-ljud från detta projekt steg ju faktiskt en bit efter detta test!
Richard skrev: Kablarna har bytts till EKK- med verkliga förbättringar som följd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster