Jahaja Richard, du ville ha en kommentar? Kan du väl få
Alltså, jag har inget att invända mot vare sig din test eller dina slutsatser. Själv har jag aldrig hört någon 5125:a (vad jag vet) och kan inte alls uttala mig om den. 5103 har jag haft hemma och tyckte nog att den lät bättre än min KairnPro (renare, djupare bas utan upplevd puckel osv), men inte tillräckligt för att motivera en fulare apparat med sämre fjärris och en fläkt som väsnas.
"Din vän" är väl din bror om jag får gissa, inget fel i det. Det är väl bra om man är vän med sin bror

Det är inte jag (med
min bror alltså)
Dina slutsatser ja. Till skillnad från prolinn tror jag inte skillnaderna mellan SB Classic och Duet är så stora. OM dom skulle vara stora så vore det märkvärdigt om skillnaden påverkade Denon så den helt plötsligt skulle låta bättre... Däremot verkar det som om olika Denon-modeller låter väldigt olika, och de modeller jag har hört har minst sagt varit väldigt tama. Men om jag förstått IÖ rätt så "ska" man modda lite med tomgångsströmmar å så för att det ska bli riktigt bra.
Till skillnad från det riktiga pro-linnlägret så har jag aldrig hävdat Linns suveränitet över allt annat. Det är ett bra märke bland många andra seriösa - men med några få undantag alldeles för dyra som nya. Begagnade börjar dom närma sig acceptabla nivåer. Vissa Linn-grejor har jag aldrig gillat, deras billigare pickuper till exempel, inte heller många av deras högtalare. Åtminstone inte förr i tiden.
Apropå priser ja, att berätta vad Linn-kombon kostade som ny och jämföra med vad Denon kostade som begagnad är väl inte rättvist? Kombinationen 5103/5125 kan man idag hitta för ungefär tiotusen och det tycker jag är ett ganska rimligt pris. För samma peng får man en Sentec-kombo bestående av försteget SC9 och fyra monosteg PA9 som också är ett mycket välljudande stärkeri.
Jag har inte testat men lyssnat, i all hast innan diskussionerna började handla om espressomaskiner, på en Sentec SC9/NAD208 i jämförelse med en KairnPro/LK140. I sammanhanget byttes också en Pioneer 668 ut mot en Mimik. På förstärkeriet upplevde jag ingen skillnad, bland cd-spelarna lite mer "fart & fläng" till Mimikens fördel. Men detta var vare sig blint, nivåmatchat eller på något annat sätt korrekt genomfört.
Nivåmatchning ja, du skrev att ni matchade via högtalarutgångarna. Med vad? Sinus 1000 Hz eller?
/ B