Kaffekoppen gav mig en uppsättning högtalarelement från Audax, på villkoret att jag byggde något med dem och slängde upp en bildtråd på Faktiskt. Detta är den tråden!
I väntan på att jag kanske eventuellt förhoppningsvis får ett Faktisktkonto till mina bilder så kanske herr välgörare kan avslöja vad högtalarelementmodellerna heter? Förutom ÅDÅ dårå
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005 Numera pensionär. Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.
Ronnie. Det var ett dåligt försök att slippa undan att hänvisa till avsaknad av plats för bilder. Själv löste jag detta häromdagen med att använda följande tjänst.
När Kaffekoppen erbjöd mig uppsättningen med element bodde jag på 17 kvadrat, så jag ville ha högtalare som kunde placeras mycket nära vägg och ställa så lite krav på väggreflexabsorbering som möjligt.
Nu har jag lite mer utrymme och har nyligen satt ihop en ny version.
Om någon vill gissa på hur (galet?) jag tänkte så är det välkommet.
Annars ska jag vara snäll och berätta lite mer så småningom.
Om man vänder högtalarna bakåfram så reflekteras allt ljud i högtalarväggen istället för bara en del av det, som annars behöver dämpas bort för att inte störa direktljudet. På så sätt kan högtalaren stå nära en absorbentbefriad högtalarvägg.
Ljudet som normalt skulle reflekteras i högtalarväggen förpassas till ungefär samma ställe som första sidoväggsreflexen, där det kan dämpas och/eller diffuseras.
Insidan av högtalarens sidobaffel (som är vinkelrät mot den sida som är vänd ut mot rummet) ska kläs med absorbentskum för att enbart agera baffel för låga frekvenser. Den trycks tätt emot högtalarväggen.
Har inte vågat mig på något avancerat delningsfilter, så just nu utgörs det enbart av 2uF i serie med diskanten.
Mer djupbas behövs alltså och jag tänkte bygga bashögtalare med 8-tummare som jag lånat från Kaffekoppens Audaxlager. De får då vara normalt vända mot lyssnaren, och placeras utvändigt och mycket nära högtalarväggen.
Nu ska vi se, Kopprackare.
Vad hette baselementen nu då? Tänkte passa på att klura på lådor när jag ändå är på Ingarö där MDF-en håller till, ikväll.
Det får bli nån liten låda som står väldigt nära högtalarväggen, så den blir i stort sett baffeln. Då vill man väl ha något som går ner så djupt som möjligt... Eller vänta nu, det blir ju extra stöd i basen när de är nära golvet också ja... Elementen får nog sitta 70cm till 90cm över golvet.
Gjorde du nån simulering på hur djupt låderna vi skissade på skulle gå?
Det vore kanske klokare att använda mina Scanspeakare kom jag på: 25w8565-00.
Nån idé om det?