Blindtest i kommande HiFi PLUS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-04 21:26

- A* vet, det kändes rätt... just då! Men om NordOst ngn gång skulle jämföras med andra
IDE-datakablar... blint (sådana som kostar 1/1000-del) så hörs (antagligen?) ingen skillnad!

Du är rätt kul du! :lol: Bara för Nordost är platta är de ju "identiska" med IDE-datakablar....... :roll:

- NjA* kanske inte éns har rätt men tack ändå! Nej, "vi" bryr oss av precis samma
anledningar som du, marbrink o alla andra som befinna sig "on the dark side" - bryr er!

Jag undrar varför ni lägger ner så mycket tid på att tala om för kabelförespråkare att de har fel? Jag skiter totalt i om någon inte hör skillnad på kablar och kör med EKK eller whatever...

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-10-04 21:27

Morello skrev:Kan någon som läst blaskan berätta hur testet gick till? :?

Törs inte :wink: A* och Max har ju redan sågat testen fast det inte har läst den. Sen står en flock vargar beredda att slita budbäraren i stycken...tänk om jag citerar fel :lol: Det blir så många följdfrågor.

Nä jag har fortfarande inte läst den, fanns intressantare saker att läsa om. Räcker inte slutsatsen 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-04 21:33

Mikael2 skrev:

Törs inte :wink: A* och Max har ju redan sågat testen fast det inte har läst den. Sen står en flock vargar beredda att slita budbäraren i stycken...tänk om jag citerar fel :lol: Det blir så många följdfrågor.

Nä jag har fortfarande inte läst den, fanns intressantare saker att läsa om. Räcker inte slutsatsen 8)

Jag ska köpa blaskan så fort jag åker förbi en tillräckligt välsorterad butik, vilket torde bli på onsdag denna veckan 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-04 21:35

Jag oxo, så fort den kommer in i butiken. :) Mer godis i den blaskan som sagt. *host* *dulcet* *host* 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-04 22:19

Mikael2 skrev:

Törs inte :wink: A* och Max har ju redan sågat testen fast det inte har läst den.

Jag har väl inte sågat den? Jag har frågat om den är gjord med det syfte som tester i HiFi-blaskor oftast är och i den vevan ännu en gång ondgjort mig över hur odugliga alla HiFi-balskor är (det kommer mera i samma stil, var så säkra).

Om testen var gjord i avsikt att hitta den kabel som påverkar minnst, fint jättebra, mer sånt! Annars är den precis lika värdefull och bra som övriga HiFi-tidningsrecnsioner.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-10-04 22:24

Nja, höra skillnad på kablar i blindtest är väl mer än de flesta har klarat av? Det bevisar ju isåfall att det är meningsfullt att tänka över sitt kabelval lite. Men nu ska jag inte ge mig in i några spekulationer om vad som står i en tidning jag inte har läst.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-10-05 00:52

Dom flesta högtalarkablarna inklusive EKK är oskärmade.
Signalkablar finns det både och, men dom flesta är skärmade liksom också Nordost Valhalla som var med i testet.

Detta finns att läsa på Nordost hemsidor om Valhalla signalkablar:

"A dual layer of silver served shielding is then wound around the assembly."

Audiomanikern skrev:Hej Hu!
Harryup skrev:Tidigare så höjdes det röster för att om nån kunde höra skillnad i blindtest
på kablar skulle det vara en sensation eftersom det inte går. Nu gick det
tydligen fast då räcker det inte för nu är ribban höjd till påverkar minst.

- Hmmman får faktiskt.se erkänna att ovan var väl uttryckt :)!

NordOst är ju i.of.s. lite speciella (oskärmat IDE-datakablage uti genomskinligt plasthölje?)
men ändå, bra jobbat hi-fi+ :)!... eller :??

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-05 01:47

Hej J!

Ja det är bra du fylla i luckornA* hann (o komma(?)) ej läsa "blind-testet" i hi-fi+!

Om man skärma medels silver tyckA* det bli A*lldeles för instängd ljudbild!
mens kopparskärm ge mer behaglig driv o lust i rytmen, järnhaltig skarm är i
jämförelse slö samt sackande, snärta aldrig till riktigt uti ex cymbal o hihat! 8)

Mvh A*

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-05 02:17

Tycker dock Valhallan är otroligt transparent, inte mycket som försvinner där inte. En otroligt bra kabel

Det som är lite underligt är att det ju inte alltid behöver vara den dyra kabeln som passar bäst. Vill minnas att Rydberg testat supra ply 3.4 mot sin egen dyra nordost kabel där supra ply 3.4 föredrogs framför Nordosten, för mig känns det snarare som om att det är de tekniska parametrarna som är viktiga än dyra kablars (kvasivetenskapliga) konstruktioner.

Vad kan en kabel för 100kkr göra bättre än t.ex. LTS-lågimpedanskabel? LTS-kabeln är konstruerad för ett konkret syfte, dvs, att inte hörbart påverka signalen, låter bra mycket vetttigare än att hålla på och köpa massa dyra kablar där man som konsument sällan har koll på de tekniska parametrarna och bara kan luta sig på subjektiva preferenser från tyckare i hifitidningar och på diverse forum.
Och när det väl går att höra skillnad är de som testar sällan intresserade av att ta reda på vad det beror på, utan är mer glada över att "wow det är skillnad! Oj så mycket bättre denna kabeln är än....bla bla bla...osv"

Sen kan man ju alltid ställa sig frågan om det är värt pengarna.....

Istället för att lägga några tusen eller upp till +100kkr vet jag saker som påverkar ljudet långt mer än vad en kabel eventuellt kan göra i en viss anläggning.
Jag skulle vilja påstå att rummet och högtalarna står för 80% av det ljud vi hör, slutsteg/förstärkare kanske 10% och cdspelare, 5%, resten är dedikerat till tweaks, dämpkuddar, kablar och strömrenare etc.
Med detta i åtanke ter det sig helt dåraktigt att slänga ut flera tusen på kablar tycker jag. Särskilt när det inte finns några vetenskapliga tester som stödjer dyrkabelförespråkarna.

Kolla in: http://www.verber.com/mark/cables.html
http://sound.westhost.com/cables.htm
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#thetruth

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-05 02:30

"If any cable manufacturer, writer, technician, etc. can identify such an audible design parameter that cannot be measured using available lab equipment or be described by known theory, I can guarantee a nomination for a Nobel Prize. "

-John Dunlavy
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2004-10-05 05:49

Alltså....

Igentligen så kanske vi borde blindtesta lägenheterna vi skall flytta till innan vi flyttar dit.

1... Har man bra grannar som låter en spela ? (fråga Johan L om Grannar)

2... Storlek på rum minst 25kvm och inte liksidigt (höjd i tak)

3... Material i väggar

4... Material i golv

5... Håller säkringarna

6... Stora möbler som dämpar

7... stooooor matta som täcker hela rummet

Nu till l ite andra prylar

8... Låter sambo dig ha tillräckligt stora lådor(högtalare)

9... Kommer du att ha råd med tillräckligt mycket effekt

10... kommer du att få lägga tillräckligt med stålar på anläggningen

11... Bo inte på nedre botten så att någon kan slå in rutan och sno prylarna på ett väldigt lätt sätt

12... Kan du göra rummet helt mörkt när du skall lyssna (gör väldigt mycket för hörslen/koncentrationen när du inte KAN se prylarna

Dessa saker spelar nog väldigt mycket mer in i hur ljudet blir än vad en kabel gör (om man bortser från dom praktiska punkterna som gäller för att få behålla sina prylar). Nu så tycker jag ju att man skall ha SNYGGA kablar för lite design skadar ju inte. Att kablar gör skillnad eller är värda 100k överlåter jag till er men jag är helt säkert på att om du inte uppfyller iag 90% av mina punkter så blir det aldrig helt bra...

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-10-05 07:36

Fortfarande ingen som läst testet? :roll:

Känns lite konstigt. I början av tråden så verkar många intresserade och vänligt inställda till blindtestet.
Men nu när någon har skrivit att de hade goda erfarenheter av Valhallan, så sågas testet.. innan ni ens har läst hur det gått till etc 8O

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-05 10:06

Tidningen finns väl inte i affären än och då är det ju svårt att läsa den. 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 00:42

Hej!
Sampix skrev:#1: Fortfarande ingen som läst testet? :roll:

#2: A*.. Du kan väl åtminstone vänta med dina undanflykter tills du/vi har läst testet.. 8)

- Vad är det du försöker säga 8)? I.v.f.s.h. utgå ju vi ifrån att du ska läsa testet... åt oss!

Mvh A*

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-06 02:38

Max_Headroom skrev:Inte om det är återgivning man är ute efter. Då är det helt ovidkommande vad någon, inkl jag själv, tycker "låter bäst". Då är det bara signalpåverkan som är intressant. Om någon tycker den är bra eller dålig spelar ingen roll.

Som sagt, alla tänker verkligen inte som du. Jag tror att dom flesta väljer något dom tycker låter bra än något dom tycker låter sämre även om den som låter sämre anses mäta bättre. Så om det är viktigare om något mäts perfekt, läs bara ämtningar och bry dig inte i subjektiva tester, som denna t ex.
Själv så väljer jag alltid det som jag tycker låter bäst, eller smakar bäst, luktar bäst eller dyl istället vad som mäter bäst.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-06 05:47

subjektivisten skrev:
Max_Headroom skrev:Inte om det är återgivning man är ute efter. Då är det helt ovidkommande vad någon, inkl jag själv, tycker "låter bäst". Då är det bara signalpåverkan som är intressant. Om någon tycker den är bra eller dålig spelar ingen roll.

Som sagt, alla tänker verkligen inte som du. Jag tror att dom flesta väljer något dom tycker låter bra än något dom tycker låter sämre även om den som låter sämre anses mäta bättre. Så om det är viktigare om något mäts perfekt, läs bara ämtningar och bry dig inte i subjektiva tester, som denna t ex.
Själv så väljer jag alltid det som jag tycker låter bäst, eller smakar bäst, luktar bäst eller dyl istället vad som mäter bäst.

Precis, för det är ju ingen tröst precis att säga- - Ja det låter för jävligt men det mäter bra, när man skall lyssan på sin favorit skiva.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 05:55

Hej!

Undrar då hur det komma sig att musik-audio-proffs, musiker och framförallt studioägare med feeeta
plånböcker och studiomonitorer/bord i miljonklassen tycka esoteriska hifikablar är... tossigt trams 8)?

Mvh A*

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-10-06 08:43

Audiomanikern skrev:Hej!

Undrar då hur det komma sig att musik-audio-proffs, musiker och framförallt studioägare med feeeta
plånböcker och studiomonitorer/bord i miljonklassen tycka esoteriska hifikablar är... tossigt trams 8)?

Mvh A*

Det där stämmer inte...det gäller inte alla studios i alla fall och denna representerar väl en fet plånbok.

Friday, December 05, 2003
--------------------------------------------------------------------------------
A major renovation of Bob Ludwig’s mastering studio
--------------------------------------------------------------------------------

Portland, ME -- In June 2003 Gateway Mastering & DVD completed a major renovation of Bob Ludwig’s mastering studio. This state of the art facility opened in 1993 and continues to be the benchmark design for mastering studios around the world. The recent improvements will make Gateway the premiere mastering facility for 2-channel and multi-channel music formats for many years to come.

The centerpiece of the upgrades is a custom designed analog 8-channel mastering console and insert switcher from SPL. To handle new high resolution digital formats like DVD-A and SACD Gateway Mastering also added a brand new digital routing and storage system. The new components required thousands of feet of additional cable which presented an opportunity for Gateway to reevaluate all of the cables in the studio. Bob Ludwig recalls, "When we built the studio in 1993 we used the best cables from Transparent Audio but over the years they have made some significant improvements. In 2000 I got their new OPUS MM cables and was completely blown away! I couldn’t believe the improvements they made over my older Transparent cables. Since that day I’ve wanted to upgrade the rest of my cables to Transparent’s OPUS MM Technology."

Har läst om fler studios som använder esoteriskt kablage.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 08:57

Hej!

Okejrå :oops:! 1st (möööjligen 2st studios) av totala 2345st!

The new components required thousands of feet of additional cable - tusentals fot... extra
så säg 3000 tusen fot... extra till typ 3000 fot tidigare o således 2000 meter à 100,000kr =
200,000,000 kr... bra investering :?! Hoppas han hade råd med några schyssta mickar också 8)?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-06 09:08, redigerad totalt 1 gång.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-10-06 08:59

Denna har inte heller så tunn plånbok :wink:

SKYWALKER SOUND DEPLOYS NEW 5.1 SOUND SYSTEM FOR MUSIC RECORDING AND SCORING

Marin County, CA. December 11, 2001 – To create the ultimate 5.1 environment, Skywalker Sound has added B&W Nautilus 802 speakers, powered by Chord Amplifiers with MIT cables. "We have been looking for the best combination of speakers, amplifiers and cables. This system sounds fantastic with all types of music, and allows us to provide our clients with the best possible midfield monitoring environment to record and mix in," stated Leslie Ann Jones, Director of Music Recording and Scoring at Skywalker Sound.
"We are extremely proud that Skywalker Sound has chosen the Nautilus 802's for their 5.1 monitoring system," states Chris Browder, Executive Vice President of B&W Loudspeakers. "The Nautilus 802's are unique in their ability to exploit -- fully -- the rigorously demanding dynamic range of the best modern recordings, and they do so with the lowest distortion or coloration ever achieved by such designs. Skywalker's choice, as well as other prestigious recording studios, such as Abbey Road, further solidifies the position that our Nautilus series of loudspeakers sets the benchmark to which others are compared.
"Chord Electronics is honored to be chosen by Skywalker Sound to equip their Scoring Stage. Working over the years with some of the most demanding recording studios, like the Royal Opera House, and Abbey Road, we are excited to be chosen once again on the basis of offering the finest performance. The people at Chord are devoted to producing the finest sounding electronics for both music and film. This passion is evident when you hear our latest domestic products, including the DAC64 and A/V Processor, " says Steve Daniels, US Sales Manager for Chord Electronics.
"MIT is proud to have been chosen to interface the new monitoring system just installed at the scoring stage. Congratulations to the entire staff at Skywalker Sound, as you've accomplished the impossible, and made the best in the world even better, " states Bruce Brisson, President of MIT Cables.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 09:21

Hej!

Han var ju smart! La krutet på högtalarna och spenderade sedan växelpengarna på lite
hifikablar med coola lådor på magarna att fnissa åt till kaffet! Förresten, hur vet man att
dessa studios inte får betalt för att använda dessa hifikablar? MenA*, du använda det som
argument för esoteriska hifikablars förtäfflighet o är det ngt hifikabelföretag kan är det reklam 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-06 09:26

Det kanske till och med "bara" är EKK med kabelstrumpa och RC-länk à la Naqref som de har brandat själva! 8O :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-06 09:50

subjektivisten skrev:

Som sagt, alla tänker verkligen inte som du. Jag tror att dom flesta väljer något dom tycker låter bra än något dom tycker låter sämre även om den som låter sämre anses mäta bättre.

Precis vad jag länge har hävdat. Dom flesta är inte intreserade av återgivning utan mera av "ballt ljud", helst då sådant som inte går att förändra med mindre än att man byter någon apparat (alla skivor är ju inspelade exakt likadant och därför behöver är det lämpligt att påverka signalen på exakt samma sätt så låter alla skivor prima :? )

Begreppet HiFi är för dom flesta inte längre något som betyder Hög Trohet, utan sitte eget ljud. Betydelsen har gått förlorad. En ny tråd om detta kommer snart, var redo!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-06 10:04

B&W Nautilus 802 speakers, powered by Chord Amplifiers with MIT cables.

Tja, då är det bara för er filmtokar att gå och köpa en sådan anläggning, så får ni i alla fall de filmer som mixats där att låta rätt.
Maila gärna och fråga dimensionerna och väggmaterial på rummet och högtalarplaceringarna så det blir helt rätt. :D :twisted: :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 10:17

Hej!
Max_Headroom skrev:"Nu förstår jag varför man ville förbjuda Italo Discon på 80-talet. Den är som en drog,
har man en gång börjat lyssna kan man inte sluta, man vill bara ha mer och mer!"

- Ingå BlackBox uti Italo Discon? (singlar som Ride on time utkom på 80-talet (89) även om
1:a A*lbumet dröjde till 90-tal (1990) Musiken kan´n tycka vad´n vill om (brA*nse) medan
inspelningskvalitén nog är det A*bsolut sämsta... någonsin ifrån det A*udioMedia uppfanns!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-06 10:52

M2*

Bob Ludwig har naturligvis en fet plånbok (kostar 1000 USD/h att anlita honom om jag inte minns fel), men vi som välljudssökare borde snarast se honom som en fiende. :lol: Bob Ludwig har bokstavligen talat skruvat sönder hundratals album. Tex. är hela Dire Straits-katalogen i senaste utgåva (1996) sabboterad. :cry: Det hade han säkert lyckats lika bra med oaktat kabelval. Lite lustigt är att Bob lever/levde i tron om att lyssningsrummet måste rymma en hel våglängd[17 meter] vid 20 Hz för att man ska höra den. Vad Bob glömde är att hans Egglestone-högtalare inte har en chans att återge 20 Hz. Tvärtom skulle nog högtalarna kräva ett pytterum för att nå adekvat kavitetseffekt :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-06 11:05

Audiomanikern skrev:Hej!

Okejrå :oops:! 1st (möööjligen 2st studios) av totala 2345st!

The new components required thousands of feet of additional cable - tusentals fot... extra
så säg 3000 tusen fot... extra till typ 3000 fot tidigare o således 2000 meter à 100,000kr =
200,000,000 kr... bra investering :?! Hoppas han hade råd med några schyssta mickar också 8)?

Mvh A*

Mickar? Det är en "Mastering studio". EN sådan behöver inte några mikrofoner, utan det räcker med en bunt kompressorer, limiters, de-esseres, EQ's, rörbestyckade rullbandare (för att få det rätta "soundet", kanske en exciter, ett reverb och lite annan fin utrustning. Allt för att fonogrammen skall låta så illa som möjligt.

Jag kan varmt rekommendera alla att lyssna på Dire Straits "Brother in Arms" i orginalutgåva (1985) samt "re-mastern" från Ludwig (1996). :evil:
-Innehar F-skattsedel-

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-10-06 12:32

Hej Morello,

Jo jag kommer ihåg att du nämnt Ludwig tidigare i negativa ordalag. Jag ska kolla upp vad han ställt till med på Brothers in Arms :)

Annars blev väl Ludwig prisad för nått släpp nyligen...är det Dylan eller Stones SACD-utgåvor han ligger bakom? Kommer inte ihåg, kanske båda fast nu är vi OT :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-06 12:54

Som tur är anlitar inte jazz-bolagen Bob Ludwig, utan han får nöja sig med att skruva sönder populärmusiken. Hans namn förekommer på vart och vartannat pop-album från USA.

Egentligen är jag inte speciellt förvånad över att Bob köpt kablar för några millar eller vad det kan rör sig om. Han har ju redan visat sitt goda omdömme genom att köpa högtalare från Egglestone Works.

Skrämmande är att snubben sitter och rattar med EQ (samt en massa annan apparatur) samtidgt som vederbörande lyssnar via svårt färgande högtalare. Fonogram som mastrats av Bob kräver ju avlyssning med samma klangliga fel som Bob's medhörning är behäftad med.

Detta om detta. Tror jag är en smula utanför trådens huvudsakliga ämne :oops: (jag är lättriggad när det talas mastering-snubbar)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-06 14:54

Mikael2, konstigt att Skywalker Ranch inte ens hos sig själva ämnar bruka THX-klassade högtalare som de ju vurmat för så starkt under åren! Visserligen har de ju skapat en THX PM3-standard för studiomonitorer. Med anledning av de högtalare som godkänts för den standarden, så känns det inte meningsfullt att betrakta PM3-standarden som seriös. En snabb titt på godkända högtalare visar att de kan ha i stort sett vilka direktiva egenskaper som helst, och knappt ha någon ljudtryckskapacitet alls. Bara att betala THX så får du PM3-stämpeln, varsågod!

Jag designade den akustiska miljön i en stor hembio för ett år sedan. I den ville kunden gärna ha ett THX-klassat JBL-system (riktigt biografsystem, han hade hört att "THX ska det va"), vilket jag påpekade inte duger för högkvalitativa anspråk vad gäller distorsion och frekvensomfång. Sedan kom B&W Nautilus 801 upp på tapeten, vilka jag också avrådde från på grund av deras begränsade ljudtryckskapacitet och (brist på) direktiva egenskaper. De enda system som jag kunde rekommendera var ett större Genelecsystem eller Ino-special. Det blev till slut Inosystemet. Det fina i kråksången var att det blev frekvensgångskompenserat för bruk bakom perforerad filmduk.

Det känns märkligt att Skywalker ranch själva har så låga anspråk på sin "toppanläggning". Lite skrämmande.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi