Balsamterpentin på gammalt gummi

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Balsamterpentin på gammalt gummi

Inläggav Falkis » 2008-09-26 14:51

Jag skaffade en flaska balsamterpentin för det uppger svalander vara "proffsens" verktyg för att fräscha upp gammalt gummi på bandspelare och så vidare...

Hur ska man gå tillväga? Jag vill helst inte öppna burken så ofta och pröva mig fram för den stinker något så förbannat :twisted: jag testade den på en gammal antistatmatta och torkade av ett område på den, med lite av den här djävulsbrygden på trasan (är fortfarande yr i huvudet).

Vad har denna s.k. äkta balsamterpentin för relation till gummidetaljer då? Löser den upp dem? Det blev alldeles svart av antistatmattan på min trasa.

Please, hjälp! Om någon hjälper mig så blir jag jätteglad, och köper ingen cider idag. Men det gör jag nog ändå. 8)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-09-26 18:49

Pretty please

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-09-27 12:17

Josef Svalander skrev:Jag brukar ta lite på en trasa eller hushållspapper och torka av ytan på de gummidetaljer som ska göras rena.

Om du är osäker på gummikvaliten så testa lite på sidan av tex ett hjul eller vad det nu är och se till att det funkar utan problem – det finns så många olika gummisorter…

Jag mailade självaste herr J.S, och fick svar. :D

Bara för att någon annan (Fjonkalicious) ska se detta, så publicerar jag mailet här.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-27 12:42

Jag kan lämna två kommentarer.
1. Jag tycker att balsamterpentin egentligen luktar ganska gott, i alla fall om det inte är i för stor dos.
2. Polyuretangummi tål inte terpentin! Det brukar vara lite hårdare och ibland brungula hjul och sådant, som t.ex på rullbrädor och inlines, som är gjorda av polyuretangummi.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-09-27 23:05

Hörde tipset isopropanol till gammalt gummi... Någon annan hört detsamma?
/Henrik

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2008-10-01 12:34

henriksch skrev:Hörde tipset isopropanol till gammalt gummi... Någon annan hört detsamma?
/Henrik

För 30 år sedan så gällde Isopropyl alkohol för tvättning av alla
detaljer i bandspelare på den service verkstad där jag jobbade.

Vodka fungerar hyfsat.

Riktig hårda tryckrullar kunde fixas med sandpappers slipning,
sätt rotation på tryckrullen med borrmaskin och annan gummitrissa.
Slipa med slip papper på plant underlag.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-01 18:18

BAMBAM skrev:
henriksch skrev:Hörde tipset isopropanol till gammalt gummi... Någon annan hört detsamma?
/Henrik

För 30 år sedan så gällde Isopropyl alkohol för tvättning av alla
detaljer i bandspelare på den service verkstad där jag jobbade.

isopropylalkohol=isopropanol!
Juste, då skall jag snylta en skvätt på jobbet.
mvh
Henrik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-01 18:40

Man använder apelsinolja

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-10-01 19:16

Kaffekoppen skrev:Man använder apelsinolja

Bla bla bla. Blabla. Bla bla bla. BLA BLA. BLABBLABALBLA. :twisted:

josephus

Inläggav josephus » 2008-10-19 11:35

Har jobbat på Thorn för en miljon år sedan där användes också balsamterpentin på remmar och tryckrullar med oftast gott resultat, dock inte alltid!
För guds skull använd ALDRIG någon form av alkohol på gummidetaljer för det torkar ut gummit.
Gummit må se snyggare ut efter rengöringen med Isopropanol, T-röd eller dylikt men det är rena mordet på tryckrullar och remmar.
Vill du göra rent remmar med att milt medel använd kemiskt ren bensin för det torkar inte ur gummit lika elakt som alkogol.
Ett annat sätt att rekonditionera torrt gummi är att smeta på ren vaselin, typ klövervaseline, den gula burken som finns i de flesta affärer, denna är baserad på mineralolja och är hyfsat rent från föroreningar. Det tas upp av gummit på ett bra sätt har jag märkt och gummit blir fräschare.
Kleta på vaselinet låt ligga över natten, tvätta av det som inte har dragits in i gummit med kemisk ren bensin och voila en fräsch gummidetalj.

OBS! När jag talar om vaselin så menar jag inte den kosmetiska produkten med samma namn som finns i plastflaskor avsedda att användas som hudlotion, men det framgår väl med all tydlighet.
Det är bättre att fråga och verka dum än förbli det!

MP

Inläggav MP » 2008-10-19 12:01

Intressant det du skriver Josepus.

Remmar skulle jag däremot aldrig använda alkoholer på, de brukar jag tvätta med tvål och vatten :D
Däremot tryckrullar och sådant brukar jag använda t-sprit på och det har fungerat bra i ett par decennier utan någon relevant uttorkning hittills.
:)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

MP

Inläggav MP » 2008-10-19 12:06

Kaffekoppen skrev:Man använder apelsinolja

Provat kokosolja?
Mycket bra för uttorkat gummi i valsar för heavy duty bruk som skrivare etc
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Återgå till Vintage-hifi