Det fanns inte tid till en fullödig recension, då det urval av CDs som jag normalt går igenom inte fanns tid till att spela, men rätt bra intryck blev det.
Ingvar spelade både en del musik och en del mer eller mindre ljudeffekter samt även lite multikanalsljud från film (DVD). Några medtagna låtar spelades också.
Förutsättningarna var förstås då Ingvars rum, med den miljön det rummet har avseende dämpning etc.
En kommentar tycker jag kringutrustningen skall ha. Att EKK och en gammal Pioneer 668 används är i mitt tycke inte det mest imponerande (ja, så uttrycker jag mig), utan det faktum att Denon 2105 reciever används. Då inte med tanke på (ev) välljud, utan den effekt och strömstyrka som en 2105 har (lågt jmf med vad som brukar användas).
Nåväl:
- pi60s har en mycket bra tonal balans. Detta gäller både röster, både manliga och kvinnliga, samt instrument. S-ljud låter väldigt korrekt och njutbart. Ingen vasshet kan uppfattas i mitt tycke.
- pi60s har en mycket, mycket bra dynamik. Transientresponsen var väldigt bra. Högtalaren "andas ut" på ett väldigt obehindrat sätt och ger ingen (upp till den lyssningsnivå vi hade) känsla av att komprimera ljudet. Högtalaren var exakt att avsluta tex trumljud, och var allt annat än "fladdrig" (efterklangens påverkan i rummet kanske spelar in?, den är låg).
- Ljudbilden målas upp på ett trovärdigt sätt, djup och höjd märks väl i ljudbilden och det går och placera instrumenten väl i både djup och höjd.
- Högtalaren "dissekerar" inspelningen och återger övertygande hur inspelningen är genomförd, avseende komprimeringen, inspelningsmissar osv. Högtalaren premierar verkligen en god inspelning och avslöjar rätt obarmhärtigt en sämre inspelning. Dock verkar dåliga inspelningar ej leda till vasshet och lyssningströtthet (invändning här att tiden relativt kort).
- Ett intryck var att placeringen av individuella instrument kan vara ännu bättre, det var en aning diffust med vad jag tidigare har hört med väldigt bra högtalare.
Så ett väldigt bra intryck gjorde pi60s. Den kritik (eller kanske mindre väldigt bra) som finns uppkommer i jmf med väldigt bra återgivare, som har flera andra direkta svagheter jmf med pi60s.
Ingvar själv var en väldigt trevlig bekantskap han själv. Intressant att lyssna på, och tålmodig att tala med. Hans rum är hur skönt som helst också