MP3(-spelare) och High Fidelity (test)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-10-03 22:02

Nu väcker jag liv i en gammal tråd :)

Jag tänkte det kunde vara intressant att se hur en lite billigare mp3 spelare presterade, och vad passar då inte bättre än att testa den förmodligen billigaste Mp3 spelaren som går att få tag på?
Den kostade 49 kr! (men den har inget inbyggt minneskort, utan istället en SD kortplats, jag köpte till ett 2 gb minneskort för 69 kr)

Jag beställde den mest bara för kul, för att se om det verkligen ens går att höra vad artisten sjunger med en så billig Mp3 spelare, så jag provade att skicka över en mp3 låt (tyvärr stöder den inte Flac) och sedan spelade jag upp låten med spelaren (på maxvolym) genom Line-In på ett Behringer FCA202 firewire ljudkort till soundforge där jag sedan ökade volymen lite.
Vissa delar i orginalet peakade lite (ej hörbart) så jag vågade inte riktigt höja till orginalvolym eftersom jag inte ville orsaka fler peakar, så därför blev volymen lite lägre på inspelningen.
Sparade självklart som .wav för att kunna jämmföra så bra som möjligt med orginal Mp3n.

Så här ser spelaren ut:
Bild

Orginallåten:
http://user.faktiskt.io/JB/BOC.mp3

Från Mp3 spelaren (.wav fil packad med winrar):
http://user.faktiskt.io/JB/DeLux_Mp3.rar

Det var första gången jag lyssnade på mp3 spelaren genom annat än ett par in-ear hörlurar, och jag måste säga att jag är grymt imponerad över hur något så billigt kan låta så bra! :)

Låten är: Boards Of Canada - The Beach at Redpoint från skivan Geogaddi

MP

Inläggav MP » 2008-10-03 22:28

Den var ju riktigt snygg den där, har du möjlighet att ta nakenbilder också?
d.v.s. innanmätet

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-04 07:21

Kul!!!

Nu skall jag lyssna (om inte barnen vaknar...) :-)

... Är det en hifins andra guldålder i vi är i?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-05 00:18

Blindtest. Jag använde fooABX - alltså foobars2000s stöd för blindtestning av filer. Jag körde ett EMU-0202, Rega Ear och ett par AKG 601. Mao - jag har inte kunnat lyssna med högtalare.

Liten kommertar - ett var några år sedan jag senast lyssnade intensivt på Boards of Canada. Jag har alltså inga "mentala anteckningar" att gå på. Musiken är onekligen väldigt bra... Men efter som det inte finns några riktiga "referensljud" - blir det svårt... mycket svårt med vissa typer av testlyssning.

I fooABX lärde jag mej ganska snabbt att skilja filerna - 5/5 sen tröttnade jag. Det kändes inte meningfullt att fortsätta när jag visste vad jag skulle lyssna efter. Den ena är diskatrikare än den andra. Frågan om gradering är svårare. Jag kan inte baserat på den här mysiken ENTYDIGT säga vad som är bäst. Jag får fortsätta i morgon.

Kul test!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-10-05 00:41

Koffe skrev:Blindtest. Jag använde fooABX - alltså foobars2000s stöd för blindtestning av filer. Jag körde ett EMU-0202, Rega Ear och ett par AKG 601. Mao - jag har inte kunnat lyssna med högtalare.

Liten kommertar - ett var några år sedan jag senast lyssnade intensivt på Boards of Canada. Jag har alltså inga "mentala anteckningar" att gå på. Musiken är onekligen väldigt bra... Men efter som det inte finns några riktiga "referensljud" - blir det svårt... mycket svårt med vissa typer av testlyssning.

I fooABX lärde jag mej ganska snabbt att skilja filerna - 5/5 sen tröttnade jag. Det kändes inte meningfullt att fortsätta när jag visste vad jag skulle lyssna efter. Den ena är diskatrikare än den andra. Frågan om gradering är svårare. Jag kan inte baserat på den här mysiken ENTYDIGT säga vad som är bäst. Jag får fortsätta i morgon.

Kul test!

Tänk på att det är nivåskillnad bara, så du måste sänka volymen på orginalet lite för att dom ska gå att jämmföra :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-05 01:34

Vad är det för mp3 spelare (den billiga alltså) och varifrån har du köp den?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-10-05 03:42

eMPe skrev:Den var ju riktigt snygg den där, har du möjlighet att ta nakenbilder också?
d.v.s. innanmätet

Har lyckats slarva bort min mini-mejsel som borde passa, men om jag hittar den så går det nog att ordna

silvervarg skrev:Vad är det för mp3 spelare (den billiga alltså) och varifrån har du köp den?

Företaget heter DeLux, men vad själva modellen heter har jag ingen aning om eftersom det inte står varken i manualen eller på spelaren

Köpte den på CDON, dom har kanpanjpriser på massa grejer nu, men dom sålde slut på dom här ganska snabbt och sedan tog dom bort den helt från sidan så jag vet inte om det bara var ett begränsat parti under kanpanjen dom hade fått hem.
Verkar inte som att dom kommer ta in fler ivarjefall eftersom dom inte finns kvar på sidan.

Men dom kanske kan gå att hitta någon annanstans?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-05 08:46

Koffe skrev:I fooABX lärde jag mej ganska snabbt att skilja filerna - 5/5 sen tröttnade jag. Det kändes inte meningfullt att fortsätta när jag visste vad jag skulle lyssna efter. Den ena är diskatrikare än den andra. Frågan om gradering är svårare. Jag kan inte baserat på den här mysiken ENTYDIGT säga vad som är bäst. Jag får fortsätta i morgon.

Läste mej själv. Jag kan konstatera att man INTE skall skriva på forum när man är jättetrött och har druckit en öl - vare sig tanken eller språket fungerar. Jag för be om överseende.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-05 09:11

Koffe skrev:
Koffe skrev:I fooABX lärde jag mej ganska snabbt att skilja filerna - 5/5 sen tröttnade jag. Det kändes inte meningfullt att fortsätta när jag visste vad jag skulle lyssna efter. Den ena är diskatrikare än den andra. Frågan om gradering är svårare. Jag kan inte baserat på den här mysiken ENTYDIGT säga vad som är bäst. Jag får fortsätta i morgon.

Läste mej själv. Jag kan konstatera att man INTE skall skriva på forum när man är jättetrött och har druckit en öl - vare sig tanken eller språket fungerar. Jag för be om överseende.

Visst för du det. ;) :lol:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-05 10:43

Nu så då så. Jag har konverterat filerna till 32-bit flyttal i Audacity. Jag gjorde en volymjustering så att BÅDA filerna har sin peek på -0,5 dB. Efter det klippte jag upp filerna och alignade dem ganska exakt. Det finns en liten skillnad i pitch. De kommer alltså i "otakt" efter ett tag. Det justerade jag INTE för - utan klippte istället ut ca 30 sek i mitten. På 30 sek hinner det inte bli så fel. Därefter samplade jag ner till 24 bit och exporterade ut som Wav.

Här är mitt nya arkiv med de två testfilerna

Nya blidtester. Jag tar fortfarande 5/5 i lurar. I mina 1000-seks monitorer är det "guesswork" - mao ingen signifikans. Jag gissar.

Öppen lyssning. Jag föredrar originalet. Det låter "öppet" och "fast". Men... Det är HELT otroligt att kopian är så bra med tanke på vad den har gått igenom...

Konvertering till Mp3 -> DA [i en 49 sek (!) mp3-spelare] -> AD 16 bitar -> 32 bitar -> volymjustering -> 24 bitar = Testfil

Detta är en välljudets guldålder - och till ett pris där ALLA har råd!

KUL!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-05 10:56

Just det...

Bild

Den övre är originalet. Kopian rundar alltså av toppen en aning. Det är väl det jag hör. Men som sagt. Det låter förvånansvärt bra.

Ni andra... prova att blindtesta nu!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-05 14:49

JB skrev:
Men dom kanske kan gå att hitta någon annanstans?

Hmm, ord pris 249:- tyckte jag mig se på google-länk till erbjudandet...!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-10-05 16:01

Koffe skrev:Just det...

[bild]

Den övre är originalet. Kopian rundar alltså av toppen en aning. Det är väl det jag hör. Men som sagt. Det låter förvånansvärt bra.

Ni andra... prova att blindtesta nu!

Ah, trevligt med grafer :)
Det kanske hade varit bättre om jag spelade in i 24-bit direkt och inte volymjusterade något?

phloam skrev:Hmm, ord pris 249:- tyckte jag mig se på google-länk till erbjudandet...!

Mjo var cdon som sålde dom för 49 kr under deras kampanj, men nu verkar dom vara svåra att hitta överhuvudtaget, ivarjefall enligt google

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-05 17:59

JB skrev:Ah, trevligt med grafer :)
Det kanske hade varit bättre om jag spelade in i 24-bit direkt och inte volymjusterade något?

Yesss. Inget står en schyst graf på söndagsmorgonen!

Ja. Det hade kanske varit marginellt bättre med 24-bit. Den huvudsakliga potentiella förbättringen vore om du justerade volymen direkt - i tex Audacity - utan att ner-sampla till 16-bitar först. Men jag är inte särskilt orolig för det heller. Men eftersom du uppmanade mej att volymjustera så gjorde jag det... :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-06 10:00

Ja man behöver inte precis vara orolig för att länkarna i den här tråden skall sänka min server. Filen (ovan) hade laddats tre (3) ggr sen jag la upp den. En av de gångerna var jag själv i går när jag testade själva länken. Inget sorl av intresserade forumdeltagare precis. Vad är det med teknikavdelningen? Är det alltid så här dött?

... Eller är folk bara grymt ointresserade av mp3-spelare? Eller en kombo?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-12 09:11

Koffe skrev:... Eller är folk bara grymt ointresserade av mp3-spelare? Eller en kombo?

Bump och nej.

Eftersom nu Koffe lurat ned mig i blindträsket i en qannan tråd så är det väl bara att fortsätta.

Men en liten repetition av hur filerna är framställda vore nog på sin plats.
Det blev många vändor i tråden.

BOC_24_.wav = ?

DeLux_Mp3_24_.wav = Konvertering till Mp3 -> DA [i en 49 sek (!) mp3-spelare] -> AD 16 bitar -> 32 bitar -> volymjustering -> 24 bitar = Testfil

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-12 19:30

Nu är filerna testade.
Visst blir man förvånad över resultatet.
Mest av allt blir jag fundersam över hur bra en DA omvandlare egentligen behöver vara.

Ingen tvekan i BT om vilken som är vilken, men det handlar ju ändå om en 48kr-variant.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-11-12 19:39

Vore kul att veta hur mycket ljudkortet påverkar ljudet vid inspelningen, kan testa med min Creative Zen Vision M också genom samma ljudkort så fort jag har fått ordning på stationära datorn

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-12 20:34

JB skrev:Vore kul att veta hur mycket ljudkortet påverkar ljudet vid inspelningen
Jepp. Det vore superintressant att veta. Att bygga en kedja på det här viset är verkligen inte kosher - så jag är förvånad att det gå så bra som det gör! Jag blev lite smått chockad när jag jämförde D2:an med originalfilen. Positivt överraskad skall sägas... :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-12 20:36

2-ch skrev:Ingen tvekan i BT om vilken som är vilken, men det handlar ju ändå om en 48kr-variant.
Precis! Vad kan man förvänta sig? Fantastisk att det är så bra som det är!

Föregående

Återgå till Teknikforum