Vägg i gips, spån, ply, eller? (renoveringstips ljudrum)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Vägg i gips, spån, ply, eller? (renoveringstips ljudrum)

Inläggav Michael » 2008-10-05 13:59

Renovering av huset är på gång och jag kommer att invändigt tilläggsisolera (45mm) ytterväggarna och snetak på övervåningen (1½-plans hus). Funderar på vad som är att föredra för skivor i musikrummet.

Bör väggen vara så hård/stadig som möjligt, eller svänga med lite?

Vilket skulle ni rekommendera:
1) Vanlig gips 13mm
2) Dubbla gips
3) Spån 12mm
4) Dubbla spån 10mm
5) Spån + gips
6) Spån + tretex

Kanske dämplim emellan eller latexfog?

Väggen nu har råspont innerst. Plus att det suttit tretex, som jag river bort.

//Michael
Senast redigerad av Michael 2008-12-12 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-10-05 15:07

Det är svårt att bilda sig en uppfattning utan att ha sett det i verkligheten eller på bild. Sen beror det lite på hur du tänker behandla den färdiga ytan. Spackla & måla, sätta väv eller tapet, montera upp akustikskivor/takskivor, skruva upp 4-8st surround/ambiencehögtalare, etc.

Om jag förstår dig rätt så har du takstolarna (c/c1200?) och utanpå dem råspont - inifrån sett? Ingen isolering? För att få en någorlunda OK isolering av taket skulle jag se till så att finns en luftspalt närmast råsponten (23mm läkt längs med takstolarna + masonite en bit upp, typ 1m från golvet. (så inte isoleringen i framtiden kasar ner och stänger luftspalten). Sen bygga på takstolarna så de minst är 195mm djupa från insida luftspalt. Isolera mellan stolarna med 195mm Takstolsskiva/mineralull. Plastfolie överlappande och tejpad. Sen 45x45-reglar liggande c/c300 + 45mm isolering. (Det är här man drar i elena och sätter eldosorna. Tejpa noga med silvvertejp runt eldosöppningrana) och 2 x gipsskivor.

Har du å andra sidan råsponten på insidan av takstolarna?! 8O så är det väl bara att spika upp de liggande 45x45-reglarna enligt ovan osv...
Kolla hur det ser ut utanför råsponten. Finns där isolering? Finns det redan en platsfolie?

Sen är det aldrig fel att montera skivorna med akustikfogar, en ljudtät vägg är tät även för drag och fukt. Ska man skruva upp tyngre prylar, typ surround/ambience högtalare, akustikskivor etc så ersätter man bara den inre gipsskivan med en 12mm plyfa. Då får man något stadigt att skruva i. Inte spånskiva i något fall då den mer lämpad att ligga plant på golv.

Vill man ha en bra allmändämpning så är en tjockare tapet (sjögräs, tyg, trådar etc.) att föredra. (Det är ju svårt att hänga draperier i snedtak...)
semper simplicissima solutio

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-05 16:31

Väggen bakom högtalarna får gärna reglas tätt och kläs med träfiberskiva (OSB)/12mm spån plus gips. Den skall vara stabilast möjliga.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-10-05 16:53

Ett enkelt tips, i all välmening, ring Knoppen eller Öhman och hyr in dom för en enkel vägledning - du kommer att få mycket bra idéer, och erfarenheten dessa två herrar har var för sig (eller tillsammans!) är rätt stora (minst sagt). Väl värt sin tusenlapp eller tre ;)
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-05 17:03

Bra råd - därför jag avstod allt vad gäller råd utom det som alltid stämmer...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-05 17:48

Kaffekoppen skrev:Väggen bakom högtalarna får gärna reglas tätt och kläs med träfiberskiva (OSB)/12mm spån plus gips. Den skall vara stabilast möjliga.

Om det är råspont som det tydligen är, så blir det ju stabilare med gips direkt på råsponten, än att regla upp nytt enligt ditt recept! Och dubbel gips på råsponten blir ännu stabilare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-05 17:58

Som jag uppfattade det skulle han tilläggsisolera på insidan, så gips direkt på råsponten är inget alternativ.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-05 17:59

Tack för svar. Lite mer utförlig beskrivning efterfrågades, så här kommer den. 'imorgon' är vad jag ungefär tänkt mig att det kommer att bli.

Tak idag:
15 cm kutterspån, råspont och innerst tretex liknande takskivor.

Tak imorgon:
Så som ovan plus att det nu ligger ventrör ovanpå som kommer att täckas med lösull ca 35cm (mindre ovan rör).

Snetak idag 1:
Pannor, papp, råspont, luftspalt, tretext, cutterspån (gullfiber, på några ställen), råspont och sedan innerst tretex (eller masonit i några rum).

Snetak idag 2: Då det från början var sne/kattvindar som var kalla, uteluft så är det lite annurlunda. Efter att jag rivit bort lite ser det ut...
Pannor, papp, råspont, 145 reglar.
Här kommer jag att lägga: 25 läkt (luftspalt), board (masonit, ej olje), 120 glasull/isover, 22 råspont.

Efter detta så ser snetaket i princip lika ut hela vägen. På detta tänkte jag sätta 45 reglar cc60 med 45 isolering. Sedan någon skiva eller flera, därav frågeställningen i denna tråd.

Ytterväggar idag:
Halv tegel, luft (med massa bruk), asfaltboard, 45 iso, 100 iso, råspont och innerst tretex eller masonit.

Ytterväggar imorgon:
Som ovan men jag tar bort tretex/masonit och sätter 45 reglar&isolering, plus någon/några skivor.

Kommer inte skruva några högtalare på väggarna. Här, i detta rum, är det musik i stereo som gäller.

och ja det kommer att bli lite special akustik behandlat.

En av anledningarna för tilläggsisolering (förutom isolering) är att jag kommer att dra spiro rör i de fyra hörnen av huset, ner till 1a plan. Dessa göms lite i och med tilläggsisoleringen, så här...
Bild

Å så en liten bild på härligheten...
Bild
Här syns gammal isolering jag tagit bort. Va inte helt bra överallt, plus att det fanns inget skydd mot luftspalten. De hade 'bara' lagt i gullfiberskivor och satt en gips. Har använts som kall förråd. Detta utrymme kommer att bli endel av vanliga rummet nu. Här syns också att de dragit upp asfalt boarden lite långt. Skall skära av den några centimeter, så det blir luft öppning.

paa: Jo, men jag vill gömma rören lite plus få lite bättre isolering.

PS. Detta med fuktspärr eller inte, återkommer jag till. En sak i taget.

//Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-05 18:02

Fuktspärren utanför tilläggsisoleringen, dvs på den kalla sidan av den isoleringen. Då kommer fuktspärren inte perforeras utan är intakt i alla lägen. 120mm överlapp och tejpade skarvar.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-05 18:11

Lite svar på frågor som inte besvarades med mitt långa inlägg, kommer här:
- Det finns ingen plastfolie eller annan fuktspärr. Huset byggdes 57 och byggdes om 69 (bl.a. 45 extra isolering och tegel).
- Takstolarna sitter cc1200.

manger: Du skriver om akustikfogar. Skulle du lite mera i detalj tala om vad det är?

Jag hade tänkt lägga latexfog i alla skarvar mellan gips som jag sätter invändigt. För mig är det mycket viktigt att det blir lufttät.

kk: Ja, men det beror ju lite på hur bra isolering det är i väggen nu. Den måste ju sitta där det är varmt. Jag kommer förövrigt att undvika eluttag i ytterväggarna. Kommer ta bort några som nu sitter. För att slippa eventuella luft drag.

//Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-05 18:26

Den bör sitta så att den är innanför daggpunkten.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-10-05 19:41

Mich skrev:manger: Du skriver om akustikfogar. Skulle du lite mera i detalj tala om vad det är?//Michael

När man skruvar upp gipsen mot reglarna så lägger man en sträng med sk. akustikfogmassa (Casco, mfl.). Detta för att garantera att det blir en ljudtät konstruktion (...och ganska lufttät). Se Gyprocs Handbok för exakt utförande. Ett litet hål kan ju som sagt släppa igenom mycket ljud (och oljud) samt att konstruktionen blir något stabilare.
Ett steg längre i stabilitet och ljudtäthet är att skruva upp det andra lagret gipsskivor förskjutet så de nya skivorna täcker de gamla skarvarna.
Sen kan man även hellimma det andra laget gips mot det första...
Reglarna kan fogas/limmas innan man skruvar fast dem mot bakomvarande konstuktion...
Man kan göra mycket för att få en ljudtät och stabil konstruktion.

Men jag är oerhört skeptisk till att använda spånskiva i väggkonstruktiner, det blir bättre med plyfa. Spånskiva har dålig hållfasthet vid skruvning/spikning i vertikala konstruktioner.

-Martin-

Re: Vägg i gips, spån, ply, eller?

Inläggav -Martin- » 2008-10-05 22:24

Mich skrev:Renovering av huset är på gång och jag kommer att invändigt tilläggsisolera (45mm) ytterväggarna och snetak på övervåningen (1½-plans hus). Funderar på vad som är att föredra för skivor i musikrummet.

Bör väggen vara så hård/stadig som möjligt, eller svänga med lite?

Vilket skulle ni rekommendera:
1) Vanlig gips 13mm
2) Dubbla gips
3) Spån 12mm
4) Dubbla spån 10mm
5) Spån + gips
6) Spån + tretex

Kanske dämplim emellan eller latexfog?

Väggen nu har råspont innerst. Plus att det suttit tretex, som jag river bort.

//Michael

Jag skullle använda isolering + Gyptone-plattor. MYCKET isolering bakom.
//M

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-05 23:03

manger skrev:Men jag är oerhört skeptisk till att använda spånskiva i väggkonstruktiner, det blir bättre med plyfa. Spånskiva har dålig hållfasthet vid skruvning/spikning i vertikala konstruktioner.

OSB-skiva är väl tidens material i väggar? Lika starkt, nästan, som plyfa, men bara lite dyrare än spån. Med gipsskivor utanpå, förstås.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-10-05 23:07

-Martin- skrev:Jag skullle använda isolering + Gyptone-plattor. MYCKET isolering bakom.
//M

Det är en bra idé!... men Gyptone-plattor används bla som undertak, dvs det monteras utanpå en tät yta (tak/vägg). Om man använder Gyptone som en vanlig gipsskiva så har den för det första inte samma hållfasthet som en vanlig gipsskiva, för det andra ska man inte ha minderalull oskyddat i bostadrum vilket det blir eftersom Gyptone-skivorna är konstruktivt fulla med hål och för det tredje så saknas diffusionsspärr/plastfolie så fukten från rummet kommer att vandra rakt ut i isoleringen där den för eller senare orsakar mögel och problem. (daggpunkten som Kaffekoppen nämnde - den punkten i väggen där temperturen nåt så lågt på vintern att fukten i luften återgår till vatten.)

I så fall skulle jag möjligen sänka taket en bit med Gyptone-skivor, men jag skulle nog bygga taket/väggarna efter gängse normer och komplettera med Ecophon Wall Panel™ som finns i en hel del färger både för tak och vägg.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-10-06 07:58

manger skrev:
-Martin- skrev:Jag skullle använda isolering + Gyptone-plattor. MYCKET isolering bakom.
//M

Det är en bra idé!... men Gyptone-plattor används bla som undertak, dvs det monteras utanpå en tät yta (tak/vägg). Om man använder Gyptone som en vanlig gipsskiva så har den för det första inte samma hållfasthet som en vanlig gipsskiva, för det andra ska man inte ha minderalull oskyddat i bostadrum vilket det blir eftersom Gyptone-skivorna är konstruktivt fulla med hål och för det tredje så saknas diffusionsspärr/plastfolie så fukten från rummet kommer att vandra rakt ut i isoleringen där den för eller senare orsakar mögel och problem. (daggpunkten som Kaffekoppen nämnde - den punkten i väggen där temperturen nåt så lågt på vintern att fukten i luften återgår till vatten.)

I så fall skulle jag möjligen sänka taket en bit med Gyptone-skivor, men jag skulle nog bygga taket/väggarna efter gängse normer och komplettera med Ecophon Wall Panel™ som finns i en hel del färger både för tak och vägg.

Jag förstår inte varför det skulle vara något problem. Gyptone-skivorna har redan en beläggning av isolering på baksidan. Man får väl förmoda att Gyproc inte applicerat något som skulle vara harmfullt för gemene man...

Fuktspärr är nog inget problem. Det är väl bara att sätta dit?

Varför skulle "hållfastheten" vara en issue? Det finns plattor även för väggändamål. Har du tittat i produktbeskrivningen från Gyproc? Förövrigt har jag byggt mitt hus själv så det där med daggpunkt etc behöver du inte skriva mig på näsan. Det fick man ju lära sig på termodynamikkursen också. För den har du väl gått?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-10-06 10:40

-Martin- skrev:Jag förstår inte varför det skulle vara något problem. Gyptone-skivorna har redan en beläggning av isolering på baksidan. Man får väl förmoda att Gyproc inte applicerat något som skulle vara harmfullt för gemene man...

Du förvånar mig! Jag har precis talat med en ingenjör på Gyroc/Gyptone på telefon och han säger att det sitter en akustikfilt på baksidan. Han tycker att det är en märklig konstruktion, men att akustikfilten på baksidan bör kunna hålla mineralullen på plats, även om den inte är gjord för det. Men det är ingen lösning som de kan rekommendera. Det räcker med att nån (små fingrar/barn) petar hål på ett eller flera ställen så är mineralullen frilagd.

-Martin- skrev:Fuktspärr är nog inget problem. Det är väl bara att sätta dit?

Sätter man den fel kan lika bra ge fan i att sätta dit den. Det kan tom bli värre om man sätter den fel. Plastfolien brukar sättas bakom 45x45-reglarna och då får man bara 45mm isolering bakom Gyptoneskivorna. Det blir kanske bra men det är inte massor av isolering.

-Martin- skrev:Varför skulle "hållfastheten" vara en issue? Det finns plattor även för väggändamål. Har du tittat i produktbeskrivningen från Gyproc?

Man brukar man inte sätta Gyptone-skivor i brukshöjd. Dvs om man sätter skivorna på väggen så är det alltid en bit upp på väggen (>1,8-2m) för att undvika problem. De är inte lika starka som en vanlig gipsskiva. Detta påpekades även av ingenjören på Gyproc.

-Martin- skrev:Förövrigt har jag byggt mitt hus själv så det där med daggpunkt etc behöver du inte skriva mig på näsan. Det fick man ju lära sig på termodynamikkursen också. För den har du väl gått?

Kära Martin, jag skriver tyvärr inte för dig alena, om du inte fatta det så är det ett antal andra på det här forumet som kanske är intresserade, alla har inte byggt sitt hus själv och vet allt. Alla här på forumet har inte gått samma kurser och utbildning som du. Men om du undrar så ingick motsvarande kunskap i både materialläran och byggkonstruktionsläran på Arkitektutbildningen samt att jag sedan dess har mer än 15 års erfarenhet av att rita och bygga hus på riktigt och det har blivit bra många fler än ett...

Jag läser trådarna här på forumet för att lära mig mer av er alla andra. Jag gör ett inlägg när jag har en fråga eller om jag har något jag kanske kan berätta för er alla, som ni kan ta lärdom av. Att du Martin blandar in ditt ego och din näsa förstår jag inte. 8O
I den här tråden försöker vi alla hjälpa Mich att lösa sitt problem - inte bli personliga och sura.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-06 10:45

Tack för tipset om Gyproc - Handbok för hemmet
Dock saknas det detalj info om akustikfog i denna.

Kollade lite på akustikfogmassa. Casco's verkar vara nästan samma som deras vanliga akryllatex. Lite annan teknisk spec, men ingen stor skillnad. Leif Arvidsson har en egen akryl-latex-fogmassa och de skriver att den kan användas som "akustikfogmassa vid gipsväggar". Så jag antar att vanlig akryllatex fogmassa funkar bra, t.ex. ByggMax för 9,99. Jag undrar hur hård den blir med tiden. Någon som känt på en flera år gammal byggmax latexfogmassa?

Sedan finns ju Green Glue, dämplim i patron. Dyrt, undra om det funkar så mycket bättre än vanlig akryllatexfog.

Angående OSB, så bör man ha i åtanke att den rör på sig. Därav att den är några millimeter mindre än andra skivor. Jag själv tycker inte skruvar tar så jätte bra i OSB. Jag föredrar plywood framför OSB, ingen stor prisskillnad heller.

Gyptone akustikundertak kan man läsa om i LjudDesign
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-06 10:47

En ganska mjuk, perforerad vägg med absorbent bakom hela, är väl väl tvärtemot vad man vill ha? Man vill väl ha en tung, stum vägg, med lagom tjock dämpning framför enbart delar av denna?
Nej, kontakta akustikern innan bygget av väggen, inte efter.
Numera pensionär.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-10-06 14:11

manger skrev:
-Martin- skrev:Jag förstår inte varför det skulle vara något problem. Gyptone-skivorna har redan en beläggning av isolering på baksidan. Man får väl förmoda att Gyproc inte applicerat något som skulle vara harmfullt för gemene man...

Du förvånar mig! Jag har precis talat med en ingenjör på Gyroc/Gyptone på telefon och han säger att det sitter en akustikfilt på baksidan. Han tycker att det är en märklig konstruktion, men att akustikfilten på baksidan bör kunna hålla mineralullen på plats, även om den inte är gjord för det. Men det är ingen lösning som de kan rekommendera. Det räcker med att nån (små fingrar/barn) petar hål på ett eller flera ställen så är mineralullen frilagd.

-Martin- skrev:Fuktspärr är nog inget problem. Det är väl bara att sätta dit?

Sätter man den fel kan lika bra ge fan i att sätta dit den. Det kan tom bli värre om man sätter den fel. Plastfolien brukar sättas bakom 45x45-reglarna och då får man bara 45mm isolering bakom Gyptoneskivorna. Det blir kanske bra men det är inte massor av isolering.

-Martin- skrev:Varför skulle "hållfastheten" vara en issue? Det finns plattor även för väggändamål. Har du tittat i produktbeskrivningen från Gyproc?

Man brukar man inte sätta Gyptone-skivor i brukshöjd. Dvs om man sätter skivorna på väggen så är det alltid en bit upp på väggen (>1,8-2m) för att undvika problem. De är inte lika starka som en vanlig gipsskiva. Detta påpekades även av ingenjören på Gyproc.

-Martin- skrev:Förövrigt har jag byggt mitt hus själv så det där med daggpunkt etc behöver du inte skriva mig på näsan. Det fick man ju lära sig på termodynamikkursen också. För den har du väl gått?

Kära Martin, jag skriver tyvärr inte för dig alena, om du inte fatta det så är det ett antal andra på det här forumet som kanske är intresserade, alla har inte byggt sitt hus själv och vet allt. Alla här på forumet har inte gått samma kurser och utbildning som du. Men om du undrar så ingick motsvarande kunskap i både materialläran och byggkonstruktionsläran på Arkitektutbildningen samt att jag sedan dess har mer än 15 års erfarenhet av att rita och bygga hus på riktigt och det har blivit bra många fler än ett...

Jag läser trådarna här på forumet för att lära mig mer av er alla andra. Jag gör ett inlägg när jag har en fråga eller om jag har något jag kanske kan berätta för er alla, som ni kan ta lärdom av. Att du Martin blandar in ditt ego och din näsa förstår jag inte. 8O
I den här tråden försöker vi alla hjälpa Mich att lösa sitt problem - inte bli personliga och sura.

Svenskakurs har du uppenbarligen inte gått. "Käre" torde vara rätt benämning vid maskulinum (om du ska svänga dig med sarkasmer). Fast du tycker väl förmodligen att alla här på forumet som inte delar din uppfattning är "käringar".

Jag tyckte från början att du hade en synnerligen mästrande och illa dold besserwisser-attityd. Om du tror att du kan göra mig "sur" tror jag att du överskattar din betydelse.

Men du har väl fallit in den vanliga jargongen här på forumet så jag blir egentligen inte förvånad.

PS. Sorry Mich OT, men jag kände att jag var tvungen att ge svar på tal.

Kan ju nämna att plastfolie inte är speciellt reflekterande. Den kommer förmodligen "svänga med" där den sitter (löst) spänd mellan reglarna. Detta för ju följden att även isoleringen bakom bidrar till den dämpande effekten.

Vad gäller hållfastheten, vilket inte verkar vara ett problem för Mich, så kan man lösa det också utan att behöva montera extra gipskivor bakom (som verkar menligt för dämpningen). Ett lösning är att montera diagonala reglar/skenor för att ta upp krafter i sidled.

PPS. Det var förövrigt det sista jag skriver i den här tråden. Säkert till glädje för somliga... :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-06 17:12

paa skrev:En ganska mjuk, perforerad vägg med absorbent bakom hela, är väl väl tvärtemot vad man vill ha? Man vill väl ha en tung, stum vägg, med lagom tjock dämpning framför enbart delar av denna?
Nej, kontakta akustikern innan bygget av väggen, inte efter.
Håller med. En akustiker kommer dock säga just att väggen skall vara styv, stabil och oflexande. De ser den allra helst som murad...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-06 20:46

Den där akustikfilten på baksidan av Gyptone skivorna. Hur tjock är den?
Jag tackar för att Gyptone kom på tal, för jag visste inte om den. Nu kommer jag inte använda den, eller någon annan akustik skiva, i detta rum. Bra att känna till i alla fall. Tycker det var en bra ide att ha sådana ihop med tilläggsisoleringen, två flugor i en smäll. De bör nog undvikas i barn/lek höjd.

Har nu varit och handlat. Inte innersta delen, utan board (masonit), läkt och råspont. Skulle köpt på ByggMax, hade spanat in board'en. Var där i lördags, men då var det bara en styck kvar. De hade en pall till, men inte tid att köra ut den (var bara två som jobbade i helgen). Inga problem tyckte jag, jag återkommer. Tyvärr visade det sig att de skivor de kört fram var illa åtgångna. Undra om de hade badat. Riktigt ordentligt buckliga och skadade av packband. De köpte inte jag, inga fler hade de. Det var också den gamla sorten. De de hade förra veckan var en ny modell. Grrr riktigt arg blev jag. När det var fint väder att handla och bära virke på. Åkte till Krauta och det såg bra ut där, priset rimligt. De hade faktiskt 120 råspont. De andra jag kollat med hade bara 95er. Nu är det inburit och ligger och väntar. Köpte även lite reglar. För jag kommer att ta bort tre bärande stöd-ben till takstolen (vet inte riktigt va de kallas).

Funderar på att limma ihop två 45 x 195 för att lägga mellan/under några snetakreglar. Det är väl inget konstigt med att limma ihop dom med trälim, utan att skruva?

Styv, stabil och oflexande...
10 spån + 6 gips eller 11 plywood + 6 gips?
eller ?

//Michael

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-10-06 22:13

Mich skrev:Den där akustikfilten på baksidan av Gyptone skivorna. Hur tjock är den?

Ring o fråga. Gyproc AB 0171 - 41 54 00
Mich skrev:För jag kommer att ta bort tre bärande stöd-ben till takstolen (vet inte riktigt va de kallas).
Funderar på att limma ihop två 45 x 195 för att lägga mellan/under några snetakreglar. Det är väl inget konstigt med att limma ihop dom med trälim, utan att skruva?

Sounds a bit risky to me... :?
(jodå, stödben = de vertikala reglarna nere i hörnen på takstolen.)
Mich skrev:Styv, stabil och oflexande...
eller ?

Jag hade röstat på 12 plyfa + 13 gips förskjutet... men av dina alternativ 11 plywood + 6 gips.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-06 22:19

Skulle det inte vara snyggt med en tegelvägg? Och framför allt, bra!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
chrilleS

Inläggav chrilleS » 2008-10-06 22:28

Vet inte om det är helt korrekt enl byggnormer men det kan vara fördelaktigt att när man använder plywood/osb bakom gips lägga
plastfolien mellan de 2 skikten.

Gör man detta pressas plastfolien vid gipsskruvningen mellan plywood och gips.

Risken är att om man lägger den utanför de 2 skikten kommer gipsskruv och andra skruv som man använder för att sätta upp saker med, punktera plasten varvid funktionen som plastfolien har bli nedsatt.

Detta kan bara göras om man inte lägger plastfolie och innanför denna en 45 regel för installationszon och innanför detta inre väggbeklädnad.

Mvh
Christer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-06 22:39

manger skrev:
Mich skrev:Styv, stabil och oflexande...
eller ?

Jag hade röstat på 12 plyfa + 13 gips förskjutet... men av dina alternativ 11 plywood + 6 gips.

Båda alternativen funkar. Förskjutna skarvar är smart!

Regla tätare än c-c 60, varför inte c-c 30 och kör med ergonomigipsen sedan som är just 900 breda.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-06 23:22

manger skrev:(jodå, stödben = de vertikala reglarna nere i hörnen på takstolen.)
När du skriver nere i hörnen, så menar du väl inte längst ner i hörnet. För där finns inga. De sitter väl typ en till två meter från nedre hörnet. Ofta ihop med en innervägg. I vissa rum är det inga stödben på två takstolar. I detta rum är det dock tre stödben, som suttit från början.

Om man sätter två skivor innerst (t.ex. ply + gips), bör de limmas ihop?
Om man limmar så är det ju inte så lämpligt att lägga plastfolie/fuktspärren där.

PS. Jag måste nog lära mig lite ord/namn på saker o ting i byggbranschen.

//Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-07 00:04

Återigen: plastfolien läggs med fördel innan dina 45mm tilläggsisolering läggs på. 45mm räcker inte för att ändra daggpunkten, men tillser att folien inte skadas senare.

Egentligen skulle jag vilja föreslå 70mm reglar eftersom det dels ger bättre isolering, dels ger mycket stabilare vägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-07 08:52

Om man ska ha dubbla gipsskivor för att få stabilitet och dämpning så är det inte 6mm skivor som menas. Nej, upp med golvspånskiva och dubbla tjocka gipsskivor omlott, på 30 cm regelavstånd, så kanske det närmar sig en stabil vägg!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-07 09:18

Mich skrev:
Ytterväggar idag:
Halv tegel, luft (med massa bruk), asfaltboard, 45 iso, 100 iso, råspont och innerst tretex eller masonit.

Ytterväggar imorgon:
Som ovan men jag tar bort tretex/masonit och sätter 45 reglar&isolering, plus någon/några skivor.

Varför tar du bort treetexen?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nästa

Återgå till DIY-forum