Accuskivor under tyg?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xor

Accuskivor under tyg?

Inläggav Xor » 2008-10-06 13:37

Hej,

Jag tänkte skaffa mig INO AccuGrå för placering bakom mina piPs nu när jag har möbleringsbar möjlighet till det.

Frågan är hur man enklast gör dessa lite mer estetiska?
Klä dessa med tyg är ju planen, men hur gör man för tyget ska bli slätt och topparna inte syns igenom?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-06 18:10

Du kan bland annat göra en ram av virke som är 70mm djup (kan köpa billigt, bara det är rakt, behöver inte vara grovt) och sedan spänner du tyget över ramen, så har jag gjort. Då kan du häfta fast tyget direkt i ramen när du spänner. Det blir snyggt, stabilt och det blir lättare att hänga upp, du kan göra en klenare tvärslå/kortling eller två på baksidan för upphängning, alternativt köra tavelwire alternativt fälla in hängbleck i ramen.

Har inga bilder uppladdade på nya rummet ännu, där är det tre inramade absorbenter enligt ovan. Men det kommer, kan PM:a en bild om du vill. PM:a mig isåfall.

Du kan även göra en öppen ram, dvs en ram som ett # eller som ett "H", fast det är enklast att spänna duken runt en vanlig ram.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-10-08 09:09

Du menar nånting liknande: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=25350?

Men ska inte högtalarna stå imot skivan eller gör det inget att det blir en cm mellanrum mellan tyg och skiva?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2008-10-08 13:10

En träram runt så att du kan ha tyget med ca 1 cm avstånd ifrån dämpmaterialet. Så att du spänner tyget över ramen och inte över dämpmaterialet alltså. Hur detta är rent akustiskt sett uttalar jag mig inte om, det får någon annan göra :)
Mycket kul - lite tid

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-09 22:19

Det är ju bra om tyget är så genomsläppligt som möjligt, ett glest (inte så tättvävt) ulltyg eller bomullstyg bör ju funka fint. Kan du enkelt blåsa igenom med lätthet så är det nog bra. En kraftigt uppspänd galonduk är ju inte vad man vill ha framför acoskivan om man säger så.

En ev luftspalt på någon cm är absolut inte av ondo och påverkar inte funktionen negativt.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-10-10 08:32

pingvinlakrits skrev:Det är ju bra om tyget är så genomsläppligt som möjligt, ett glest (inte så tättvävt) ulltyg eller bomullstyg bör ju funka fint. Kan du enkelt blåsa igenom med lätthet så är det nog bra. En kraftigt uppspänd galonduk är ju inte vad man vill ha framför acoskivan om man säger så.

En ev luftspalt på någon cm är absolut inte av ondo och påverkar inte funktionen negativt.

Vad bra! Då gör jag tavlor med samma princip som tidigare men fyller dem med Accugrå istället.

Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-10-12 00:57

Tjejen har lagt sitt veto mot en accuskiva bakom varje högtalare rent estetiskt, och jag kan hålla med om att det ser lite märkligt ut.

Om man nu tycker att det ser bättre ut att ha dessa gå ända upp till taket, tror ni det gör nånting att bara sätta accugrå den första metern och sedan fylla på med vanlig isolering/markskivor?

Det blir rätt dyrt om jag ska köpa 3,5m accuskivor bakom varje högtalare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-12 01:32

Det går utmärkt!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-12 14:09

Xor: om du klär in ramen med tyg borde hon ju kunna nappa på det - det kan ju t.o.m bli riktigt snyggt.

Ska du köra hela vägen upp till tak kan det ju bli lite svårare att få beslutet klubbat i högsta kammaren...

Visa henne någon bild/tråd där de har löst det på något tjusigt sett och låt henne välja så blir det win-win.

;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-10-12 17:42

pingvinlakrits skrev:Xor: om du klär in ramen med tyg borde hon ju kunna nappa på det - det kan ju t.o.m bli riktigt snyggt.

Ska du köra hela vägen upp till tak kan det ju bli lite svårare att få beslutet klubbat i högsta kammaren...

Visa henne någon bild/tråd där de har löst det på något tjusigt sett och låt henne välja så blir det win-win.

;)

Nu var det just modellen "liten tavla på golvet" som inte gick hem..

Hela vägen upp till tak var hennes förslag så det kör vi på, jag tycker att det bara borde bli bättre med mer absorption :)

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-10-12 17:46

Kaffekoppen skrev:Det går utmärkt!

Perfekt! Det blir dyrt nog med tyget när det blir sådanna längder.

Kan man börja "tavlan" en 10-15cm över golvet eller ska den stå direkt imot? Tänkte på tyget ur ett dammråttsperspektiv.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-12 18:57

Xor skrev:Kan man börja "tavlan" en 10-15cm över golvet eller ska den stå direkt imot? Tänkte på tyget ur ett dammråttsperspektiv.

Kan kan man säkert, men vad jag minns så är rekommendationen från
golvet och upp.

Jag funderar hur det hela ska se ut om det blir en bänk längs med hela
framväggen... Du kommer väl ha så också? Kom du ha bänken dikt an mot
väggen och "ställa" tavlan på den, eller lämnar du utrymme bakom så tavlan
står eller iaf befinner sig längre ner än bänkskivan?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-10-12 19:23

shifts skrev:
Xor skrev:Kan man börja "tavlan" en 10-15cm över golvet eller ska den stå direkt imot? Tänkte på tyget ur ett dammråttsperspektiv.

Kan kan man säkert, men vad jag minns så är rekommendationen från
golvet och upp.

Jag funderar hur det hela ska se ut om det blir en bänk längs med hela
framväggen... Du kommer väl ha så också? Kom du ha bänken dikt an mot
väggen och "ställa" tavlan på den, eller lämnar du utrymme bakom så tavlan
står eller iaf befinner sig längre ner än bänkskivan?

Jag kommer ha en bänk mellan högtalarna, dvs inte hela väggen.

Jag vet att jag frågade Ingvar tidigare ang. att ha pip stå på bänk och då sa han att dämpskivorna skulle ställas på bänken i detta fall, gärna liggandes. Nu får han väl rätta detta påstående om jag kommer ihåg fel.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-10-12 21:54

Är det inte en smula bakvänt att ha tyg framför accuskivorna? Är inte själva poängen med dem just att deras yta absorberar effektivt väldigt högt upp i registret - avsevärt bättre än vanliga tyger?

Vill man av estetiska skäl offra accuskivornas goda ytabsorbtion genom att spänna tyg framför dem så kan man väl i precis lika gärna ha vanlig mineralull bakom tyget istället. En klart billigare lösning.

Eller har jag missat något?
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-13 19:52

Vigor: ja, det är sant att många material, som t ex täta tyger, försämrar funktionen.

Men ibland får man ju ha lite prutmån för att det ska gå hem i stugan.
8)

Absorbenter gör ju mer nytta än skada i de flesta fall, speciellt om man ska komma tillrätta med fladderekon och dylikt. Fick en riktig tankeställare när jag fick prova med en större tygklädd ecophonskiva (bomullstyg) och märkte hur effektivt det faktiskt var och vilken grym skillnad det var med och utan absorbenten på plats. Att den var klart snyggare klädd än naken var ju ingen nackdel förstås.

I en del fall gör ju absorbenter minimal / ingen större nytta och då tänker jag främst på folk som ställer "basfällor" i hörnen för att mumsa överskottsbasbummel eller äggkartonger i hyllorna. Brukar sällan hjälpa.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-10-13 23:38

Nä, självklart har den visuella estetiken sin givna plats i varje vardagsrum. :)

Ville inte vara någon puritan-taliban, har själv använt mig av snygga tyger uppspända över träramar med fluff inuti. Det jag ville påpeka var nog bara att det finns ju billigare fluff är accuskivor att fylla ramarna med.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-10-14 08:04

Vigor skrev:Nä, självklart har den visuella estetiken sin givna plats i varje vardagsrum. :)

Ville inte vara någon puritan-taliban, har själv använt mig av snygga tyger uppspända över träramar med fluff inuti. Det jag ville påpeka var nog bara att det finns ju billigare fluff är accuskivor att fylla ramarna med.

Ja.. det är lite svårt för mig att avgöra om accuSkivor fyller sin funktion bättre än tex glasfiler bakom tyg. Dock är det en mycket intressant fråga! Kanske finns någon annan smart person på detta forum som kan svara?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-14 08:29

Antar Aco-skivornas toppiga yta ger mindre ytreflektion. Sätter man ett ljudgenomsläppligt typ framför bibehålls den egenskapen. Ett tjockare typ förtar den effekten och då borde det gå rätt bra mineralull. Funktion, estitik och pris, kan ju prioriteras olika.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-10-20 00:02

Okej.. då är det bara byggandet kvar.

Nån som vet när Ingvar är tillbaks i Sverige?

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-10-20 08:37

Han skall ha kommit i lördags, runt lunch, om inte det strulat någonstans.....kanske sover.........jetleg...ZZZzzzZZZzzzZZz

Han skulle sätta på telefonen direkt han kom hem....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Återgå till Wänner af Ino