Max Headrooms princip

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-06 14:53

MAx,

Jag är ingen vän av panelhögtalare, men att hävda att den är felkonstruerad är lite magstarkt tycker jag. En elektrostatpanel får i sin absoluta natur en tämligen låg och svår impedans i diskantregistret.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-06 14:55

"Att lägga lika på alla delar är ofta inte så speciellt förnuftigt. Grov förenkling:

Gerj: Påverkan:
Högtalare 1
Förstärkeri 0,1
CD/DVD 0,1-0,01
Kablage mm <0,001"

Intressanta siffror. Men var kommer dom ifrån? Ditt eget subjektiva tycke eller är det någon form av teknisk uträkning som någon kommit fram till?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-06 14:59

Max har du vägarna förbi någon gång så tycker jag att du ska komma förbi och lyssna på "felkonstruerade" högtalare :wink: .

Du lär uppleva något som får dig att se ut så här 8O :roll: :P :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-06 15:00

Tycker källan är väldigt viktig för slutljudet så den lägger jag gärna massa pengar på.

Igår spelade jag Ino piP på med elektronik för 135000, det lät väldigt bra!

Förstärkeri 0,1
CD/DVD 0,1-0,01
Kablage mm <0,001

Hmm piP 3950:-, Förstärkare 395:-, cd/dvd 395-39,5:-, kablar <3,95:-

Genomtänkt! :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-06 15:01

Morello skrev:MAx,

Jag är ingen vän av panelhögtalare, men att hävda att den är felkonstruerad är lite magstarkt tycker jag. En elektrostatpanel får i sin absoluta natur en tämligen låg och svår impedans i diskantregistret.

Då får man i alla fall göra om! Elektrostatpanelen kanske inte är helt lämplig att använda alls? Om resultat är att man får min impedans på 1,2 ohm så måste man (om man har för avsikt att göra en rimlig produkt, vilket inte tycks vara fallt) tänka om. Man kanske måste använda en annan princip för sin ljudgerering? Hur är det med quad? Har dom samma superlåga impedans? Hur har dom löst det?

En bra högtalare ska kunna drivas av en någorlunda normal förstärkare. Det tycker i alla fall jag är ett krav man kan ställa.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-10-06 15:14, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-06 15:01

Morello impedansen ligger på ca 1,5 ohm upp i diskanten. En förstärkare som inte klarar det är ingen bra förstärkare i mina ögon :wink: .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-06 15:03

Morello skrev:Jag är ingen vän av panelhögtalare, men att hävda att den är felkonstruerad är lite magstarkt tycker jag. En elektrostatpanel får i sin absoluta natur en tämligen låg och svår impedans i diskantregistret.

Tja, en högtalare som potentiell sätt behöver några kilometer kabel för att låta (=drivas, i detta fallet) riktigt bra tycker i alla fall jag är feltänkt. Det måste finnas massor av sätt att få dem högohmigare på ett snyggt sett, vilket man helt sonika struntat i och därmed kan man säga att de designats för ett fåtal förstärkare i världen och det borde i så fall klart och tydligt varnas för :!:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-06 15:10

Callisto skrev:Men om man spelar på låt säga 30 W vilket är ganska normal lyssningsvolym så bör väl inte impedansen spela så stor roll även för 1090:n. Det är väl egentligen bara vid maxuttag som avrullningen i "dubblering" av effekten märks av?

Det är inte dubbleringen av effekt som är problemet. Problemet uppstår i utgångssteget pga att transkontansens olinjäriteter blir mer påtagliga när man lastar steget. Hur 1090 hanterar den aktuela lasten vet jag inte riktigt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-06 15:13

Rydberg skrev:Tycker källan är väldigt viktig för slutljudet så den lägger jag gärna massa pengar på.

Förstärkeri 0,1
CD/DVD 0,1-0,01
Kablage mm <0,001

Summan blir under 5000 spänn! Köp en begagand integrerad förstärkare så tror jag att ovanstående kommer att låta bättre än i princip vad som helst som säljs för samma pengar, eller då man lagt lika mycket på varje del.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-06 15:14

Quad'en har också låg impedans i högsta diskanten, -en kapacitiv last som verkar följa med elektrostatprincipen. Logan's böjda membran ger dock upphov till andra egenskaper än vad Quad ger. Om detta kan påverka vet jag ej, tycker nog inte att skillnaden borde vara jättestor mellan Krell och 1090. Men det kan säkert någon som är duktig på förstärkare svara på. Morello?

Kan vissa kablar ihop med denna kapacitiva last ge märkliga fenomen?

För övrigt tycker jag att de flesta Martin Logan har en visst ljudintryck och de verkar också vara känsliga för placering. Kan mycket väl tänka mig att man föredrar en Krell framför 1090 ihop med denna högtalare. Men det säger ju bara något om just denna kombo.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-06 15:21

Morello> transkontansen är främmande för mig, vägled mig :) .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-06 15:23

markih skrev:För övrigt tycker jag att de flesta Martin Logan har en visst ljudintryck och de verkar också vara känsliga för placering. Kan mycket väl tänka mig att man föredrar en Krell framför 1090 ihop med denna högtalare. Men det säger ju bara något om just denna kombo.

Föredrar Martin Logan framför allt annat :D .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-06 15:28

Max_Headroom skrev:
Rydberg skrev:Tycker källan är väldigt viktig för slutljudet så den lägger jag gärna massa pengar på.

Förstärkeri 0,1
CD/DVD 0,1-0,01
Kablage mm <0,001

Summan blir under 5000 spänn! Köp en begagand integrerad förstärkare så tror jag att ovanstående kommer att låta bättre än i princip vad som helst som säljs för samma pengar, eller då man lagt lika mycket på varje del.

Max> Köp 2*3 meter högtalarkabel och en bra signalkabel mellan förstärkare och cd för mindre än 3.95:-! Lycka till!!!

Sen så är piP så pass bra att den lätt kan göra bättre elektronik rättvisa. Dvs din uppdelning är föga applicerbar!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-06 15:28

Callisto skrev:Morello> transkontansen är främmande för mig, vägled mig :) .

Transkonduktans ska det stå. Mitt tangentbord är jättedåligt :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-06 15:35

Rydberg skrev:
Max> Köp 2*3 meter högtalarkabel och en bra signalkabel mellan förstärkare och cd för mindre än 3.95:-! Lycka till!!!

Sen så är piP så pass bra att den lätt kan göra bättre elektronik rättvisa. Dvs din uppdelning är föga applicerbar!

Signalkabel får man med på köpet. Den får duga i det här fallet.

Högtalarkabel kan du köpa 10 meter för en 5a i alla fall. Inte speciellt bra, men tillräckligt i detta fall.

Jag menade inte att man ska lägga 10ggr mer pengar på högtalarna. Utan att det är dom som påverkar slutresultatet mest, mer än alla andra delar tillsammans.
Dom behöver egenligen inte vara dyrast heller, men störst omsorg, norgannhet och oftast pengar bör läggas där.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-06 15:38

Har du nån länk till den ht-kabeln?

Jag fick inte med några signalkablar till min cdspelare 8)

Tycker personligen det är tämligen idiotiskt att sätta upp en ekonomisk fördelning. SJälv föredrog t.ex. heller en cd för 74000 parat med en förstärkare för 2000 framför en förstärkare för 54000 parat med en cd för 2000.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-06 15:45

Rydberg skrev:Jag fick inte med några signalkablar till min cdspelare 8)

Vad köpte du för skitspelare där de inte ens hade råd att lägga med en kabel? 8) :wink:

Fotnot: Obs. skämt!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-06 15:46

Rydberg skrev:Har du nån länk till den ht-kabeln?

Jag fick inte med några signalkablar till min cdspelare 8)

Tycker personligen det är tämligen idiotiskt att sätta upp en ekonomisk fördelning. SJälv föredrog t.ex. heller en cd för 74000 parat med en förstärkare för 2000 framför en förstärkare för 54000 parat med en cd för 2000.

Det blir vanlig lampsladd! Det duger i ett system för 5000kr. Jämför med t.ex. en kompakt-anläggning från någon stor tillverkare. Tror du dom skulle kunna klå ditt förslag (förutsatt nu att man köper en beg. förstärkare, lite fusk, men ändå)?

Jag vill passa på att förtydliga att prioriteringen inte gäller summan av pengar, typ 10ggr dyrare högtalare. Men deras inverkan är så stor att man bör vara mer nogrann att hitta något som passar. Och ofta blir det då dyrare också.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-06 15:56

Ok, jag har inte inte hittat nån lampsladd för under 67 öre metern än :wink:

Vem har sagt att man har en begränsad ekonomi på 5000?? På dig låter ju det som att det är dumt att lägga pengar på bra elektronik bara för man har billiga högatalare. Kombin piP tillsammans med elktroniken jag hörde igår kan jag lätt leva med!

Ok du proklamerer ju själv att pris och prestand inte hänger ihop, hur kan du då säga:

Det duger i ett system för 5000????? :roll:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-06 16:34

Hej Rydberg!

Nu har du snöat in på pris/prestanda-diskussioner igen! Jag känner igen dina bryderier från några år sedan. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2004-10-06 16:36

pris/pprestanda funkar inte och kommer aldrig att funka :)

Allt är väl i betraktarens ögon ?

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-06 16:52

Johan_Lindroos skrev:Hej Rydberg!

Nu har du snöat in på pris/prestanda-diskussioner igen! Jag känner igen dina bryderier från några år sedan. :wink:

Nej då, inget återfall här inte (simulerar bara) :lol:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-10-06 18:05

Morello skrev:"Det är så otroligt mycket enklare att bygga en bra förstärkare än en bra högtalare. "

Lugn och fin :wink: Har du allvarligt talat försökt att konstruera ett högklassigt slutsteg som lämnar ett par hundra watt? Det är inte så enkelt som många tycks tro. I själva verket är det bara en handfull steg på marknaden som är riktigt högklassiga. Det slutsteg jag nyligen konstruerat åt en kund tog cirka 300 timmar i anspråk. Mina nya högtalare(för privat bruk) tog cirka 10-15% av detta i anspråk.

Lätt och lätt... Det är nog inte särskilt lätt: annars skulle var enda bonnläpp sitta hemma och löda ihop högpresterande effektsteg. Vad man nog kan säga är att det finns mer information om vilka mål och medel man bör har för ögonen när man konstruerar en förstärkare med låg färgning än vad gäller högtalare. Som varandes icke-ingenjör tycker jag att det vore skrutt om man inte som elektroingenjör med mekaniska böjelser skulle kunna räkna på utstrålningsmönster, frekvens- och fasbeteende hos en given högtalare. Det svåra frågan är dock hur dessa skall se ut. För de apparater som bara hanterar den elektriska signalen är målen mer gripbara och det är tydligare vad man skall optimera. Att realisera något som Rotel 1090 kan inte betraktas som "svårt" tycker jag, i termer av hur många som skulle klara det om de fick sätta sig in i problemet en stund. NAD 208 känns dock intuitivt lite svettigare. (De måste ha haft ganska kul dock. Iallafall tills de skulle börja löda ihop grejorna 8O.)

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-06 18:08

Dahlqvist skrev:(De måste ha haft ganska kul dock. Iallafall tills de skulle börja löda ihop grejorna 8O.)

Eller var det just då dom hade kul?

(firmafesten inföll samtidigt som hoplödandet => lite problem med hållbarheten)
:wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-06 20:34

Eftersom det inte finns någon högtalare som inte färgar ohörbart på alla typer av musik så tycker jag det är helt oseriöst att kalla exempelvis elektrostater för oseriöst tillverkade högtalare.
Spela ett klassiskt orkesterstycke och alla små dyra 2-vägare får stryk med marginal. Dock så kräver dom lite extra av placering och slutsteg, men vad är problemet? Ingen som köper ett par elektrostater som i regel inte är billiga av en slump?
Dock så kanske inte hårdrock är den bästa musiken att prova elektrostater med.
Har idag inga själv, och föredrar andra högtalartyper. Men jag tycker det är oseriöst att bara avfärda dom då musikåtergivningen ifrån dom kan vara av mycket högre kvalitét än vad som går att åstadkomma med vanliga högtalare för samma pengar.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-06 20:39

Konventioner och mallar: F*ck'em! :) Varför inte använda sunt förnuft från fall till fall i stället?

Förstärkaren jag har kostade 6500:-, skulle jag betalat mindre så känns det som att jag skulle behövt kompromissa med funktioner, kvalitet och design. Det ville jag inte även om ljudet kanske är likvärdigt. De högtalare jag har idag kostade runt 4500:- att bygga. Jag skulle lätt lägga 20-30k på att bygga drömhögtalarna utan att ens fundera på att köpa ny elektronik. Möjligen en ny CD-spelare som matchar utseendet på förstärkaren. :)

Ofärgat ljud och procentfördelningar, vem bryr sig egentligen när det kommer till kritan? Då är det väl bästa möjliga lösningen utifrån förutsättningarna som gäller, iaf för mig.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-06 20:42

Harryup skrev:Eftersom det inte finns någon högtalare som inte färgar ohörbart på alla typer av musik så tycker jag det är helt oseriöst att kalla exempelvis elektrostater för oseriöst tillverkade högtalare.

Vem har pratat om färgning? Jag nämde att en högtalare som går ner till 1,2 ohm är felkonstruerad, enligt min uppfattning. Det gäller oavsett princip, elektrostat, dynamiskt, band, vad som helst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-06 20:43

Håller med Martin.
Dessutom finns det något som heter begagnat som kan påverka förhållandet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-06 20:45

Jaha Max,
spelar det någon roll om den spelar skjortan av andra dyrare högtalare?
Impedansen viktigast av allt?
Ligger i elektrostatens princip att impedansen sjunker mot stigande frekvens. Vet ingen tillverkare av elektrostater som säger att man kan driva deras högtalare med precis vilken förstärkare som helst.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-06 21:03

Harryup skrev:Jaha Max,
spelar det någon roll om den spelar skjortan av andra dyrare högtalare?
Impedansen viktigast av allt?
Ligger i elektrostatens princip att impedansen sjunker mot stigande frekvens. Vet ingen tillverkare av elektrostater som säger att man kan driva deras högtalare med precis vilken förstärkare som helst.

Nja, problemet är ju just det att det är så få slutsteg som klarar att driva en sådan högtalare. Med en mer rimlig impedans blir utbudet av möjliga förstärkare så mycket större. Jag anser att en god högtalare bör utgöra en "hyggligt lätt" last för förstärkaren.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi