Moderator: Redaktörer
Morello skrev:MAx,
Jag är ingen vän av panelhögtalare, men att hävda att den är felkonstruerad är lite magstarkt tycker jag. En elektrostatpanel får i sin absoluta natur en tämligen låg och svår impedans i diskantregistret.
Morello skrev:Jag är ingen vän av panelhögtalare, men att hävda att den är felkonstruerad är lite magstarkt tycker jag. En elektrostatpanel får i sin absoluta natur en tämligen låg och svår impedans i diskantregistret.
Callisto skrev:Men om man spelar på låt säga 30 W vilket är ganska normal lyssningsvolym så bör väl inte impedansen spela så stor roll även för 1090:n. Det är väl egentligen bara vid maxuttag som avrullningen i "dubblering" av effekten märks av?
Rydberg skrev:Tycker källan är väldigt viktig för slutljudet så den lägger jag gärna massa pengar på.
Igår spelade jag Ino piP på med elektronik för 135000, det lät väldigt bra!
Förstärkeri 0,1
CD/DVD 0,1-0,01
Kablage mm <0,001
Hmm piP 3950:-, Förstärkare 395:-, cd/dvd 395-39,5:-, kablar <3,95:-
Genomtänkt!
markih skrev:För övrigt tycker jag att de flesta Martin Logan har en visst ljudintryck och de verkar också vara känsliga för placering. Kan mycket väl tänka mig att man föredrar en Krell framför 1090 ihop med denna högtalare. Men det säger ju bara något om just denna kombo.
Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Tycker källan är väldigt viktig för slutljudet så den lägger jag gärna massa pengar på.
Igår spelade jag Ino piP på med elektronik för 135000, det lät väldigt bra!
Förstärkeri 0,1
CD/DVD 0,1-0,01
Kablage mm <0,001
Hmm piP 3950:-, Förstärkare 395:-, cd/dvd 395-39,5:-, kablar <3,95:-
Genomtänkt!
Summan blir under 5000 spänn! Köp en begagand integrerad förstärkare så tror jag att ovanstående kommer att låta bättre än i princip vad som helst som säljs för samma pengar, eller då man lagt lika mycket på varje del.
Callisto skrev:Morello> transkontansen är främmande för mig, vägled mig.
Rydberg skrev:
Max> Köp 2*3 meter högtalarkabel och en bra signalkabel mellan förstärkare och cd för mindre än 3.95:-! Lycka till!!!
Sen så är piP så pass bra att den lätt kan göra bättre elektronik rättvisa. Dvs din uppdelning är föga applicerbar!
Rydberg skrev:Jag fick inte med några signalkablar till min cdspelare![]()
Rydberg skrev:Har du nån länk till den ht-kabeln?
Jag fick inte med några signalkablar till min cdspelare![]()
Tycker personligen det är tämligen idiotiskt att sätta upp en ekonomisk fördelning. SJälv föredrog t.ex. heller en cd för 74000 parat med en förstärkare för 2000 framför en förstärkare för 54000 parat med en cd för 2000.
Johan_Lindroos skrev:Hej Rydberg!
Nu har du snöat in på pris/prestanda-diskussioner igen! Jag känner igen dina bryderier från några år sedan.
Morello skrev:"Det är så otroligt mycket enklare att bygga en bra förstärkare än en bra högtalare. "
Lugn och finHar du allvarligt talat försökt att konstruera ett högklassigt slutsteg som lämnar ett par hundra watt? Det är inte så enkelt som många tycks tro. I själva verket är det bara en handfull steg på marknaden som är riktigt högklassiga. Det slutsteg jag nyligen konstruerat åt en kund tog cirka 300 timmar i anspråk. Mina nya högtalare(för privat bruk) tog cirka 10-15% av detta i anspråk.
Harryup skrev:Eftersom det inte finns någon högtalare som inte färgar ohörbart på alla typer av musik så tycker jag det är helt oseriöst att kalla exempelvis elektrostater för oseriöst tillverkade högtalare.
Harryup skrev:Jaha Max,
spelar det någon roll om den spelar skjortan av andra dyrare högtalare?
Impedansen viktigast av allt?
Ligger i elektrostatens princip att impedansen sjunker mot stigande frekvens. Vet ingen tillverkare av elektrostater som säger att man kan driva deras högtalare med precis vilken förstärkare som helst.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster