MP skrev:När blev GP en tung auktoritet i HiFi-världen?
På en gång, troligtvis har dom inte Furutech som annonsör vilket säkerligen hifitidningar har.
Så då är det helt okej att skriva sanningen
Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Kaffekoppen skrev:
*Nämner högspänning explicivt eftersom faktorer som kontaktresistans saknar betydelse för applikationen.
Vill bara lite försiktigt påpeka att högspänning gäller
1000V o därutöver.
AVR4000 skrev:Inget ont om GP (de har skrivit om "lokens bränslevagnar, s.k fendrar") men hur de ställer sig till HiFi kan vara svårt att bedöma. I detta fallet har de rätt i sin kritik, dock anser jag att det finns två sorters nätkablar, oskärmad och skärmad. Det kan finnas anledning att använda en skärmad för att "skydda" känsliga signalkablar. Men en skärmad behöver inte kosta speciellt mycket.
Däremot är ju frågan vad GP ska skriva nästa gång. Kanske det blir något i stil med: "Vi hörde ingen skillnad mellan mikrostereo hos PåAv jämfört med en bra stereo".
Nej. 400V åstakommer jag i mina vanliga eluttag genom att byta ut nollan mot en fas. Det behövs bara två faser för det*Laila skrev:Kaffekoppen skrev:Använder ni inte trefas till era anläggningar?![]()
Du menar typ 400V ?
Kaffekoppen skrev:MP:
- Vad tycker du en nätkabel skall ha för funktion ?
- Vad behöver den klara av på ett annat sätt än elkablaget i väggen gör?
- Hur åstakommer man det?
- En jordad eldosa med 6 uttag och strömknapp kostar 49:-, hur pass mycket mindre borde det då anses rimmligt att betala för en sladd som enkom kopplar normal hushållselsspänning* mellan två apparater/mellan kopplingslist och apparat?
*Nämner hushållselsspänning explicivt eftersom faktorer som kontaktresistans saknar betydelse för applikationen. [/u]
Vee-Eight skrev:Vilken auktoritet måste man vara för att kunna konstatera att en elsladd för hutlöst många pengar är lurendrejeri?
Vee-Eight skrev:Är man sk "auktoritet", eller skall bli accepterad som en sådan bland sk audiofiler, så förväntas det väl också att man applåderar dylika påhitt?
Laila skrev:Tror att jag avstår att kommentera ovanstående vidare.
Iofs, så kan man ju se det. Men å andra sidan kan man kanske se det som att tillhandahålla svepskäl för att motivera köp av en ren lyxprodukt - lite ungefär som att Rolex säljs på precis tidmätning (också i praktiken ett svepskäl).
ag känner (utan att ha tänkt igenom jättemycket) att hela diskussionen är lika akademisk som ex.vis som när en Rolexägare hävdar denna klockas exakta tidsmätning som nödvändig, jämfört med en Casioägare som argumenterar att denna minsann är lika exakt, när ingen av dem i praktiken har någon som helst nytta av så pass exakt tidsangivelse öht där de springer efter samma buss.
Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.
MP skrev:Vad har du för spänning i dina nätuttag i väggen förresten? Lite oroväckande att LTS ordförande inte vet ens det... Fast det var ju inte direkt oväntat.
MP skrev:Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.
Jag har väl inte misslyckats med något?
Jag har PM:at site admin (hali) angående nickbyte för över en vecka sedan men inte fått någon respons ännu. Hur kan det vara ett misslyckande för mig?
Dina frågor är retoriska så jag tror inte att du egentligen förväntar dig några svar. Jag tror snarare att du sitter på din kammare och är väldigt nöjd med dig själv. En kabel är ju en kabel och en kontakt är ju en kontakt, eller hur? Så du slipper ens fundera om det kan göra någon skillnad.
Vad har du för spänning i dina nätuttag i väggen förresten? Lite oroväckande att LTS ordförande inte vet ens det... Fast det var ju inte direkt oväntat.
MP skrev:Dina frågor är retoriska så jag tror inte att du egentligen förväntar dig några svar. Jag tror snarare att du sitter på din kammare och är väldigt nöjd med dig själv. En kabel är ju en kabel och en kontakt är ju en kontakt, eller hur? Så du slipper ens fundera om det kan göra någon skillnad.
AVR4000 skrev:En snabb fråga: vilken skillnad ger en nätkabel för 12.000 kronor jämfört med en bra skärmad standardnätkabel?
Jag kan köpa att en viss skillnad kan finnas mot en oskärmad men mot en skärmad?
För 12.000 kronor får man ett par Larsen 6 som garanterat låter bättre än en nätkabel för samma summa och rent av gör någon nytta i anläggningen.
Det är mycket möjligt att någon förvirrad journalist skriver att denna fantastiska nätkabel ger djupare bas, klarare mellanregister och mjukare diskant. Dock skulle det göra att den journalisten sätter sig i en svår sits och rent ut sagt hittar på saker. Detta då jag omöjligen ens om jag ser kabeln inkopplad skulle kunna lura mina öron att höra en sådan skillnad och sedan med gott samvete förklara att 12.000 är väl spenderade pengar.
Jag kan ta en analogi. Jag lyssnade på Skilfings stereobänk på Arken 2004. I den mån den fjädrade upphängningen gjorde skillnad kan den beskrivas som en ytterst svag ökning av renheten i mellanregistret. En nyansskillnad i ett begränsat frekvensområde. Jag hade inte köpt en bänk för att få denna svaga skillnad som krävde mycket koncentration och att man följde vissa delar av musiken. Ett blindtest hade inte dragit fram skillnaden såvida man inte fått loopa låten under en längre period med fjädring och utan fjädring på bänken.
Ljudskillnaden på en nätkabel för 12.000 kronor och en skärmad standardkabel handlar med ett stort nödrop om små nyanser. Men jag är inte ens övertygad om det. Stor skillnad i klass med ny CD-spelare, förstärkare, högtalare, dämpfötter till högtalarna eller akustikåtgärder är det inte och därmed inte värt 12.000 kronor.
MP skrev:Ponera att du har lagt ut en förmögenhet, säg en miljon, på din anläggning och tycker att det inte kan låta bättre. Men så dyker det upp en nätkabel som kan ge dig en lite bättre upplösning i diskanten, t.ex. Hur mycket är du då beredd att betala för denna extremt lilla förbättring? 12000 ter sig i detta sammanhang som småslantar.
AVR4000 skrev:Jag kan ta en analogi. Jag lyssnade på Skilfings stereobänk på Arken 2004. I den mån den fjädrade upphängningen gjorde skillnad kan den beskrivas som en ytterst svag ökning av renheten i mellanregistret. En nyansskillnad i ett begränsat frekvensområde. Jag hade inte köpt en bänk för att få denna svaga skillnad som krävde mycket koncentration och att man följde vissa delar av musiken. Ett blindtest hade inte dragit fram skillnaden såvida man inte fått loopa låten under en längre period med fjädring och utan fjädring på bänken.
Ljudskillnaden på en nätkabel för 12.000 kronor och en skärmad standardkabel handlar med ett stort nödrop om små nyanser. Men jag är inte ens övertygad om det. Stor skillnad i klass med ny CD-spelare, förstärkare, högtalare, dämpfötter till högtalarna eller akustikåtgärder är det inte och därmed inte värt 12.000 kronor.
phloam skrev:Iofs, så kan man ju se det. Men å andra sidan kan man kanske se det som att tillhandahålla svepskäl för att motivera köp av en ren lyxprodukt - lite ungefär som att Rolex säljs på precis tidmätning (också i praktiken ett svepskäl).
Även om det är så att man i kabelfallet går över en teoretisk gräns och "luras", så är det (tycker jag) i allt väsentligt är en fråga om att motivera lyxkonsumtion. Därav min högst principiella invändning mot termen Ormolja
Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.
subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.
Vad hette MP innan?
Kevin_Mitnick skrev:subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:MP: Du har tydligen misslyckats med din stora ansträgning vad gäller ditt nickbyte. Du har dessutom misslyckats med att besvara mina frågor. Inget av det var direkt oväntat.
Vad hette MP innan?
Chris Lymme
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster