Råd om rengöring!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Råd om rengöring!

Inläggav CODY » 2008-10-12 14:47

Hej,

Jag har på ganska kort tid fått två integrerade pioneerförstärkare: A 441 och SX 757. De är åttiotalare och ingen av dem kan väl kallas vintage, men särskilt A-441an verkar lovande. Den har ett rent och kraftfullt ljud. Har även (förhoppningsvis) en sansui med voltmätare på ingång.

Dessa har stått på vinden och är mycket smutsiga; A-441an har t ex fågelbajs innanför skalet! Den brusar en del också och det skrapar när man vrider på reglagen!

Så till frågan: jag vill rengöra dessa, kontakterna, vreden etc och sätta dem i rimligt stridbart skick. Finns det några länkar om hur man går till väga och vad man skall använda för utrustning och rengöringsmedel. Uppenbara åtgärder? Har kollat era fina länksamlingar men inte hittat något.

Tack, Cody!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-10-12 15:45

Jag skulle:

Grovdammsuga hela stärkaren utanpå, i alla vinklar
Plocka av locket och dammsuga (helst blåsa) ur all skit
Plocka loss alla vreden, lägga dessa i varmt vatten och lite diskmedel, samt polera dessa med en disktrasa
Även torka rent bakom där rattarna suttit

När hela är fysisk ren så skulle jag gå igenom ALLA vreden och reglage, knappar osv. med CRC Electronic Cleaner, finns på klasse för 55:-. Gnugga och vrida och trycka osv tills man fick bort all oxid i dem

Sedan, när detta är färdigt, så skulle jag torka av med en lättfuktad disktrasa med lite, lite diskmedel, utanpå. Helst med en sk, mirakeltrasa så man slipper använda diskmedel och sånt. Finns för 59:- i trepack på klasse. (Nää, jag jobbar inte där!) :D Displayerna blir JÄVLIGT rena om man först torkar med en varmfuktad mirakeltrasa och sedan torkar torrt med en torr.

Är det inga fel på den, så torde den vara som ny nu.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-12 16:13

Tack Falkis!

När du skriver CRC, är det detsamma som 5-56an? Den känns lite riskabel, och jag kanske skulle använda isopropanol?

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-10-12 16:32

CRC 5-56 skall ALDRIG användas i elektronik, det blir en klibbig hinna som gör det etter värre efter en månad ... Dock funkar 5-56 OK för att smörja leden i häcksaxen. :roll:

De produkter som Falkis refererar till funkar fullgott, så följ de råden.
Isopropanol funkar oxo, men då behöver du komplettera med någon kontaktolja efter tvättandet.
Leif

"man lär så länge man har elever"

MP

Re: Råd om rengöring!

Inläggav MP » 2008-10-12 19:20

CODY skrev:...A-441an har t ex fågelbajs innanför skalet!...

:oops: :mrgreen:
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
CODY

Re: Råd om rengöring!

Inläggav CODY » 2008-10-12 19:53

eMPe skrev:
:oops: :mrgreen:

Jo, kunde nog förstå att det var från din gump! :lol:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-12 23:18

Falkis skrev: ALLA vreden och reglage, knappar osv. med CRC Electronic Cleaner, finns på klasse för 55:-. Gnugga och vrida och trycka osv tills man fick bort all oxid i dem

Är det inga fel på den, så torde den vara som ny nu.

hej och tack igen,

Fråga:

Gäller detta inuti också? Jag skall naturligtvis vara försiktig, men eftersom det finns träck där inne, känner jag för att göra rent där också. Man vill ju inte att det skall börja lukta illa när förstärkaren stått på ett tag
:D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-12 23:35

Får tillägga, att en gammal tandborste är bra att gnugga bort ingrodd smuts med, typ fågelbajs. :wink:
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-12 23:40

OBS! detta råd tar jag inget ansvar för !

När jag grovrengjorde en Marantz 2220 för några månader sedan(finns lång tråd) så var det effektivaste medlet YES Power Spray. Fördelen med detta var att det hade en tendens att lösa upp smuts och skit men ändå inte text eller dylikt, som ofta t-sprit gör. Dock använde jag inte det på elektronikkomponenter.

Om du vågar så testa dig fram med detta, inte så pjåkigt faktiskt. Men tänk på att ta bort det inom rimlig tid, det är starkt!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-12 23:46

På äldre apparater var en del kretskort vaxbehandlade för att skydda kopparbanorna. Där kanske man får vara lite försiktigare.

Tandborsten tänkte jag ska användas torrt.

Tvättas det med vätskor, använd hårtork efteråt.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-12 23:48

Ragnwald skrev: typ fågelbajs.

Tack för tips Fjonk och Ragnwald,

Jag har talat med vindsinnehavaren som säger att det förmodligen är fladdermöss som osnyggat i förstärkarna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-12 23:53

Åh... fy tusan. :lol:
Bild

Återgå till Vintage-hifi