GP vs. Ormolja...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-12 18:43

soundbrigade skrev:Fan, nu blev det en kabeltråd.

Tillbaka till topic: Ska en skribent på en svensk dagstidning få ha en åsikt om dyrkablar? Eller är det bara HiFi&Musik och andra blaskor som hyllar ormolja som får skriva om sådant?

Nekande svar gifves. Skribent på svensk dagstidning skall förbjudas att hafva åsikter angående dyrkablar. Det äro förvisso på detta sättet att eljest dylika skribent ehuru intresserad av spörsmålet ifråga han är, så skola han afhålla sig ifrån allehanda tankar, ideer och åsikter angående ormoljedetaljer och andra högt stående ting. :)

Enkom ädla organ anpassade för vidarebefordran av ljudliga nyheter såsom HiFi&Musik och andra blaskor skola hafva ensamrätten till ormoljeskriverier. 8)

:)/PS

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-12 18:49

MP:

Åter igen:

Jag anser att GP-snubben har rätt att anse det vara humbug även ur sin synvinkel, pga att för honom är lurendrejeri. För en sk audiofil med miljontals pengar satsade på en anläggning så är saken en annan. Men det är inte mindre dyr kabel för det, som Kaffekoppen påpekade.

Hursomhellst; jag kan byta nick på dig också, inte bara Hali. PM:a mig nytt förslag på namn så skall vi se till att det löser sig. Dessutom slipper vi att detta trams smutsar ned alla trådar, såsom det gjorts de senaste månaderna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-12 18:56

MP :)

Vad sägs om Motvals :)

Det är inget fel i det. Jag är själv lite motvals då och då, precis som många andra :) Jag vet dock inte om den Nicken är ledig?

Lycka till med Nickbyte :)

V-åttan fixar biffen. Han är allsmäktig på faktiskt.se :wink:

MvH :D
PS

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-12 19:12

Vee-Eight skrev:MP:

Åter igen:

Jag anser att GP-snubben har rätt att anse det vara humbug även ur sin synvinkel, pga att för honom är lurendrejeri. För en sk audiofil med miljontals pengar satsade på en anläggning så är saken en annan. Men det är inte mindre dyr kabel för det, som Kaffekoppen påpekade.

"Dyrt" är ett relativt begrepp. Sen tycker jag att nöjesskribenten faktiskt borde redogöra varför han tycker som han tycker. Dagspressen kryllar av förutfattade meningar.
Vee-Eight skrev:Hursomhellst; jag kan byta nick på dig också, inte bara Hali. PM:a mig nytt förslag på namn så skall vi se till att det löser sig. Dessutom slipper vi att detta trams smutsar ned alla trådar, såsom det gjorts de senaste månaderna.

PM skickat.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-12 19:19

petersteindl skrev:MP :)

Det är inget fel i det. Jag är själv lite motvals då och då, precis som många andra :) Jag vet dock inte om den Nicken är ledig?

PS

Nja, tänkte först kalla mig Kaffeknoppen men ändrade mig. Du får se vad det blir. Fast efter nickbyte kanske ingen känner igen mig så att dom kan bli arga redan innan dom läst mina inlägg? Knepig situation det här...

Förresten, vad anser du om Peter Belts produkter? :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 19:19

petersteindl skrev:V-åttan fixar biffen. Han är allsmäktig på faktiskt.se :wink:

Nu börjar du låta som Mats ....

Självklart betraktar Daniel Claeson kabeln som en kabel, ingenting annat. På samma sätt som de flesta av oss betraktar Tabasco-sås: en krydd- och smakstark sås som får god mat att smaka godare.
Jag tror det är människor med båda fötterna på jorden som ska titta på sådana här produkter, inte en grupp hifi-scientologer som ju är ultra-subjektiva få ange ton och klang.

Sedan måste jag ännu en gång få uttrycka min yttersta avsky mot nedsättande skriver om så kallade "lakritskablar". Det finns INGEN som kunnat visa att en bra, enkel och billig (medföljande) kabel skulle vara på något sätt dålig. Jag kan tänka mig att det är snubbar med stort självhävdelsebehov och liten *** som klankar ner på en bra baskabel. :x

"Dyrt" är ett relativt begrepp. Sen tycker jag att nöjesskribenten faktiskt borde redogöra varför han tycker som han tycker. Dagspressen kryllar av förutfattade meningar.

Liksom "fackpressen" och diverse ljudforum dräller av subjektiva och totalt ogrundande omdömen och slutsatser som strider mot vedertagen vetenskap.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-12 19:24

soundbrigade skrev:
petersteindl skrev:V-åttan fixar biffen. Han är allsmäktig på faktiskt.se :wink:

Nu börjar du låta som Mats ....

Självklart betraktar Daniel Claeson kabeln som en kabel, ingenting annat. På samma sätt som de flesta av oss betraktar Tabasco-sås: en krydd- och smakstark sås som får god mat att smaka godare.
Jag tror det är människor med båda fötterna på jorden som ska titta på sådana här produkter, inte en grupp hifi-scientologer som ju är ultra-subjektiva få ange ton och klang.

Sedan måste jag ännu en gång få uttrycka min yttersta avsky mot nedsättande skriver om så kallade "lakritskablar". Det finns INGEN som kunnat visa att en bra, enkel och billig (medföljande) kabel skulle vara på något sätt dålig. Jag kan tänka mig att det är snubbar med stort självhävdelsebehov och liten *** som klankar ner på en bra baskabel. :x

Liksom "fackpressen" och diverse ljudforum dräller av subjektiva och totalt ogrundande omdömen och slutsatser som strider mot vedertagen vetenskap.

Och hur stor *** har du? :(

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-12 19:27

Detta med orimligt dyra kablar är väl en senkommen idé, som vissa branschföreträdare hittade på då kunderna började köpa hembio istället för ren hifi?

Det är väl inget att bråka om?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 19:34

MP skrev:Och hur stor *** har du? :(

Vad skulle jag tro ... 8W kanske (i ren klass A, då förståss). :D
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 19:39

Jag är lite elak, men jag tar mig konstnärliga friheter ibland.

Läkemedelindustrin måste kunna vissa att läkemedel dels har angiven effekt, dels att läkemedlen inte har oönskade (eller icke redovisade) biverkningar.
Matindustrin måste deklarera alla tillsatser och har tvång att inte hälla i allehanda blask i maten.
HiFi-industrin har inga skyldigheter att påvisa någonting. Dessutom har de alltid en gisslan som lider av värsta slagets Stockholmssyndrom och som gör allt för att försvara industrin, vilken ju då inte behöver hävda något alls utan bara sätta högst godtyckliga prislappar på högst godtyckliga produkter.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-12 19:41

soundbrigade skrev:Matindustrin måste deklarera alla tillsatser och har tvång att inte hälla i allehanda blask i maten.

Gäller detta Coca Cola också? :wink:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-10-12 19:41

MP skrev:

Ja, konstigt att ingen anmärker på det faktalösa sätt som Herr Claeson skriver, i vanliga fall brukar ju icke fakta baserade påståenden skrattas åt, nu är det plötsligt helt ok? Är folk mera intresserade av att ha rätt än sanningen bakom? I så fall är det dags att landa och släppa prestigen.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-12 19:42

Linnar skrev:
Vill jag få någon som helst information om HiFi läser jag hellre lyssningsintryck i någon facktidskrift

Detta håller jg definitivt inte med om!!

Om nu kablarna, mot förmodan, skulle låta olika så tror inte jag att en kabel kan göra så otroligt mycket på ljudet som en tidning beskrev en gång:

"... Således hör man mer av vad som händer i bakgrunden, knirkande stolar, dörrar som slår eller bilar utanför inspelningslokalen hörs plötsligt klart i ljudbilden som detaljer man knappast ens märkt innan. ..."

Detta är jämfört med en annan kabel som också fick super duper ord från testaren. När man vet att ljudet skiljer sig knappt hörbart från en lampsladd till den testade kabeln så kan den absolut inte skilja sig så mycket mellan en dyrkabel och en annan dyrkabel.
Jag tror att den billiga kostade runt 10000kr och den dyrare runt 30000kr

Alltså Hifipressen är nog det sissta man skall läsa om man vill läsa till sig erfarenheter.

Jag syftar på trovärdiga lyssningsintryck. Det är mer trovärdigt med en beskrivning av en högtalare eller förstärkare än en kabel. Ovannämnda kabelbeskrivning är felaktig eftersom den beskriver ett fenomen som motsvaras av ett högtalarbyte. Där kan sådant ske, att saker som tidigare inte hördes plötsligt går att höra. Journalisten som beskrev kabelns inverkan använder stora ord som snarare kan beskriva en högtalare och förefaller då antyda att den nya kabeln underförstått motsvarar ett högtalarbyte.

Även om man lyssnar öppet på olika kablar är min uppfattning att så stora skillnader är det inte om grundmaterialet är bra. Således sker rejäla överdrifter i texten.

Ett lyssningsintryck på en högtalare t.ex kan visserligen överdrivas det med men är i allmänhet lättare att förstå även om kringutrustning etc skiljer. Men min erfarenhet är att högtalare jag lyssnat på kontra pressens beskrivning är att vissa grundegenskaper uppfattats lika. Därmed inte sagt att man upplevt ljudet på samma sätt, bara att en del av intrycket stämmer med det egna intrycket.

Jag anser att man vid test av utrustning, även om det sker öppet, bör vara noga med att betona om det är nyanser eller stor skillnad och inte gå till överdrift. I de fall ett BT som är korrekt utfört motbevisar de "stora" skillnaderna på t.ex kablar ser jag det som inget annat än överdrifter från de som beskrivit skillnaderna. I praktiken rörde det sig om nyanser som de misslyckas med att pricka in.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-12 19:47

soundbrigade skrev:Fan, nu blev det en kabeltråd.

Tillbaka till topic: Ska en skribent på en svensk dagstidning få ha en åsikt om dyrkablar? Eller är det bara HiFi&Musik och andra blaskor som hyllar ormolja som får skriva om sådant?

Det bör finnas kompetens inom området som berörs. Med kompetens syftar jag på att vederbörande lyssnat på en del anläggningar (minimikrav) och vet hur "bra ljud" låter och gärna eger en hyfsad anläggning själv. Med hyfsad menar jag något med HiFi-inriktning istället för en mikrostereo med 2000 Watt PMPO och Mega Bass Boost Ultra.

Är det däremot en person som inte har någon erfarenhet alls av t.ex HiFi och ljudåtergivning är det inte riktigt lämpligt att skriva ens om dyrkabel.

Detsamma gäller andra tekniska områden exempelvis. Ska man skriva om t.ex spårvagnars kvalitet kan det vara bra att veta något om vad man skriver om. Likaså bör en journalist som skriver om bilar veta något om det. O.s.v.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 19:53

MP skrev:
soundbrigade skrev:Matindustrin måste deklarera alla tillsatser och har tvång att inte hälla i allehanda blask i maten.

Gäller detta Coca Cola också? :wink:

Vi har en livsmedelslagstiftning i landet som gäller alla. Det finns legender om hemliga ingredienser men för Livsmedelsverket får det inte finnas några hemligheter.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-12 20:14

Sicken rubbad tråd!

MP.

Du har missuppfattat hela faktsiktmaffian. De är totalt emot allt som glittra å glimma. De får tarmvred om någon tjänar en slant på att skänka skön känsla och upphetsning. Vi få anta att denna faktiskt intellektuella medelklass inte heller haft kontakt med porr heller eftersom det är också sådan som folk tjänar pengar på genom att skänka en stunds upphetsning.
Rent tekniskt tror dock de har rätt eftersom kablar är svåra att detektera skillnader på. Det går givetvis och det är det nog ingen som motsätter sig. Det är priset kontra prestanda som är på tapeten och att många dyrkablar agerar rena filter och då om möjlige är sämre än en std kabel

Faktisktmaffian

Varför häckla på det som har råd. Det drabbar ju knappast några fattiglappar då det gäller dyrkabelköp. Om man vill brösta sig och må bättre en stund så är det väl ingenting som felar och ni måste ju tillstå att en färgad kabel kan agera som soundshapeing i en anläggning och dessutom i en missanpassad anläggning faktiskt utgöra en lösgörande faktor som får ljudet att bli bättre?! Är det inte så? Det är ju så att det kund då har gjorts genom att personen kombinerade fel förstärkare med fel högtalare i fel rum och fick en alldeles för tydlig och skrikig diskant och genom att ta en kabel som tar edgen av diskanten så får han bättre ljud... Hur skall ni då med eran stolta dryga stil få den att tro att ni har rätt när han har grundat sitt utlåtande på empirisk grund?

Sen mellanfolken som jag som gärna har dyrkablar för estetikens skull är tydligen också blåsta efter som vi då stödjer den sataniska verksamhet som kabeltillverkarna står för.

Ibland undra jag om ni i tidigare liv företrädda Kyrkan. Under häxbränningens tidevarv?

MM
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

MP

Inläggav MP » 2008-10-12 20:21

meanmachine skrev:...Ibland undra jag om ni i tidigare liv företrädda Kyrkan...

Är det inte det du gör vid insamlingen av apparater? :D
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-12 20:55

meanmachine:

Min bevekelsegrund är inte att häckla någon. Mitt ursprung som ingenjör är att konstruera ting till rätt kvalitet, av minsta mängd resurser till lägsta möjliga pris. En del vill kalla detta för "lean engineering". Det är liksom mot alla principer om konstruktion att göra en dylika dyr kabel som inte gör annat än att vara elsladd. Vill folk betala hutlöst mycket pengar på ingenting rör mig inte i ryggen, för 25% av summan går ju faktiskt till vettiga saker såsom samhälliga funktioner inom kommun och stat i form av moms. Fan ta den som köper såna kablar svart alt begagnat! ;)

Men det var inte det tråden handlade om; utan det var att en utomstående, ickeaudiofil skribent kommit till samma insikt som många andra inom hobbyn. Och att vår lilla patetiska ankdamm omnämndes i dagspressen bland vanliga dödliga. :)

Fö är det trist att DU sätter en etikett på samtliga som en "faktisktmaffia" och tillskriver därmed alla med rätt så illa generaliserande, onyanserade och raljerande beskrivningar. Jag har för mig att jag påpekat detta tidigare vid ett flertal tillfällen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-12 21:03

MP skrev:
petersteindl skrev:MP :)

PS

Nja, tänkte först kalla mig Kaffeknoppen men ändrade mig. Du får se vad det blir. Fast efter nickbyte kanske ingen känner igen mig så att dom kan bli arga redan innan dom läst mina inlägg? Knepig situation det här...
Förresten, vad anser du om Peter Belts produkter? :wink:

Om de blir arga redan innan de läst dina inlägg så kan felet knappast vara ditt.

Peter Belt, Kejsaren i Ormoljistan 8) Som jag tidigare sagt, humbug anser jag. Och du, jag har provat massor med gånger. Speciellt då jag har åkt runt till folk och de-beltat d v s tagit bort varje beltmojäng, steg för steg. Ingen har då hört skillnad utom den där hemska bältkeramiska kondensatorn som skall läggas direkt över högtalarklämmorna på slutsteg. Det är en keramisk kondensator på 0,1 uF d v s ganska stort värde för att vara en keramisk kondensator. Denna lilla konding hade en liten beltferritpärla. Jättefiffig resonanskrets. Jag tror den kostade 600 kronor på 80-talet. 2 kanaler blev 1200 kronor. Fint va :) Inköpskostnad? 1,50 kr för 2 kondingar kanske. Där var det en person som hörde förbättringen då jag slet bort beltotyget. Gudars vilka påhitt. Han fick ha kvar beltklistertajpen på fönstret. Vem det var. Jo det var en ordförande i en stiftelse d v s inte LTS. KK skulle aldrig gå på sånt skräp. Och det skall man vara glad för :) Förresten tror jag inte heller att denne ordförande skulle gå på det idag. Man blir ju slipad med åren.

Vad gäller skärmad nätkabel så kan det inte skada och ibland troligtvis även ge nytta.

Men Kaffekoppen har en poäng där att nätspänningskabeln i väggen är oftast oskärmad, så, why bother? Jag kan tänka mig att en induktiv nätkabel med skärm kan kanske vara en fördel. Men grabben i GP har ju en särdeles stor makt och den kan missbrukas. Om han inte provat kabeln överhuvudtaget, så är det lite tveksamt att skriva om den som om han visste svaret. Kontentan av det han skriver är att Furutech gör ett gott försök att lura folk med sin Powertech kabel. Dessutom skriver han att priset på 12 000 kr är facilt. Det får väl anses som ironiskt.

Tja, jag tycker han sticker ut hakan lite väl långt. Att luras är väl att betraktas som lurendrejeri. Är inte det straffbart? I så fall är det nog också straffbart att offentligt beskylla någon för det. Om det i Amerikansk press skulle visa sig att de gillar kabeln och dyrfina nätkablar, så får ju GP en knepig bevisbörda om ärendet hänskjuts till domstol av Furutech.

Nej, summa summarum tycker jag kanske att han sticker ut hakan för långt med den position som han har. Om han talar sanning då? Ja, då måste han kunna bevisa det. Det är alltså GP-mannen som i så fall har bevisbördan. Man får ju hoppas att han har torrt på fötterna. Om han inte kan bevisa det och hänvisar till någon annan enligt honom behörig instans så borde han lämpligen ha hänvisat redan i denna text, men han hänvisar till Furutechs hemsida. Inte bra. Dessutom skriver han inte ner kabeln egentligen utan alla "flummiga" nätkablar och speciellt Furutech som enligt hans tycke kan rida på stackarna i denna naiva bransch och då blir han ju tvungen att gå i många svaromål och det tror jag inte han klarar. Nu har jag försökt analysera och tyckt till :)

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-12 21:04

Jag är lite trist ibland. Även om jag är mest snäll nu för tiden. Jag tycker inte att faktiskt syn är ogrundad eller felande utan anmärker på en trist attityd.

Att, för att knyta till topic, jämföra denne man på GP och dennes uttalande om hifi tycker jag en bild talar bäst.

Christer Glenning (dumsnut) testade en gång en Maserati på trafikmagasinet och kunde ju inte, dum som han är, bara leka med den och inse vad det är. Nä den dumskallen skulle givetvis testa om den kunde rymma barnvagnar och vad reservdels och servicerpriserna kostade. Vidare skulle den kollas hur bra sikt man hade bakåt etc. Den Bilen fick typ 3a5 rattar medan normbilen typ Volvo 740 hade 5a5. Vi kan ju då anta att Volvon är den bättre bilen? Visst men ingen som kallar sig bilintresserad skulle väl för 17 välja Volvon före Maserati? Då får man nog byta intresse. Det går liksom hand i hand med intresset!

Jag får anta att flera av edra förnäma herrar har köpt alufälgar till bilen? Vad har dessa för värde förutom det estetiska och självkänslan? :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-12 21:08

Alu är ju enklare att hålla rena på vintern... 8)

Men Maseratin kanske inte skulle vara med i Trafikmagasinet öht.

Attityden som sådan håller jag med om att den är trist, men gör inte misstaget att tro att den delas av alla. Det är snarare så att den förespråkas av ett litet fåtal som mycket gärna utger sig för att tala för allas åsikt.
- Carlsson Illuminati -

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-10-12 21:13

petersteindl skrev:

Tja, jag tycker han sticker ut hakan lite väl långt. Att luras är väl att betraktas som lurendrejeri. Är inte det straffbart? I så fall är det nog också straffbart att offentligt beskylla någon för det. Om det i Amerikansk press skulle visa sig att de gillar kabeln och dyrfina nätkablar, så får ju GP en knepig bevisbörda om ärendet hänskjuts till domstol av Furutech.

Nej, summa summarum tycker jag kanske att han sticker ut hakan för långt med den position som han har. Om han talar sanning då? Ja, då måste han kunna bevisa det. Det är alltså GP-mannen som i så fall har bevisbördan. Man får ju hoppas att han har torrt på fötterna. Om han inte kan bevisa det och hänvisar till någon annan enligt honom behörig instans så borde han lämpligen ha hänvisat redan i denna text, men han hänvisar till Furutechs hemsida. Inte bra. Dessutom skriver han inte ner kabeln egentligen utan alla "flummiga" nätkablar och speciellt Furutech som enligt hans tycke kan rida på stackarna i denna naiva bransch och då blir han ju tvungen att gå i många svaromål och det tror jag inte han klarar. Nu har jag försökt analysera och tyckt till :)

Väl mött :)
PS

Precis!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 21:14

Fast analogt, är en bil MER bil för att det inte finns baksäte, för att det är magnesiumfälgar och en en boxermotor?
Kan man säga att om man jämför Maseratin och Volvon och kör mellan Väners-djävla-borg och Stockholm så kommer man fram mer (inte snabbare eller bekvämare) med Maseratin än med Volvon.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-12 21:15

Det finns en aspekt till
Jo, om jag känner dig MM rätt, grundat på dina inlägg, så tror jag inte att du i dina vildaste fantasier ens skulle fundera på att köpa en elsladd för 12KK, inte ens för 0,2KK.
Och ändå så skriver du som du skriver i inlägget ovan. Ditt inlägg undviker nogsamt att beröra frågan huruvida en 12kk sladd kan vara prisvärd eller huruvida herr Svensson har rätt att säga sin mening beträffande en sladd. Du passar i stället på att utdela en kollektiv örfil. När jag läste ditt inlägg första gången tog jag för givet att du ironiserar och räknar dig själv till faktisktmaffian med en blink i ögat, men det var nog fel.
Alltså, det skulle vara intressant att läsa vad du tycker. Och att du på ngt sätt har mod att visa att du uppskattar Faktiskt vilket du ju rimligen måste göra eftersom du skriver här.
Edit: skriver långsamt, flera inlägg har kommit medan jag skrev.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-12 21:19

dimitri skrev:Det finns en aspekt till
Jo, om jag känner dig MM rätt, grundat på dina inlägg, så tror jag inte att du i dina vildaste fantasier ens skulle fundera på att köpa en elsladd för 12KK, inte ens för 0,2KK.
Och ändå så skriver du som du skriver i inlägget ovan. Ditt inlägg undviker nogsamt att beröra frågan huruvida en 12kk sladd kan vara prisvärd eller huruvida herr Svensson har rätt att säga sin mening beträffande en sladd. Du passar i stället på att utdela en kollektiv örfil. När jag läste ditt inlägg första gången tog jag för givet att du ironiserar och räknar dig själv till faktisktmaffian med en blink i ögat, men det var nog fel.
Alltså, det skulle vara intressant att läsa vad du tycker. Och att du på ngt sätt har mod att visa att du uppskattar Faktiskt vilket du ju rimligen måste göra eftersom du skriver här.

Skall du fortsätta vara såhär skarp så kommer ngn att skära sig, tveklöst! 8O :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-12 21:19

soundbrigade skrev:Fast analogt, är en bil MER bil för att det inte finns baksäte, för att det är magnesiumfälgar och en en boxermotor?
Kan man säga att om man jämför Maseratin och Volvon och kör mellan Väners-djävla-borg och Stockholm så kommer man fram mer (inte snabbare eller bekvämare) med Maseratin än med Volvon.

Det handlar om passion och känsla snarare än mattematik och förnuft!

Det är vad som är eller skall vara drivkraften bakom ett intresse. Hör du inte själv hur det låter.

Jag är mycket intresserad av bilar. Jag har en Volvo 240DL -87 Bilar är mitt intresse. :) Det är en mycket drivftsäker. billig, säker och funktionell bil. Jag älskar bilar! Och älskar körupplevelsen i den samme!

Det finns ingen bil som egentligen är bättre! :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-12 21:27

dimitri skrev:Det finns en aspekt till

Dimitri jag uppskattar sannerligen faktiskt. Med MAFFIA som epitet avser jag en viss smalsynthet som endast påträffas här och av många ses som en trist attityd som klankar ned på andras syn.

Huruvida jag tycker den nämnda kabeln är prisvärd är irrelevant och jag har heller inte testat den. Dock med andra bekantskaper har jag ej funnit dem prisvärda om man ser till prestanda (vilken är vad vi pratar om) men som skönhetsförhöjare tycker jag det är upp till köparen att avse vad som är prisvärt.

Jag vill dock påvisa att (säkert) flera av er har köpt en ny eller nästan ny bil vid olika tillfällen och sedan sålt den för åtskilligt billigare något eller några år senare. En förlust på kanske flera FURUTECH-kablar. Detta tycker jag är ännu värre! Så allt skall sättas i perspektiv!

MM

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-12 21:34

MM: Det fattar jag väl (NOTERA väl med ETT L).
Men analogt med hifi-industrin: varför inte säga att man kör med Dyr-Ormoljekabel för att den i pris och snajs matchar den handbyggda hörnsoffan i australisk dvärgpungälgskinn, och inte tjafsa om att mellanregsitret blommar ut, medan basen sjunker minst två oktaver och diskanten är så ytransparent att man får anemi.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-12 21:41

soundbrigade skrev:MM: Det fattar jag väl (NOTERA väl med ETT L).
Men analogt med hifi-industrin: varför inte säga att man kör med Dyr-Ormoljekabel för att den i pris och snajs matchar den handbyggda hörnsoffan i australisk dvärgpungälgskinn, och inte tjafsa om att mellanregsitret blommar ut, medan basen sjunker minst två oktaver och diskanten är så ytransparent att man får anemi.

Och var nånstans hävdar Furutech alla dessa ljudmässiga skillnader? Kan du ge en länk till någonstans på deras sajt där detta påstås?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-12 21:45

soundbrigade skrev:MM: Det fattar jag väl (NOTERA väl med ETT L).

Heter det inte dvärgälgpungskinn ? :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi