AVR4000 skrev:När det gäller Skilfingbänken rörde det sig om en ytterst liten skillnad i ett begränsat område av mellanregistret. Detta vid öppen lyssning. Den skillnaden kunde enbart höras vid stor koncentration så om den skulle motivera betalning hade jag sagt att det möjligen är värt 10 kronor.
Om man vid den lyssningen fick för sig att det var STOR skillnad och börjat tala om den bättre basen, klarare diskanten etc skulle det vara ren dumhet.
Ett blindtest av bänken hade givit ett liknande resultat, lyckas man uppfatta skillnaden hade den i vilket fall som helst varit på gränsen till ohörbar och inget man kan argumentera för på ett trovärdigt sätt.
Alltså, detta går inte ihop för mig. Du säger att skillnaden var väldigt liten, men du är helt säker att du hade hört samma blint. Varför tror du det? Hur "lätt" man hör skillnaden är ju inget bevis att det verkligen är en skillnad, något som vi har sett flera gånger innan.
AVR4000 skrev:Jag hade kategoriserat bänken i samband med den öppna lyssningen som: "extremt minimal skillnad, troligen inte ens hörbar om andra skivor spelas, kan ej säkerställas eller användas som argument för köp". Ett BT hade för mig givit samma resultat, mer eller mindre noll men i vissa lägen kan en hårfin skillnad upptäckas men den är så liten att man i vilket fall som helst inte hade märkt den vid normal lyssning.
Igen, hur kan du veta detta så säkert?
AVR4000 skrev:För att uppfatta den skulle jag säga att man får loopa 20 sekunder av en specifik låt upprepade gånger. Då det inte hör ihop med normal lyssning beaktar jag inte den lilla mininyansen.
Har du gjort många egna blindtester? Jag har gjort en hel del och jag kan säga att lättaste sättet att höra skillnader är med snabba byten och rätt korta intervaller.