Signalkabel i vägg: RG62 vs CT100 vs cat7

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Vilken kabel ska jag dra?

CT100
8
33%
RG62
5
21%
Cat7
11
46%

Antal röster : 24

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Signalkabel i vägg: RG62 vs CT100 vs cat7

Inläggav Rundberg » 2008-10-13 00:14

Hej på er alla!

Jag håller på att hjälpa en kompis med att installera ljud i köket. En av kruxen handlar om att dra lågnivåkabel från hans Denon 3808 till en effektförstärkare som kommer stå i köket. Det finns en kabelränna förberedd i väggen, avståndet är ca 17 meter.

Vilken kabel är bäst?

Som jag ser det har kablarna följande för- respektive nackdelar:

CT100:
+ Dubbel skärm
+ 75 Ohm (rester kan återanvändas till satellitinstallationen
+ Kopparskärm (enkel att löda)
- (Relativt) hög kapacitans: 56pF/m
- En kabel per kanal

RG62:
+ (Relativt) låg kapacitans: 47,6pF/m
+ Kopparskärm (enkel att löda)
+ Rekommenderad av många...
- Enkel skärm
- En kabel per kanal

Cat7
+ Lägst kapacitans: 42nF/km
+ Fyra kanaler kan dras med endast en kabel
+ Dubbel skärm
- Ej koaxial?
- Aluminiumskärm

Så: Vad ska jag använda för kabel?

MVH

/Mattias

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-13 00:59

Jag röstade på cat7. Men jag undrar hur många kanaler skall det dras. Stereo = 2 eller 5.1 eller något annat. Varför inte dra en cat7 + ett av de andra alternativen. cat7 har ju större användningsområde. Är den optimala ljudkvaliten önskvärd i köket? Jag har inte lyssnat på cat7 någon gång. RG62 vet jag låter ok. CT100 har jag heller inte lyssnat på.

(OT: Hur kommer det sig att USD är så hög eller är det SEK som har puckat ur?)

MvH :)
Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-13 01:04

CT100 hade jag valt.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-10-13 01:25

Samtliga bör normalt funka utmärkt för betydligt längre sträckor än 17m.

RG62 passar steg med lite taskig drivförmåga och har enkardelig rörformad mittledare kring stålkärna (trol. mindre brus).

CT100 kan ju även användas till digitala audiosignaler och analoga videosignaler vilken gör den mångsidig, även den med enkardelig mittledare samt en tätare folieskärm.

Cat7-kabeln med 4 x tvinnad partråd med varsin skärm och en gemensam ytttre skärm kan med fördel användas för upp till fyra kanaler i balanserad konfig om det finns starka yttre störfält på vägen och är nog lika lättdriven som RG62 tror jag fast ledarna är nog förstås flerkardeliga.

Om det nu inte är troligt att kabeln kan komma att återanvändas eller lånas till andra ändamål tillfälligt då och då så verkar Cat7 vara ett spännande alternativ särskilt då man kan utnyttja de fyra tvinnade partrådarna för lite olika konfigurationsmöjligheter. Annars skulle nog jag välja CT100 (eller RG59 om tillgängligheten på den är bättre - typ mini-RG59, som återfinns i Supras AV-kablage, verkar dock ha en jämförelsevis mindre tät skärm).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-10-13 08:26

n-puh skrev:Samtliga bör normalt funka utmärkt för betydligt längre sträckor än 17m.

RG62 passar steg med lite taskig drivförmåga och har enkardelig rörformad mittledare kring stålkärna (trol. mindre brus).

CT100 kan ju även användas till digitala audiosignaler och analoga videosignaler vilken gör den mångsidig, även den med enkardelig mittledare samt en tätare folieskärm.

Cat7-kabeln med 4 x tvinnad partråd med varsin skärm och en gemensam ytttre skärm kan med fördel användas för upp till fyra kanaler i balanserad konfig om det finns starka yttre störfält på vägen och är nog lika lättdriven som RG62 tror jag fast ledarna är nog förstås flerkardeliga.

Om det nu inte är troligt att kabeln kan komma att återanvändas eller lånas till andra ändamål tillfälligt då och då så verkar Cat7 vara ett spännande alternativ särskilt då man kan utnyttja de fyra tvinnade partrådarna för lite olika konfigurationsmöjligheter. Annars skulle nog jag välja CT100 (eller RG59 om tillgängligheten på den är bättre - typ mini-RG59, som återfinns i Supras AV-kablage, verkar dock ha en jämförelsevis mindre tät skärm).

cat7 verkar ju klart bäst. Lägg 2 eller fler, och använd det du behöver.

kapacitansen mellan delarna är beroende av hur den används: 42.5 pf / m gäller väl mellan de två trådarna i paret??

Om du använder den för obalanserad kabel med skärmen till jord så blir det nog ungefär det dubbla
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-13 11:06

Tack för era svar!

Tanken är att dra enbart två kanaler. Eftersom utgångarna på Denonen är obalanserade och det inte handlar om en miljö med hög störning så hade jag inte tänkt överföra signalen balanserat med extern elektronik.

Det jag tänker mig skulle kunna göras med Cat7 för att minimera jobb är att använda ett par ledare per kanal och hoppa över två av paren (man skulle kunna tänka sig att koppla in nätverket med de återstående två paren en vacker dag). I sådant fall ser jag två alternativa kopplingar:

1. Hela paret som + och yttre skärmen som genensam jord.
2. Ena ledaren i paret som +, den andra som jord. Skärmen jordas endast i ena änden för att undvika slinga.

Vilken koppling skulle fungera bäst?

MVH

/Mattias

P.S. (Att dollarn repar sig just nu beror förmodligen på en kombination av två mekanismer. Den ena beror på att efterfrågan på världens säkraste placering, den amerikanska statsobligationen, är rekordhög. För att kunna köpa sådana behöver man dollar, där för ökar efterfrågetrycket på dollarn. Den andra mekanismen är att den amerikanska efterfrågan på import minskar, eftersom jänkarna betalar i dollar så minskar utbudet på dollar också. Minskat utbud + ökad efterfrågan = högre pris.)
Tone Distribution

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-10-13 11:17

Ytterligare ett alternativ är antennkabel med dubbel skärm och kapacitans om ca 55 uF/m. Billigt och lättillgängligt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-13 11:22

Ja, den rekommenderar jag framför alla de kablar som nämnts i tråden.

CAT7 är ju direkt olämplig då, om den används för flera kanalr, endast har en skärm.

RG58 och RG59 fungear också bra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-13 11:52

Är inte CT100 just antennkabel med dubbel skärm?

Morello: Cat7 har även paren individuellt skärmade, hade det varit bättre att använda den skärmen? Är det att använda gemenskam skärm för båda kanalerna eller att köra "semi-balanserat" (dvs en ledare till jor rrespektive signal och separat skärm) som du ser som problemet?

Probelmet är att de individuella skärmarna är i aluminiumfolie. Går det över huvud taget att löda aluminium? Jag har försökt ett par gånger men aldrig lyckats, jag kanse är för usel bara...Tack för all hjälp!

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-13 12:47

Det går inte att löda aluminium utom med speciell alulod. Utgå ifrån att det inte funkar.

Däremot brukar det vara nån form av koppartråd löpande längs med alufolien på vissa kablar. På något sätt måste alufolien ha elektrisk kontakt med jord i båda ändar för att skärmen skall fungera.

Men som sagt vill du uppnå yttersta high end i köket? :) Eller?

Tackar för svar ang. dollarkursen $ Snart är det val i US&A :) Ökar kontrasten om tre veckor?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-10-13 13:57

Morello skrev:Ja, den rekommenderar jag framför alla de kablar som nämnts i tråden.

CAT7 är ju direkt olämplig då, om den används för flera kanalr, endast har en skärm.

CAT7 har individuella skärmar. Kan man åstadkomma kontakt så blir det en bra kabel NB för balanserade signaler.

Annars är ELFA KTV 0,5/2,2 CV eller KTV 0,7/2,9 CV OK, fast data kan man inte se på ELFA längre: man får gå till BEDEA och kolla TELASS - serien kablar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-10-13 14:06

Rundberg skrev:Är inte CT100 just antennkabel med dubbel skärm?

Morello: Cat7 har även paren individuellt skärmade, hade det varit bättre att använda den skärmen? Är det att använda gemenskam skärm för båda kanalerna eller att köra "semi-balanserat" (dvs en ledare till jor rrespektive signal och separat skärm) som du ser som problemet?

Probelmet är att de individuella skärmarna är i aluminiumfolie. Går det över huvud taget att löda aluminium? Jag har försökt ett par gånger men aldrig lyckats, jag kanse är för usel bara...Tack för all hjälp!

/Mattias

För att löda aluminium krävs speciella flussmedel och mineralolja att utföra det hela i.

Jag har lyckats löda alutråd mot koppar enbart m h a alusol-lodtråd.
Men det blir inte bra, p g a galvanisk verkan.
Alu mot alu funkade det med.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-13 14:27

Morello skrev:Ja, den rekommenderar jag framför alla de kablar som nämnts i tråden.

/Mattias

jo, det är den. Den är en mycket bra kabel som uppenbarliggen inte Morello hade koll på. Det har däremot Naqref och den är basen i signalkabeln "Dark Serpentine" som säljs via HA.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-13 14:28

petersteindl skrev: Det går inte att löda aluminium utom med speciell alulod. Utgå ifrån att det inte funkar.

Däremot brukar det vara nån form av koppartråd löpande längs med alufolien på vissa kablar. På något sätt måste alufolien ha elektrisk kontakt med jord i båda ändar för att skärmen skall fungera.
Så mina misslyckade aluminiumlödningsförsök var alltså inte enbar beroende på min uselhet, det var ju skönt att höra. Den där koppartråden skall kollas upp!

Även om jorden inte leds i skärmen så måste alltså skärmen ha kontakt i bägge ändar, är det riktigt uppfattat?

petersteindl skrev: Men som sagt vill du uppnå yttersta high end i köket? :) Eller?
Det är sant, särskilt med tanke på att det inte ens är mitt kök :) Å andra sidan vill man ju inte hjälpa en vän för att det sen ska bli dåligt, då kunde man lika gärna låtit bli att hjälpa till från början. Smidig men bra är temat kan man säga...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-13 14:40

Kaffekoppen skrev:

/Mattias

jo, det är den. Den är en mycket bra kabel som uppenbarliggen inte Morello hade koll på. Det har däremot Naqref och den är basen i signalkabeln "Dark Serpentine" som säljs via HA.

Jag har själv använt den till singalbablar med gott resultat.

Det jag egentligen var osäker på var om det var ett problem med den (relativt) högre kapacitansen jämfört med RG62 när det blev så pass lång sträcka. Samtidigt, så hade det varit smidigt att dra en kabel istället för två, därav frågan om Cat7.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-13 15:00

Den här borde väl kunna göra jobbet? Koppar överallt, dubbelskärmad och en kanal der (dubbel-)kabel! Kan det bli bättre? Kanske om jag kunde hitta några uppgifter på kapacitansen. Å andra sidan, om den är anpassad för högfrekvens så borde det funka inom audioområdet, eller hur?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-13 15:07

Rundberg skrev:Den här borde väl kunna göra jobbet? Koppar överallt, dubbelskärmad och en kanal der (dubbel-)kabel! Kan det bli bättre? Kanske om jag kunde hitta några uppgifter på kapacitansen. Å andra sidan, om den är anpassad för högfrekvens så borde det funka inom audioområdet, eller hur?

MVH

/Mattias

Varför tror du ren koppar är bättre än kopparpläterat stål som signalledare? Det borde väl finnas någon anledning till att man valt att kopparplätera pianotråden i RG62?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-13 17:07

paa skrev:
Rundberg skrev:Den här borde väl kunna göra jobbet? Koppar överallt, dubbelskärmad och en kanal der (dubbel-)kabel! Kan det bli bättre? Kanske om jag kunde hitta några uppgifter på kapacitansen. Å andra sidan, om den är anpassad för högfrekvens så borde det funka inom audioområdet, eller hur?

MVH

/Mattias

Varför tror du ren koppar är bättre än kopparpläterat stål som signalledare? Det borde väl finnas någon anledning till att man valt att kopparplätera pianotråden i RG62?
Nej, jag menade snarare att skärmen inte var i alufolie eftersom jag precis lärt mig att jag kan ge upp att försöka löda i det...

Å andra sidan så tror jag att IÖ påpekar i manifestet att det inte är optimalt att ha magnetiskt meterial (eller nåt sånt) i ledaren. Dock var inte det något som låg till grund för min koppar-kommentar...

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-13 19:49

Hur stor kabel kanal är det, raka rör eller böjar?
Vet du hur CT100 är (styv & tjock)?

Om det går att dra om i framtiden så är det ju inte så jätte viktigt med framtids tänk. Jag skulle rekommendera någon kabel som går att köra balanserat i (cat7 går ju) och kanske dra i ett par TV 75 ohms koaxer för eventuell framtida användning för TV eller video signal.

PS. Naturligtvis också en nätverkssladd för nätverksprylar.

//Michael

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-10-14 00:43

paa skrev:

MVH

/Mattias

Alla de här gamla RG-milspecade nätverkskablarna är mekaniskt förstärkta med med stråltrådskärna. Valet av koppar handlar väl främst om lödbarhet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-14 02:21

Rundberg skrev: Även om jorden inte leds i skärmen så måste alltså skärmen ha kontakt i bägge ändar, är det riktigt uppfattat?

Ja, om skärmen skall göra maximal nytta som skärm. D v s jorden leds då i skärmen. Annars vet jag inte vad man skall ha skärm till. Skärmen är för att 2 chassien skall bli som ett chassie.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-14 03:09

Njae, så behöver det inte alls vara. Att sammanbinda två schassier kan man göra utmärkt med en rak ledare, alltså en jordförbildelse, som man t ex ofta gör mellan pickup och RIAA-steg.

Det som kännetecknar en skärm är att de omsluter signalledarna således att de inte bestrålas så illa från utanförvärlden. Denna skärm kan sedan, beroende på applikation, vara ansluten i den ena ändan, i den andra eller i båda.

Ofta är det dock förnuftigt att ha den ansluten i båda ändar, men det finns specialfall då det är direkt olämpligt. T ex i vissa balanserade överföringar då den ena ändan är lite "common-mode-smutsig", och man inte vill dra schassie-sammankopplingsströmmarna i skärmen, utan i en separat kraftig ledare utanför skärmen.

Vh, iö

- - - - -

PS. Cat7-kabeln är den klart högkapacitivate av de nämnda. De andra är båda två mycket lågkapacitiva, även om RG62 är marginellt bättre. Att kalla 100-kabeln är högkapacitiv (även om man adderar orden relativt) är extremt vilseledande. Den är påtagligt lågkapacitiv. Normala kablar "för audio" uppvisar ofta kapacitanser uppåt 200 pF/m eller mera. Det skulle jag kalla "normal kapacitans". Hög kapacitans är över 250 eller 300 pF/m.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-14 08:24

Det är alltså i kabelränna som det ska dras och inte i rör?

Supra AV-2 (finns även under namnet BiLine), AV-3, AV-4 och AV-6.4 är ju vettiga om än lite dyra. Sedan finns dessa:

KTV 0,5/2,2 CV vit (Elfa 55-911-02).
http://www.canford.co.uk/ProductResources/ig/2228.pdf

KTV kräver två kablar för en stereosignal. Canford klarar en stereosignal. Jorden är väl vanligtvis gemensam? Det är den i varje fall i alla mina audioprylar. Jag tycker i varje fall det är praktiskt med så få kablar som möjligt, gärna med mångpoliga kontaktdon.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-14 09:20

IngOehman skrev:PS. Cat7-kabeln är den klart högkapacitivate av de nämnda. De andra är båda två mycket lågkapacitiva, även om RG62 är marginellt bättre. Att kalla 100-kabeln är högkapacitiv (även om man adderar orden relativt) är extremt vilseledande. Den är påtagligt lågkapacitiv. Normala kablar "för audio" uppvisar ofta kapacitanser uppåt 200 pF/m eller mera. Det skulle jag kalla "normal kapacitans". Hög kapacitans är över 250 eller 300 pF/m.
Hej Ingvar!

Rätta mig gärna om jag har fel (vilket det finns en viss sannolikhet för) men har inte Cat7-kabeln den lägsta kapacitansen? 42nF/km=42pF/m? Eller är det inte en linjär funktion vi har att göra med här? Så som jag har förstått det så är det en kapacitans parallell med signalen vi talar om här. Att förlänga kabeln borde då tillföra kapacitans additivt på samma sätt som om vi hade kopplat flera kondensatorer parallellt med varandra. Fast i kabelfallet rör det ju inte om diskreta kondensatorer, vilket kan vara anledning till att jag eventuellt tänker fel.

Det jag vill ha sagt med min kommentar om CT100 var inte att den var högkapacitiv. Hade den varit det hade den inte ingått i diskussionen till att börja med. Vad jag menade var att det hade högre kapacitans relativt RG62 (och som jag trodde Cat7), vilket implicit också ledde till frågeställningen om den något högre kapacitansen hade någon betydelse. Jag var absolut inte ute efter att påstå att CT100 har hög kapacitans eller att vilseleda någon att tro något liknande.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
bolle

Inläggav bolle » 2008-10-14 09:42

Om man får lägga till ett alternativ så Belden lonworks som ju finns med både enkla och dubbla ledarpar..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-14 18:57

Rundberg skrev:Rätta mig gärna om jag har fel (vilket det finns en viss sannolikhet för) men har inte Cat7-kabeln den lägsta kapacitansen? 42nF/km=42pF/m?

I fallet med Cat7 är den uppgivna kapacitansen mellan de två tvinnade ledarna. I regel användes skärmen som jordledare, då blir kapacitansen betydligt högre, 50-100%.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-14 19:18

Stämmer. Ett par RG62 använda differentiellt får en kapacitant på lite drygt 20 pF per meter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-14 22:20

petersteindl skrev:
Rundberg skrev: Även om jorden inte leds i skärmen så måste alltså skärmen ha kontakt i bägge ändar, är det riktigt uppfattat?

Ja, om skärmen skall göra maximal nytta som skärm. D v s jorden leds då i skärmen. Annars vet jag inte vad man skall ha skärm till. Skärmen är för att 2 chassien skall bli som ett chassie.

MvH
Peter

IngOehman skrev:Njae, så behöver det inte alls vara. Att sammanbinda två schassier kan man göra utmärkt med en rak ledare, alltså en jordförbildelse, som man t ex ofta gör mellan pickup och RIAA-steg.

Det som kännetecknar en skärm är att den omsluter signalledarna således att de inte bestrålas så illa från utanförvärlden. Denna skärm kan sedan, beroende på applikation, vara ansluten i den ena ändan, i den andra eller i båda.

Ofta är det dock förnuftigt att ha den ansluten i båda ändar, men det finns specialfall då det är direkt olämpligt. T ex i vissa balanserade överföringar då den ena ändan är lite "common-mode-smutsig", och man inte vill dra schassie-sammankopplingsströmmarna i skärmen, utan i en separat kraftig ledare utanför skärmen.

Vh, iö

Hej Rundberg :)

Jag skall berätta en liten historia :) Det var en gång en dominerande teori angående skärmning och jordning i hemmahifiapparatur. Inom proffselektroniken så var det lite annorlunda.

Jag ville då veta vad som gäller. Hur skall man se på det här med jordning och skärm? Att lämna skärmen öppen i ena änden har jag under många år provat åtskilliga gånger och alltid med mer eller mindre lyckat resultat.

År 2002 tecknade jag avtal med ett företag som heter SMS. Jag skulle designa ett hembiosystem där fronthögtalarna var inbyggda i en aluminiumram runt en bioduk och det skulle även ingå en aktiv subwoofer d v s med inbyggt slutsteg. Jag valde att använda mig av ICEpower 500 Watt class D dvs den med switchad nätdel.

Jag tog del av B&O:s rapport över CE-märkning. Jag beslutade att bygga in slutsteget + all övrig elektronik såsom i en Faradays bur. Det var inte lätt men med nätbrunn för medicinbruk dvs den är helt aluinkapslad och utan kondensatorer mot jord. Dessa kondensatorer finns i slutsteget.

Nåväl, woofern byggdes enligt konstens alla regler. 2004 skulle den CE-märkas. Sagt och gjort, jag hyrde in mig hos ett mätlab (EMC-services) strax utanför Göteborg. Det var en stor fördel med detta lab, man kan nämligen vara med under provning. Man hyr labbet med dess personal för en dag. Jag hyrde 2 dagar vid två skilda tillfällen. Jag åkte ner med diverse pryttlar och subwoofern. Det testades och testades, än hit och än dit. Woofern var ansluten till en AVR receiver och kabeln dem emellan var 10 meter lång. Jag började med att köra skärmen öppen i ena änden och därefter lödd i båda ändar och med jordkabel bredvid, jordad på alla olika tänkbara sätt. De i mätlabbet hade alla möjliga olika förslag. Det mättes på instrålad och utstrålad HF allt enligt mätnormerna. Olika kontakter och med liten tamp = 5 cm lång från ena änden på skärmen till olika jordpunkter. Jag täckte nog in alla olika tänkbara och otänkbara alternativ. En glipa på 3 mm på skärmens ena sida d v s vid ingångskontakten på subwoofern gjorde att förbindningen fortfarande var oanvändbar, även fast en utanpåliggande kabel gick nära och parallellt och förband chassi med chassi.

I princip så var alla resultat nedslående eftersom inget mätresultat skulle passera CE märkningen. Allt var underkänt. Det var en dj-la massa HF som registrerades. Nu återstod det sista alternativet, nämligen att låta skärm gå från chassi till chassi utan någon glipa. Skärmen agerar då som förlängt omslutande chassi mellan apparaterna d v s skärmen förbinder Förstärkare och Subwoofer så att den funkar som ett elektriskt ledande chassi.

Min kompis som var ansvarig för all elektronikutvecklingsarbete på Bofors från 70-tal till 90-tal sa från början att ”that’s the only way to go”. Alla andra metoder är oanvändbara enligt honom. Oavsett om det är balanserat eller obalanserat och s.k. quasibalanserat är så att säga uteslutet. Men inom hifi så sades det ofta annorlunda. Nu var det upp till bevis.

Nåväl, jag ville ha mätningar på alla tänkbara sätt och det fick jag också. Den sista mätningen där skärm gick från låda till låda blev naturligtvis en hit. Faradays bur funkade.

Skillnaden mellan mätningarna var 20 dB som bäst till 37 dB som sämst. Den sista mätningen var intressant eftersom det överhuvudtaget inte gick att detektera någon HF, vare sig in eller utstrålad. Kurvorna var identiska med bakgrunds HF. Inte en ynka dB skillnad. Jag var tvungen att kolla så att det kom ljud och att allt fungerade och var påslaget. Allt funkade och mätningen gjordes om då receivern och Subwoofern spelade filmljud eller musik på rätt stark volym, så att en realistisk användarsituation förelåg.

De på labbet hade aldrig tidigare sett något dylikt. Ingen HF alls. CE-märkningen blev lätt som en plätt. Jag hade lärt mig massor och framför allt en sak. Det funkar inte att ha en skärm öppen i ena änden. Jag kan i vart fall inte rekommendera det. Det känsligaste området var 30 – 300 MHz om jag inte minns fel, d v s genom hela FM-bandet och uppåt.

Inte nog med det. Jag kollade in B&Os egen mätrapport av slutsteget och mina data låg 17 dB under B&Os egna lösningar och kanske ännu mer men bakgrundsstrålningen begränsade mätningen.

B&Os ingenjörer kan sina saker och de sitter med i alla kommittéer angående CE-märkning och även som ordförande. Jag kollade upp alla namnlistor på den tiden och jag hade fortlöpande kontakt med deras mätingenjörer. De gör sina mätningar i egna laboratorier. Dom är skickliga på sådana saker. Men jag har papper på att jag fixade det där betydligt bättre än vad B&O klarade :) De kan säkert fixa detta också om det behövs men för mig var det en challenge för att se hur långt man kan driva saker med ens yttersta kunskap. Ganska långt, tyder mätresultatet på. Jag var stolt över resultatet.

Nu är det så att det är tillämpningen som bestämmer den optimala lösningen på ett problem.
Rundberg, du har ställt en fråga och har fått en del svar. Fullständig korrekt information kan inte definieras upp utan att man känner till hela sammanhanget t.ex källans utimpedans och drivförmåga och mottagarens belastningsimpedans. Med total information om sammanhanget så tror jag att den optimala lösningen angående kabel blir given. Jag vet att det inte är så lätt att känna till all input som behövs för att man skall kunna ge korrekt svar, men vi kan iterera oss fram :) till bästa lösning.

Min bestämda uppfattning kvarstår således såsom jag tidigare skrivit. Använd skärmen som skärm i båda ändar så har skärmen störst sannolikhet att fungera som skärm, även vid HF.

Vad gäller pickup så är situationen annorlunda och det är därför som det till nöds fungerar. Pickupen är nämligen galvaniskt skild från RIAA steget innan den ansluts, men det är inte skivspelaren då båda är anslutna till nätkontakten och i påslaget läge. Då blir det betydligt lågohmigare mellan RIAAsteg och skivspelare pga den gemensamma ihopkopplingen av fas och nolla i nätkontakten samt strökapacitanser från nättransformatorer och induktion från transformator till chassi. Men pickupen är inte ansluten till någon nätkontakt. Den har sas flytande potential d v s den är högohmig gentemot sina omgivande apparater. Detta innebär att då man kopplar ihop pickupen signalmässigt så antar pickupen den potential som RIAA steget har utan att det flyter ström på jord som stör. Är de däremot lågohmiga i förhållande till varandra innan man kopplar ihop dem och man därefter kopplar ihop dem, så blir potentialskillnaden mellan apparaterna till en ström genom den kabel eller skärm som kopplar ihop apparaternas jordsystem och denna ström kan ge upphov till brumproblem och även andra problem. Den ström som flyter på jord och som beror på potentialskillnaden lämpar sig därför bäst att ledas ner till chassijord på RIAAsteget via separat tamp. Tonarmen är ofta inte flytande gentemot RIAAsteg eftersom den ofta jordas i skivspelaren.

Pickupen har således en särställning inom ljudåtergivning. Jag har labbat rätt mycket med detta under mina dagar i branschen.

Inom den gamla skolan inom professionella sammanhang så är skiljetransformatorer ett använt redskap för att bibehålla apparater galvaniskt åtskilda samtidigt som man använder sig av balanserade ihopkopplingar. Det fungerar väldigt bra ur störningssynpunkt.

Det absolut bästa resultat som jag haft från en pickup är då jag övergick till helbalanserat från en Audio Note IO2 MC pickup. Jag lät specialgöra en transformator med balanserade ingångar och balanserad utgång med mittjord. Det blev dödstyst och väldigt bra ljud. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin, vare sig då eller nu hört dess like från vinylavspelning.

Nåväl, jag önskar dig lycka till i ditt kabelval. Jag tror jag har sagt mitt.

Snipp snapp snut…

Med vänliga hälsningar :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-10-14 23:19

Hej Peter och tack för ett väldigt spännande inlägg!

Det du säger med din redogörelse är alltså att en traditionell koaxialkabel är finemang? Om jag tittar på en kabel som har två ledare innanför en gemensam skärm så ska jag alltså se till att använda skärmen som jordkoppling mellan apparaterna? Har jag förstått saken rätt då?

Jag gjorde en liten skiss på möjliga kopplingar:

Bild

Den översta är inga konstigheter väl? Den understa borde inte heller bereda några problem.

Det jag var lite fundersam på i min initiala fråga var hur man skulle göra i det mellersta fallet. Eftersom det uppstår en jordslinga som man gärna undviker om man kopplar skärmen i bägge ändar, så får vi anta att man helt enkelt inte kopplar som i det jag kallar Alternativ 1.

Som jag sa i inledningen av den här tråden så handlar det inte om någon ultra high-end installation, men eftersom jag hjälper en god vän så vill jag gärna att det blir rätt, samtidigt som man kan få chansen att lära sig någonting nytt man kan ha nytta av i framtiden...

Tack för all hjälp!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-15 00:08

Rundberg skrev:Hej Peter och tack för ett väldigt spännande inlägg!

Det du säger med din redogörelse är alltså att en traditionell koaxialkabel är finemang? Om jag tittar på en kabel som har två ledare innanför en gemensam skärm så ska jag alltså se till att använda skärmen som jordkoppling mellan apparaterna? Har jag förstått saken rätt då?

Jag gjorde en liten skiss på möjliga kopplingar:

Bild

Den översta är inga konstigheter väl? Den understa borde inte heller bereda några problem.

Det jag var lite fundersam på i min initiala fråga var hur man skulle göra i det mellersta fallet. Eftersom det uppstår en jordslinga som man gärna undviker om man kopplar skärmen i bägge ändar, så får vi anta att man helt enkelt inte kopplar som i det jag kallar Alternativ 1.

Som jag sa i inledningen av den här tråden så handlar det inte om någon ultra high-end installation, men eftersom jag hjälper en god vän så vill jag gärna att det blir rätt, samtidigt som man kan få chansen att lära sig någonting nytt man kan ha nytta av i framtiden...

Tack för all hjälp!

MVH

/Mattias

Koaxialkabeln är enkel att koppla.

Twinnat par alternativ 2 skulle jag själv inte använda. Jag vill helst ha en skärm mellan kanalerna.

Återstår twinnat par alternativ 1. Det finns ett alternativ, nämligen 1b. Koppla ihop röd och svart kabel och använd båda för signal i båda ändar. Skärmen är som i koaxialfallet, skärm och jord. Jag har vid tillfälle uppnått utmärkt resultat med sådan koppling. Men som sagt, kapacitanser kan kanske börja spöka och då får man dimensionera kabelinstallationen utifrån den parametern.

På 80-talet var det populärt med qvasibalanserat men då fanns varken mobiler eller trådlösa nätverk. Det var inte så stora HF-problem. Då mobiltelefonerna kom så blev situationen helt annorlunda. Idag skulle jag aldrig köra qvasibalanserat.

IÖ är duktig på att beräkna kapacitanser och han känner till Denons apparater bättre än vad jag gör. Man kan ju tänka sig att räkna baklänges t.ex. 100 pf * 17 = 1700 pF. Det känns som det är i mesta laget. Jag vet inte var gränsen går för Denon 3808. Halva det värdet vore roligare :)

MvH
Peter

Nästa

Återgå till DIY-forum