Bygga egen vinylspelare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Raukman

Bygga egen vinylspelare

Inläggav Raukman » 2008-10-13 13:32

Ja jag funderar lite flyktigt på detta, lite sugen på en skivspelare, och det kanske kunde va ett kul DIY-projekt.
Funderar på om det finns nå bra ställen att köpa delar på? Eller nån gammal lämplig maskin som är lämplig att slakta för delar?
Det som kunde va bra är ju en stabil drivning, motor, som pallar med en ganska tung tallrik. Och kanske en enkel å bra arm.
Nå fler här som byggt nån som har nå handfasta tips?

//Peder

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Bygga egen vinylspelare

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 13:40

Raukman skrev:Ja jag funderar lite flyktigt på detta, lite sugen på en skivspelare, och det kanske kunde va ett kul DIY-projekt.
Funderar på om det finns nå bra ställen att köpa delar på? Eller nån gammal lämplig maskin som är lämplig att slakta för delar?
Det som kunde va bra är ju en stabil drivning, motor, som pallar med en ganska tung tallrik. Och kanske en enkel å bra arm.

//Peder

Absolut enklast är att bygga en spelare med direktdrift, dvs tallriken sitter direkt på motoraxeln. Enklast rent fysiskt alltså. Om det är enklast att få den att gå svajfritt och utan återkoppling från högtalarna låter jag vara osagt.

Tänker du bygga tonarmen också?

Engelsmännen brukar vara pigga på sådana här projekt, sök på nätet och jag tror du kommer hitta en hel del byggtips och redovisade projekt.

Kolla här tex:
http://www.altmann.haan.de/turntable/
http://www.theanalogdept.com/diy_turntables.htm
(sökte på "DIY turntable", utan citattecken)

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-10-13 13:49

Bill50x skrev:
Raukman skrev:Ja jag funderar lite flyktigt på detta, lite sugen på en skivspelare, och det kanske kunde va ett kul DIY-projekt.

//Peder

Absolut enklast är att bygga en spelare med direktdrift, dvs tallriken sitter direkt på motoraxeln. Enklast rent fysiskt alltså. Om det är enklast att få den att gå svajfritt och utan återkoppling från högtalarna låter jag vara osagt.

Tänker du bygga tonarmen också?

Engelsmännen brukar vara pigga på sådana här projekt, sök på nätet och jag tror du kommer hitta en hel del byggtips och redovisade projekt.

Kolla här tex:
http://www.altmann.haan.de/turntable/
http://www.theanalogdept.com/diy_turntables.htm
(sökte på "DIY turntable", utan citattecken)

/ B

Sen fanns det väl en Sonocirklofon här nånstans??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-13 16:38

Bo Hansson sålde och säljer troligtvis fortfarande DIY kit för de som vill bygga själv. Ring Rauna och kolla. Origin i england hade rega satser med iofs... men Raunas lager motor och övrigt är bra mycket rejälare om man vill ha friheten att även bygga tyngre.

http://www.rauna.com/
Senast redigerad av matereo 2008-10-13 17:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 16:48

n3mmr skrev:Sen fanns det väl en Sonocirklofon här nånstans??

Vad är det för någonting?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-13 19:00

Bill50x skrev:
n3mmr skrev:Sen fanns det väl en Sonocirklofon här nånstans??

Vad är det för någonting?

/ B

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=293144
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-10-13 19:42

Tack för många bra tips.
Tonarm har jag nog inte lust att göra själv, det känns som att det skulle bli alldeles för dyrt att göra en vettig konstruktion.
Ang. drift så hade väl jag tänkt att göra den remdriven, med relativt tung tallrik för att lättare få stabil hastighet och minimalt med svaj. Men jag är ju flexibel...

//Peder

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 21:07

Raukman skrev:Tack för många bra tips.
Tonarm har jag nog inte lust att göra själv, det känns som att det skulle bli alldeles för dyrt att göra en vettig konstruktion.
Ang. drift så hade väl jag tänkt att göra den remdriven, med relativt tung tallrik för att lättare få stabil hastighet och minimalt med svaj. Men jag är ju flexibel...

Bra, så länge inte tallriken är flexibel :-)

Vad som är viktigt i en tallrik är inte enbart vikten, utan också var vikten är placerad. Varför vill man ha en tung tallrik? Jo, för att dämpa motorns och remmens (vid remdrift) påverkan på rotationshastigheten. Man vill alltså ha en tröghet i systemet. Men det är vikten längst ut i kanten som är den viktigaste. Så istället för att ha en jämntjock och mycket tung tallrik (som ställer krav på lager etc) så kan man ha en lättare tallrik med vikten huvudsakligen placerad i ytterkant.

Vad som också är viktigt är att tallriken är styv, inte "ringer" och naturligtvis att den är perfekt rund, plan och centrerad (såväl till dimension som viktmässigt).

Lagret är en annan viktig detalj. Och det finns många varianter för att lösa diverse problem (verkliga eller inbillade). Viktigt är givetvis att det inte glappar, inte vibrerar, inte påverkas av normala temperaturvariationer i lyssningsrummet osv. Normalt är någon form av glidlager, mig veterligen har ingen använt kullager eller rulllager. De vibrerar för mycket och är inte tillräckligt tajta. En av de mer spännande lösningarna var en japansk historia där axeln lutade 5 grader och låg i en vagga bestående av två stålskivor ("diskar"). Hur axeln var lagrad i botten minns jag inte men jag tror att det var en plan axel vilande mot en stålkula.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-13 21:14

Man vill också att plinten (eller innerchassit) ska ha minst samma masströghet som tallriken, annars får man i alla fall ett dynamiskt svaj när tallriken drar med sig pickupen mer i hårt utstyrda partier, och det skapas en vridande svängning runt tallrikslagret, där den del som har minst tröghetsmoment utav chasssit eller tallriken, rör sig mest.
Jag tror också att man gott kan ta en titt på Bosse Hanssons skivspelare Continuo.
http://www.rauna.com/slides/continuo2jpg.html
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 21:26

paa skrev:Man vill också att plinten (eller innerchassit) ska ha minst samma masströghet som tallriken, annars får man i alla fall ett dynamiskt svaj när tallriken drar med sig pickupen mer i hårt utstyrda partier, och det skapas en vridande svängning runt tallrikslagret, där den del som har minst tröghetsmoment utav chasssit eller tallriken, rör sig mest.

Som så mycket annat, det beror på. Tex var motorn sitter. Om motorn inte sitter på innerchassit (när sådant finns) utan står separat på underlaget, så "ser" motorn endast trögheten från tallriken (jag förutsätter att underlaget är en styv bänk med massa större än skivspelaren). Sitter motorn i innerchassit är det genast en annan sak. Eller om man har en konstruktion utan innerchassi och där motorn sitter i samma plint som tallriken.

Det finns mycket kul att tänka på när man bygger skivspelare :-)
Kanske borde bygga en själv?
I så fall skulle jag nog bygga med så liten massa som möjligt där så är möjligt. Men den tanken driver jag inte vidare just nu....

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-13 21:48

paa skrev:Man vill också att plinten (eller innerchassit) ska ha minst samma masströghet som tallriken,
Jag tror också att man gott kan ta en titt på Bosse Hanssons skivspelare Continuo.
http://www.rauna.com/slides/continuo2jpg.html

25kg totalt, blir väl ca 12,5kg tallrik då? 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-13 21:48

Bill50x skrev:Som så mycket annat, det beror på. Tex var motorn sitter. Om motorn inte sitter på innerchassit (när sådant finns) utan står separat på underlaget, så "ser" motorn endast trögheten från tallriken (jag förutsätter att underlaget är en styv bänk med massa större än skivspelaren). Sitter motorn i innerchassit är det genast en annan sak. Eller om man har en konstruktion utan innerchassi och där motorn sitter i samma plint som tallriken.

/ B

På vilken skivspelare sitter motorn i innerchassit?
Men även om motorn är frånkopplad från innerchassit så kan ju nålen dra med tonarmen och innerchassit i en svängande rörelse runt tallrikslagret.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 21:57

paa skrev:
Bill50x skrev:Som så mycket annat, det beror på. Tex var motorn sitter. Om motorn inte sitter på innerchassit (när sådant finns) utan står separat på underlaget, så "ser" motorn endast trögheten från tallriken (jag förutsätter att underlaget är en styv bänk med massa större än skivspelaren). Sitter motorn i innerchassit är det genast en annan sak. Eller om man har en konstruktion utan innerchassi och där motorn sitter i samma plint som tallriken.

/ B

På vilken skivspelare sitter motorn i innerchassit?
Men även om motorn är frånkopplad från innerchassit så kan ju nålen dra med tonarmen och innerchassit i en svängande rörelse runt tallrikslagret.

Ingen aning, det var bara en betraktelse. Men visst har du rätt, en lätt tonarm på ett lätt innerchassi är lika illa som en lätt tallrik. Men en kraftig tyngd under tonarmen borde hjälpa upp det hela...

/ B

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-10-14 09:18

Tack ska ni ha, många värdefulla inlägg här. Jag tar tacksamt emot alla förslag om hur en spelare bör va utformad tekniskt och vilka egenskaper som är av "vikt".
Jag är ju dock en novis när det gäller vinylspelare, då jag är uppväxt i cd-mediets barndom.
Men när jag väl får de tekniska förutsättningarna framför mig så ska det nog lösa sig, det är jag inte orolig för.

Ska kika lite på Rauna.

//Peder

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-15 23:39

Du borde ta en titt in på HiFiforum.nu där det pågår en lång tråd som skall resultera i en DIY-skivspelarkonstruktion. Givetvis inga garantier för att den spelaren blir verklighet.
Mycket saker som plint, motor, motorstyrning, lager etc har diskuterats mycket ingående. I dagsläget finns dock inga planer på att bygga en egen arm/pickup/nål utan det blir nog att köpa något färdigt där.

Återgå till DIY-forum