Raukman skrev:Tack för många bra tips.
Tonarm har jag nog inte lust att göra själv, det känns som att det skulle bli alldeles för dyrt att göra en vettig konstruktion.
Ang. drift så hade väl jag tänkt att göra den remdriven, med relativt tung tallrik för att lättare få stabil hastighet och minimalt med svaj. Men jag är ju flexibel...
Bra, så länge inte tallriken är flexibel
Vad som är viktigt i en tallrik är inte enbart vikten, utan också var vikten är placerad. Varför vill man ha en tung tallrik? Jo, för att dämpa motorns och remmens (vid remdrift) påverkan på rotationshastigheten. Man vill alltså ha en tröghet i systemet. Men det är vikten längst ut i kanten som är den viktigaste. Så istället för att ha en jämntjock och mycket tung tallrik (som ställer krav på lager etc) så kan man ha en lättare tallrik med vikten huvudsakligen placerad i ytterkant.
Vad som också är viktigt är att tallriken är styv, inte "ringer" och naturligtvis att den är perfekt rund, plan och centrerad (såväl till dimension som viktmässigt).
Lagret är en annan viktig detalj. Och det finns många varianter för att lösa diverse problem (verkliga eller inbillade). Viktigt är givetvis att det inte glappar, inte vibrerar, inte påverkas av normala temperaturvariationer i lyssningsrummet osv. Normalt är någon form av glidlager, mig veterligen har ingen använt kullager eller rulllager. De vibrerar för mycket och är inte tillräckligt tajta. En av de mer spännande lösningarna var en japansk historia där axeln lutade 5 grader och låg i en vagga bestående av två stålskivor ("diskar"). Hur axeln var lagrad i botten minns jag inte men jag tror att det var en plan axel vilande mot en stålkula.
/ B