Eichmann bullet plug

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kris10an

Eichmann bullet plug

Inläggav kris10an » 2008-10-13 23:54

Så här står det på ljudmakarns hemsida:

Stereophile recommended component!
REVOLUTIONERANDE RCA-plugg!
Denna helt nya, grundligt framforskade RCA-kontakt lyfter dina kablar till HELT oanade höjder. Den sedan länge ignorerade stryp-tröskeln som ALLA andra RCA-kontakter utgjort har äntligen fått ett fungerande alternativ: The Bullet Plug!

Nu har vi provat the Bullet Plug ORDENTLIGT. Vi har jämfört med WBT, Tara, Neutrik, Harmonic Technology, Transparent Audio, LINN, Kimber, Van den Hul, och nu senast Audioquests tunna svetsade silver-RCA kontakter. Våra slutsatser:

The Bullet Plug KROSSAR alla ovan nämnda. Det är inte fråga om små kanske-skillnader. Det är BRUTALT MYCKET BÄTTRE med Bullet Plug än ALLT ANNAT. Vi står till 100% för detta uttalande. Byt till Bullet Plug. Vad du än har. Eller kom in med dina kablar, så hjälper vi dig med ombyggnationen.

Är detta sant? Blir skillnaderna så stora? Och kan denna skillnad isf förklaras med verklig fysik, eller är det bara påhitt, inbillning och placebo? Undrar eftersom jag är nyfiken på att bygga en kabel med dessa kontakter. :)

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2008-10-14 00:04

Jag provade att googla på bullshit och fick upp dessa ormolje pluggar. Är det kontakt så är det. Är det inte så är det glappkontakt. Om du gillar dem för utseendet eller något annat så köp dem, men om du tror du kommer att nå nirvana med enbart dem så köp inte.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-10-14 00:20

Basso skrev:Jag provade att googla på bullshit och fick upp dessa ormolje pluggar. Är det kontakt så är det. Är det inte så är det glappkontakt. Om du gillar dem för utseendet eller något annat så köp dem, men om du tror du kommer att nå nirvana med enbart dem så köp inte.

ok det var ju ett nyanserat svar... :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-14 00:34

Bara som upplysning och enligt mitt tyckande.
Riktigt bra kontakter, som sitter precis lagom hårt och samtidigt lagom lätta att dra loss, om man behöver det ofta. Men det ska göras med apparaterna avstängda. :)

Bild
Köpes hos Svalander för 75:- stycket.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-10-14 07:50

Har man behovet av att koppla i o ur saker väldigt ofta o inte ids stänga
av alla apparater varenda gång så rekomenderas Neutriks Profi RCA kontakt
med återfjädrande skärm. Det som är bra med denna kontakten är att
jorden ansluter före pluspolen/ bryts efter pluspolen vid urdragning
så det finns ingen risk för skyhöga spännings-spikar.
Sitter dessutom som en smäck på RCA honor.

Kostar 213 kr/par ex. moms på Elfa.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-10-14 10:26

Ännu mer ormolja?? :lol:

Bild
Eichmann Technologies Topper
Yes it works!

Australian inventor Keith Eichmann discovers a cost-effective way to reduce resonance (vibration) and improve the performance of audio and video components and loudspeakers.

We call it the Topper™ – a unique invention that controls resonance on the surface of components and speakers.
Solving the resonance problem

Internal resonance together with external sound waves can adversely affect low-level signals running through every capacitor, resistor, transistor or tube within a component.

Your loudspeaker system also suffers from vibration due to mechanical energy from the drivers and sound pressure waves within the enclosure itself.

A consequence of resonance is often masking of detail, coloration, smearing of sound and reduced sound stage.

The Topper™ controls resonance by preventing the accumulation of standing waves, attenuating standing waves and disrupting the transference of resonance to component areas that may be adversely affected.

The result is:

* Cleaner, more focused sound
* Reduced upper bass haze and overhang
* Increased low level detail
* Improved sound stage

Säljes i förpackningar om 6 st. 795 kr/6-pack

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-14 11:46

Ja difuserande borde den fungera, ska man sätta den i botten innuti högtalarlådan?
Och om den vore gjord av bly, så kan den nog stabilisera lådan lite också :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-10-14 23:16

Ingen mer som har nån åsikt om bullet pluggen? :)

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-10-15 00:28

Wolfie skrev:Har man behovet av att koppla i o ur saker väldigt ofta o inte ids stänga
av alla apparater varenda gång så rekomenderas Neutriks Profi RCA kontakt
med återfjädrande skärm. Det som är bra med denna kontakten är att
jorden ansluter före pluspolen/ bryts efter pluspolen vid urdragning
så det finns ingen risk för skyhöga spännings-spikar.
Sitter dessutom som en smäck på RCA honor.

Kostar 213 kr/par ex. moms på Elfa.

199 kr/par ink moms på kjell & co eller 75kr/st ink moms av IÖ
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-15 18:46

kris10an skrev:Ingen mer som har nån åsikt om bullet pluggen? :)

Jag kommer inte ihåg hur denna plugg ser ut. Är det inte väldigt liten kontaktyta men denna kontakt ?

En bra kontakt bör ju:

1. Skärma bra ( metall )
2. vara oxiderings-obenägen
3. ha en god kontaktyta vid överföringen

Iövrigt kan jag kalla de fantastiska utlåtanden som olika tidningar gör om denna tråds pluggämne som ren överdrift.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-15 19:49

Man har tillsammans med specialhonor försökt göra den för 75 Ohm. Största problemet ligger vad jag har läst i honorna. Så man bör ju byta båda för önskvärd effekt. Har ingen direkt åsikt om kontakten då jag kör med WBT. Misstänker själv att bättre kontakter är klart viktigare än dyra kablar.

mvh/Harry

Profilen är ju bara nonsens förstås.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-10-16 08:02

Knasigt namn. Förslag till slogan: "Eichmann - Den slutgiltiga lösningen"

Eichmann lär få problem med marknadsföringen i Israel. Läge att byta namn? Jag tro att Himmler är ledigt! :D

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-10-17 21:54

Ekman...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-10-17 22:07

Jag har en åsikt om Eichmann's bayonettplugg. Den är kass. Jag kan inte uttala mig om kontaktens ljudmässiga egenskaper eftersom jag inte spelade på dem särskilt lång tid (några dagar), men kontaktén spänner åt dåligt (mycket dåligt tom, risk för att kontakten glider), kontaktbläcket glider lätt tillbaka (risk för kontaktbrott), allmänt dåligt visuellt intryck. Den är rena skämtet.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-18 00:02

Ranefjord skrev:Jag har en åsikt om Eichmann's bayonettplugg. Den är kass. Jag kan inte uttala mig om kontaktens ljudmässiga egenskaper eftersom jag inte spelade på dem särskilt lång tid (några dagar), men kontaktén spänner åt dåligt (mycket dåligt tom, risk för att kontakten glider), kontaktbläcket glider lätt tillbaka (risk för kontaktbrott), allmänt dåligt visuellt intryck. Den är rena skämtet.

Ihop med deras egen hona?

mvh/harry

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-10-18 08:45

Med standardhonor.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-10-18 11:11

Vilken affärsidé annars. Folk blir tvungna att byta 30 honor bak på deras hembiorecievrar. Mycket pengar det...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-10-18 13:59

Om man ändå ska byta honorna så tycker jag det finns betydligt bättre kontaktdon att använda än Eichmann.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-18 23:30

Om du skall byta till 75 Ohms så är det i så fall WBT Nextgen som är konkurrenten. Den stora poängen även med dessa är honorna som är anpassade till hannarna.

mvh/harry

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-10-19 08:35

Harryup skrev:Om du skall byta till 75 Ohms så är det i så fall WBT Nextgen som är konkurrenten. Den stora poängen även med dessa är honorna som är anpassade till hannarna.

mvh/harry

Möjligen är det så men vill man verkligen ha impedansanpassade kontaktdon så ska man inte använda dessa phonotyper överhuvudtaget.

Impedansanpassningen har ändå ingen betydelse i de sammanhang vi diskuterar här. I hifi termineras ändå inte signalerna i 75 ohm.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-19 10:03

Jax skrev:
Harryup skrev:Om du skall byta till 75 Ohms så är det i så fall WBT Nextgen som är konkurrenten. Den stora poängen även med dessa är honorna som är anpassade till hannarna.

mvh/harry

Möjligen är det så men vill man verkligen ha impedansanpassade kontaktdon så ska man inte använda dessa phonotyper överhuvudtaget.

Impedansanpassningen har ändå ingen betydelse i de sammanhang vi diskuterar här. I hifi termineras ändå inte signalerna i 75 ohm.

Fast det är väl inte upp till kontaktleverantören att designa förstärkare, dom tillhandahåller ju bara möjligheten. Kritiken har ju varit ganska omfattande mot vissa av RCA kontakternas tillkortakommanden. Om jag inte minns fel så började designändringen också med avsikt på att göra så att jorden bryts efter signalen då man drar isär kontakterna.
Klart är väl att BNC eller XLR känns som roligare kontakter om man vill impedansanpassa fullständigt.
Men som sagt honorna är viktiga också men få gör något åt dom utan man det är ju så mycket lättare att köpa hannar som verkar och ser bra ut.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-10-22 13:48

Jag är mycket nöjd med denna plugg. Ett stort lyft i min stereo.
KÖP !

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-22 13:53

Nämen oj, det är ju sådana jag har på min renoverade Dual grammofon. Och, ja, de fungerar fint. Sitter som berget på min förstärkare.
Om det är dom här som menas?
Bild
"Even a stopped clock is right twice a day."

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-22 20:35

lazpete skrev:Nämen oj, det är ju sådana jag har på min renoverade Dual grammofon. Och, ja, de fungerar fint. Sitter som berget på min förstärkare.
Bild

Varför skulle det vara bra med mindre jordkontakt samt sämre skärmning runt signalledaren ?

Men de kanske fungerar tillräckligt bra ialla fall.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-22 20:50

Richard skrev:
lazpete skrev:Nämen oj, det är ju sådana jag har på min renoverade Dual grammofon. Och, ja, de fungerar fint. Sitter som berget på min förstärkare.
Bild

Varför skulle det vara bra med mindre jordkontakt samt sämre skärmning runt signalledaren ?

Men de kanske fungerar tillräckligt bra ialla fall.

Inte en aning, kan inget om sådant. Men jag har inget glapp, och det låter ur maskinen.
"Even a stopped clock is right twice a day."

adagio

Inläggav adagio » 2012-03-30 09:51

Lyfter denna lite avsomnade tråd:
Bättre kontakt, rent ljudmässigt, får man leta efter.
Har haft WBT, monacor, neutric samt div annat, inget kommer upp i denna klass enl mig. Visst kan man tycka att plast känns lite B men här fyller det en funktion. Enl mina empiriska lyssningserfarenheter sen 20 år har tjockt gods och skärmar inte alltid gynsamma effekter på själva ljudet. Dessa kontakter fungerar och är mycket lätta att löda (förutsatt att man sätter dom i en RCAkontakt medan man löder så plasten inte deformeras).
För att delge mina intryck samt förmodligen reta gallfeber på vissa, dock oavsiktligt, kan jag bara säga att: jämfört med andra kontakter låter dessa renare, mer dynamiskt, mindre färgat helt enkelt bättre, klart bättre.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-30 10:08

jag tycker dom är snygga oxå, inte alls vulgo som många andra kontakter
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-30 11:03

Det gäller att hålla den pyttelilla knappnålen för signal/skärm tillräckligt ren, anläggningsytan är ju väldigt liten.

En anslutningskontakt som ger skillnad i ljudet, har man all anledning att vara väldigt misstänksam mot. Tillförs något, är det tvivels utan något fel.
Är skillnaden så påtaglig som påstås, borde en mätning visa vad. :)
Den som vet mest, tror minst.

adagio

Inläggav adagio » 2012-03-30 14:18

Det är sant men anläggningen blir riktigt hård med denna konstruktion. Att den låter renare och bättre har är nog snarare så att alla andra metallklumpar förorenar signalen mer, dvs det är de andra som låter olika.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-03-30 15:37

Det är skumt det där, passade på att löda om en kabel i båda kontaktändarna där jordningen hade släppt på ena kanalen pga av bryskt utdragande. Tyckte efter detta att kabeln lät mycket mycket bättre färsklödd. Å då var inte ens lödningarna inspelade.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Nästa

Återgå till Generellt om hifi