Bästa respektive mest prisvärda sticksåg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Bästa respektive mest prisvärda sticksåg

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-14 09:46

Jahapp, då pajade man brorsans sticksåg. Ingen större fara skedd, det var en grön bosch. Brorsan blev snudd på glad: Skönt att den gick sönder, jag har alltid hatat den.

Så jag skall hjälpa honom att skaffa en ny. Sticksåg är ju inget precisionsverktyg direkt, men ganska användbar.

Jag skulle vilja få två förslag, dels den allra bästa sticksågen oavsett prisklass.

Sedan den mest prisvärda varianten.

Motivering och var man köper ert förslag billigt är också mkt bra information. Brorsan gillar bra verktyg, det står sedan tidigare Hilti och Festool i hyllan.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
primpa

Inläggav primpa » 2008-10-14 10:07

Den bästa borde ju rimligen vara en Festool. En sådan med riktigt bra blad
så har du nog det bästa. Sedan beror det ju lite på vad man ska använda den till, ska den vara till grov byggnationer så är det nog bra med Bosch eller makita. Medan festo är lite mer finsnickeri.

Farsan har byggfirma och jag har jobbat en hel del med honom tidigare har han haft Bosch blåa sticksåg men numera använder han Festool.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-14 10:10

Jag köpte en pendelsticksåg Black & Decker KS700PE för 599 kr på Clas Ohlson. Den var bedrövligt dålig. Mjuk och sladdrig och plastig (Lite som en "Happy meal"-leksak) samt att inställningarna långsamt förändras.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-14 10:11

Jag köpte en Makita 4351FCT, den fungerar bra tycker jag. Kostade runt 2500:- nånting.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-10-14 10:28

Köpte en Bosch blå, modell 135CE eller nåt sånt. Ser ut som Phons Makita ungefär.

En firma vid namn Drift och Underhållsteknik neråt landet har/hade den till bästa pris.

Mycket nöjd so far. Räjäl med bra kapacitet (pendel i 4 lägen) och bra precision tack vare stöd som snäpps in som en klo mot sågbladet.

/Peter

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-14 12:02

Ni har alla fel :)

Ingen har hittills kunnat överträffa den gamla Bosch GST 85 PE som den hetat under så många år.

Bosch har själva försökt med tex 135:an. Men inte heller den kunde tävla med den gamla slitvargen, så gjorde Bosch fulingen att dubbla priset på 85:an och kalla den GST 500 PE istället, för att den återigen skulle vara deras dyraste maskin.

Sen beror det förstås på vad man lägger in i kriteriet bäst. Men det finns en enkel orsak till att den sålts oförändrad i alla dessa år, medans andra tillverkare kommer med nya bättre modeller hela tiden. Vist finns det maskiner som kan såga djupare, men det finns ingen som kommer i närheten av den hållbarhet som boschen har.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-14 12:07

Piotr skrev:Köpte en Bosch blå, modell 135CE eller nåt sånt. Ser ut som Phons Makita ungefär.

En firma vid namn Drift och Underhållsteknik neråt landet har/hade den till bästa pris.

Mycket nöjd so far. Räjäl med bra kapacitet (pendel i 4 lägen) och bra precision tack vare stöd som snäpps in som en klo mot sågbladet.

/Peter
Den var iaf i början felkonstruerad och samlade upp slipdamm i motorn och brann upp efter ett tag, pendelarmen hade en tendens att böjas och alufästet för foten knäckas. Men det är möjligt att de åtgärdat de problemen nu, jag har inte brytt mig om att hålla mig uppdaterad på dess utveckling.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-10-14 12:22

8O :!: :?:

Haha, vi får se hur länge den håller.

Enligt uppgift ska 135 ha mer kapacitet (såga snabbare/tjockare) än 85. Sen undrar jag om stabiliseringsfunktionen finns på 85?

/Peter

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-14 12:28

Piotr skrev:8O :!: :?:

Haha, vi får se hur länge den håller.

Enligt uppgift ska 135 ha mer kapacitet (såga snabbare/tjockare) än 85. Sen undrar jag om stabiliseringsfunktionen finns på 85?

/Peter
Nejdå 135:an är en mycket mer komplicerad och kraftfull än 85:an. Tyvärr är det just kraften och komplexiteten som gör den skörare. Tex att motorn är så stark att den böjer axeln när bladet fastnar. Men jag ska fråga, nästa gång jag träffar killarna från Bosch serviceverkstad, om den blivit bättre :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-14 17:42

Jag valde Atlas Copco efter mycket våndande. Inte ångrat det efter att ha bränt ett gäng B&D skrotmaskiner...

Kan rekommendera beggade ELU också.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-10-14 17:50

Jag kör med Biltemas billigaste typ 150 spänn. Inget att anmärka på faktiskt. Jag har iof inte gjort något mer avancerat än att såga ut element- och basrörshål.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-14 18:01

Kaffekoppen skrev:Jag valde Atlas Copco efter mycket våndande. Inte ångrat det efter att ha bränt ett gäng B&D skrotmaskiner...

Atlas Copco är samma som AEG eller Milwaukee. Bara färgen på plasten som skiljer. Men 2004 sålde Atlas Copco den divisionen till Hong Kong, men sålde inte med namnet Atlas Copco, därför kan man inte hitta några nya maskiner med namnet Atlas Copco på sig längre.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-10-14 18:36

KK skrev:

Ja, det skriver jag under på. Det är verkligen synd att detta Schweiziska märke blev uppköpt av DeWalt som i mina ögon är skräp i jämförelse. Det finns inte så många riktigt bra märken kvar att välja av längre tyvärr.

Fein är däremot en av de som fortfarande finns kvar. Makita har blivit sämre eller "billigare" i sitt utförande, men var tidigare bra.

Hilti har jag för mig fortfarande är bra också
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-14 18:52

Ingen ide att stirra sig blind på märken. Olika tillverkare är bra på olika saker.

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-10-14 19:10

Ja jag håller väl med flera tidigare talare, Festool till finsnickeriet, och Bosch till grovbyggandet. Fast jag tycker faktiskt att bosch är förvånansvärt bra allroundmaskiner också!

Ett märke jag börjat gilla på senare år är Hitachi, fina välgjorda maskiner.

De Walt har jag inte så mycket till övers för... Stabila och starka, men klumpiga och inte riktigt den där byggkvalitén man väntar sig i den prisklassen. Men som sagt stabila och starka, perfekt på bygget.

//Peder

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-10-14 20:43

Jag köpte en sticksåg för 99 kr på överskottsbolaget, och då medföljde 3 stycken sågblad, företaget verkar heta "Do-It Basic" =P
Gissar att denna tar hem titeln mest prisvärd ivarjefall då den fungerar mycket bra (än så länge) :)
Den saknar dock variabel fart

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-10-14 20:50

Jag har en Dewalt, billigaste modellen för några år sen gick på strax över tusenlappen.. Tror nog deras dyrare e rätt bra oxå! T.ex DC318KL

Men det beror lite på vad man ska göra, har en billig Skil, en gammal Bosch och nån AEG oxå som funkar helt okej till enklare saker..

Makitas blad suger har jag oxå upptäckt, lossnar från de flesta maskiner jag testat dem på. Har dock ingen Makita att testa på :P

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-14 21:44

BengtO skrev:Makitas blad suger har jag oxå upptäckt, lossnar från de flesta maskiner jag testat dem på. Har dock ingen Makita att testa på :P
U-fästet? Klart sämsta och farligaste bladfästet. Nästan alla har gått över till Bosch T-fäste. Förövrigt så var det Bosch, som uppfann sticksågen :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-14 22:47

Alexi skrev: Förövrigt så var det Bosch, som uppfann sticksågen :)
Aj fasen!

Jag har en sån här, men inte lika ny som den på bilden.
Min har gammalt fint metallhandtag.

Är det Bosch som har uppfunnit den?

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-14 22:59

Jag måste visst förtydliga mig. Med prisvärd menar jag bra prestanda för pengen. Eftersom vi kört sönder en grön bosch så borde det vara den lägsta/billigaste vi kan tänka oss, därmed går skit från rusta med mera bort. Jag trodde att prisspannet var större dessutom, ibland frågar man efter en bra grej så kostar den bästa 10000 kr och en som näästan är lika bra 2500.

Nåväl, lutar lite åt festool då brorsan har en sådan dammsugare. Dessutom verkar det inte som en dålig såg, brorsan är ngt av en finsnickare, även om han inte kommer använda just sticksågen till finsnickeri.

Viktiga funktioner är: Bra ergonomi, rent snitt, RAKT snitt( den gröna boschen sågade ju som en banan), passande uttag till Festool dammsugare(även om en sticksåg ofta sprätter som fan överallt),den fina bygeln som Piotr pratade om som fanns på boschen.

Hitachi går bort för att den är så ful(ja, min bror tycker att det är viktigt. Åtminstone när den ser ut som en tonårs tribalteckning).

Makita, Festool, Bosch blå är nog intressant. Men det som nämnts om Makita och Bosch är ju inte kul. Skall kika på Hilti, men då får man väl betala mer än man vill.

Inga andra konkreta förslag?

F

Ps. Min far pratar sig ofta varm om sin blåa bosch som har traditionellt bygelhandtag. Han köpte den på Harald Nyborg som är ett danskt varuhus som finns i skåne för typ 1300 kr. Det han gillar är handtaget och knappen, de andra "moderna" har ju ett annorlunda grepp och eftersom han ofta sågar plåt med mera så tycker han det är svårt att hålla i både plåt och såg, därför gillar han handtaget. Samtidigt så brukar han svära över de "farliga" knapparna som är svårtåtkomliga på sidan. Men det är ju han det ;-) Det roliga är att han letade bygelsticksåg och den fanns i Bosch katalog, men ingen sålde den i Sverige för den modellen lanseras inte här. Men eftersom Harald Nyborg är danskt så kunde han köpa den där, han var överlycklig när han hittade den,hehe.

Här finns den:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp? ... 66&n=20100

PS2: Alexi, var finns GST 500, hittar inte den på Bosch hemsida?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-10-14 23:19

GST 85 PE (benämns som "klassikern") finns ju dock. Har de månne döpt om den till sitt riktiga namn igen? Finns på t.ex. Clas i sjön för 1995kr.

http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/Prod ... ct_id=5743

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-14 23:31

Alltså...

Vad har man en sticksåg till? Jag har en men använder den nästan aldrig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-14 23:39

Ja verkar som om den heter GST 85PE igen:
Bild

Vill man ha traditionellt handtag får man försöka hitta en 85PBE på beg. marknaden.
Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-14 23:40

phon skrev:
Alexi skrev: Förövrigt så var det Bosch, som uppfann sticksågen :)
Aj fasen!

Jag har en sån här, men inte lika ny som den på bilden.
Min har gammalt fint metallhandtag.

Är det Bosch som har uppfunnit den?

Bild

Ja egentligen var det en kille på Bosch ägda företaget Scintilla som monterade ett sågblad på en symaskin, på 40-talet om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-14 23:52

Bild

Jaa, en Scintilla, en sån hade min brorsa på 70-talet (eller nångång). Det är nog den bästa jag sett hittills. Jag letade efter en beggad sån förut. En liten smidig blank sak i helaluminium, om jag inte missminner mig.

Scintilla var synonymt med sticksåg då.

Här är lite av symaskinsstoryn, och själva symaskinen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-15 00:46

Farsan har kvar farfars gamla cirkelsåg, Black & Decker från 50-talet. Han använder den faktiskt, också gjuten i aluminium och grejor. Tung fan och låter som ett helt sågverk. Sågar ganska kass men den funkar.

Min farfar bedrev byggföretag och var lite pionjär på den tiden enligt min farsa. Köpte B&D cirkelsåg tidigt och även en då väldigt modernt brocka(skånskt ord? för betongblandare). Den kostade då över 5000 kr, vilket var mkt på den tiden. Men jäklar vad dom sparade tid och fysik istället för att blanda för hand. Min farfar var väldigt rädd om sina grejor med, varje vinter filade han sågar, gjorde rent och fixade. Det har gått i generationer och både brorsan och jag är väldigt petiga med att ha rena verktyg.

Scintilla gjorde också fina bilmagneter för tändning.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-15 01:09

Många som kallar GST85:an för Scintillan, den är rätt lik den gamla faktiskt :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-15 08:51

Om man stick-sågar bort ratten där uppepå så blev den nog ganska bra..... :) :)

Kan faktiskt inte med ratten, gillar inte konstruktionen alls, så där gick den bort för mig. Svärsonen köpte en.

Bild

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2008-10-15 09:23

Har en Bosch GST-500 PE som jag är väldigt nöjd med. Ratten är inget problem alls för mig.

Kan vara knepigt först men man vänjer sig snabbt med hur den funkar. :)

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-10-16 07:50

Har både en Bosch GST 85PE och en Hitachi 1100WA, ångrar idag att jag inte köpte en GST till, funderade lite på 125:an eller 135:an eller rentav en till 85:a. Jag har aldrig upplevt att 85:an har för lite kraft, det är inte ofta man sågar med sticksåg i virke på 135mm..

Nästa

Återgå till DIY-forum