Volym pot

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pseudonym

Volym pot

Inläggav pseudonym » 2008-10-13 22:55

Tja. Ny på forumet. Har suttit å läst lite utan att regga mej men nu måste man ju fråga lite oxå.
E ny innom DIY och har fått hem en moddad trends ta 10. Problemet ja har är att ja inte har nån anning om hur kablarna till volym potten ska sitta. Har en röd och en blå och en vit kabel som sitter på kretskortet men 6 ben på poten :?
Tacksam för all hjälp :)

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-10-13 23:57

orginal är väll volympotentiometern fastlödd på kretskortet så frågan är ju hur tidigare ägare har moddat den. Du får nog ta lite bilder och lägga upp i tråden så ska du nog få hjälp.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
pseudonym

Inläggav pseudonym » 2008-10-14 00:25

moddad från försäljare. e köpt på audiomagus.com men utan lådan.

Bild
Bild

en annan sak som ja funderat lite över e om man kan hitta en "flipswitch" med tre lägen där varje läge är en analog ingång till stärkaren?

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-10-14 01:44

hmmm vit har jag inte en aning om blå och röd är väll jord för respektive kanal och borde lödas till vardera mittenstift på potentiometern. ska kolla upp den vita nogrannare i morgon. de 4 lödpunkter du har brevid röd och blå kabel borde vara kopplade till potentiometern.

nog svårt att hitta en "flipswitch" som är 2 polig med 3 on lägen.
därimot finns det billiga vridomkoplare du kan använda tex elfa nr 35-490-11
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-14 10:21

pseudonym skrev:vcBild
Bild

Det syns väl rätt tydligt på bilderna. Dom sex lödpunkterna, tre för varje kanal, är ju redan märkta på kortet.

Från vänster G O I, alltså Ground Out och In.

Potens mittpinne är längst till vänster vid minvolym, alltså närmast jord (=inget ljud) och vrids mer och mer mot högra anslutningen (=in) när man drar på. Utsignalen är på själva mittpinnen, där blå och röd tråd nu sitter.

L överst är Left, vänster och R underst är Right, höger.

Om du tänker att den pot du har på bilden trycks ner i hålen så blir det rätt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-14 10:26

phon skrev:Om du tänker att den pot du har på bilden trycks ner i hålen så blir det rätt.

Ja, det tror jag också.

Kanske har moddaren har tagit bort volymkontrollen och kopplat ingångarna direkt via blå, röd, vit kabel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-14 13:12

pseudonym skrev:en annan sak som ja funderat lite över e om man kan hitta en "flipswitch" med tre lägen där varje läge är en analog ingång till stärkaren?

E-köper e-flipswitchar e-gör e-du e-lite e-varstans.
Du ska ha en 4-pols e-flipswitch med tre e-lägen on-on-on. e-ELFA har e-haft sådana men nej har inte sett sådana på senare e-tid.
Nej skulle rekommendera dig att kontakta e-ELFA ändå och fråga.

:wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-14 15:12

soundbrigade skrev:Du ska ha en 4-pols e-flipswitch med tre e-lägen on-on-on.
:wink:

3-poligt räcker väl om jorden är gemensan för båda kanalerna?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-14 15:38

Nej, du måste ha 4 poler om du ska ha tre signaler in och 1 ut. E-typ!

Märkligt att jag inte hittar en sådan på ELFA 8O

Ed: Jag letar till och återkommer (med skiss).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-14 16:09

ELFAs omkopplare e heter 5644AB (Best nr 35-223-64).

DATABLAD

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-14 18:50

soundbrigade skrev:ELFAs omkopplare e heter 5644AB (Best nr 35-223-64).

DATABLAD

Ahaja, jag trodde du pratade i nattmössan, men det är väl så med on-on-on-brytare att man använder två poler för att få till "on" i alla tre lägena. Vill man då växla 2 kanaler, så går det åt fyra poler.

Jorden är inte inblandad alls i omkopplerierna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-14 18:58

Svante skrev:Jorden är inte inblandad alls i omkopplerierna.

Jorden är definitivt mer inbland än månen, solen och alla planeter.
Om man kollar liten skiss (på ELFA) ser man att de lagt korttslutningsbleck i omkopplaren för att få till trevägen.

Jag minns att vi använde en sådan här omkopplare i en 1kHz kondensatorbrygga på RIFA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-14 19:23

Ibland kan det vara av godo att även jorden bryts på anslutna signalkällor. Oanvända jordar som ligger likt "antenner" känns onödigt.

Användarvisningsbild
pseudonym

Inläggav pseudonym » 2008-10-14 19:30

Tack för alla svar :) får se om ja hänger me nu.
hittade en instruktion om hur man skule göra med audiomagus mod-kit till ta-10 och tydligen var den vita jorden. vet inte varför dom flyttat den :S men dom hade en annan pot så om ja har förstått allt rätt nu så ska alltså den vita ska till dom benen som skulle hamnat på G, den röda å blå som sitter där redan ska till rkokiga benen å sen ska ja fixa dit en röd och en blå till som går från I till dom sista benen.

Switchen 5644AB var nog d ja letade efter.
Hade tänk att lägga ena polen på linjeingångarna i serie och sen dra jorden via switchen så den bryter jord till de 2 ingångarna som inte ska vara aktiva i respektive läge på switchen. Det borde väl funka?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-14 20:10

pseudonym skrev:Switchen 5644AB var nog d ja letade efter.
Hade tänk att lägga ena polen på linjeingångarna i serie och sen dra jorden via switchen så den bryter jord till de 2 ingångarna som inte ska vara aktiva i respektive läge på switchen. Det borde väl funka?

Du ska inte kleta med nån jord!!
Dina tre insignaler ansluts till "In 1", "In 2" resp "In 3". Skärmen (på inkommande signal) ansluter till stjärnjorden enligt gängse normer.
Omkopplaren är invändigt strappad för att fungera som en 3-vägs omkopplare och det enda du behöver göra är att ansluta en snutt sladd mellan "3" och den nedre kontakten:

Bild

Notera en kanal visad bara.

Användarvisningsbild
pseudonym

Inläggav pseudonym » 2008-10-14 22:27

ojoj nu känner jag mej som den nybörjare jag är.
ja bryter alltså på andra sidan? låter jord vara och den andra polen på linjeingångarna går till switchen.
Är helt borta på el i teori. skulle behöva ha switchen framför mej...

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-10-15 00:16

ZZZZZZzzzzz va nog lite för trött igår när jag skrev... :oops:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-15 08:01

pseudonym skrev:Är helt borta på el i teori. skulle behöva ha switchen framför mej...

Jag tycker nog, om jag ska vara ärlig, att du behöver läsa på om elektriska schemasymboler. Det är lättare om man kan "grammatiken" innan man börjar skriva sin text = om man kan schemasymboler så man kan läsa och rita ett kopplingsschema, blir det lättare att göra jobbet och göra jobbet rätt.

Användarvisningsbild
pseudonym

Inläggav pseudonym » 2008-10-15 12:06

då ber ja så hemskt mycket om ursäkt. ska tänka mej för innan ja frågar nåt.

edit: hade lite bråttom när jag kollade på din skiss. Förstod nu.
det stora problemet va alltså att ja ville ha brytaren på fel sida om förstärkaren.
att ja ville bryta på jorden var bara pga kabeldragningen hade blivit enkalre men ja löser det ändå.
Har läst lite el i plugget men behöver friska upp det lite. Ber om ursäkt om du blev irriterad Soundbrigade.
Bara som en sista fråga. Varför bryter man skulle det inte funka att bryta jorden? Bryts inte strömmen oavsett var man sätter brytaren?

Tack för hjälpen :)
Senast redigerad av pseudonym 2008-10-15 15:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-15 15:57

pseudonym skrev:då ber ja så hemskt mycket om ursäkt. ska tänka mej för innan ja frågar nåt.

edit: hade lite bråttom när jag kollade på din skiss. Förstod nu.

Be inte om ursäkt, ingen har trampat på några ömma tår. Det finns en hel del som kopplar inte efter scheman utan efter skisser/bilder på hur det ska se ut färdigkopplat (fysiskt). Problemet är att man inte kan felsöka eftersom man troligen inte ser funktionen (vilken man ser i schemat).

Användarvisningsbild
pseudonym

Inläggav pseudonym » 2008-10-15 16:02

va bra. fick lite den kännslan :P
det kan jag hålla med om. men för mej så funkar det inte att bara ha ett schema av nån anledning. måste kunna koppla ihop bilderna till en verklig komponent.
nu ska ja se om ja kan få volymen att funka :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-15 16:23

Skaffa dig enkla byggprojekt där du tvingas kolla schema mot komponent. Ett enkelt delningsfilter med ett par OP-ampar, en tongenerator eller en förförstärkare kan vara bra saker att labba med.

Här har du ett bra ställe att leta projekt på: http://sound.westhost.com/projects.htm

Användarvisningsbild
pseudonym

Inläggav pseudonym » 2008-10-15 17:01

preamp skulle nog va kul..behöver en oxå :)
tack för hjälpen me poten. funkar kalasfint nu.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-15 18:38

Bra med volympot som fungerar, då slipper man spela på full volym hela tiden ..... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
pseudonym

Inläggav pseudonym » 2008-10-15 20:28

hehe. jo iof men trends har en smidig grej som gör att man kan göra den till ett rent slutsteg väldigt enkelt. så ja har kunnat använda den med pc å mp3 ändå. men d va mysigt att få lyssna på cd igen :)

Återgå till DIY-forum