Expert 2-40?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
audioslave

Expert 2-40?

Inläggav audioslave » 2008-10-14 20:15

Var idag och köpte (hämtar dom imorgon) ett par högtalare märkta med Expert's logga.

Om jag inte minns helt fel så stod det 2-40 på baksidan som jag tittade lite snabbt på, har jag förstått rätt att det är Olle Mirsch som ligger bakom konstruktionen?

Lådorna och tyget såg riktigt fina ut, elementen har jag inte tittat på än.

Någon som känner till något om dessa? Har sökt men inte funnit någon information att det tillverkats några som heter just 2-40 så det kanske är ett par "fake"? 8O Om jag nu inte såg fel förstås.. :?

Uppdaterar med bilder imorgon, men ge mig alla era tankar och expertkunskaper nu! :P

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-14 21:20

OM basarnas skumkanter är kass och av "Eskilstunatyp" dvs Mirsch specialbeställda med skumt mått så fick jag tipset att Fyndas slavbaskanter 8-tum kan passa. Fick hem dem idag från fynda.se (29 spänn st). Skall kolla om det stämmer. Kan rapprtera hur det gick om det skulle bli aktuellt förr din del.
mvh
Henrik

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-10-14 21:50

Nejdå,du såg nog rätt.Det finns en Expert 2-40.Basen är mycket riktigt "Eskilstunabasen"och den uppåtriktade diskanten är den kända Philips AD0160.Sluten låda med ca 23 liters volym och med det typiska Mirsch-utseendet.Det sitter ett 6/6dB seriefilter i den här.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-10-14 22:26

Tackar för svaren och tack för tipset henriksch!

Vad kan ett par sådana här vara värda om dom är hela och fina? Samt pris för ett par med trasiga kanter?

Mvh
Magnus

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-14 22:48

Alldeles för lite. Juste liten högtalare från svensk industri med möda nedlagd i konstruktion av svensk ingenjörskonst.
Har renoverat några par OM3-28. Intresset för dem har varit klent. Man skall vara glad om man får tillbaka kostnaden för renoveringen tyvärr.
Kan man hitta någon plats hemma som ännu inte är upptagen av en liten vintageanläggning så kommer de dock att pryda sin plats och ge glädje och göra nytta.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-10-15 12:33

Fina var dom iaf, så jag hoppas elementen är i bra skick, återstår att se i eftermiddag!

Hur som helst, 100kr måste vara överkomligt för ett par högtalare till sovrummet, tillsammans med en gammal Marantz eller Pioneer-förstärkare. :)

Tackar för informationen iaf och berätta gärna om hur det gick med omkantningen!

Användarvisningsbild
psyjazz

Inläggav psyjazz » 2008-10-15 15:28

Ja kan intyga att 3-28 ger en mycket glädje köpte faktiskt mina av dig Henrik för något år sedan och de två paren står nu och andas med en optonica sm4646 som drivare. Bra tryck utan att det blir anspänt, kanske lite vassa i diskanten... Men för de pengarna jag betalade så får man sjukt mycket... Tur att inte fler upptäckt Mirsch än...

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-10-15 17:55

Nu har jag hämtat dom och ser fram emot att provlyssna, men först vill jag kolla hur skicket är på elementen. En skämmig fråga, hur får jag av tyget? :oops:

Det går ju tyvärr inte att bara plocka av det verkar det som, och jag vill helst inte göra någon åverkan.

I övrigt är dom väldigt fina, dock har en ett fult jack ovanpå samt en del repor på sidan, men det ska nog gå att ordna.

Mvh

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-15 20:13

Bänd försiktigt med bred anliggning mot fanerét. De sitter antingen med plastpluppar inpressade i hål en spånskiva som är tygklädd eller sitter de med små mässingsstift genom masonite. Bända måste du i alla fall.
Angående skumkanter:
Hade som sagt hoppats att rådet jag fick ang Fyndas slavbasar skulle funka men jag tycker inte det ser så ut. Blötte bort pappen från kanten och kollade lite hastigt i morse, det ser inte ljust ut...
'Har fått tips om en tysk firma som säljer rätt kanter och var på väg att beställa där men det skulle kosta en femhundring för två par kanter så jag är tveksam om det är lönt.

Hejsan Psyjazz!
Kul att höra att du truvs med dina OM3-28:or. Fick lite abstinens när jag sålt dem och hittade alltså ett par till i mycket snyggt skick. De spelar just nu med ett par Philips 9710:or vilka passar storleksmässigt rakt av men känns en smula tunna i basen, de fanns på kall-lagret... När jag hittar kanter så blir det byte.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-10-15 21:51

Använde en osthyvel och fick loss tyget utan problem, :lol:..

Basarna var ju som väntat kanterna kassa på, men i övrigt så låter det fint!

Vad finns det för alternativ till basarna om det är så dyrt med ersättningskanter?

Mvh

Återgå till Vintage-hifi