Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-16 10:17

Bill50x skrev:
dimitri skrev:Bill,
Måhända var min slutsats märklig, men vi är väl överens att du kan vara säker enbart på det du du själv tycker och tänker eller hur? Hur ska jag då uppfatta dina ord "För många här är dina ord lika med lag" (till IÖ)? Du gör dig sas till uttolkare av andras tankar.

Jag tolkar inga tankar. Jag läser innantill vad som skrivs.

/ B

Så helvete att du gör - du tolkar (och extremt illa dessutom) så illa
att det är direkt pinsamt att behöva läsa det.

Och inte står du för att du gör det heller, utan du kallar dina absurda
tolkningar för att "läsa innantill" trots att du får hjälp med att få dina
tabbar utpekade för dig. Men du bara fortsätter att fabulerar ihop
dumheter som du försöker få andra att ta ansvar för. Oerhört lågt
verkligen. :(

När du sedan frågar en person som du direkt utpekat om han "känner
sig utpekad" går det för långt. Du spelar verkligen oacceptabelt korkad.
Vad i helsike är det du sysslar med egentligen? Tror du folk glömt bort
vad det var du skrev som han reagerade på från början???

Såhär skrev du:
Bill50x skrev:Och på vilket sätt påverkar Linns elektronik musiken? T.o.m. din överstepräst IÖ har ju förklarat att han inte ser några fel med deras elektronik.

Det är spydigt och arrogant mot både mig och mot subjektivisten, och
därtill sakligt fel.

Varför inte försöka begripa det som andra skriver åt dig, istället för att
tolka det, och utan att du bryr dig om att undersöka om du är något på
spåren med dina tolkningar? Varför inte sluta upp med att (som följd av
dina misstolkningar) skriva folk på näsan vad de tycker, och varför de
tycker det? Om du seriöst undrar över vad andra anser och varför de
gör det, kan du faktiskt fråga dem, istället för att "tänka själv och
gissa". Att det ofta blir fel när du gör så, det vet vi ju redan.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-10-16 10:52

eh, som AVR framförde..
Man behöver ju inte lyssna på särskilt många hembioreceivrar och stereoförstärkare för att få en indikation på var kostnaderna i de båda målprodukterna ligger.

Hembioförstärkarna marknadsförs för funktionerna och stereoförstärkarna för ljudet. Och det stämmer väl överens med verkligheten även fast undantag finns.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-16 11:46

Anledningen till att jag sade mitt om receivrar är då testet mellan Linn och Denon togs fram.

Ja, min Sony är välbyggd och låter bra i bioläge. Men i stereo för den stryk av stereoförstärkaren.

Vissa personer har framfört masstillverkning av receivrar som ett argument för att de är "bättre" eller i varje fall "inte sämre" än en stereoförstärkare i stereo för samma pris. D.v.s man får samma ljudkvalitet och kraft i en receiver för 10.000 kronor som en stereoförstärkare för samma pris och att en receivers mer komplexa uppbyggnad i jämförelse inte spelar någon roll p.g.a masstillverkning.

Med ljudinriktade märken syftar jag på företag som satsar på ett bra stereosortiment av god klass, antingen endast eller som komplement till sina receivrar. Företag som i stort sett enbart tillverkar hemmabioreceivrar för massmarknaden ser jag inte som det självklara valet för välljud.

Att en receiver som låter bra i stereo (räknat som ett paket, allså ej med externa slutsteg) kostar mer än en stereoförstärkare behöver inte alltid stämma. Men det finns ett antal fall där så är fallet. Detta då receivern trots allt behöver en kraftfullare strömförsörjning (för att driva 5-7.1 kanaler) och slutsteg för alla kanaler + videobehandling och uppskalning + autokalibrering + betydligt fler in/utgångar av olika slag etc.

Det är "enklare" att bygga en stereoförstärkare då den inte behöver allt detta och dessutom bara har två kanaler att fördela kraften till. Resultatet av receiverns ökade komplexitet är att den blir dyrare i förhållande till stereoljudkvaliteten än stereoförstärkaren.

Därför finns det anledning att satsa på stereo om man lyssnar mest på musik istället för att nödvändigtvis köpa en receiver direkt.

När det gäller Linn och ljud har de sin "LP12-filosofi" och gillar man inte den bör man inte satsa på det märket. Man bör inte köpa något man inte trivs med, ljudmässigt.

Att Linnkombon slogs av en liten Denon AVR säger som sagt mer om Linn än om Denon.

Jag skulle inte ens dra slutsatsen att man bör köpa en Denon bioreceiver ur 1/2xxx-serien för att få det bästa ljudet utan har uppfattningen att bra ljud går att få på annat håll också. Åtminstone bör man undvika att, som det ibland sker, proklamera receivern som den "moderna" arvtagaren till stereoprodukterna och att den bästa lösningen även för stereo heter bioreceiver även om man inte ser något behov av hemmabio i 5.1 för det egna bruket.

Med detta lämnar jag sidospåret om receivrar, en separat tråd kanske är bra om debatten ska fortsätta.

torig

Inläggav torig » 2008-10-16 13:45

Bara en kort kommentar: Jag förstår inte de hätska utfall med svordomar och grova affekter som signaturerna "subjektivisten" och "IngOehman" gör mot "Bill50x". Påståenden, tolkningar, etc gör vi ju alla mer eller mindre.

Blir lite konstigt när det drabbar en person som kanske inte alla gånger sympatiserar med den ståndpunkt man har eller vad man skriver samt då skriver lite tillspetsat.

Vissa får skriva "hur som helst" och elakt eller förlöjligande om andra eller vissa hifi-märken (oriktigt eller ej).

Men det blir ett "himla liv" om någon råkar skriva något liknande mot andra på detta forum.

Lite mera respekt och hänsyn - tycker jag - vore på sin plats.

/mvh

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-16 14:32

torig skrev:Bara en kort kommentar: Jag förstår inte de hätska utfall med svordomar och grova affekter som signaturerna "subjektivisten" och "IngOehman" gör mot "Bill50x". Påståenden, tolkningar, etc gör vi ju alla mer eller mindre.

Blir lite konstigt när det drabbar en person som kanske inte alla gånger sympatiserar med den ståndpunkt man har eller vad man skriver samt då skriver lite tillspetsat.

Vissa får skriva "hur som helst" och elakt eller förlöjligande om andra eller vissa hifi-märken (oriktigt eller ej).

Men det blir ett "himla liv" om någon råkar skriva något liknande mot andra på detta forum.

/mvh

Välkommen till faktiskt.se!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-16 14:39

torig skrev:Bara en kort kommentar: Jag förstår inte de hätska utfall med svordomar och grova affekter som signaturerna "subjektivisten" och "IngOehman" gör mot "Bill50x". Påståenden, tolkningar, etc gör vi ju alla mer eller mindre.

/mvh

Mycket kloka ord. Välkommen till forumet förresten. Du behövs. :)

Apropå det bråket kan jag, för att få en bakgrund, rekommendera en sökning på t.ex. ordet Ingvar av författare Subjektivisten och välja att sökningen ska visas som inlägg, sedan kan man kanske försöka bilda sig en egen uppfattning om vad kombattanterna menar. Utom den sista posten på sidan 4, kanske - den skiljer sig ju en del från de övriga. :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-16 14:40

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Jag tolkar inga tankar. Jag läser innantill vad som skrivs.

/ B

Det är ingen som tvingar dig att läsa. Eller skriva svar.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-16 15:01

AVR4000 skrev:
subjektivisten skrev:
AVR4000 skrev:Det finns ett antal riktigt vassa receivrar som kan konkurrera med stereosystem i rent välljud - men det kostar en slant. Det närmaste märket jag skulle kunna tänka mig idag, med tanke på ljud och matchning mellan högtalarna är Arcams AVR3x0-serier eller varför inte deras för/slutstegskombinationer i FMJ-serien på hemmabiofronten. Alltså om jag idag skulle köpa någon nya hemmabioprodukt.

Exakt VAD baserar du detta på? Jag antar vi snackar om så transparent ljud som möjligt, eller?

Transparent ljud? Skulle vi kunna enas om en sak: Transparent ljud och Denon är inte synonymt med varandra.

Självklart så försämrar alla apparater ljudet något med sin resa genom apparaten. Däremot skulle jag tro, utan att veta säkert, att det är oerhört liten skillnad mellan arcams toppmodeller inom hemmabio och denons billigaste receivrar ur 07- serien. Är man nära fullt genomsläpp så är man..

Utan att vara spydig så verkar du hysa en väldigt stor respekt för dyrare hifikomponenter. Varför inte släppa dessa dogmer och undersöka ?
Priset är sällan en parameter.
Det kan också vara så enkelt att du föredrar ett färgat ljud- eftersom du inte verkar gilla denons receivrar och dess tvåkanalsljud. Har du lyssnat på dem?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-16 15:05

ThePreTor1aN skrev:eh, som AVR framförde..
Man behöver ju inte lyssna på särskilt många hembioreceivrar och stereoförstärkare för att få en indikation på var kostnaderna i de båda målprodukterna ligger.

Hembioförstärkarna marknadsförs för funktionerna och stereoförstärkarna för ljudet. Och det stämmer väl överens med verkligheten även fast undantag finns.

Nja, beror ju på HUR man jämför.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-16 15:06

KarlXII skrev:Apropå det bråket kan jag, för att få en bakgrund, rekommendera en sökning på t.ex. ordet Ingvar av författare Subjektivisten och välja att sökningen ska visas som inlägg, sedan kan man kanske försöka bilda sig en egen uppfattning om vad kombattanterna menar. Utom den sista posten på sidan 4, kanske - den skiljer sig ju en del från de övriga. :lol:

Ja, då får man fram massa inlägg där jag inte håller med Ingvar, speciellt om vi kollar äldre inlägg eller inlägg inom musikdelen. Något som vissa mindre begåvade inte fattar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-16 15:07

Bill50x skrev:Det är ingen som tvingar dig att läsa. Eller skriva svar.

/ B

Vem tvingar dig komma med hånande kommentarer? Eller fortsätter med ditt tramsande?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-16 15:13

AVR4000 skrev:Transparent ljud? Skulle vi kunna enas om en sak: Transparent ljud och Denon är inte synonymt med varandra.

Jag har inte så jättestor erfarenhet av Denon-recievrar. Rättare sagt ganska liten. Men om jag har kunnat läsa rätt innantill (vilket några här på forumet misstror mig om) så låter olika modeller ganska olika. Dvs någon modell, den som LTS testade för jättelänge sedan, hade utmärkta egenskaper medan andra och senare modeller låter sämre. Hur dessa "sämre" är bedömda minns jag däremot inte. Vad jag också tror mig ha förstått var att den "goda" Denon-stärkaren behövde justering med avseende på bias eller nåt för att bli så bra som den kunde.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-16 15:15

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Det är ingen som tvingar dig att läsa. Eller skriva svar.

/ B

Vem tvingar dig komma med hånande kommentarer? Eller fortsätter med ditt tramsande?

Exakt vad i min kommentar finner du "hånande"?

Om vi inte alls ska urholka vårt språk något alldeles förskräckligt så är det önskvärt att man använder relevanta uttryck och inte tar i så man spricker. Vad ska du använda för ord när någon verkligen hånar någon annan?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-16 15:24

Bill50x skrev:Vad ska du använda för ord när någon verkligen hånar någon annan?

/ B

Jag är inte orolig, det grejar han lätt.
Om du nu frågar om förslag, annars förstår jag inte riktigt frågan som förvisso inte är till mig egentligen.

Ursäkta OnTopic;
Finns det olika generationer av ljudande elektronik ifrån Linn?
Låter saker någorlunda lika som produceras samtidigt?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-16 15:36

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-16 15:43

Harryup skrev:Ursäkta OnTopic;
Låter saker någorlunda lika som produceras samtidigt?

Linn har tidigare producerat elektronik enbart (nja, nästan) med svänget som utgångspunkt. Men framför allt högtalarna har varit konstruerade på det sättet. Men i takt med att Linn vänt sig till en allt bredare publik så har man putsat och förfinat även det som lite slarvigt kallas för "ljudet".

Men liiite förvånad blev jag vid läsningen av en gammal engelsk test av en Linn-högtalare. Man började lyssna med Linn-elektronik och det (i deras tycke) sunkiga ljudet tillskrevs högtalarna. Men så testade man med en annan förstärkarkombination och upptäckte att högtalaren var ovanligt bra!

Själv har jag bara hört Linns högtalare med Linn och Naim-stärkeri och det är väl först på senare år som jag någorlunda gillar det jag hör (av högtalarna alltså). Men kanske jag missat något genom att inte lyssna med annan elektronik?

/ B

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-10-16 15:46

Richard skrev:
AVR4000 skrev:
subjektivisten skrev:
AVR4000 skrev:Det finns ett antal riktigt vassa receivrar som kan konkurrera med stereosystem i rent välljud - men det kostar en slant. Det närmaste märket jag skulle kunna tänka mig idag, med tanke på ljud och matchning mellan högtalarna är Arcams AVR3x0-serier eller varför inte deras för/slutstegskombinationer i FMJ-serien på hemmabiofronten. Alltså om jag idag skulle köpa någon nya hemmabioprodukt.

Exakt VAD baserar du detta på? Jag antar vi snackar om så transparent ljud som möjligt, eller?

Transparent ljud? Skulle vi kunna enas om en sak: Transparent ljud och Denon är inte synonymt med varandra.

Självklart så försämrar alla apparater ljudet något med sin resa genom apparaten. Däremot skulle jag tro, utan att veta säkert, att det är oerhört liten skillnad mellan arcams toppmodeller inom hemmabio och denons billigaste receivrar ur 07- serien. Är man nära fullt genomsläpp så är man..

Hehe, den var bra :P
Vad menar du med fullt genomsläpp?
Du resonerar alltså att har man en bra korrekt stämd gitarr spelar det ingen roll vem som spelar på den för det ska låta bra.

Det här kan jag inte ens ta seriöst, och tror inte du menar det heller:
Att det är en liten skillnad mellan tex Arcams FMJ hembio och billiga Denon receivers, hehe :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-10-16 16:11

ThePreTor1aN skrev:Det här kan jag inte ens ta seriöst, och tror inte du menar det heller:
Att det är en liten skillnad mellan tex Arcams FMJ hembio och billiga Denon receivers, hehe

Har du själv undersökt de ljudmässiga skillnaderna mellan billiga Denon-receivrar och de kostsammare Arcam-apparaterna, eller vad baserar du din uppfattning på?

I slutändan kokar det hela ner till om man litar eller inte litar på de F/E-lyssningar LTS gjort av de billigare Denon-apparaterna. Har du några kommentarer till att dessa tester påvisat att vissa (relativt billiga) Denon-apparater har väldigt liten färgning?

Det kan f ö vara klokat att vårda sin trovärdighet vad gäller ljudintryck av olika apparater & tweaks. Börjar de uttalanden man gör om olika apparaters ljudliga egenskaper att kunna i frågasättas som varande icke med sanningen överensstämmande blir man nog snabbt klassad som allmän snackepelle av många (t ex av undertecknad).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-16 16:33

ThePreTor1aN skrev:
Richard skrev:
AVR4000 skrev:
subjektivisten skrev:

Hehe, den var bra :P
Vad menar du med fullt genomsläpp?
Du resonerar alltså att har man en bra korrekt stämd gitarr spelar det ingen roll vem som spelar på den för det ska låta bra.

Det här kan jag inte ens ta seriöst, och tror inte du menar det heller:
Att det är en liten skillnad mellan tex Arcams FMJ hembio och billiga Denon receivers, hehe :D

I ditt inlägg ser jag att du är alltför dyrmärkesdogmatisk för att kunna se klart. Du behöver samma avprogrammering som jag själv genomgått.
Varför skulle inte en Denonreceiver kunna vara överlägsen en arcamförstärkare ? Det finns väl ingen naturlag att så inte skulle kunna vara fallet ? Speciellt då de mätvärden som finns visar att så är fallet ?

För att bli ontopic, igen:

Den blindtest vi gjorde med Denon avr 1507 ( 2495:- ) versus Linn 5103/5125 ( 90000:-) fick som resultat att Denon gick segrande ur denna test med 8-2. Detta visar väl något ? * Den som lyssnade blint var dessutom troende linnist ( vilket han numera naturligtvis inte är ) Högtalaren var majik 140.

* Men du kanske är handlare ?
Senast redigerad av Richard 2008-10-16 16:55, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-16 16:37

Harryup skrev:
Bill50x skrev:Vad ska du använda för ord när någon verkligen hånar någon annan?

/ B

Jag är inte orolig, det grejar han lätt.
Om du nu frågar om förslag, annars förstår jag inte riktigt frågan som förvisso inte är till mig egentligen.

Ursäkta OnTopic;

mvh/Harry

Ja- den klangliga skillnaden är ganska stor. Något som Bill 50x kan verifiera (Skillnaden mellan Linn kairn och 5103 ). Jag själv har ju haft tre stycken olika linnförstärkare genom åren och ljudskillnaden klangligt uppfattade jag som ganska stor.

Försteget Linns Lk 1 lät t.ex. mycket illa i cd-ingången, vilket inte den integrerade majik 1 ( den första modellen ) gjorde. Mycket märkligt...
Senast redigerad av Richard 2008-10-16 17:00, redigerad totalt 3 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-16 16:44

Bill50x skrev:
AVR4000 skrev:Transparent ljud? Skulle vi kunna enas om en sak: Transparent ljud och Denon är inte synonymt med varandra.

Jag har inte så jättestor erfarenhet av Denon-recievrar. Rättare sagt ganska liten. Men om jag har kunnat läsa rätt innantill (vilket några här på forumet misstror mig om) så låter olika modeller ganska olika. Dvs någon modell, den som LTS testade för jättelänge sedan, hade utmärkta egenskaper medan andra och senare modeller låter sämre. Hur dessa "sämre" är bedömda minns jag däremot inte. Vad jag också tror mig ha förstått var att den "goda" Denon-stärkaren behövde justering med avseende på bias eller nåt för att bli så bra som den kunde.

/ B

Du har ju inte läst lts testen från 2007. Tre förstärkare testades. Den dyraste 2807 hade mycket, mycket låg distorsion. De två billigare modellerna 2307 och 1907 ( snarlik min egen 1507 ) befanns ha en ickeoptimal övergångsdist, som kan justeras på hifiklubben för 500:-. Det krävs dock högtalare med en känslighet överstigande 100 db för att kunna höra disten ( PA-högtalare ).

Alla tre modellerna kunde med svårighet urskiljas med F/e testen. Ljudet efter apparaterna lät ett uns ljusare än före apparaten. Skillnaden motsvarar ungefär att man flyttar sig några cm i soffan.

Mätmässigt var alltså alla tre receivrarna klart överlägsna alla linnförstärkare som till dags datum konstruerats, oavsett pris. Många andra ( de flesta? )dyra förstärkare är naturligtvis också sämre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-16 17:02

Bill50x skrev:Exakt vad i min kommentar finner du "hånande"?

Om vi inte alls ska urholka vårt språk något alldeles förskräckligt så är det önskvärt att man använder relevanta uttryck och inte tar i så man spricker. Vad ska du använda för ord när någon verkligen hånar någon annan?

/ B

Om du inte förstår att "T.o.m. din överstepräst IÖ har ju förklarat" kan uppfattas som hånande både åt mig och Ingvar så säger det bara att XXX

Inlägg justerat. Personliga påhopp tolereras inte. /V8

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-16 17:08

Angående Linn, har dom minskat försäljningen jämfört på 80-talet? Tycker det är väldigt lite "snack" om Linn rent generellt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-16 17:41

Richard skrev:Ja- den klangliga skillnaden är ganska stor. Något som Bill 50x kan verifiera (Skillnaden mellan Linn kairn och 5103 ). Jag själv har ju haft tre stycken olika linnförstärkare genom åren och ljudskillnaden klangligt uppfattade jag som ganska stor.

Ja det stämmer.
Deras tidiga för/effektstärkarkonstruktioner lät inge vidare.
Klimax-serien däremot gillar jag grymt mycket!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-16 17:44

Denna tråd har sjunkit till en sådan nivå att dess existens är förverkad om det kommer ett minsta lilla tjuvnyp, eller annat fult och policyvidrigt från någon. Jag tycker i vanlig ordning att det är tråkigt att myndiga människor (?) kan tillåtas bete sig så barnsligt.

Skärp er!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-16 18:23

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Jag tolkar inga tankar. Jag läser innantill vad som skrivs.

/ B

Det är ingen som tvingar dig att läsa. Eller skriva svar.

/ B

Nej, det är ingen som tvingar mig - men att du sprider förtal och lögner
om andra människor [i stil med: T.o.m. din överstepräst IÖ har ju för-
klarat att han inte ser några fel...
] blir inte okej av att du argumenterar
att de inte behöver läsa det du skriver. :?

Såsom du beter dig beter man sig helt enkelt inte.

Och som jag skrivit förut: Om du på allvar är intresserad av vad någon
tycker eller tänker, eller vad som är orsaken till det - så fråga dem om
det istället!

Men snälla, sluta påstå nedvärderande saker om dem om det bara har
syftet att nedvärdera dem och kanske att fylla upp luckorna där dina
argument borde ha funnits.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-16 18:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-16 18:24

sportbilsentusiasten skrev:
Richard skrev:Ja- den klangliga skillnaden är ganska stor. Något som Bill 50x kan verifiera (Skillnaden mellan Linn kairn och 5103 ). Jag själv har ju haft tre stycken olika linnförstärkare genom åren och ljudskillnaden klangligt uppfattade jag som ganska stor.

Ja det stämmer.
Deras tidiga för/effektstärkarkonstruktioner lät inge vidare.
Klimax-serien däremot gillar jag grymt mycket!

Tack för verifieringen. Det finns ju en del linnister som bara tror att "svänget" skiljer. Ett sväng som dessutom inte existerar i verklighetens apparater.Apparaterna är ju inte musikaliska! Svänget är ju endast det som finns ingraverat i fonogramet/cd-skivan- om svängiga musiker spelat.

Intressant är att de tidigaste versionerna av förstärkarna i mitten av 80-talet ansågs av handlarna som vara "klart världens bästa".
Förövrigt:
Kanske har du sportis endast hört linns gamla förstärkeri med nya serier av högtalare. Då stämmer ju inte klangmatchningen linn ägnat sig åt....

En linn isobarik från 80-talet med lk 1och lk 280 kombinerat med en äldre Lp tolva ( med masonitbotten från nordmaling )samt färgad trojka-pickup låter ju enligt min mening inte så illa.

Kanske är klimaxseriens försteg verkligt bra. Mätningarna i stereophile visar ju på det. Slutstegen däremot...

Edit:
Då handlarna skulle uppgradera masoniten från nordmaling till plastskivan Trampolin, blev det ofta gängpaj då man skruvade. masoniten ( och trampolinen) sitter nämligen med helt normala dörrstoppar som skruvas igenom masoniten/trampolinen, in i skivspelarens träplint. Då använde man tändstickor för att försöka fylla ut de alltförstora hålen... Naturligtvis informerade man inte kunderna om detta.

Nu lämnar jag på ett tag. Hej på er !

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-10-16 19:51

Richard skrev:Varför skulle inte en Denonreceiver kunna vara överlägsen en arcamförstärkare ? Det finns väl ingen naturlag att så inte skulle kunna vara fallet ? Speciellt då de mätvärden som finns visar att så är fallet ?

Hej Richard,

Visst kan en denonreceiver mäta bättre än en arcam.
Men först måste man väl bestämma vilken denon och vilken arcam det gäller, eller är alla denon bättre än alla arcam mätmässigt?

Sedan så undrar jag om den mätmetod som LTS använt är den samma som använts i de mätningar där arcam mättes. Om inte så kan det väl finnas risk för att man jämför äpplen och päron? Om tex mätningarna skett vid olika frekvenser eller olika belastning av förstärkarna.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-16 20:08

Vad fan säger du?

Är du en j-a Carlssontomte eller??

Vee-Eight skrev:Denna tråd har sjunkit till en sådan nivå att dess existens är förverkad om det kommer ett minsta lilla tjuvnyp, eller annat fult och policyvidrigt från någon. Jag tycker i vanlig ordning att det är tråkigt att myndiga människor (?) kan tillåtas bete sig så barnsligt.

Skärp er!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-16 20:13

Hm är inte Arcams receiver kända för sitt fina stereoljud, tänker då på bioförstärkarna Arcam 300, 250 osv inte bara fmjfamiljen, det har man läst av många användare som har haft/har dem, men det är klart de har ju inte gjort någon mät eller F/E lyssningen på dem

:)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi