Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-16 20:30

Richard skrev: Intressant är att de tidigaste versionerna av förstärkarna i mitten av 80-talet ansågs av handlarna som vara "klart världens bästa".
Förövrigt:
Kanske har du sportis endast hört linns gamla förstärkeri med nya serier av högtalare. Då stämmer ju inte klangmatchningen linn ägnat sig åt.....

Har hört alla generationers steg med alla generationers högtalare.
Det spelar ingen roll hur man bygger systemet- de nya stegen är överlägsna på alla sätt. Skräp vore det ju annars. Vad dock inte förtjust i AV-serien (försteg 5103, slutsteg 5125/2250) som tidigare meddelat.

Många Linnister anser att man INTE kan kombinera grejjer av olika generation men just hänvisning till att de är olika i klangen.
Givetvis kan man kombinera dom!
Grejjer från samma generation har självklart synergieffekter men det blir givetvis bättre om man petar dit en bättre stärkare från en nyare generation.

Richard skrev: En linn isobarik från 80-talet med lk 1och lk 280 kombinerat med en äldre Lp tolva ( med masonitbotten från nordmaling )samt färgad trojka-pickup låter ju enligt min mening inte så illa.

Ett mycket kul system! Dock är nyare Linnsystem KLART mer trogna orginalljudet på skivorna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-16 20:45

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Exakt vad i min kommentar finner du "hånande"?

Om vi inte alls ska urholka vårt språk något alldeles förskräckligt så är det önskvärt att man använder relevanta uttryck och inte tar i så man spricker. Vad ska du använda för ord när någon verkligen hånar någon annan?

/ B

Om du inte förstår att "T.o.m. din överstepräst IÖ har ju förklarat" kan uppfattas som hånande både åt mig och Ingvar så säger det bara att XXX

Inlägg justerat. Personliga påhopp tolereras inte. /V8

Men nu var det ju inte den kommentaren du påstod var hånanden utan min kommentar att man inte måste läsa och kommentera inlägg.

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-16 20:47

Ok OT ledsen för det men jag tänke ge info som jag hittade i ett annat forum nämligen Component. Där berättar Perra1 (och han har jag mycket stor respekt för, han verkar inte hitta på saker.

"Arcam är bättre på att hantera tekniken än Japanerna, och använder bättre komponenter - t ex dopat kolfiber, "mask of silence", egenutvecklad mjukvara etc.

Att Arcam dessutopm kör utveckling med flera stora Chip-tillverkare (t ex Silicon Image) gör ju att de dessutom ligger i framkant av alla tillverkare.

mvh

/Pär
"

Här var jag tog det ifrån

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=9335&st=50

Tillbaka till Linn igen :) Ni gör mig sugen att stampa takten
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-16 20:56

torig skrev:Bara en kort kommentar: Jag förstår inte de hätska utfall med svordomar och grova affekter som signaturerna "subjektivisten" och "IngOehman" gör mot "Bill50x". Påståenden, tolkningar, etc gör vi ju alla mer eller mindre.

Du kanske missade det men om du kikar bakåt till sidan 30-31 så ser du att stämningen var god när Bill50X plösligt tyckte att det var lämpligt att "i tredje person" kalla en medlem för "överstepräst". Efter den provokationen var käbblet igång.

Lite mera respekt och hänsyn - tycker jag - vore på sin plats.
Håller absolut med. Håller du med om att kalla någon för överstepräst heller inte lever upp till det?

matså: Bättre (speciellt om det är tillverkarna själva som påstår det) komponenter behöver inte betyda att det låter bättre. Tillverkare som t.ex Furutech menar att rodiumplätering är bättre än guldplätering hos t.ex kablar och säkringar. Högst osannolikt att det låter bättre för det. Varför ta för givet att en "bättre" komponent verkligen låter bättre än en "sämre". Ibland är det varken mätbart eller hörbart. Varför "dogmatisera"?
Senast redigerad av MrUncool 2008-10-16 21:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-10-16 20:56

Kaffekoppen skrev:
Vad fan säger du?

Är du en j-a Carlssontomte eller??

Vee-Eight skrev:
Denna tråd har sjunkit till en sådan nivå att dess existens är förverkad om det kommer ett minsta lilla tjuvnyp, eller annat fult och policyvidrigt från någon. Jag tycker i vanlig ordning att det är tråkigt att myndiga människor (?) kan tillåtas bete sig så barnsligt.

Skärp er!

En gång till, och högre!! Så kanske det funkar :wink:

Du är en riktigt go gubbe :lol:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-16 22:11

Richard skrev:samma avprogrammering som jag själv genomgått.... Denonreceiver

Huh!

om "avprogrammering" leder till att man köper sig en denon AVR receiver är det nog bäst att bli vid Linn. Om man har Linn, vill säga. Jag sålde min gråa Denon. Ångrar det inte.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-16 22:32

MrUncool skrev:
torig skrev:Bara en kort kommentar: Jag förstår inte de hätska utfall med svordomar och grova affekter som signaturerna "subjektivisten" och "IngOehman" gör mot "Bill50x". Påståenden, tolkningar, etc gör vi ju alla mer eller mindre.

Du kanske missade det men om du kikar bakåt till sidan 30-31 så ser du att stämningen var god när Bill50X plösligt tyckte att det var lämpligt att "i tredje person" kalla en medlem för "överstepräst". Efter den provokationen var käbblet igång.

Lite mera respekt och hänsyn - tycker jag - vore på sin plats.
Håller absolut med. Håller du med om att kalla någon för överstepräst heller inte lever upp till det?

matså: Bättre (speciellt om det är tillverkarna själva som påstår det) komponenter behöver inte betyda att det låter bättre. Tillverkare som t.ex Furutech menar att rodiumplätering är bättre än guldplätering hos t.ex kablar och säkringar. Högst osannolikt att det låter bättre för det. Varför ta för givet att en "bättre" komponent verkligen låter bättre än en "sämre". Ibland är det varken mätbart eller hörbart. Varför "dogmatisera"?

Då är emellertid alla nöjda hifilyssnare som hyllar dess stereoljud bättre att lita på med andra ord :) För så många kan inte ljuga eller hitta på.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-17 05:43

matså skrev:Då är emellertid alla nöjda hifilyssnare som hyllar dess stereoljud bättre att lita på med andra ord :) För så många kan inte ljuga eller hitta på.

Bara förväntan på att något skall låta bättre kan ställa till det. Det finns otaliga exempel i massor av ämnen där folk upplevt en effekt utan att det funnits några skäl till den. Förväntar man sig att en stereo skall låta bättre bara för att den har dopat(?) kolfiber mm så gör den lätt det utan att det verkligen är så.

Det är ju ingen slump att t.ex ett företag som Furutech och dess försäljningsled använder högar med fina produktord och beskriver sin utveckling vetenskapligt (fast om man synar den så är det ofta trams och ren pseudo). Det säljer och till stor del pga att det skapar en förväntan hos köparen som han har med sig när han sedan lyssnar.

Skillnader mellan olika förstärkare och receivrar är naturligvis oftare lättare att detektera än skillnaden mellan en rodiumpläterad säkring från Furutech än en standard. Men går man in med förväntan att det alltid är så (regler och dogmer), så hör många säkert ännu lättare en positiv skillnad hos det som "måste" vara bättre. Hjärnan tar tacksamt emot all "hjälp" den kan få.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-17 07:15

Kaffekoppen skrev:Vad fan säger du?

Är du en j-a Carlssontomte eller??

Vee-Eight skrev:Denna tråd har sjunkit till en sådan nivå att dess existens är förverkad om det kommer ett minsta lilla tjuvnyp, eller annat fult och policyvidrigt från någon. Jag tycker i vanlig ordning att det är tråkigt att myndiga människor (?) kan tillåtas bete sig så barnsligt.

Skärp er!

KK, så du tycker det är OK debattnivå i tråden?
Samt att det är OK att ifågasätta en moderators modererande?
Det tycker inte jag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-10-17 08:30

sportbilsentusiasten skrev:
Det tycker inte jag.

KK vill nog på ett (som jag uppfattade det) underbart sätt, provocera moderatorn att just moderera, alltså se till att tråden förpassas till de sälla jaktmarkerna där den hör hemma. 8)

"It has ceased to be, it is no more, it is gone!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-17 08:49

MrUncool skrev:Du kanske missade det men om du kikar bakåt till sidan 30-31 så ser du att stämningen var god när Bill50X plösligt tyckte att det var lämpligt att "i tredje person" kalla en medlem för "överstepräst". Efter den provokationen var käbblet igång.

Jag tycker det hela är lite märkligt. "Överstepräst" är ju bara en mild fläkt jämfört med de invektiv som vissa här tillåts att sprida omkring sig utan större uppståndelse.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-17 08:52

sprudel skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Det tycker inte jag.

KK vill nog på ett (som jag uppfattade det) underbart sätt, provocera moderatorn att just moderera, alltså se till att tråden förpassas till de sälla jaktmarkerna där den hör hemma. 8)

"It has ceased to be, it is no more, it is gone!"

Så uppfattade jag också hans inlägg, fast jag måste medge att jag hoppade till lite först...
Men för att vara säker borde han ha kryddat med lite politik och religion :-)

/ B

hajen1

Inläggav hajen1 » 2008-10-17 08:55

Bill50x skrev:
MrUncool skrev:Du kanske missade det men om du kikar bakåt till sidan 30-31 så ser du att stämningen var god när Bill50X plösligt tyckte att det var lämpligt att "i tredje person" kalla en medlem för "överstepräst". Efter den provokationen var käbblet igång.

Jag tycker det hela är lite märkligt. "Överstepräst" är ju bara en mild fläkt jämfört med de invektiv som vissa här tillåts att sprida omkring sig utan större uppståndelse.

/ B

Håller med. Invektiv som " pucko " och " idiot " har förekommit!
McIntoshnörd!

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-17 09:39

hajen1 skrev:Håller med. Invektiv som " pucko " och " idiot " har förekommit!

Inte i den här tråden.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-17 10:51

dimitri skrev:
hajen1 skrev:Håller med. Invektiv som " pucko " och " idiot " har förekommit!

Inte i den här tråden.

Fast ibland känns det som " inte just i den här tråden ännu".

Jag tycker fortfarande att det kan vara intressant att hålla sig till ämnet. Om det finns kombatanter i en tråd så skall ju det inte drabba ämnet eller den som skapade tråden.

Bättre då att admin ger ett gult kort så att stämningen kan återgå något.

När det gäller ironisering och lite nedlåtande ord om Linn så får man väl ge dom ett litet försvar i att dom har vart fall inte kommit med några egna ethernet kablar ännu. Så även solen har ju fläckar.

Nån som sett någon ny tendens bland Sveriges Linn-handlare? Är det allmänna nu att man skall lägga all sin musik på hårddisk? Eller skall man fortfarande spela sina egna CD-skivor i Cd-spelaren?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-10-17 10:57

Jag tror de ligger och lurar i vassen med en pryl med pekskärm, billiga pc-grejor, 1 TB disk och inbyggd lp-12 med masonitplatta. ;)
Senast redigerad av Pinnick 2008-10-17 14:03, redigerad totalt 1 gång.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-10-17 11:12

Richard skrev:
ThePreTor1aN skrev:
Richard skrev:
AVR4000 skrev:
subjektivisten skrev:
AVR4000 skrev:Det finns ett antal riktigt vassa receivrar som kan konkurrera med stereosystem i rent välljud - men det kostar en slant. Det närmaste märket jag skulle kunna tänka mig idag, med tanke på ljud och matchning mellan högtalarna är Arcams AVR3x0-serier eller varför inte deras för/slutstegskombinationer i FMJ-serien på hemmabiofronten. Alltså om jag idag skulle köpa någon nya hemmabioprodukt.

Exakt VAD baserar du detta på? Jag antar vi snackar om så transparent ljud som möjligt, eller?

Transparent ljud? Skulle vi kunna enas om en sak: Transparent ljud och Denon är inte synonymt med varandra.

Självklart så försämrar alla apparater ljudet något med sin resa genom apparaten. Däremot skulle jag tro, utan att veta säkert, att det är oerhört liten skillnad mellan arcams toppmodeller inom hemmabio och denons billigaste receivrar ur 07- serien. Är man nära fullt genomsläpp så är man..

Hehe, den var bra :P
Vad menar du med fullt genomsläpp?
Du resonerar alltså att har man en bra korrekt stämd gitarr spelar det ingen roll vem som spelar på den för det ska låta bra.

Det här kan jag inte ens ta seriöst, och tror inte du menar det heller:
Att det är en liten skillnad mellan tex Arcams FMJ hembio och billiga Denon receivers, hehe :D

I ditt inlägg ser jag att du är alltför dyrmärkesdogmatisk för att kunna se klart. Du behöver samma avprogrammering som jag själv genomgått.
Varför skulle inte en Denonreceiver kunna vara överlägsen en arcamförstärkare ? Det finns väl ingen naturlag att så inte skulle kunna vara fallet ? Speciellt då de mätvärden som finns visar att så är fallet ?

För att bli ontopic, igen:

Den blindtest vi gjorde med Denon avr 1507 ( 2495:- ) versus Linn 5103/5125 ( 90000:-) fick som resultat att Denon gick segrande ur denna test med 8-2. Detta visar väl något ? * Den som lyssnade blint var dessutom troende linnist ( vilket han numera naturligtvis inte är ) Högtalaren var majik 140.

* Men du kanske är handlare ?

För mig ser det här helt pinsamt ut. Man har inte bara jämfört äpplen och päron utan också helt i olika klasser med bristande metod. Sen att en troende Linnist, när jag själv har varit det har lyssnat i blindtest har inget värde.

Jämför man 2 förstärkarkombinationer i helt olika klasser men jämför bara vikten i kg, kan dom vara helt identiska!. Vad mättes här?, mer än så? -antagligen effekten i watt.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-17 11:45

ThePreTor1aN skrev:För mig ser det här helt pinsamt ut. Man har inte bara jämfört äpplen och päron utan också helt i olika klasser med bristande metod. Sen att en troende Linnist, när jag själv har varit det har lyssnat i blindtest har inget värde.

Jämför man 2 förstärkarkombinationer i helt olika klasser men jämför bara vikten i kg, kan dom vara helt identiska!. Vad mättes här?, mer än så? -antagligen effekten i watt.

Man jämförde ljudet, dvs återgivningen, dvs äpplen mot äpplen. Blint, dvs utan att veta vad som spelades. Det står tydligt redovisat.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-10-17 11:57

dimitri skrev:
ThePreTor1aN skrev:För mig ser det här helt pinsamt ut. Man har inte bara jämfört äpplen och päron utan också helt i olika klasser med bristande metod. Sen att en troende Linnist, när jag själv har varit det har lyssnat i blindtest har inget värde.

Man jämförde ljudet, dvs återgivningen, dvs äpplen mot äpplen. Blint, dvs utan att veta vad som spelades. Det står tydligt redovisat.

Jag ska inte uttala mig om det specifika fallet, men det här betyder väl mer eller mindre att billiga Denon receivers kan mycket väl mäta sig ljudmässigt med annan topp-förstärkeri också?. Tex. Meridian, Lexicon, Marantz och allt?

Självklart har jag lite svårt och förstå detta eftersom enligt min erfarenhet får Denons billiga receivers storpisk av billiga Marantz receivers också, eller i samma prisklass.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-17 12:04

MrUncool skrev:
matså skrev:Då är emellertid alla nöjda hifilyssnare som hyllar dess stereoljud bättre att lita på med andra ord :) För så många kan inte ljuga eller hitta på.

Bara förväntan på att något skall låta bättre kan ställa till det. Det finns otaliga exempel i massor av ämnen där folk upplevt en effekt utan att det funnits några skäl till den. Förväntar man sig att en stereo skall låta bättre bara för att den har dopat(?) kolfiber mm så gör den lätt det utan att det verkligen är så.

Det är ju ingen slump att t.ex ett företag som Furutech och dess försäljningsled använder högar med fina produktord och beskriver sin utveckling vetenskapligt (fast om man synar den så är det ofta trams och ren pseudo). Det säljer och till stor del pga att det skapar en förväntan hos köparen som han har med sig när han sedan lyssnar.

Skillnader mellan olika förstärkare och receivrar är naturligvis oftare lättare att detektera än skillnaden mellan en rodiumpläterad säkring från Furutech än en standard. Men går man in med förväntan att det alltid är så (regler och dogmer), så hör många säkert ännu lättare en positiv skillnad hos det som "måste" vara bättre. Hjärnan tar tacksamt emot all "hjälp" den kan få.

Jag tror att en hel del inte visste om infon jag skrev tidigare utan är bara väldigt nöjd med Arcam :) .

Det kan väl vara så också? Eller vill du att användare skall sluta att skriva hur bra dem är (kvittar vilket märke) för det blindar mitt betygsätt och jag ger apparaten toppenbetyg eftersom jag har läst intryck av att den är bra, de har förblindat mig.

Men hallå.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-17 12:05

Bill50x skrev:Jag tycker det hela är lite märkligt. "Överstepräst" är ju bara en mild fläkt jämfört med de invektiv som vissa här tillåts att sprida omkring sig utan större uppståndelse.

Skulle det göra ditt uttryck bättre på något sätt? Det finns de som mördar folk så då är det ok om jag "bara" misshandlar?
Näe du... Det var en tydlig och onödig provocering*. Du lyckades bra också. Innan ditt inlägg var det lugnt, efter inte så lugnt. Grattis!

*Dubbel dessutom då du antydde att en person inte tänker själv och att en annan är någon slags religiös ledare för bl.a. den icketänkande.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-17 12:09

ThePreTor1aN skrev:Jag ska inte uttala mig om det specifika fallet, men det här betyder väl mer eller mindre att billiga Denon receivers kan mycket väl mäta sig ljudmässigt med annan topp-förstärkeri också?. Tex. Meridian, Lexicon, Marantz och allt?

Just i det här fallet betyder det att två personer i en blindlyssning föredrog återgivningen från en ganska billig denonmaskin före en 90kkr linnmaskin. Inget annat.

ThePreTor1aN skrev:Självklart har jag lite svårt och förstå detta eftersom enligt min erfarenhet får Denons billiga receivers storpisk av billiga Marantz receivers också, eller i samma prisklass.

Då kanske Marantz hade också föredragits vid blindlyssning före Linn-combon? Marantz har väl lika goda förutsättningar att producera goda apparater som Denon, eller hur? Dessutom så undrar jag om dessa två märken inte ingår i samma koncern.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-10-17 12:21

ThePreTor1aN skrev:...
Självklart har jag lite svårt och förstå
...

Det har jag inte svårt att förstå.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-17 12:58

i skrev:
...

Har denna kommentar något med Linn att göra?
Har moderatorns budskap inte förståtts?
Kan vi i fortsättningen diskutera Linn på ett rimligt sätt?

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-17 13:27

ThePreTor1aN skrev:
dimitri skrev:

Jag ska inte uttala mig om det specifika fallet, men det här betyder väl mer eller mindre att billiga Denon receivers kan mycket väl mäta sig ljudmässigt med annan topp-förstärkeri också?. Tex. Meridian, Lexicon, Marantz och allt?

Ja, troligen. Om man inte spelar över klippgränsen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-17 13:54

matså skrev:Eller vill du att användare skall sluta att skriva hur bra dem är (kvittar vilket märke) för det blindar mitt betygsätt och jag ger apparaten toppenbetyg eftersom jag har läst intryck av att den är bra, de har förblindat mig.

Inte alls, men fortfarande är det så att en produktbeskrivning på papper (detta är bättre) inte är av vikt om den inte är hörbart bättre. Ibland är det lätt att höra skillnad ibland inte, ibland kan förväntan göra att man uppfattar en skillnad som inte finns och ibland inte.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-17 14:03

MrUncool skrev:
matså skrev:Eller vill du att användare skall sluta att skriva hur bra dem är (kvittar vilket märke) för det blindar mitt betygsätt och jag ger apparaten toppenbetyg eftersom jag har läst intryck av att den är bra, de har förblindat mig.

Inte alls, men fortfarande är det så att en produktbeskrivning på papper (detta är bättre) inte är av vikt om den inte är hörbart bättre. Ibland är det lätt att höra skillnad ibland inte, ibland kan förväntan göra att man uppfattar en skillnad som inte finns och ibland inte.

Jo du har en poäng såklart, jag är i alla fall nöjd med min apparat :)

MP

Inläggav MP » 2008-10-17 15:19

matså skrev:...jag är i alla fall nöjd med min apparat :)

:oops:
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-17 15:24

Harryup skrev:
i skrev:
...

Har denna kommentar något med Linn att göra?
Har moderatorns budskap inte förståtts?
Kan vi i fortsättningen diskutera Linn på ett rimligt sätt?

mvh/Harry

Kan vi inte disskutera huruvida detta skall ske förutsättningslöst eller ej? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-17 15:37

:mrgreen:

Avser de tvenne senaste inläggen pre detta dito. :oops: :)

Edit: Semantiken, denne evige, semantiken.
Senast redigerad av Laila 2008-10-17 16:15, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi