Tyvärr Subjektivisten så är din definition på HiFi inte överensstämmande med den 'riktiga' definitionen på HiFi. Många tror att HiFi betyder hög trovärdighet, vilket skulle baseras på en subjektiv bedömning¨, men det är inte sant. HiFi betyder hög trohet, dvs det är en bedömning/jämförelse mot ett original, vilket i princip är en objektiv bedömning.
Som sagt, VAD är originalet? Är det skivan? Ja, du/ni kanske anser det är någon form av original. Jag anser att originalet är verkligeheten. Så om du säger att; "Mattias, här har vi den bästa anläggningen som finns idag. Den mäter perfekt och lyssna på den här" Och när vi lyssnar så låtar alla skivor inte som musik i mina ögon. En gitarr låter som fiol (överdriver för att få fram min poäng).
Sedan säger en annan kille till mig "Mattias, lyssna på denna anläggningen, den kanske inte har lika fina mätdata som förra med det låter som musik". Jag lyssnar och skivorna låter verkligen som riktig musik.
Så vilken är hög trovärdighet? Ja, jag anser att en stereo ska återge musik inte oljud så jag säger tvåan. Du kanske väljer ettan.
Men det jag försöker få fram är att synen på hifi är tvådelad IMO. Tror inte det står i sten att hifi = hög trovärdighet är till just cd originalet. Kan lika väl vara för musiken
Du har helt missat vad jag skrev. Vad du eller någon annan anser är mest trogen verkligheten spelar ingen roll.
Har ställt denna frågan flera gånger innan, få av er har vågat svara. Vad väljer du;
1. System A som mäter perfekt men låter skit på dina skivor.
2. System B, mäter inte lika bra men musiken låter kanonbra och verklig på den.
Enligt ditt synsett så borde du välja 1. Som att välja en mjölk som smakar skit men är nyttigare, eller en bil som är trist och jobbig att köra men är den som är absolut säkrast, enligt mätningar
Dock är ditt synsätt idag det som helt dominerar branchen. Såväl konsumneter, tillverkare, tidningar och handlare. Det är ju naturligtvis mycket enklare, och billigare, att tillverka en förstärkre eller vad som helst som bara låter.
Finns inget som bevisar att det skulle vara enklare eller billigare att bygga en förstärkare som ska låta på ett visst sätt.
Sedan så förstår jag varför det är mitt synsätt som dominerar hifi världen, för folk vill ju höra musiken såsom dom uppfattar musik. Tror det är ytterst få som vill lyssna och tänka, ja, det låter ju inte som musik men det mäter ju rätt iaf.
Bra produkter (bra alltså mer neutrala) döms ofta ut som tråkiga. Fokus har alltså flyttats från musiken till att lyssna på olika apparater och dom effkter dessa lägger till.
Bra är DITT eget omdömme, inget som styr över mig, pelle eller peter. Bra för mig är något som låter som verklig musik.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.