Har du också undrat vad som finns i Transparents små boxar ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 02:06

Hej!

Nu kommA*ntagligen Esoteriska HifiFörsäljare använda sig av favoritliknelser med Bilar
t.ex. så kanske en 200,000 kr´s Bil inte kostar detsamma i komponenter/material utan
ingenjörskonst, forskning, tillverkningsprocess, kvalitetstest oxå sådant som spelat in!

He, he :lol:! Nu hör dessbättre 200,000 kr´s-Bilar på +1000 kg och bestående av...
2 el 3st komponenter** ej till vanligheterna! Och skulle det finnas Bil bestående utav:
1st +500 kg´s motstånd samt 1st +500 kg´s kondensator, så vi väl utgå få ifrån att
dessa kostade aning mer än de 50 öre som Transparent Cable´s dito gick på i inköp...
... för dem bägge två, då 8)!

** Exklusive kopparkabeln!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 02:33

Hej igen!

Undrar om komponentkostnaden för $9800´s kabeln ens är $9.8? 70kr, tveksamt 8O?
Undrar om det finns 200,000 kr´s bilar som är möjliga att producera för... 200 kr 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 02:39

Hejsan!

Värst vad A* har läst på Universitet då! Jag brukar rekommendera verklighet framför
skolors skyddade-verkstad, fyrkantiga, svart/vita värld med brist på prestationskrav!

Vänligen En med LHS-utbildning**

** Livets Hårda Skola!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 02:47

Hej!

Blir det mer värdelöst vetande i denna tråd, så åker hänglåsetBild på!

Vänligen snart f.d-Moderator ifrån annat snart f.d-HiFiForum! (... som undrar ifall ni faktiskt.se inte behöver en extra Moddare :??)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-06 02:56

Audiomanikern skrev:Hej!

Blir det mer värdelöst vetande i denna tråd, så åker hänglåsetBild på!

Vänligen snart f.d-Moderator ifrån annat snart f.d-HiFiForum! (... som undrar ifall ni faktiskt.se inte behöver en extra Moddare :??)

Det som moderator ansåg vara värdelöst vetande är kanske värdelöst för vederbörande, då vederbörande inte förstod riktigt vad herr lasselite skrev och menade 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-10-06 03:01

Morello: Vad säger att jag avsåg Lasselitens inlägg ?
Det finns betydligt fler inlägg som INTE för den tvivelaktiga tråden framåt.

Vänligen snart f.d-Moderator ifrån annat snart f.d-HiFiForum! (... som undrar ifall ni faktiskt.se inte behöver en extra Moddare

* - Sitter du inne mer extra info eller ?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 03:09

Hej!

Eeeehh vad pratar ni om 8O? Vem är lasselite :?? - A*nnars då :D? Deluuungt 8)!

Mvh A*(nser faktiskt.se man bör begränsa "båtflykteriet" à la "sjunkande skeppet" ifrån HF.nu! MenA*, ju
redan en direkt här ovanför;))

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 05:35

Hej!

Detta är helt oacceptabelt och på gränsen till att vara åtalbart i domstol! Detta är långt mer än
medlemmar borde få uttrycka gång på gång utan åtgärd. Hmmman man lever inte i en totalitär stat,
men det kan nästan verka som en del vill ha detta 8O? Bild Bild Bild A*aarghh varför funkar inte lås-
-knappen, folk kan ju skriva vadsomhelst här - är helt oacceptabelt och på gränsen till att vara
åtalbart i domstol Detta är långt mer än medlemmar borde få uttrycka gång på gång utan åtgärd...

Mvh A*

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-10-06 07:54

Tråden verkar ju inte ens i närheten av urspårad? Tror att moderatorerna förväxlar kritik med urspårning. Man måste faktiskt inte hålla med varandra i precis allt. Dessutom tror jag moderatorerna skjuter sig själv i foten när de låser/fryser trådar så fort det kritiseras hificonsults priser eller hificonsults produkter som i det här fallet. Det ger bara konspiratoriskt lagda människor vatten på sin kvarn. Frågan är om de inte i samma veva skjuter hificonsult i foten också...

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-06 08:46

Haha, helt lysande A*!! :D

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-07 06:08

Det är riktigt roligt att se och läsa hur hifikonsultforum.ses moderatorer gör bort sig gång på gång och lägger sig fullständigt platt för sladdbarnen. Trovärdigheten är numera zip-zero. :evil:

I själva trådfrågan så är det lite märkligt hur olika kablar fungerar olika beroende på grejerna dom spelas på. Finns det någon som kan försöka förklara varför ex dessa transparanskablar låter helt ok med vissa apparater men får smisk av EKGkablar med andra??

Det har jag undrat över länge.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-07 09:27

A*ha-ha!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-10-07 09:38

Alltså Birger!!!
Det är inte så det fungerar, dom får inte smisk av billiga kablar på en billig anläggning utan där hör man helt enkelt inte skillnad på en vettigt terminerad billig kabel av vettigt material och en 100 000kr kabel...

Om man däremot kopplade in kablarna på en hiskeligt dyr anläggning så blir det en markant skillnad, fast det är ingen (och detta är jag lite undrande till 8O ) av alla kabeltillverkare som kan ställa upp på ett opartiskt blindtest och ta ut vilken kabel som är inkopplad med signifikans, detta trots att kabeltillverkarna borde kunna sitta och gläppa mellan kablar hela dagarna och mer eller mindre lära sig hur skillnaderna är (om det nu är en markant skillnad).

I övrigt så skulle jag vilja föreslå till Krell att dom ökar induktansen i seriespolen med en faktor 100 så att dom är säkra på att kunna ta ut kabeln vid nästa blindtest. :wink:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-07 10:09

Hej,

Ja det är en ond cirkel tror jag. Många ser också rött så fort en HF moderator överhuvudtaget yttrar sig. För min egna del kan det även fungera omvänt i vissa fall.

Ang Transparents kablar så känner jag lite "so what". Jag har själv inte tänkt lägga 98'000$ på kablar och kan egentligen inte vara mer oberörd. Per definition rör det ju inte mig!??

Och förresten - en parallell till bilar. Dom kostar ju inte så mkt... :twisted: :lol:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-07 12:33

Vad jag menar är att i ena fallet så låter ex Transparans (äppelsort)
bra i en dyyyr anläggning och EKG sämre. I ett annat fall låter Transarna sämre i en annan dyyyr anläggning medans billigare kablar fungerar bättre. Detta påstod faktiskt Consultchefen Sladd vid en Burgmeister demo och det har jag hört själv.

Burgmeister använder billiga kablar till sina dyyyra högtalare och när Sladd kopplade in värstintransparensen så blev det betydligt sämre. Enligt honom så föll ljudet ihop. Han var mycket förvånad över detta. Själv fick jag låna ett par dyra Nordostkablar av en kompis för ett år sedan men dom lät mycket sämre hos mig i min annläggning än mina Tara labs billigaste snokar :D
Det var en av dom få gånger jag hört tydliga skillnader på kablar. Det gör jag inte alltid faktiskt.se :oops:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-10-07 12:46

Nu vill inte jag vara någon messerschmit......jooo det vill jag ju :wink:

Jag antar att du menar EKK kabel (Att koppla in EKG mellan stärkare och högtalare funkar kanske också dock)

Samt märket du refererar till bör nog stavas Burmester.

:wink: :wink: 8)

// Jonas

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-07 13:30

Sanoj skrev:Jag antar att du menar EKK kabel
// Jonas
Det var inte EKK som Burmester använde istället för Transparent
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-10-07 13:48

Blev jag remesserschmittad... 8O

:D

// Jonas

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-07 14:03

Burmester bör dessutom skrivas: Burgmeister, eftersom det låter mer tyskt och således blir lite roligare. :twisted: Skall förresten bli kul att se vilken prutmån det finns i Berlin på dessa ointressanta statusprylar... 8O

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-07 14:09

ointressanta statusprylar...

Jag tycker Burmesters strömdelar är mycket mycket intressanta. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-07 14:11

Alltså det stavas messerschmidt

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-07 14:16

Fast ännu oftare "Messerschmitt" :wink:

(Vad det gäller flygplan och bil, i alla fall...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-07 15:23

Nänä Hanoi EKG skall det vara. Fattaru ? :D

Jag vet att det stavas Burmester. Historien är Sladds (ring honom som du brukar om du vill..) och den gick ut på att Burgerkings..flåt Burmesters prylar lät sämre med Transpirations absolut värsta kablar än med en mycket enkel kabel. Den såg ut som en billig Monsterkabel förresten.

Så kan det gå :twisted:

Jag är seriöst intresserad av att veta varför det kan vara så. Jag inser att Sanoj kanske inte vet svaret men har någon en fundering kring detta???

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-10-07 15:36

Jag vet att det stavas Burmester. Historien är Sladds (ring honom som du brukar om du vill..) och den gick ut på att Burgerkings..flåt Burmesters prylar lät sämre med Transpirations absolut värsta kablar än med en mycket enkel kabel.

Ja jag var där när det provades.
Ringa honom är nog ingen idè då han sitter i Egypten och sippar G&T... 8), men han ringer nog när han återvänder.

Teorier har jag dock...

// Jonas

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-10-07 16:31

flåt Burmesters prylar lät sämre med Transpirations absolut värsta kablar än med en mycket enkel kabel. Den såg ut som en billig Monsterkabel förresten.

Äsch, det var ju bara Reference-kablar. De är inte deras värsta 8)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-08 07:05

Aj fan.. Nej dom är ju mycket sämre :twisted:

Fortfarande ingen teori om varför olika kablar presterar olika i olika system även om systemen och stereoprylarna kostar ungefär lika mycket??
I en sk High-end butik här i eken så upplevde jag subjektiv att Nordost Valhalla lärt lite tunt och basfattigt mot ett par Transparens i ett system med Accuphase som elektronik. Däremot lät det bättre med Krell och Nordost. Märkligt eller?? :?:

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-10-08 07:27

Sätter man en spole i signalvägen som i Transpirationen Reference så tacka fn för att det låter olika mellan kablar och mellan högtalare.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-08 08:51

Fast om det nu är så att olika högtalare i olika kombinationer med förstärkare låter olika. Dvs. man föredrar inte hela tiden just bara en förstärkare till alla högtalare. Så varför skulle man föredra bara en kabel? Handlar ju om olika kombinationer lastmässigt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-08 09:01

Prozac skrev:Sätter man en spole i signalvägen som i Transpirationen Reference så tacka fn för att det låter olika mellan kablar och mellan högtalare.

Det beror ju på hur den är dimensionerad. Jag är säker på att du har induktans i dina egna kablar också för den delen, liksom i mina egna. För övrigt, är du säker på att där sitter en spole?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-10-08 09:30

Det beror ju på hur den är dimensionerad. Jag är säker på att du har induktans i dina egna kablar också för den delen, liksom i mina egna. För övrigt, är du säker på att där sitter en spole?

Den infon kom från denna länk. Verkar hyfsat trovärdig

http://cable.tcnerd.com/whymit.asp
Ha en rimligt trevlig dag.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum