Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Vad är sakfrågan enligt dig?
Och mitt humör är bra Richard, jag bara förmedlade den känslan jag får. Jag har verkligen ingen känsla för Linn, men nog framstår den här tråden som om Linn är ett särdeles dåligt bolag i förhållande till andra. Det tror jag inte att det är.
Richard skrev:
1. Alla linnhögtalare har en väl stagad låda. Mycket välgjord.
2. Alla linnhögtalare har alla anslutningar lödda- inga kabelskor, alltså.
3. Alla interna kablar har tjockleken 4 mm- även till diskanten. Omkring 9 trådar används.
4. Alla linnhögtalare innehåller spolar med järnkärnor i serie med baselementen- man anser att bättre tunedem kan åstadkommas så.
Luftlindade diton används parallellt till diskanten. polypropkondingar används from -90.
5. Alla högtalarelement använder genomslagsmuttrar- elementen dras åt hårt, exakt med rätt moment. Drar handlaren fel går det sämre att dansa till högtalaren.
6. Diskantelementets mekaniska stabilitet anses viktigast inom linnsfären. Diskanten dras åt så hårt det någonsin går. En diskant som vibrerar åstadkommer sämre "tunedem".
7. Spikes är överlägset som underlag till alla golv.
8. "Lätt " är bättre än tungt- Ett lätt underlagsmaterial till en cd-spelare åstadkommer bättre tunedem, enligt linn. En lätt, stagad låda till en högtalare är bättre än en tung, stagad. Kanske en av de mera oseriösa dogmerna.
Av dessa uppräknade punkter är det väl endast en punkt som kan sägas vara vetenskapligt verifierat för förutsättningarna för ett bra ljud-nämligen en väl stagad låda. De andra leder inte nödvändigtvis till några förbättringar. I en del fall ( järnkärnor, och spikes ) leder det tvärtom till försämringar av ljudet.
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:
1. Alla linnhögtalare har en väl stagad låda. Mycket välgjord.
2. Alla linnhögtalare har alla anslutningar lödda- inga kabelskor, alltså.
3. Alla interna kablar har tjockleken 4 mm- även till diskanten. Omkring 9 trådar används.
4. Alla linnhögtalare innehåller spolar med järnkärnor i serie med baselementen- man anser att bättre tunedem kan åstadkommas så.
Luftlindade diton används parallellt till diskanten. polypropkondingar används from -90.
5. Alla högtalarelement använder genomslagsmuttrar- elementen dras åt hårt, exakt med rätt moment. Drar handlaren fel går det sämre att dansa till högtalaren.
6. Diskantelementets mekaniska stabilitet anses viktigast inom linnsfären. Diskanten dras åt så hårt det någonsin går. En diskant som vibrerar åstadkommer sämre "tunedem".
7. Spikes är överlägset som underlag till alla golv.
8. "Lätt " är bättre än tungt- Ett lätt underlagsmaterial till en cd-spelare åstadkommer bättre tunedem, enligt linn. En lätt, stagad låda till en högtalare är bättre än en tung, stagad. Kanske en av de mera oseriösa dogmerna.
Av dessa uppräknade punkter är det väl endast en punkt som kan sägas vara vetenskapligt verifierat för förutsättningarna för ett bra ljud-nämligen en väl stagad låda. De andra leder inte nödvändigtvis till några förbättringar. I en del fall ( järnkärnor, och spikes ) leder det tvärtom till försämringar av ljudet.
Richard, mycket spekulationer&fel här.![]()
Vi har alla förstått din iver att skriva ned Linn men försök åtminståne att hålla dig till sanningen.
1/ fel, de billigare är inte stagade
Jo, det var det under 90-talet. tom. Index 11 var stagade. Kanske har man försämrat senare.2/ fel, det finns kontakter (för snabb omkoppling mellan passiv/aktiv) GILLAR DET INTE!!
Jag menade internt i högtalaren- inte på utsidan ! Eller har man övergett detta ? Elementens anslutningar är lödda, samt kabelns anslutning till delningsfiltret.3/ Linn använder olika kablar i högtalarna. De nyare har INTE Linnkablar, tänka sig.
Under 90-talet var det inte så. Samma 4 mm kabel användes tvinnade till samtliga element.5/ fel, dessutom dras elementen åt till ett förutbestämt moment (inte speciallt hårt) som är olika för varje element/högtalare.
Det drogs åt hårt, med moment- under 90-talet.6/ fel, se ovan
Du är inte tillräckligt insatt inom linnsfären- diskantens åtdragning var en av de viktigaste åtgärdena för ett korrekt "tunedem"- under 90-talet.7/ vet du om att i princip alla Linnister har sk Skeets som de sätter spikarna i? (en cylinder med hål i mitten så mot golvet är det ett par kvadratcentimeter stål)
Jo, skeets lanserades som de enda kopparna man kunde ha under ett par spikes, som inte försämrade ljudet. Under 80 och början av 90-talet skulle högtalarna "tryckas" ned i parketten - vissa handlare gungade ned dem..8/ fel, har du kollat på vad högtalarna väger? Är i regel astunga!
Högtalarna är tunga, undantaget är Sekrit, Tukan, Index, Kan, alla komponent- men frågade man varför dessa var lätta fick man svaret- det låter bättre då. Underlagets "lätthet" ansågs som viktigt för signalkällor och förstärkare under 90-talet.4/ med tanke på hur bra koll du har på de andra punkterna - har du verkligen öppnat ALLA högtalare o kollat detta?
Harryup skrev:Richard kan man uppfattade det som att dina initierade kunskaper gällande Linnsortimentet gäller i stort 90-talet då du väl var linnanhängare själv?
Ja.Och senare mera lyssnat på dom i stort utan att dissikera dom?
Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Om du nu lever i förhoppningen att det finns något bolag som inte har lik i garderoberna vill jag härmed avliva den myten. Alla bolag har det.
Därmed inte sagt att Linn är bättre eller sämre än någon annan.
Du är bara väldigt på nu, och dina skriverier känns mest som riktade käftsmällar på vissa forummedlemmar än sakfrågeinlägg.Richard skrev:Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget vill att man använder sandpapper för att rengöra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.
Jag undanbeder kommentarer från din sida- om du är på detta humör, koppen.
Varför inte diskutera sakfrågorna ?
Richard skrev:petersteindl skrev:
Jag kan ju upplysa om att det som står hos Linn i deras Linnsaga är just bara en uppdiktad saga, helt utan verklighetsförankring.
--------------------------------------------------------------------------------
Vad gäller kvalitén hos gamla Ariston så håller jag helt med Harryup om dess uruselhet, delar av Ariston var nämligen tillverkade på samma mekaniska verkstad som Linn
-------------------------------------------------------------------------------
Men tårar och ond bråd död var det på den tiden och speciellt för upphovsmannen till Linn Sondek LP12, nämligen Hamish Robertson. Laila, förrutom Erik Andersson så känner även jag till hur historien egentligen var.
Väl mött![]()
Peter Steindl
Det var som...![]()
![]()
![]()
Kul att du verifierar det jag hört ryktesvägen. Jag tror inte ens alla nuvarande handlare känner till det. Vem kan lita på linn och Ivor efter detta ?
Quote:Harryup skrev:Richard kan man uppfattade det som att dina initierade kunskaper gällande Linnsortimentet gäller i stort 90-talet då du väl var linnanhängare själv?
Ja.
Quote:
Och senare mera lyssnat på dom i stort utan att dissikera dom?
Jo, lyssning och dissikering har förekommit av många produkter, i 2000-talet också.
Senast dissikerades linn Karik 3, linn Ikemi, Linn keilidh aktiva,majik 140 ( ingående lyssning ),passiva linn ninka, aktiva ninka, subbasen adikt,komponent 104, linn katan passiva, linn katan aktiva, Linn espek passiva, linn espek aktiva, och 5103/5125 ( mätningar på digitalingångarna, lyssningar, visuell analys av apparaterna invändigt- nivåmatchat blindtest mot Denon avr 1507.)
Kan tyvärr meddela att du har fel oavsett vilken period du tar!Linn har byggt tunga högtalare sedan Isobarik.
Felaktigt- inte de billigare högtalarna. Låg vikt ansågs vara viktigt för signalkällor och förstärkare, samt dess underlag.Skeets kom INTE på 2000-talet.
Det har jag väl aldrig påstått heller? De kom under 90-talet. Varför påstå att jag ljuger ?Ja det finns omkopplingar INUTI högtalarna o det har det funnits ÄVEN på 90talet.
Enligt min erfarenhet finns det inte det. Kan du nämna någon högtalare från 90-talet som var konstruerad på det sättet ? Det finns ingen.
Kan du visa att det fanns, kommer jag att ändra mig.Och NEJ, man drog inte åt elementen ASHÅRT på 90-talet heller.
Inte ashårt- men väldigt hårt, med momentnyckel.90-talet ja, att du tar Komponent (bara ett par år gammal) som exempel visar hur du närmast desperat vill underbygga dina "sanningar".![]()
Jag nämner ju ett flertal andra högtalare också. Varför så aggressiv?PINSAMT Richard PINSAMT
Sondek skrev:Quote:Harryup skrev:Richard kan man uppfattade det som att dina initierade kunskaper gällande Linnsortimentet gäller i stort 90-talet då du väl var linnanhängare själv?
Ja.
Quote:
Jo, lyssning och dissikering har förekommit av många produkter, i 2000-talet också.
Senast dissikerades linn Karik 3, linn Ikemi, Linn keilidh aktiva,majik 140 ( ingående lyssning ),passiva linn ninka, aktiva ninka, subbasen adikt,komponent 104, linn katan passiva, linn katan aktiva, Linn espek passiva, linn espek aktiva, och 5103/5125 ( mätningar på digitalingångarna, lyssningar, visuell analys av apparaterna invändigt- nivåmatchat blindtest mot Denon avr 1507.)
Ja.
Richard skrev:Och senare mera lyssnat på dom i stort utan att dissikera dom?
sportbilsentusiasten skrev:
Dessutom har du ingen erfarenhet från de bästa modellerna oavsett ålder SAMT i princip ingen erfarenhet av dagens produkter. (hur många % av dagens produkter är 140/104?)
Richard skrev:
Hur var det med disskussion om sakfrågan ?
Det finns en tråd här på faktiskt där det ingående beskrivs hur testen gick till, vilket resultat den fick och vilka slutsatser som drogs. Använd sökfunktionen: "Denon avr 1507 versus Linn 5103/5125, blindtestat och klart."
MP skrev:För mig är det förvånande men också imponerande att LINN med sin LP12 under så lång tid under 80 och 90 talet lyckades få ansedda HiFi tidningar och HiFi personligheter att klassa den som en referens eller åtminstone som en mycket bra skivspelare.
Makalöst skickligt att lyckas grundlura så många människor under så lång tid.
Eller???
Är den så usel egentligen?
Jag är skeptisk
Kaffekoppen skrev:Om du nu lever i förhoppningen att det finns något bolag som inte har lik i garderoberna vill jag härmed avliva den myten. Alla bolag har det.Richard skrev:Det klarnar alltmer nu. Nu förstår jag varför företaget vill att man använder sandpapper för att rengöra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.
Kaffekoppen skrev:Därmed inte sagt att Linn är bättre eller sämre än någon annan.
Du är bara väldigt på nu, och dina skriverier känns mest som riktade käftsmällar på vissa forummedlemmar än sakfrågeinlägg.
MP skrev:För mig är det förvånande men också imponerande att LINN med sin LP12 under så lång tid under 80 och 90 talet lyckades få ansedda HiFi tidningar och HiFi personligheter att klassa den som en referens eller åtminstone som en mycket bra skivspelare.
Eller???
Jag är skeptisk
prolinn skrev:Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Om du nu lever i förhoppningen att det finns något bolag som inte har lik i garderoberna vill jag härmed avliva den myten. Alla bolag har det.
Därmed inte sagt att Linn är bättre eller sämre än någon annan.
Du är bara väldigt på nu, och dina skriverier känns mest som riktade käftsmällar på vissa forummedlemmar än sakfrågeinlägg.Richard skrev:Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget vill att man använder sandpapper för att rengöra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.
Jag undanbeder kommentarer från din sida- om du är på detta humör, koppen.
Varför inte diskutera sakfrågorna ?
Som om sakfrågorna stod i centrum i denna tråd.![]()
Håller med IÖ och sportbilsentusiasten. Vem här känner till hur det verkligen gick till? Att som Peter redogöra för en andrahands-historia från en av konkurrenterna till Linn är lätt patetiskt. Man bör nog fundera över syftet med historien. Mytomaner finns överallt och tydligen högvis på faktiskt.
prolinn skrev:Jag skulle inte heller tro Ivor himself när det gäller hur det begav sig för 35 år sedan. Det är inte svårt att tänka sig anledningar till att de olika pionjärerna/kompanjonerna delade på sig när det uppenbarligen fanns både alkoholproblem och annat inblandat. Vem som gjorde vad i respektive konstruktion kan säkert också ifrågasättas.
prolinn skrev:När det gäller IÖ:s erfarenhet av LP12:an så gäller det väl spelaren som den såg ut för ca. 20-25 år sedan som du har erfarenhet av eller?
prolinn skrev:Faktum kvarstår; Linn har utvecklats oerhört sedan 70-talet. Deras topprodukter anses bland stora delar av hifi-världen (vad nu det är)som bland de bästa som tillverkas i respektive kategori och även deras billigare prylar (nåja lågbudget är det inte direkt) står sig också bra i konkurrensen.
prolinn skrev:Musikåtergivningsegenskaperna och inte andra hifi-orienterade återgivningsegenskaper har alltid stått i fokus i deras utveckling. Det är inte många konkurrenter som kan svara upp här!
Kanske Ino?
Eller???
Jag är skeptisk
Sondek skrev:Quote:Harryup skrev:Richard kan man uppfattade det som att dina initierade kunskaper gällande Linnsortimentet gäller i stort 90-talet då du väl var linnanhängare själv?
Ja.
Quote:
Det är för på och för vinklat, och saknar uppenbarliggen tillräcklig substans. Informationen är antingen gammal eller felaktig och bara misstanken om det gör att jag bortser från hans inlägg i sakfrågan.
prolinn skrev:Sondek skrev:Quote:Harryup skrev:Richard kan man uppfattade det som att dina initierade kunskaper gällande Linnsortimentet gäller i stort 90-talet då du väl var linnanhängare själv?
Ja.
Quote:
Linn Ikemi - Introducerades 1997 (om jag inte missminner mig)
Linn Keilidh - Slutade tillverkas 2000
Linn Ninka - Introducerades 2000 har en hel del gemensamt med Keilidh bl.a. samma aktiva filter (nu ersatta av majik 140)
Majik 140 - 2000-tal
Subbasen adikt - Finns ingen sådan !!!
Komponent 104 - 2000-tal
Linn Katan - 2000-tal
Linn Espek - uppgradering (större) av 5140 som introducerades ca. 1996
5103 - Introducerades 1996
5125 - Delar mycket med LK140 (1998), men med switchad nätdel
Det är bara Majik 140 och Katan, Komponent högtalarna som fortfarande finns i sortimentet. Övriga prylar du nämnt i ett senare inlägg är ju bara ännu äldre. Mycket snack helt enkelt!
Richard skrev:Kaffekoppen skrev:
Det är för på och för vinklat, och saknar uppenbarliggen tillräcklig substans. Informationen är antingen gammal eller felaktig och bara misstanken om det gör att jag bortser från hans inlägg i sakfrågan.
Innan du utan att tveka anklagar mig för att ljuga, kan du väl ge mig ett exempel på något som jag fört fram här som skulle vara felaktigt ?
Om du inte kan det, så är det förståeligt. Jag har ansträngt mig för att vara så korrekt jag bara kan. Kanske en ursäkt vore på sin plats, från dig. Det kanske är dags nu, efter otaliga påhopp mot min person från din sida.
Detta är en tråd om linn- inte om de som råkar ta illa upp pga. avslöjanden om linns historia.
Låt se, kommer ursäkten ? - jag tror det är fler som undrar.
Användare som besöker denna kategori: blekfet och 29 gäster